Playstation VR2

Skrivet av lonian:

Frågan är om vi någonsin kommer få ett vr headset som är lika crisp kvalitet som en flat screen eller verkligheten. Linserna och skärmen spelar stor roll, upplösningen osv.
Om text ska se skarp ut både nära och på avstånd behövs linser som kan om fokusera, den teknologin existerar och har testats.
Skulle möjligen 8k per öga göra det hela väldigt bra men då ska hårdvaran orka pumpa fram en 120hz hastighet också.

Edit: enligt chatGDP krävs 4k per öga för att likna en 4k skärm, för att simulera verkligheten krävs runt 16k per öga.

Det kommer vi säkert göra, även om vi då kanske pratar om 2030-2040.

Upplösning i sig borde inte bli ett problem, färgåtergivning, optik och variabelt fokusdjup är mer utmanande.

Medlem
Skrivet av lonian:

Frågan är om vi någonsin kommer få ett vr headset som är lika crisp kvalitet som en flat screen eller verkligheten. Linserna och skärmen spelar stor roll, upplösningen osv.
Om text ska se skarp ut både nära och på avstånd behövs linser som kan om fokusera, den teknologin existerar och har testats.
Skulle möjligen 8k per öga göra det hela väldigt bra men då ska hårdvaran orka pumpa fram en 120hz hastighet också.

Edit: enligt chatGDP krävs 4k per öga för att likna en 4k skärm, för att simulera verkligheten krävs runt 16k per öga.

Det är punkttätheten som spelar roll, har du en liten display med många pixlar (så kallad micro display) kommer du undan med mindre.

Varjos företagsheadset har en liten display som följer ögat, har för mig den bara är 1080p men räcker för att ge ”retina”-upplösning.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Det är punkttätheten som spelar roll, har du en liten display med många pixlar (så kallad micro display) kommer du undan med mindre.

Varjos företagsheadset har en liten display som följer ögat, har för mig den bara är 1080p men räcker för att ge ”retina”-upplösning.

Om jag inte förstått fel så har Varjo 2 displayer en som du säger följer fokus och så en som är periferi.
Det är för att det ska likna hur ögat fokuerar på djup osv i verkligheten.
Det headsetet är att du kan uppleva MR och VR som om det vore på riktigt.
Många som fått provat har sagt att det kan vara svårt att avgöra vad som är riktigt och vad som är fake med det headsetet.
men sen kostar det väll närmare 100 000


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

LTT verkar gilla i alla fall!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/E8RS6SZRk_4

LTT verkar gilla i alla fall!

Den är riktigt bra, speciellt med tanke på priset. Det är klart att det blev kompromisser, det mesta som det klagas på kommer nog på nästa PSVR om 6 år, när kostnaden är lägre och teknikerna mer mogna.
Man får inte ett perfekt headset för 7300Kr eller ens 20000Kr för den delen. Nästa Quest tillexempel har förmodligen inte ens eyetracking och blir det inte oled så lär färger och svärta bli betydligt sämre.

Man kan alltid vänta, men när man har väntat så kan man alltid vänta tills det blir bättre och vänta igen tills det blir ännu bättre.
För mig så är PSVR2 tillräckligt bra för att inte vänta längre.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Den är riktigt bra, speciellt med tanke på priset. Det är klart att det blev kompromisser, det mesta som det klagas på kommer nog på nästa PSVR om 6 år, när kostnaden är lägre och teknikerna mer mogna.
Man får inte ett perfekt headset för 7300Kr eller ens 20000Kr för den delen. Nästa Quest tillexempel har förmodligen inte ens eyetracking och blir det inte oled så lär färger och svärta bli betydligt sämre.

Man kan alltid vänta, men när man har väntat så kan man alltid vänta tills det blir bättre och vänta igen tills det blir ännu bättre.
För mig så är PSVR2 tillräckligt bra för att inte vänta längre.

Quest Pro har redan eye tracking och local dimming som stöds av OpenXR och kan användas för PCVR: https://twitter.com/flat2vr/status/1628871099281821697

Den har också bättre kontroller, mycket bättre linser med stor sweet spot och edge to edge clarity och kan användas både med och utan en PC trådlöst.

Den sänks också i pris till $999 den 15 mars vilket är mindre än kostnaden av PS5 + PSVR2, speciellt inräknat att spelen är billigare.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Quest Pro har redan eye tracking och local dimming som stöds av OpenXR och kan användas för PCVR: https://twitter.com/flat2vr/status/1628871099281821697

Den har också bättre kontroller, mycket bättre linser med stor sweet spot och edge to edge clarity och kan användas både med och utan en PC.

