Ny patch släppt till PC-versionen av The Last of Us Part 1

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Va? Stadia har aldrig haft The Last of Us?

Nä, men cyberpunk.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av alias:

Ja så klart alla är medvetna om det,vilka tror du hade sista ordet om det skulle släppas i detta skicket? Vilka har hypat detta? Jo: Naugthy Dog. Dessutom så är det ganska oklart om vilka som är huvudansvariga, vissa säger att ND skött det mesta med hjälp av Iron Galaxy. Klart är i alla fall att de jobbat tillsammans. Då borde det väl ändå vara de som äger titelns ansvar att släppa något som är spelbart?

Ok, då har du tur. Inte många som det fungerar så bra för. En av de konstiga sakerna med denna portning, finns ett fåtal som säger sig få en bra upplevelse men de allra flesta suger det för. Absolut hänger det inte på GPU i detta spel, den uttnyttjas ju knappt alls. Ligger runt 30% i bästa fall.. Ett av dess problem. Sjukt dåligt .
Returnal flyter på hur bra som helst även för mig.
Grattis till ditt 4090! Även om det kanske inte hjälper i detta spel så är det en fantastisk GPU.

Har avvaktat köp då jag såg reaktionerna och problemen men från jag förstått så är spelet extremt CPU och VRAM bundet.

Medlem
Skrivet av alias:

Har också spelat igenom spelet, inne på andra rundan men att någon kan kalla det att det flyter på bra, då har man troligen ett 4090 som kostar 25K och får 60fps. Själv kör jag med ett 6750xt och ligger på i medel 30-40 fps 1440p med fsr quality och de flesta inställningarna på "low".. Inte acceptabelt. Spelet har dock aldrig krashat för mig. När jag startar spelet så får jag 60fps då jag cappat det där men tar bara minuter så sjunker det ner till 40 eller ännu lägre.. I vissa krävande sekvenser ner till 15fps!! Med andra ord nästan ospelbart, Älskar själva spelet så mycket så jag fortsatt ändå...
Skulle ändå säga att ett 6750xt + 5600x +16GB RAM +NVME disk borde köra det här spelet hyffsat om utvecklarna gjort sitt jobb. Alla andra spel gör det.

Du påstår att spelet är i så dåligt skick för dig men ändå lider du igenom det istället för att be om pengarna tillbaka? Varför?

Avstängd

Spelet är trots patchen fortfarande trasigt.

Medlem

Hjälpte mig inte alls med denna patch heller. Sitter ju på samma setup dom rekomenderade man skulle få 60fps på med HIGH. Inte ens LOW ger mig 60 haha. Riktigt misslyckad releease. Precis som Cyberpunk i princip

Medlem

Och på min setup (5800X3D och RX 6900 XT) flyter allt med 60 fps minimum, oftast 80-90 fps i 1440p allt max.
Inga lagg, hack, buggar eller liknande alls.
Måste vara något fel på spelet, det funkar


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Och på min setup (5800X3D och RX 6900 XT) flyter allt med 60 fps minimum, oftast 80-90 fps i 1440p allt max.
Inga lagg, hack, buggar eller liknande alls.
Måste vara något fel på spelet, det funkar

Ja visst är det kul.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Freakon:

En sak som slår mig varje gång sådana här megafloppar sker är att det nästan uteslutande sker på PC. Och i de lägena är jag glad att jag är en sketen console peasant.

Du har m.a.o. redan glömt Cyberpunk 2077? Där var det de gamla konsolerna som det var kackigt på medan det fungerade mer eller mindre väl på nya konsoler och PC.

Däremot är det skönt att slippa allt mek som det innebär att spela på PC. På kondol så funkar det eller inte (oftast det förra).

Medlem
Skrivet av Popski:

Du har m.a.o. redan glömt Cyberpunk 2077? Där var det de gamla konsolerna som det var kackigt på medan det fungerade mer eller mindre väl på nya konsoler och PC.

Däremot är det skönt att slippa allt mek som det innebär att spela på PC. På kondol så funkar det eller inte (oftast det förra).

