Geforce RTX 4070-grafikkort kan prissänkas

Robot
Geforce RTX 4070-grafikkort kan prissänkas

Nvidia sägs ha sänkt priset till återförsäljare.

#geforce, #nvidia, #rtx-4060-ti, #rtx-4070


Medlem

Känns mer värt att köpa 4090 om man ändå ska skaffa nytt.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Avstängd
Skrivet av Kleptoman:

Känns mer värt att köpa 4090 om man ändå ska skaffa nytt.

Lol värt? Mest ovärda kortet någonsin

Medlem
Skrivet av Levi:

Lol värt? Mest ovärda kortet någonsin

Definiera ovärt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Finns inte en chans att svenska ockerförsäljare sänker priserna.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Finns inte en chans att svenska ockerförsäljare sänker priserna.

Nä precis, lika giriga som alltid i dessa tider..

Medlem
Skrivet av kebbe:

Finns inte en chans att svenska ockerförsäljare sänker priserna.

Antagligen blir det i så fall något i stil med 10-20% av Nvidias sänkning ihop med någon stor kampanj där de slår sig för bröstet med stora tomma ord som: "Nvidia sänker priserna...nu gör vi det också!"

Medlem

RTX4000-serien är väl ungefär så långt från prisvärd man kan komma. Och det där är för MSRP på $600, något vi kan se oss i stjärnorna efter. Det är ju knappt så 4070-korten hänger med förra generationen varken i prestanda eller pris (ett 4070 idag kostar lika mycket som ett 3080 gjorde för 2½ år sedan, och presterar sämre om du inte kör med DLSS3, i de få spel som stödjer det). Och mängden VRAM fortsätter de snåla med så till den graden att det blir löjligt. Mitt 3080* med 10GB VRAM får ofta slut på det låååångt innan beräkningskraften börjar tryta. Även i 1080p.

nVidia behöver kapa priserna rejält (inte minst med tanke på vilka marginaler de faktiskt har), erbjuda en vettig lineup utan förvirrande namn (det är väl ren tur att vi slapp 4080 12GB, även om nVidia gärna slår sig själva för bröstet och påstår att de minsann tar ansvar), och sluta bete sig som svin (se EVGA-debaclet nedan). För det är inte nVidia som går på knäna med minimala marginaler, så som återförsäljare av deras grejer oftare gör.

*Som jag fick tag på när det kostade knappt 8000kr, med en kretsbrist som låg och lurade vid horisonten. Då var det inte mycket att välja på.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Alla som klagar på priserna
Köp kort från AMD
Köp kort av "lägre tier"
Köp begagnat


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Alla som klagar på priserna
Köp kort från AMD
Köp kort av "lägre tier"
Köp begagnat

Gillar att du får det att låta som att vi är idiotier som klagar på priserna.

Finns ju en anledning.

Medlem

Det är dags att vakna upp ifrån Corona-ockrandets ljuva vinstmarginaler nu, vägra köpa skiten tills det reas bort. Plånboken är det enda de lyssnar till, använd den med förnuft om ni inte tycker det är skön standard att betala 25000:- (!) för ett grafikkort av högsta fräsmodell när detsamma kunde köpas för nästan en tredjedel för några år sen. Sålänge RT-cores inte är gjorda av diamanter... blir vi alla utsugna och blåsta nu, de undersöker bara hur långt de kan ta det.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Lagt ner att uppgradera dattan. Blir äldre spel eller ps5 för mig. Sjukt dyrt med pc delar nuförtiden

Medlem

Fortsätter priserna så här blir det ps5 pro när det kommer.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av snubben:

Lagt ner att uppgradera dattan. Blir äldre spel eller ps5 för mig. Sjukt dyrt med pc delar nuförtiden

Är själv lite inne på att skaffa konsol som huvudsakligen spelmaskin men andra datadelar förutom GPU:n är ändå hyfsat billiga speciellt ram och ssd.

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Gillar att du får det att låta som att vi är idiotier som klagar på priserna.

Finns ju en anledning.

Nej det var inte min mening
Folk klagar alltid på priser oavsett vad priset är.
Man behöver inte köpa det "värsta högsta tier" korten.
Man behöver i te köpa nytt kort varje generation.
Därför det jag skrev ovan för att få "billigare".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Känns mer värt att köpa 4090 om man ändå ska skaffa nytt.

Haha. Tror du många människor som är spekulanter på ett 4070 kort kommer hosta upp 16000kr extra för ett 4090 bara för att det är bättre?

Medlem

Går dom inte ner till 6000kr så kan dom behålla den


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det var inte min mening
Folk klagar alltid på priser oavsett vad priset är.
Man behöver inte köpa det "värsta högsta tier" korten.
Man behöver i te köpa nytt kort varje generation.
Därför det jag skrev ovan för att få "billigare".

duger ett geforce för 4000 ens i 1080 högre än low idag? lika bra köpa en konsoll så slipper man denna förbannade huvudvärk pc-spel ger.. dyrt som fan att ens spela vettigt med 60fps i fullhd... ska det kosta skjortan....

