Den stora tråden om Starfield

Bethesda har lagt grunden, nu kommer moddarna göra spelet fantastiskt de närmaste tio åren.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

eld
Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Bethesda har lagt grunden, nu kommer moddarna göra spelet fantastiskt de närmaste tio åren.

*Nu kommer moddare forma spelet till allas individuella 10/10

Inaktiv

lol jag får inte skicka in min Steam review efter jag fick min refund. Första gången det händer, har alltid gått innan. Spelade ju ändå 10h. Bethesda har betalat rätt personer verkar det som. Vilka diktatorfasoner. Så jäkla dåligt ärligt talat.

Geeks Gaming
Skrivet av anon_79617:

lol jag får inte skicka in min Steam review efter jag fick min refund. Första gången det händer, har alltid gått innan. Spelade ju ändå 10h. Bethesda har betalat rätt personer verkar det som. Vilka diktatorfasoner. Så jäkla dåligt ärligt talat.

Har för mig att det fungerar om man refundar inom de normala parametrarna (2h/14d?) men går man över det så tror jag det låses automagiskt. Testa kontakta deras kundtjänst och kolla om man kan låsa upp det

Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Har för mig att det fungerar om man refundar inom de normala parametrarna (2h/14d?) men går man över det så tror jag det låses automagiskt. Testa kontakta deras kundtjänst och kolla om man kan låsa upp det

Gjorde såhär på Darktide senast. Var inga problem.
Snart får jag ta på mig konspirationsteori-hatten.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Gjorde såhär på Darktide senast. Var inga problem.
Snart får jag ta på mig konspirationsteori-hatten.

Steam har ju dåligt stöd för tidigare släpp, det stod 6e även om man köpte premium osv. Jag misstänker att det är så enkelt som att refund innan släpp tolkas som cancellering av förhandsbokning. Precis som att de där 2h inte verkade gälla innan riktiga släppet utan tillät refund även om man spelat mer.

Medlem

David Jaffe tycker att ni ska sluta konsolkriga och spela Starfield istället

9/10 tydligen

Medlem
Skrivet av blackidus:

Det är nog större än man tror. Finns det något annat rymdspel som faktiskt simulerar planeter och månars omloppsbanor?
När du landar på planeter i No Mans Sky tex så flyger du i princip in i en skybox så du inte ser ut i rymden från planeten.

I Starfield kan du landa på en måne och uppleva hur den cirkulerar runt sin närliggande planet.
Tyckte detta var ett läckert exempel: https://www.reddit.com/r/Starfield/comments/16ady05/i_just_wa...

Kerbals klarar det. Jag tycker alla rymdspel borde titta på hur det spelet är gjort där du tvingas ”Hoppa” mellan omloppsbanor. Inte ens Elite gör så, de har tydligen också magiska motorer där resurshantering inte är ett problem. I rymden?

Medlem

Ikväll så blir det Starfield! Riktigt taggad, ska bli kul att bege mig ut på min första rymdresa, utforska planeter och karva ut mina första metaller... kanske till och med stöta på nya livsformer. Jag kommer spela i ett lugnt tempo, hamstra på mig resurser och försöka spela så fredligt som möjligt, men vi får se hur väl det fungerar i praktiken. Ni som har spelat ett tag, har ni några tips för oss nykomlingar?

eld
Medlem
Skrivet av GustavA:

Kerbals klarar det. Jag tycker alla rymdspel borde titta på hur det spelet är gjort där du tvingas ”Hoppa” mellan omloppsbanor. Inte ens Elite gör så, de har tydligen också magiska motorer där resurshantering inte är ett problem. I rymden?

KSP är på en helt annan nivå av realism och är fantastiskt, jag tror dock inte någon av dessa andra spel hade överlevt om man var tvungen att lära sig orbital mechanics för att ta sig från en planet 😂

Resurshanteringen i starfield är väldigt automatiserad för spelets skull, jag kommer dock garanterat köra survival läge i framtiden med mat, vatten, bränsle osv.

Medlem
Skrivet av BlueTeam:

Ikväll så blir det Starfield! Riktigt taggad, ska bli kul att bege mig ut på min första rymdresa, utforska planeter och karva ut mina första metaller... kanske till och med stöta på nya livsformer. Jag kommer spela i ett lugnt tempo, hamstra på mig resurser och försöka spela så fredligt som möjligt, men vi får se hur väl det fungerar i praktiken. Ni som har spelat ett tag, har ni några tips för oss nykomlingar?

Tips: Följ main quest ett litet tag iaf, men risk för MINIMAL spoiler:

Man låser upp flera companions osv via main questen, vilket kan vara trevligt om du inte tänkt springa runt själv. I så fall spelar det ju ingen roll.

Sen tycker jag det största tipset är att inte googla nåt utan bara hänga med, låt spelet dra iväg dig på sidospår i klassisk bethesda-anda.

Medlem

Hur många baser har ni byggt? Jag har bara några st. Försöker få fabrik med aluminium, järn, nickel osv så att jag kan bygga en massa sen.