Den sänks också i pris till $999 den 15 mars vilket är mindre än kostnaden av PS5 + PSVR2, speciellt inräknat att spelen är billigare.

Bättre pris javisst.
Men med tanke på att Quest 3 släpps iår så vet jag inte. Quest 3 kommer vara som Quest pro vad gäller bildkvalitet gissar jag, men betydligt kraftfullare SoC


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Bättre pris javisst.
Men med tanke på att Quest 3 släpps iår så vet jag inte. Quest 3 kommer vara som Quest pro vad gäller bildkvalitet gissar jag, men betydligt kraftfullare SoC

Så är det, men Quest Pro har fortfarande chans att vara bättre för PCVR än Quest 3. Får se helt enkelt

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Så är det, men Quest Pro har fortfarande chans att vara bättre för PCVR än Quest 3. Får se helt enkelt

Tror inte det.
Quest Pro hade en del buggar tom som gjorde det sämre för PCVR.
Quest 3 kommer ha en bättre SoC som kommer sköta encodingen från PC bättre. Även Wifi6e eller tom Wifi7.
Det finns rykten eller kanske mer förhoppningar att Quest 3 ska stödja DP-Alt mode då blir det (om man kör med kabel) samma som ett native PCVR headset, om det skulle bli så. Hur stor chansen på det kan nog ingen svara på.

Quest Pro har Pro kontrollerna, det är väll enda fördelen. Men vem vet vilka kontroller som kommer med quest 3


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tror inte det.
Quest Pro hade en del buggar tom som gjorde det sämre för PCVR.
Quest 3 kommer ha en bättre SoC som kommer sköta encodingen från PC bättre. Även Wifi6e eller tom Wifi7.
Det finns rykten eller kanske mer förhoppningar att Quest 3 ska stödja DP-Alt mode då blir det (om man kör med kabel) samma som ett native PCVR headset, om det skulle bli så. Hur stor chansen på det kan nog ingen svara på.

Quest Pro har Pro kontrollerna, det är väll enda fördelen. Men vem vet vilka kontroller som kommer med quest 3

Wifi 7 eller Alt Mode skulle kunna vara en klar fördel, men det är inte givet att Quest 3 får det. Quest Pro har eye tracking och mini-LED som lär saknas i Quest 3.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Wifi 7 eller Alt Mode skulle kunna vara en klar fördel, men det är inte givet att Quest 3 får det. Quest Pro har eye tracking och mini-LED som lär saknas i Quest 3.

Quest 3 får nog liknande panel men 1 ist för Quest pro som har 2.
Eyetracking ja det är synd om det saknas men finns inga andra konsumentheadset eller spel som nyttjar det på PCVR endå.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Medlem
Skrivet av Gesturr:

Quest Pro har redan eye tracking och local dimming som stöds av OpenXR och kan användas för PCVR: https://twitter.com/flat2vr/status/1628871099281821697

Den har också bättre kontroller, mycket bättre linser med stor sweet spot och edge to edge clarity och kan användas både med och utan en PC trådlöst.

Den sänks också i pris till $999 den 15 mars vilket är mindre än kostnaden av PS5 + PSVR2, speciellt inräknat att spelen är billigare.

Med tanke på att det inte finns något mainstream headset till PC som har eye-tracking så lär omfattningen av mjukvara bli begränsad.
Alla som har PSVR2 har eye-tracking vilket gör att utvecklarna kan lägga tid på det.

Quest Pro behöver rätt många tillbehör för att fungera bra, som tillexempel batteri, ljusavskiljare och bättre strap(ska vara obekvämt).

Med tanke på prissänkningen så har den förmodligen sålt fruktansvärt dåligt och det verkar vara rätt många som skickat tillbaka headsetet. Det handlar förmodligen inte bara om pris då eftersom att jag är ganska övertygad om att dem skulle behållit den ifall den var tillräckligt bra. Är kontrollerna så mycket bättre än PSVR2 varianten så att det är värt att betala så mycket extra? Hur mycket extra får man ut av kontroller som kostar $300 eller 3700Kr(i Sverige)?

