Rapport: PS5 Pro är med "100 procents säkerhet" under utveckling

Robot
Rapport: PS5 Pro är med "100 procents säkerhet" under utveckling

Prototyper ska snart skickas ut, påstår man.

#playstation-5, #ps5, #ps5-pro


Medlem

Nog för att PS5 har några bra spel men det känns som att Sony får ligga i och släppa mer current-gen-exklusivt för att en PS5 Pro ska kännas motiverad. Vad skulle man ens spela? Ratchet & Clank och Demon’s Souls?

Medlem

Tycker knappt det har släppts något spel som verkligen tryckt på kapaciteten på PS5/XSX och de sitter redan och utvecklar nya varianter?

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Tycker knappt det har släppts något spel som verkligen tryckt på kapaciteten på PS5/XSX och de sitter redan och utvecklar nya varianter?

Jag skulle gärna köpa en uppgraderad XSX om spelen i så fall kunde köras i 60 fps i "resolution mode".

Dex
Medlem
Skrivet av kebbe:

Nog för att PS5 har några bra spel men det känns som att Sony får ligga i och släppa mer current-gen-exklusivt för att en PS5 Pro ska kännas motiverad. Vad skulle man ens spela? Ratchet & Clank och Demon’s Souls?

Skrivet av Bobiri:

Tycker knappt det har släppts något spel som verkligen tryckt på kapaciteten på PS5/XSX och de sitter redan och utvecklar nya varianter?

Tycker det klagas väldigt mycket på att dom nya Xbox och Playstation konsolerna inte kör spel i 4K och 60FPS så verkar ju finnas behov av kraftfullare maskin. Inte för mig personligen kanske, men stabila 60 FPS i majoriteten av spel hade ju varit trevligt.

Det är ju precis som det kommer nya grafikkort vartannat år som är kraftfullare så är det väl inte jätte konstigt om där kommer kraftfullare konsoler typ var 4:e år eller så?

Medlem

Blir bokning så fort det är möjligt, skulle trivas bra med lite högre prestanda.

Komma över 60FPS och bättre VR prestanda är klart lockande för premium segmentet.

Vill gärna att min HDMI 2.1 OLED(LG C2) ska få sträcka på benen också.

Man kan se det som Intels tick-tock modell där varanan är generations skifte och varanan är optimering. Sedan så verkar det ta rätt lång tid innan de alutar släppa till föregående generation, så Pro är inte död när PS 6 släpps. Den är inte heller så värst slö med tanke på lagringsenheten,systemet kommer fortfarande kännas rappt, menar jag.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Nog för att PS5 har några bra spel men det känns som att Sony får ligga i och släppa mer current-gen-exklusivt för att en PS5 Pro ska kännas motiverad. Vad skulle man ens spela? Ratchet & Clank och Demon’s Souls?

Precis. Jag spelar just nu t.ex. Forbidden West på min PS4:a och har Ragnarök kvar att köra igenom. Har ingen anledning att köpa en PS5:a ännu.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Precis. Jag spelar just nu t.ex. Forbidden West på min PS4:a och har Ragnarök kvar att köra igenom. Har ingen anledning att köpa en PS5:a ännu.

Det låter ekonomiskt, men hur pallar du med laddningstiderna?
Själv så köpte jag SSD till PS4:an som hjälpte lite i alla fall, men jag skulle bli tokig ifall jag gick tillbaka idag. Känns lite som PC innan 2013(innan SSD), där det kunde ta 5min att starta datorn till man var inne i rätt program.

Medlem

Kommer också boka en så får det går. Försvinnande få ps5-spel som kör 2160p@60fps utan skalning (om något). Jedi Survivor körde väl i (absurda) 720p för att nå 60fps på ps5. Så helt klart finns ett stort behov av bättre prestanda.

Medlem

Jag hoppas att ryktet inte stämmer. Uppgraderade till ps4 pro när det begav sig men då kändes det aningen mer motiverat. Ps5an står sig ju bra som den är tycker jag sen vill jag nog inte att det ska bli standard heller. Fullständigt värdelöst för en annan som alltid köper nya konsoler direkt när man vet att det kommer en ny variant ett par år efter release. Nej jag hoppas snarare på varianten med löstagbar skivläsare.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det låter ekonomiskt, men hur pallar du med laddningstiderna?
Själv så köpte jag SSD till PS4:an som hjälpte lite i alla fall, men jag skulle bli tokig ifall jag gick tillbaka idag. Känns lite som PC innan 2013(innan SSD), där det kunde ta 5min att starta datorn till man var inne i rätt program.