Medlem
Skrivet av eld:

KSP är på en helt annan nivå av realism och är fantastiskt, jag tror dock inte någon av dessa andra spel hade överlevt om man var tvungen att lära sig orbital mechanics för att ta sig från en planet 😂

Resurshanteringen i starfield är väldigt automatiserad för spelets skull, jag kommer dock garanterat köra survival läge i framtiden med mat, vatten, bränsle osv.

Haha. Ja kurvan är lite brant där kanske. Men i spel som Elite och SC vore det inte helt orimligt. De spelarna är nog mer öppna för en sådan lösning. Förövrigt såg jag en film för ett tag sedan där någon flög Kerbal - Eve på 2 speldagar. Kerbonauten överlevde men det behövdes en räddningsoperation.

Inaktiv

Startade spelet och har spelat 1 timme cirka, lägger första intrycken i en spoilertag

Vad är detta för seg och osammanhängande start egentligen ?
Måste säga detta är något av det sämsta start någonsin i ett spel.. Sen hur lökig var inte första "kriget" i rymden. Sedan att behöva gå ut och in ur flera menyval för att köra till första planeten man ska till. Får se om jag ens orkar fortsätta.

Men jag ä int bitter Ska ge det ett gäng timmar till, får hoppas det bara är starten de misslyckats med.

Medlem
Skrivet av Kasse:

Starfield är ett rätt kul spel som lider kraftigt av föråldrad teknik. Ständiga loading screens, halvtaskig grafik, urusel optimering och så kass fiende AI att det var länge sen jag såg något liknande. Utöver det glitchar NPCs hej vilt med iender som när de känner för det flyger genom random vägg eller Quest NPCs som fortsätter gå rakt in i en vägg när de ska följa efter eller visa vägen. Ändå gillar jag det för när de lyckas med känslan av att vara en liten person i ett stort universum som nästan helt kan styra sitt eget lilla äventyr så är det rätt magiskt.

Det har ina brister men ändå mer polerat än deras spel brukar vara. Spelet har en charm. Man inser väldigt snabbt hur små vi egentligen är. Jag gillar atmosfären spelet ger på planeter med dimma och soluppgångar och allt sånt som jag kan titta på hur länge so. Helst. Jag har väldigt kul, trots en del buggar.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag kör på series x. Funkar galet bra, måste vara det stabilaste 30fps jag spelat, så pass bra att jag inte ens tänker på det. Själva spelet är för mig just nu det bästa sen skyrim släpptes, men jag fullkomligt älskar bethesdas rpgn och Starfield är verkligen ett Bethesda-rpg i Mass effekt-kläder.

Exakt. Flyter på hur bra slm helst. Vissa recensioner förstår jag inte mig på. Eller är det vi som har lägre standard? Haha! Hursomhelst, jag är jätte nöjd. Ser fram emot att komma hem efter jobbet och spela.

Geeks Gaming
Skrivet av anon_79617:

Gjorde såhär på Darktide senast. Var inga problem.
Snart får jag ta på mig konspirationsteori-hatten.

Det är nog enklare att kontakta deras kundtjänst 😁

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Varför jag länkade Alanahs video var för att det spreds för mycket osanningar om att det inte går att åka mellan planeter utan fast travel, det går, men det tar lång tid och det är själadödande tråkigt.

Jag skulle inte vilja kalla detta att det "går". Om du vill landa på planeten så måste du ju ändå använda kartan/fast travel? Nu bryr jag mig inte så mycket om att det är så, men jag tycker det är lite att ta i att säga att det "går" när det slutar med att du phasear igenom en LoD

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Jag skulle inte vilja kalla detta att det "går". Om du vill landa på planeten så måste du ju ändå använda kartan/fast travel? Nu bryr jag mig inte så mycket om att det är så, men jag tycker det är lite att ta i att säga att det "går" när det slutar med att du phasear igenom en LoD

Semantik Det går att åka manuellt mellan planeter utan fast travel, men det går inte att landa manuellt utan det är en sekvens. Vilket förstås hade varit coolt om man kunde köra själv som i No Man's Sky eller Elite. men det här är vad Bethesda gav oss.

Nu har jag abstinens då jag inte kunnat spela sedan i Måndags kväll...


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

eld
Medlem
Skrivet av GustavA:

Haha. Ja kurvan är lite brant där kanske. Men i spel som Elite och SC vore det inte helt orimligt. De spelarna är nog mer öppna för en sådan lösning. Förövrigt såg jag en film för ett tag sedan där någon flög Kerbal - Eve på 2 speldagar. Kerbonauten överlevde men det behövdes en räddningsoperation.

Kanske är nästa steget för ett spel, en kerbal kopia med rpg element!

Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Det är nog enklare att kontakta deras kundtjänst 😁

Haha, äeh skitsamma. Det är bara ett spel i slutändan.

Verkar ju få relativt bra betyg på Steam än så länge.
Mind blown att folk betalar så mycket för det men vem är jag att döma.