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

duger ett geforce för 4000 ens i 1080 högre än low idag? lika bra köpa en konsoll så slipper man denna förbannade huvudvärk pc-spel ger.. dyrt som fan att ens spela vettigt med 60fps i fullhd... ska det kosta skjortan....

Allt beror väll på vilket spel och ens krav. Men Ja konsol passar dig nog bättre, tycker du skriver samma sak om och om igen och gjort ett tag då det handlar om pc och hårdvara. Så har du inte redan en konsol så bör du skaffa dig en för att slippa denna huvudvärk det blir nog bäst så.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

RTX 4090 kanske sålde bra när den lanserades, men efter det ser det ut som att resten av RTX 4000-serien sålt betydligt sämre än förväntat, vilket inte vore så konstigt när...

- RTX 4090 24GB kan ge bättre pris / prestanda, än RTX 4080 16GB.
- RTX 4070 Ti med bara 12GB och 192-bit minnesbuss kostar mer än 10 000kr.
- RTX 4070 ger sämre prestanda än RTX 3080, om man inte kan nyttja DLSS 3.0.
- RTX 4070 specs och prestanda (utan DLSS 3.0), ligger mer i linje mot man förväntar sig av ett xx60-kort.
- GTX 1080 Ti vs RTX 4070, efter drygt 5år får man enbart 1GB extra VRAM och strax under 2x rastrering-prestandan.

Det behövs nog mycket större prisjusteringar innan något i RTX 4000-serien kommer flyga ifrån butikshyllorna igen.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

<Uppladdad bildlänk>

RTX 4090 kanske sålde bra när den lanserades, men efter det ser det ut som att resten av RTX 4000-serien sålt betydligt sämre än förväntat, vilket inte vore så konstigt när...

- RTX 4090 24GB kan ge bättre pris / prestanda, än RTX 4080 16GB.
- RTX 4070 Ti med bara 12GB och 192-bit minnesbuss kostar mer än 10 000kr.
- RTX 4070 ger sämre prestanda än RTX 3080, om man inte kan nyttja DLSS 3.0.
- RTX 4070 specs och prestanda (utan DLSS 3.0), ligger mer i linje mot man förväntar sig av ett xx60-kort.
- GTX 1080 Ti vs RTX 4070, efter drygt 5år får man enbart 1GB extra VRAM och strax under 2x rastrering-prestandan.

Det behövs nog mycket större prisjusteringar innan något i RTX 4000-serien kommer flyga ifrån butikshyllorna igen.

Sen att lagren av 30XX kort verkar vara stort och inte säljs ut till lägre pris gör det inte bättre.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Passar mitt gamla moderkort z170 till RTX 4070 ?


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Passar mitt gamla moderkort z170 till RTX 4070 ?

Ser ingenting som bör hindra dig.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Passar mitt gamla moderkort z170 till RTX 4070 ?

Det fungerar. Men din processor är tyvärr för dålig för att nyttja ett Rtx 4070 fullt ut i många spel. Så det beror lite på vilka spel du tänkt dig spela om det är en vettig uppgradering eller ej.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det fungerar. Men din processor är tyvärr för dålig för att nyttja ett Rtx 4070 fullt ut i många spel. Så det beror lite på vilka spel du tänkt dig spela om det är en vettig uppgradering eller ej.

För dålig är lite fel att säga.
Jag bygger mycket datorer både med äldre delar som uppgraderas osv och kollar och gör många tester. Den upplevda skillnaden är inte så stor. Visst finns det variation beroende på spel men tittar man bara på siffror får man ofta fel uppfattning.
Tex denna filmklipp som jag bara plockade fram jämför en i7 6700k med en i7 12700k.. visst är det skillnad, men är det så stor skillnad att man måste spendera på en ny bräda plus grafikkort eller räcker det med grafikkort. Det är sådana ställningstaganden man ofta får göra.
Nu tänker jag bara kring spel

https://www.youtube.com/watch?v=oO086YBuNPw


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

För dålig är lite fel att säga.
Jag bygger mycket datorer både med äldre delar som uppgraderas osv och kollar och gör många tester. Den upplevda skillnaden är inte så stor. Visst finns det variation beroende på spel men tittar man bara på siffror får man ofta fel uppfattning.
Tex denna filmklipp som jag bara plockade fram jämför en i7 6700k med en i7 12700k.. visst är det skillnad, men är det så stor skillnad att man måste spendera på en ny bräda plus grafikkort eller räcker det med grafikkort. Det är sådana ställningstaganden man ofta får göra.
Nu tänker jag bara kring spel

https://www.youtube.com/watch?v=oO086YBuNPw

Att ett RTX 3070ti ger 50% mer bilder i genomsnitt i vissa spel när den körs med en 12700k, visar ju att en 6700k är för dålig för att nyttja ett 4070 full ut. Därför beror det väldigt mycket på vad man ska spela om det är en vettig uppgradering eller ej.