Ska du inte spela mobilspel så får du lägga närmare $3000, så att jämföra priset med något som spelar betydligt simplare spel är en haltande jämförelse. Quest verkar inte heller få support över lika lång tid utan kommer behöva bytas ut med tätare intervaller vilket också bidrar till övergripande högre pris.

Som jag skrev innan så handlar det om kompromisser. Om man kollar på priset, funktioner överlag och att det finns rätt många features hos PSVR2 som inte finns på Quest Pro så är det ett väldigt bra headset.

Medlem

Lyckas ni centrera skärmen bra när ni trycker på den vita knappen? Min skärm hamnar inte rätt något till vänster och med tilt ut från höger sida. Inget som märks när man spelar så jag vet inte om det är värt besväret att lämna in den.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Lyckas ni centrera skärmen bra när ni trycker på den vita knappen? Min skärm hamnar inte rätt något till vänster och med tilt ut från höger sida. Inget som märks när man spelar så jag vet inte om det är värt besväret att lämna in den.

Ja. Men du måste ju kolla framåt och hålla in knappen, håller du in den? Frågar bara eftersom du skriver "trycka".


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Crank:

Lyckas ni centrera skärmen bra när ni trycker på den vita knappen? Min skärm hamnar inte rätt något till vänster och med tilt ut från höger sida. Inget som märks när man spelar så jag vet inte om det är värt besväret att lämna in den.

Har också märkt att det inte är riktgit centrerar 2d skärmen.
Justera med huvudet bara så hamnar den i läge. Jag tror det är mjukvaran och inte hårdvaran det är "fel" på


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Har också märkt att det inte är riktgit centrerar 2d skärmen.
Justera med huvudet bara så hamnar den i läge. Jag tror det är mjukvaran och inte hårdvaran det är "fel" på

Intressant. Har själv aldrig haft problem med det där...

PS. Fick mitt andra headset utbytt idag! Den nya ser perfekt ut!


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Balunan:

Intressant. Har själv aldrig haft problem med det där...

PS. Fick mitt andra headset utbytt idag! Den nya ser perfekt ut!

Vad hade du för fel på dina 2 tidigare headsets? var det fläckar som inte gick bort?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad hade du för fel på dina 2 tidigare headsets? var det fläckar som inte gick bort?

Ja, precis. Den första hade också lite andra problem men det var mest fläckarna på undersidan som störde faktiskt.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Balunan:

Ja. Men du måste ju kolla framåt och hålla in knappen, håller du in den? Frågar bara eftersom du skriver "trycka".

Skrivet av Molotov:

Har också märkt att det inte är riktgit centrerar 2d skärmen.
Justera med huvudet bara så hamnar den i läge. Jag tror det är mjukvaran och inte hårdvaran det är "fel" på

Håller inne knappen och ser att skärmen flyttar sig, försökte kompensera genom att titta lite åt höger men det hjälper inte att skärmen tiltar ut på högersidan, som att ha en platt tv på väggen där man dragit ut högra sidan 10cm från väggen. Rätt störigt i längden.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Håller inne knappen och ser att skärmen flyttar sig, försökte kompensera genom att titta lite åt höger men det hjälper inte att skärmen tiltar ut på högersidan, som att ha en platt tv på väggen där man dragit ut högra sidan 10cm från väggen. Rätt störigt i längden.

Men kompensera att tilta med skallen funkar inte det ?
Det kan ju vara så att formen på ditt huvud och ögonplacering gör så att headsetet sitter lite snett


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Med tanke på att det inte finns något mainstream headset till PC som har eye-tracking så lär omfattningen av mjukvara bli begränsad.
Alla som har PSVR2 har eye-tracking vilket gör att utvecklarna kan lägga tid på det.

Quest Pro behöver rätt många tillbehör för att fungera bra, som tillexempel batteri, ljusavskiljare och bättre strap(ska vara obekvämt).

Med tanke på prissänkningen så har den förmodligen sålt fruktansvärt dåligt och det verkar vara rätt många som skickat tillbaka headsetet. Det handlar förmodligen inte bara om pris då eftersom att jag är ganska övertygad om att dem skulle behållit den ifall den var tillräckligt bra. Är kontrollerna så mycket bättre än PSVR2 varianten så att det är värt att betala så mycket extra? Hur mycket extra får man ut av kontroller som kostar $300 eller 3700Kr(i Sverige)?

Ska du inte spela mobilspel så får du lägga närmare $3000, så att jämföra priset med något som spelar betydligt simplare spel är en haltande jämförelse. Quest verkar inte heller få support över lika lång tid utan kommer behöva bytas ut med tätare intervaller vilket också bidrar till övergripande högre pris.