Hehe, de få gångerna som laddningstiderna är extra långa går jag och hämtar något i köket eller så. Men tycker ändå den chockerande nog levererar en godkänd spelupplevelse.

Jag kikade också på SSD-uppgradering till den faktiskt men kom fram till samma slutsats som du att det endast hjälper lite då den är begränsad hårdvarumässigt att kunna utnyttja den till max.

Redaktör
Ponny

Även om en Pro-konsol blir betydligt kraftfullare så måste ju alla utvecklare alltid ta hänsyn till PS5-originalet. Nej, just nu går jag inte alls igång på den här idén.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Känns ju underligt att satsa på en Pro-modell när dom först nu har fått ut maskinerna i butik helt och hållet. Sedan skulle an väl önska att de resurserna gick till att skapa lite fler spel till ps5an istället, är ju fortfarande lite tomt på den fronten.

Medlem

Vad har "Insider Gaming" för track record vad gäller den här typen av påståenden?


signatur

subterranean homesick alien

Moderator | Testpilot
Skrivet av Jaw_B:

Kommer också boka en så får det går. Försvinnande få ps5-spel som kör 2160p@60fps utan skalning (om något). Jedi Survivor körde väl i (absurda) 720p för att nå 60fps på ps5. Så helt klart finns ett stort behov av bättre prestanda.

Det spelet är också galet o-optimerat. Bättre hårdvara hade inte gjort så mycket skillnad (kolla bara PC).


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent

Jag fattar varför PS4 Pro var en stor grej. Det var stödet för 4K och HDR som var starka USP:ar. Det låg i rätt i tiden med ökad försäljning av 4K-tv.

Jag ser inte riktigt samma WOW-faktor med en PS5 Pro. För oss inbitna eldsjälar, absolut. Men för gemene man vet jag inte riktigt om jag ser den stora säljvinkeln.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Även om en Pro-konsol blir betydligt kraftfullare så måste ju alla utvecklare alltid ta hänsyn till PS5-originalet. Nej, just nu går jag inte alls igång på den här idén.

Eller Series S?

Som sagt så är det trevligt att få utnyttja sin nya TVs kapacitet. PS Pro är inte för mainstream utan för premium segmentet, så den riktar sig förmodligen inte till mer än ca 25% av köparna.

Grafiken behöver inte vara bättre än graphics mode är nu, men mer FPS och/eller högre upplösning vore nice.
Så det krävs inte så mycket pålägg från utvecklare, menar jag.

Medlem

Kan det här stämma? Ja kanske. Vad kommer den att innehålla teknikvis? RDNA2 - RDNA3? Kommer då inte fungera på vanliga vanilj PlayStation 5 som inte har det. Däremot kan det vara en aningen snabbare GPU för upplösning och CPU för stabilare Framerate. Och skita i Smart Shift. Och köra på samma RDNA lösning som vanliga PlayStation 5 kör på.

Medlem

Playstation 5 Pro,
och,
GTA 6 !!
Exlusivt på PS5Pro.
Enda anledningen att jag skulle köpa en.
Finns fortfarande inga bra PS5 spel som lockar mig.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Precis. Jag spelar just nu t.ex. Forbidden West på min PS4:a och har Ragnarök kvar att köra igenom. Har ingen anledning att köpa en PS5:a ännu.

Undrar också hur du pallar? ^^. Barnen här hemma drar igång Pro'n ibland men jag får huvudvärk när jag navigerar i menyerna för allt är så urbota segt oavsett vad man ska göra. Sen låter den som ett flygplan och då är jag ändå uppvuxen i Linköping där JAS 39 Gripen flyger varje dag ^^.

Skrivet av Jaw_B:

Kommer också boka en så får det går. Försvinnande få ps5-spel som kör 2160p@60fps utan skalning (om något). Jedi Survivor körde väl i (absurda) 720p för att nå 60fps på ps5. Så helt klart finns ett stort behov av bättre prestanda.

En sak jag knappt sett skillnad på är faktiskt upplösningen. Visst, om det går ner mot 720p kanske man hajjar till men 1440 och 2160 är ju identiska?