Det är fortfarande en bra processor i många fall bara det att man bör fundera lite före man skaffar ett nytt 8000kr grafikkort om man inte tänkt uppgradera plattformen.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Att ett RTX 3070ti ger 50% mer bilder i genomsnitt i vissa spel när den körs med en 12700k, visar ju att en 6700k är för dålig för att nyttja ett 4070 full ut. Därför beror det väldigt mycket på vad man ska spela om det är en vettig uppgradering eller ej.

Det är fortfarande en bra processor i många fall bara det att man bör fundera lite före man skaffar ett nytt 8000kr grafikkort om man inte tänkt uppgradera plattformen.

Ja men det är det jag menar.
50% låter mycket men handlar det om tex 100 eller 200FPS så är det inget i praktiken spelar jättestor roll, det är även mycket som går att justera med inställningar.

Jag har byggt 100tals datorer och förr (jag vet inte om du var med då) då var det nästan standard att alltid uppgradera plattformen + grafikkort nästan samtidigt. Idag kommer man långt med att bara uppgradera grafikkort.
Att göra en uppgradering kan man gott och väl överväga att enbart satsa alla stålar på ett grafikkort än att sprida ut det på alla delar.
Du får mer perstanda av att köpa ett grafikkort för 8000kr än att tex behålla ditt gamla grafikkort och uppgradera resten för 8000kr eller uppgradra allt för 8000kr.
Idag är med mycket lättare att uppgradera i steg och grejerna "håller längre"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har byggt 100tals datorer och förr (jag vet inte om du var med då) då var det nästan standard att alltid uppgradera plattformen + grafikkort nästan samtidigt. Idag kommer man långt med att bara uppgradera grafikkort.

Jag ligger på en liknande numerär och håller nog inte riktigt med om hur det var "förr" - det var många som köpte till "grafikkort" (eller 3D-acceleratorer) till sina befintliga datorer, och jag skulle nog säga att uppgraderingar nästan var vanligare. Utvecklingen gick fort, och när olika tillverkare hade sina egna API (som Glide för grafik eller EAX och A3D för ljud) eller andra finesser (S3TC ex., det där med att köra sitt eget race som kanske främst nVidia gör idag med sitt "RTX on" är inget nytt) kunde det finnas många anledningar att byta.

Att köpa sig ett 3DFX-kort under en burks livstid var inte direkt något omöjligt eller ens ovanligt. Sen skedde det såklart utvecklingar i övrigt också, som gjorde plattformsbyten intressanta, men jag vet inte om jag vill hålla med om att det är så mycket vanligare idag. Däremot skulle jag nog också säga att grejer "håller" längre idag.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Jag ligger på en liknande numerär och håller nog inte riktigt med om hur det var "förr" - det var många som köpte till "grafikkort" (eller 3D-acceleratorer) till sina befintliga datorer, och jag skulle nog säga att uppgraderingar nästan var vanligare. Utvecklingen gick fort, och när olika tillverkare hade sina egna API (som Glide för grafik eller EAX och A3D för ljud) eller andra finesser (S3TC ex., det där med att köra sitt eget race som kanske främst nVidia gör idag med sitt "RTX on" är inget nytt) kunde det finnas många anledningar att byta.

Att köpa sig ett 3DFX-kort under en burks livstid var inte direkt något omöjligt eller ens ovanligt. Sen skedde det såklart utvecklingar i övrigt också, som gjorde plattformsbyten intressanta, men jag vet inte om jag vill hålla med om att det är så mycket vanligare idag. Däremot skulle jag nog också säga att grejer "håller" längre idag.

Jag tänkte inte så långt tillbaka 3dfx korten utan när det var geforce vs Ati osv, åren flyter ihop lite.
Betydligt vanligare att det var ett system ett grafikkort sen uppgraderade man "allt"

Nör "3d acceleratorerna" so voodoo kom så var det ett stort kliv och det räkte med att mam köpte ett kort, men som sagt det känns nästan forntiden nu 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tänkte inte så långt tillbaka 3dfx korten utan när det var geforce vs Ati osv, åren flyter ihop lite.
Betydligt vanligare att det var ett system ett grafikkort sen uppgraderade man "allt"

Nör "3d acceleratorerna" so voodoo kom så var det ett stort kliv och det räkte med att mam köpte ett kort, men som sagt det känns nästan forntiden nu 😂

Haha, fair enough. Nu fick du mig att känna mig gammal också. 😁 (Det är ju bara... fan... 25 år sen.) 😅


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

12
Skriv svar