Som jag skrev innan så handlar det om kompromisser. Om man kollar på priset, funktioner överlag och att det finns rätt många features hos PSVR2 som inte finns på Quest Pro så är det ett väldigt bra headset.

Stöd för eye tracking implementeras i OpenXR och fungerar därför i allt möjligt, från Unity till UE4 (exempelvis Pray Dogs moddar).

Quest Pro behöver inte batteri, det medföljande batteriet sitter redan bak och har större kapacitet än för Quest 2. Ja, använder du alla extra funktioner som t ex facial tracking så håller den 1-2h (det vill säga som en normal VR-session), men avslaget håller den snarare 3-4h. Du kan också få ström via USB vid behov.

Komforten är subjektiv, men det verkar räcka med en top strap från Etsy för typ 10 dollar för att få bort lite tryck från pannan. Vissa föredrar också att köra helt utan ljusblockerare, alternativt bara använda de inkluderade sidoskydden.

Skaffar man en gaming-PC enbart för VR blir det dyrare ja, å andra sidan behöver du inte lägga 2000 dollar på att få något som matchar en PS5 i prestanda.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Stöd för eye tracking implementeras i OpenXR och fungerar därför i allt möjligt, från Unity till UE4 (exempelvis Pray Dogs moddar).

Quest Pro behöver inte batteri, det medföljande batteriet sitter redan bak och har större kapacitet än för Quest 2. Ja, använder du alla extra funktioner som t ex facial tracking så håller den 1-2h (det vill säga som en normal VR-session), men avslaget håller den snarare 3-4h. Du kan också få ström via USB vid behov.

Komforten är subjektiv, men det verkar räcka med en top strap från Etsy för typ 10 dollar för att få bort lite tryck från pannan. Vissa föredrar också att köra helt utan ljusblockerare, alternativt bara använda de inkluderade sidoskydden.

Skaffar man en gaming-PC enbart för VR blir det dyrare ja, å andra sidan behöver du inte lägga 2000 dollar på att få något som matchar en PS5 i prestanda.

Fast du får ju inte spel som är anpassade för eye-tracking, dock så kanske du får foveated rendering.
Lite skillnad ändå att att Pray dog ska modda in allt i spelen medans utvecklarna kan bygga in användningen i kärnan av spelet.

3-4 kanske är mer lagom ifall du vill ta en paus efter den tiden, men 1-2 timmar är ju extremt lite.
Om du har kvällen ledig och vill spela med kompisarna så är 3 timmar på gränsen till vad som är lagom, kanske att du kan ladda dem under kvällsmaten i så fall, men det är tajt. Hade jag köpt ett headset för 1000$ så skulle jag helt klart inte snålat in på tillbehören, tråkigt att få det så obekvämt/osmidigt när man redan betalt så mycket för den.

Fast får du ett nästan lika komfortabelt headset som PSVR2 för 10 dollar? Jämför du med PSVR2s ljusblockerare så är det väl väldigt stor skillnad?

Hur mycket tror du att man får lägga för att få en PC som rullar på lika bra som PSVR2? Du kan ju inte räkna exakta Tflops då heller eftersom att spelen i många fall är anpassade efter hårdvaran och på så sätt blir mer optimerade.
Förmodligen så gick Pavlovs utvecklare till överdrift, men han påstod att han fick 10% högre prestanda än 3090Ti i spelet.
Det låter ju rätt överdrivet, men det kanske handlar om hur lätt det är att optimera för den miljön.
-----
Lite offtopic från det här, men jädrar vad kul det är med VR. Går från aha upplevelse till aha upplevelse nu.
Tänkte att det skulle bli kul och hoppades att det skulle bli bra, men det är klart över förväntan.
Först lirade jag Synth riders och hoppades att det skulle vara ok substitut för Beat saber, det var super kul.
Spelade sedan After the fall och fick ladda vapen och sikta i VR första gången, vilket blev något helt nytt.
Skaffade Pistol Whip på REA innan PSVR2 släppet och tänkte att blir väl rätt kul, fick lite avsmak och hann inte prova innan igår eftersom att jag redan hade Synth riders att spela. Men när jag sedan testa igår så vart det verkligen en wow upplevelse, vart en riktigt go John Wick känsla med väldigt skön musik.