Medlem

Spelet blir bättre ju mer jag spelar. Det har lite skavanker, men inget som stör helheten. Nästa projekt är att bygga ett helt nytt skepp och lyckas få det både praktiskt och snyggt. Kan bli en del kostnader och jobb. : )

Medlem
Skrivet av Fulci:

Spelet blir bättre ju mer jag spelar. Det har lite skavanker, men inget som stör helheten. Nästa projekt är att bygga ett helt nytt skepp och lyckas få det både praktiskt och snyggt. Kan bli en del kostnader och jobb. : )

Ja haha mitt blev bara praktiskt när jag förlängde det 😁 inte särskilt snyggt

Avstängd

Tycker det är för mycket dialog i spelet. Man orkar inte lyssna och hänga med i allt eftersom 90% av det som sägs är ointressant och onödig fakta. Jämför det med t ex The Witcher 3 där varje litet ord i dialogen väger tungt.

Jag har svårt att också förlora mig i spelet som jag t ex gjorde i BG3. De flesta av uppdragen känns som "chores" och då blir det lätt tradigt när du måste fast travela dig fram och tillbaka i rymden. Men rätt som det är så hamnar man i gott flow i någon timme och då är det helt plötsligt hyfsat kul igen.

Väldigt ojämn upplevelse sammanfattar Starfield bra tycker jag.

Medlem

Spelat en gäng timmar idag och har problem med framedrops på high settings. Har ett rtx3070. Ska väl fan inte behöva ha bättre kort eller?😅

Mus och tangentbord är rena mardrömmen i detta spel än så länge.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Hur många baser har ni byggt? Jag har bara några st. Försöker få fabrik med aluminium, järn, nickel osv så att jag kan bygga en massa sen.

Inte en enda än så länge, typ 20 timmar in. Har fastnat i sidequests 😁 Har inte riktigt känt något behov av en bas, har hittills köpt alla resurser jag behövt för uppgraderingar, men kanske ska ge mig på det någon dag.

Skrivet av Deekar:

Spelat en gäng timmar idag och har problem med framedrops på high settings. Har ett rtx3070. Ska väl fan inte behöva ha bättre kort eller?😅

Mus och tangentbord är rena mardrömmen i detta spel än så länge.

Jag har också ett 3070, kör på lite blandade inställningar med en del medium, inte allt på high. Inte så våldsamma svängningar i framerate, dock väldigt olika beroende på plats. 50-60 FPS i städer, runt 80 i mindre utrymmen. Första gången som jag upplevt att G-sync gör någon nytta tror jag. Lite för låga frames för min smak, men spelet är så skoj att jag glömmer bort det.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Inte en enda än så länge, typ 20 timmar in. Har fastnat i sidequests 😁 Har inte riktigt känt något behov av en bas, har hittills köpt alla resurser jag behövt för uppgraderingar, men kanske ska ge mig på det någon dag.
Jag har också ett 3070, kör på lite blandade inställningar med en del medium, inte allt på high. Inte så våldsamma svängningar i framerate, dock väldigt olika beroende på plats. 50-60 FPS i städer, runt 80 i mindre utrymmen. Första gången som jag upplevt att G-sync gör någon nytta tror jag. Lite för låga frames för min smak, men spelet är så skoj att jag glömmer bort det.

Ja, det är faktiskt ett lättare sätt att bara bli rik och köpa det man behöver.

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Jag har också ett 3070, kör på lite blandade inställningar med en del medium, inte allt på high. Inte så våldsamma svängningar i framerate, dock väldigt olika beroende på plats. 50-60 FPS i städer, runt 80 i mindre utrymmen. Första gången som jag upplevt att G-sync gör någon nytta tror jag. Lite för låga frames för min smak, men spelet är så skoj att jag glömmer bort det.

Ah jag ligger på 50-60 också men så laggar man till lite då och då. Tycker dock de borde flyta stadigare på high settings.

Medlem

Påbörjade mitt rymdäventyr igår på morgonen när familjen lämnat huset och klockade in på totalt 12 timmar igår. Går inte att sätta betyg än då jag bara skrapat på ytan, men (i min mening!) så uppfyller spelet alla deras löften och det är SÅ JÄVLA KUL! Har inte haft så roligt i ett spel på flera år.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Ok, har spelat i ca 7 timmar nu.
Mitt intryck är ju att detta är ett dåligt No Mans Sky med en bättre story. Alla annat gör No Mans Sky bättre. Att man är i rymden känns "meh" eftersom DU BARA ZONAR ÖVERALLT HELA TIDEN. Rymdskeppen är en gimmick som bara spelar roll för att lagra grejer och skjuta på andra rymdskepp. Att flyga runt och utforska, det existerar inte. Zona till rymden. Zona till landningsstället. Sen får man bara gå till fots överallt. man kunde lika gärna teleportera mellan planeter. Så som det känns nu hade det varit bättre, rymdskeppet är bara ivägen. Bara mer zoning.

Jag är personligen besviken. För att få en utforskarkick för rymden så kan jag lika gärna spela NMS som låter mig lyfta, flyga och landa precis var jag vill. Ingen zoning. Dessutom låter mig gräva precis överallt

Angående skeppdesign, detta var bara roligt.


signatur

I drank what?

Skriv svar