Inaktiv

Skulle min PS5 gå sönder och Pro finns till vettigt pris, ett litet kanske. Det var det jag gjorde med PS4:an.

Medlem

Om den utvecklas för att få spel att kunna köras i 4k 60 fps, vad kommer inte den konsolen kosta då?
Grafikkortsmässigt krävs väl kanske ett 3080 för att klara detta med hyfsat höga inställningar?

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Kan det här stämma? Ja kanske. Vad kommer den att innehålla teknikvis? RDNA2 - RDNA3? Kommer då inte fungera på vanliga vanilj PlayStation 5 som inte har det. Däremot kan det vara en aningen snabbare GPU för upplösning och CPU för stabilare Framerate. Och skita i Smart Shift. Och köra på samma RDNA lösning som vanliga PlayStation 5 kör på.

Det är stor skillnad på Zen 2 och Zen 4 samtidigt som RDNA 4 lär vara tillgänglig så.

Vad får dig att tro att man skulle behöva skräddarsy för olika RDNA? Fungerar inte så på PC och inte ens PS5 och Series konsolerna kör samma RDNA.

Lär skilja mer än "aningen snabbare", skulle gissa på 2000Kr mer än PS5 priset då fast med dubbla prestandan. Typ 5K för PS5 i slutet av 2024 och 7K för Pro.

Medlem

Hade jag köpt PSVR2 så hade det varit betydligt mer intressant. Har ju läst om att reprojection används flitigt i tex GT7. Inte så najs i racingspel (jo, jag tittar åt sidan när jag kör bil). Inte så najs i andra VR-spel heller.

Medlem

Skulle det innebära att PSVR2 spel som körs i 120FPS reprojection på Ps5 körs i 90 eller 120FPS Native så skulle jag kunna tänka mig att uppgradera.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gen
Medlem

Även om det vore coolt att kunna köra spel i 4K native och 60fps så lär en sådan maskin bli dyr. Idag kostar trots allt PS5 7200kr vilket är en hel del och att slänga in ett RDNA3 chipp är inte gratis.

Tycker mer att utvecklarna är lata som inte optimerar tillräckligt. Checkerboarding är en teknik som fungerar finfint om det görs rätt och ser faktiskt riktigt bra ut.

Medlem

Slutet på 2024 ?? Men för i he...te!! Det är ju då nästa generation konsolerna Ps6 Xbox series 2 borde släppas istället tycker jag för denna generation har varit tillräckligt lång redan.

Ok så om pro konsolerna till ps5 och xbox series x släpps i slutet på 2024, när släpps då de verkliga next gen konsolerna då? Slutet på 2025?? Slutet på 2026??

Medlem
Skrivet av Guld:

Slutet på 2024 ?? Men för i he...te!! Det är ju då nästa generation konsolerna Ps6 Xbox series 2 borde släppas istället tycker jag för denna generation har varit tillräckligt lång redan.

Ok så om pro konsolerna till ps5 och xbox series x släpps i slutet på 2024, när släpps då de verkliga next gen konsolerna då? Slutet på 2025?? Slutet på 2026??

Ps4/Xbox One släpptes 2013 och ps5/XsX kom 2020 så följer de samma skräckexempel så kommer ps6 November 2027?

Jag skulle köpa ps5 PRO direkt, är trött på alla 30fps-spel som släppts den senaste tiden, det är absolut oacceptabelt.


signatur

|.|

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Ps4/Xbox One släpptes 2013 och ps5/XsX kom 2020 så följer de samma skräckexempel så kommer ps6 November 2027?

Jag skulle köpa ps5 PRO direkt, är trött på alla 30fps-spel som släppts den senaste tiden, det är absolut oacceptabelt.

Sett till utvecklingstiden på spel nu för tiden (och hur få spel som än så länge faktiskt har skapats enbart för Ps5/XSX) så tror jag det dröjer ytterligare något eller några år innan en Ps6 blir aktuell. Skulle inte bli förvånad om det dröjer ända tills slutet av 2028.

Och ifall det kommer dröja så länge så känns en Pro version väldigt välkommet.

Medlem

Ser ju hellre en PS5 slim så jag inte behöver flytta till en herrgård för att ha plats med en.

12
Skriv svar