Nu börjar jag komma en bit in i RE8 också. Stör mig på lite småsaker som mellansekvenserna, men kommer nog bli riktigt kul när jag fått lite mer grepp om spelet. Kör full locomotion och har inte hunnit vänja mig riktigt än(pallar ca 45-1h), så det kan göra upplevelsen lite mindre bekväm.

Kan bli ratt till GT7(kanske får hålla mig till nästa år) och sedan så blir det nog Call of the mountain på REA framöver, Switchback kommer nog bli riktigt bra också. Finns nog över 10 spel till som redan är släppta och fler att se fram emot.

*Edit: måste testa Pavlov snart med. Spelade CS förr och spelet har ju fått bra betyg så det kan säkert bli väldigt roligt.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Om jag inte förstått fel så har Varjo 2 displayer en som du säger följer fokus och så en som är periferi.
Det är för att det ska likna hur ögat fokuerar på djup osv i verkligheten.
Det headsetet är att du kan uppleva MR och VR som om det vore på riktigt.
Många som fått provat har sagt att det kan vara svårt att avgöra vad som är riktigt och vad som är fake med det headsetet.
men sen kostar det väll närmare 100 000

Woha! Jag kollade videon.

Ser ärligt helt sjukt ballt ut. Om denna teknologi inte är för långt bort så kommer man snart mixa ihop verkligheten med VR.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Men kompensera att tilta med skallen funkar inte det ?
Det kan ju vara så att formen på ditt huvud och ögonplacering gör så att headsetet sitter lite snett

Vi är flera som provat och skärmen hamnar mycket fel för alla. Ringde Sony supporten dagen efter köp och dom tyckte jag skulle byta till en ny i butiken jag köpte den, alternativt skicka in den till Sony.

Åkte till webhallen på lunchen och dom vägrade ge mig ett nytt VR utan krävde att den skulle skickas på reparation 2-4 veckor. Blev förbannad och åkte och köpte ett till PSVR2 på Elgiganten, borde ha köpt där direkt för dom är aldrig jobbiga när nåt är fel. Så nu har jag två VR


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Fast du får ju inte spel som är anpassade för eye-tracking, dock så kanske du får foveated rendering.
Lite skillnad ändå att att Pray dog ska modda in allt i spelen medans utvecklarna kan bygga in användningen i kärnan av spelet.

3-4 kanske är mer lagom ifall du vill ta en paus efter den tiden, men 1-2 timmar är ju extremt lite.
Om du har kvällen ledig och vill spela med kompisarna så är 3 timmar på gränsen till vad som är lagom, kanske att du kan ladda dem under kvällsmaten i så fall, men det är tajt. Hade jag köpt ett headset för 1000$ så skulle jag helt klart inte snålat in på tillbehören, tråkigt att få det så obekvämt/osmidigt när man redan betalt så mycket för den.

Fast får du ett nästan lika komfortabelt headset som PSVR2 för 10 dollar? Jämför du med PSVR2s ljusblockerare så är det väl väldigt stor skillnad?

Hur mycket tror du att man får lägga för att få en PC som rullar på lika bra som PSVR2? Du kan ju inte räkna exakta Tflops då heller eftersom att spelen i många fall är anpassade efter hårdvaran och på så sätt blir mer optimerade.
Förmodligen så gick Pavlovs utvecklare till överdrift, men han påstod att han fick 10% högre prestanda än 3090Ti i spelet.
Det låter ju rätt överdrivet, men det kanske handlar om hur lätt det är att optimera för den miljön.
-----
Lite offtopic från det här, men jädrar vad kul det är med VR. Går från aha upplevelse till aha upplevelse nu.
Tänkte att det skulle bli kul och hoppades att det skulle bli bra, men det är klart över förväntan.
Först lirade jag Synth riders och hoppades att det skulle vara ok substitut för Beat saber, det var super kul.
Spelade sedan After the fall och fick ladda vapen och sikta i VR första gången, vilket blev något helt nytt.
Skaffade Pistol Whip på REA innan PSVR2 släppet och tänkte att blir väl rätt kul, fick lite avsmak och hann inte prova innan igår eftersom att jag redan hade Synth riders att spela. Men när jag sedan testa igår så vart det verkligen en wow upplevelse, vart en riktigt go John Wick känsla med väldigt skön musik.