Det har jag inte. Det är därför jag skriver "nästan".

En annan sak som slår mig är att folk missar det ordet och spinner loss och går in i försvarsställning. Som om man förolämpade deras mor. För mig väldigt märkligt men antar att det är känslorna som styr tanken. Fanboyism, som det kallas.

Usch, så pinsamt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det har jag inte. Det är därför jag skriver "nästan".

En annan sak som slår mig är att folk missar det ordet och spinner loss och går in i försvarsställning. Som om man förolämpade deras mor. För mig väldigt märkligt men antar att det är känslorna som styr tanken. Fanboyism, som det kallas.

Usch, så pinsamt.

Det blir nog svårt att hävda att jag är en PC-fanboy i och med att jag inte spelar på PC alls. Jag är och förblir en soffsittande tv-spelare. Jag föredrar enkelheten med tv-spel framför de potentiella möjligheterna med PC. Jag har m.a.o. inget att försvara.

Det jag reagerade på var din, i mitt tycke, onödiga skadeglädje.

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Och på min setup (5800X3D och RX 6900 XT) flyter allt med 60 fps minimum, oftast 80-90 fps i 1440p allt max.
Inga lagg, hack, buggar eller liknande alls.
Måste vara något fel på spelet, det funkar

Har lika processor som du, men ett nvidia RTX 3060ti och spelet är sjukt hackigt och jävligt, konstanta fps drops. Snurrar man kameran så hackar det till lite hela tiden, har testat V-sync, G-sync och helt av men samma jäkla hackande. 😅


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Testade nu nya patchen och allt rullar på bättre än tidigare, eller alltså fps;en är ju densamma 60-80fps men grafikkortet behöver inte blåsa på som tidigare. Nu känns allt mycket mer stabilt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Har lika processor som du, men ett nvidia RTX 3060ti och spelet är sjukt hackigt och jävligt, konstanta fps drops. Snurrar man kameran så hackar det till lite hela tiden, har testat V-sync, G-sync och helt av men samma jäkla hackande. 😅

3060 Ti har väl bara 8 GB eller hur?
Beror väl mycket på det tyvärr


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

3060 Ti har väl bara 8 GB eller hur?
Beror väl mycket på det tyvärr

Ja så är det men jag ligger under 8 i vram i inställningarna.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Ja så är det men jag ligger under 8 i vram i inställningarna.

För 1440p är det ändå för lite för det mesta, kolla videon som Hardware Unboxed gjorde (där var det dock 3070 mot 6800 dom jämförde, dock testar dom bland annat The Last of Us).
Om ingen länkade den tidigare så var det denna:
https://youtu.be/Rh7kFgHe21k


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

De borde dock göra någonting åt "low'" inställningen på texturerna. Ser ut som ett PS1 spel, aldrig sett så stor försämring från high till low. 🤷

Medlem

Såg verkligen fram mot detta till PC men känns inte som att det är värt 60£ än utan får vänta ett par patchar eller prissänkningar till innan köp. :/

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

För 1440p är det ändå för lite för det mesta, kolla videon som Hardware Unboxed gjorde (där var det dock 3070 mot 6800 dom jämförde, dock testar dom bland annat The Last of Us).
Om ingen länkade den tidigare så var det denna:
https://youtu.be/Rh7kFgHe21k

Kör bf2042 i 1440p på ultra och har 120fps, kör ultra på typ alla spel, det här är det första som varit så sjukt dåligt optimerat. Utvecklarna har varit lata helt enkelt.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av Popski:

Det blir nog svårt att hävda att jag är en PC-fanboy i och med att jag inte spelar på PC alls. Jag är och förblir en soffsittande tv-spelare. Jag föredrar enkelheten med tv-spel framför de potentiella möjligheterna med PC. Jag har m.a.o. inget att försvara.

Det jag reagerade på var din, i mitt tycke, onödiga skadeglädje.

Att vara fanboy har ingenting med att äga plattformen att göra.

Det är ett tankesätt. Som att exempelvis tolka allmän kritik som "onödig skadeglädje". Det är ett tänk som endast fanboys har.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Att vara fanboy har ingenting med att äga plattformen att göra.

Det är ett tankesätt. Som att exempelvis tolka allmän kritik som "onödig skadeglädje". Det är ett tänk som endast fanboys har.

Du menar alltså att det finns fanboys som varken äger eller ens gillar att spela på den plattform de är fanboys för? Det låter oerhört märkligt måste jag säga. Jag skulle snarare säga att du drar alldeles för långtgående, samt felaktiga, slutsatser av ett enda inlägg.

Det är dock fullt möjligt att jag själv feltoljade ditt inlägg. Det kanske inte var så mycket en pik mot de, i detta fall, ledsna PC-spelarna. I princip håller jag med dig. Jag väljer tv-spel framför PC p.g.a. att det förra är så mycket enklare (vad de riktiga fanboysen än säger). Jag tycker dock fortfarande att det var onödigt att strö salt i stackarnas sår.

Medlem
Skrivet av Popski:

Du menar alltså att det finns fanboys som varken äger eller ens gillar att spela på den plattform de är fanboys för? Det låter oerhört märkligt måste jag säga. Jag skulle snarare säga att du drar alldeles för långtgående, samt felaktiga, slutsatser av ett enda inlägg.

Det är dock fullt möjligt att jag själv feltoljade ditt inlägg. Det kanske inte var så mycket en pik mot de, i detta fall, ledsna PC-spelarna. I princip håller jag med dig. Jag väljer tv-spel framför PC p.g.a. att det förra är så mycket enklare (vad de riktiga fanboysen än säger). Jag tycker dock fortfarande att det var onödigt att strö salt i stackarnas sår.

Ja, det tror jag att det finns. Det finns folk som tar ställning för ett fotbollslag eller en artist trots att dem aldrig har varit på en match eller konsert. Eller som röstar på något trots att dem inte kan partiprogram eller vet vad rösten leder till. Och så vidare.

Mitt mål är inte att håna konsumenter. Jag är själv en konsument och står på alla andra konsumenters sida, både i glädje och i sorg. Målet är så mycket kvalité som möjligt för så lite pengar som möjligt.

Men.

Att provocera en liten klick extremister, fanboys, gör jag däremot gärna. Det skapar debatt och utrymme att få dessa individer att tänka om och skärpa till sig. Om dessa individer ej syns så går de ej att bekämpa.

Att "strö salt i såren" är lockande men något jag anser är töntigt, barnsligt och felaktigt. Därför försöker jag inom rimlighetens gränser att undvika det.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Ja, det tror jag att det finns. Det finns folk som tar ställning för ett fotbollslag eller en artist trots att dem aldrig har varit på en match eller konsert. Eller som röstar på något trots att dem inte kan partiprogram eller vet vad rösten leder till. Och så vidare.

Mitt mål är inte att håna konsumenter. Jag är själv en konsument och står på alla andra konsumenters sida, både i glädje och i sorg. Målet är så mycket kvalité som möjligt för så lite pengar som möjligt.

Men.

Att provocera en liten klick extremister, fanboys, gör jag däremot gärna. Det skapar debatt och utrymme att få dessa individer att tänka om och skärpa till sig. Om dessa individer ej syns så går de ej att bekämpa.

Att "strö salt i såren" är lockande men något jag anser är töntigt, barnsligt och felaktigt. Därför försöker jag inom rimlighetens gränser att undvika det.

Själv tvivlar jag starkt på att det t.ex. finns xbox-fanboys som inte använder xbox-relaterade prylar. Den dagen jag ser ett tydligt och bra exempel så kan jag omvärdera denna uppfattning.

Visserligen kan det ofta vara bra lockande att provocera fanboys, men i de flesta fall är det nog bäst att låta bli. Kommentarsfält på FZ är betydligt trevligare när de inte förpestas av textmassor om vilket multinationellt företag som bäst styrspakar eller mest välklädda VD.

12
Skriv svar