Nu börjar jag komma en bit in i RE8 också. Stör mig på lite småsaker som mellansekvenserna, men kommer nog bli riktigt kul när jag fått lite mer grepp om spelet. Kör full locomotion och har inte hunnit vänja mig riktigt än(pallar ca 45-1h), så det kan göra upplevelsen lite mindre bekväm.

Kan bli ratt till GT7(kanske får hålla mig till nästa år) och sedan så blir det nog Call of the mountain på REA framöver, Switchback kommer nog bli riktigt bra också. Finns nog över 10 spel till som redan är släppta och fler att se fram emot.

*Edit: måste testa Pavlov snart med. Spelade CS förr och spelet har ju fått bra betyg så det kan säkert bli väldigt roligt.

Det känns knappt värt att bemöta allt då du har shillat PSVR2 rätt hårt både före och efter lansering så det här kommer inte leda någon vart, men mina sista punkter i frågan blir:

- OpenXR är en SDK, allt som körs i OpenXR får stöd för eye tracking. Praydog behöver inte modda in det, men Praydog-moddarna körs i OpenXR.

- Eye trackingens främsta syfte är att ge motsvarande prestandalyft som FFR, men utan att du ser degraderingen av kvalitet i periferin. Eller annorlunda uttryckt att du kan titta runt med ögonen istället för huvudet utan att se FFR. Detta gäller både PC och PSVR2. Eye tracking är inte på en nivå att det ger dramatiska prestandafördelar (mer än vad FFR gör), vad det gör är att bibehålla bildkvalitén där du tittar. Övriga tillämpningar, som att navigera menyer eller skräckspelet där monster rör sig när du blinkar är lite mer av en gimmick.

- Spelbiblioteket Quest + Steam är mycket större än PSVR2. Det finns också en sideloading-scen med gratisspel.

- 1-2 timmar (eller för den delen 3) är inte lite om du står upp och spelar, det är få som spelar aktivt längre än så åt gången. Sitter du ner och spelar eller är särskilt uthållig kan du som sagt koppla in en sladd, som PSVR2. Däremot kan den sistnämnda inte köra trådlöst alls.

- Jag håller med om att det är dåligt att behöva köpa till något för komforten av en dyr produkt, men skallformer är individuella och alla har inte problem med den. En top strap för 10 dollar avlastar dock pannan om man nu har problem med det. I övrigt behövs inga särskilda tillbehör.

- Flera publikationer har utsett Quest Pro-kontrollerna till de bästa som finns på marknaden, med grym haptik och tracking som klår lighthouse (då den inte kan skymmas ur någon vinkel alls). Om det är värt $300 är svårt säga, jämfört med Index controllers $279 så är det ett solklart ja.

* Nu såg jag att det dessutom är ditt första VR-headset/upplevelse, suck…

Medlem
Skrivet av Crank:

Vi är flera som provat och skärmen hamnar mycket fel för alla. Ringde Sony supporten dagen efter köp och dom tyckte jag skulle byta till en ny i butiken jag köpte den, alternativt skicka in den till Sony.

Åkte till webhallen på lunchen och dom vägrade ge mig ett nytt VR utan krävde att den skulle skickas på reparation 2-4 veckor. Blev förbannad och åkte och köpte ett till PSVR2 på Elgiganten, borde ha köpt där direkt för dom är aldrig jobbiga när nåt är fel. Så nu har jag två VR

Så du ska behålla ett trasigt vr headset menar du?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Crank:

Vi är flera som provat och skärmen hamnar mycket fel för alla. Ringde Sony supporten dagen efter köp och dom tyckte jag skulle byta till en ny i butiken jag köpte den, alternativt skicka in den till Sony.

Åkte till webhallen på lunchen och dom vägrade ge mig ett nytt VR utan krävde att den skulle skickas på reparation 2-4 veckor. Blev förbannad och åkte och köpte ett till PSVR2 på Elgiganten, borde ha köpt där direkt för dom är aldrig jobbiga när nåt är fel. Så nu har jag två VR

ok, jag märkte att tilta huvudet inte gör nån skillnad, tror den är linjerad mot golvet skärmen.
är bara 3dof när man är i menyn.
Men försökte kolla riktigt noga på min men den är nog rak, min tiltar inte iaf

Blev det bättre med det nya?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

ok, jag märkte att tilta huvudet inte gör nån skillnad, tror den är linjerad mot golvet skärmen.
är bara 3dof när man är i menyn.
Men försökte kolla riktigt noga på min men den är nog rak, min tiltar inte iaf

Blev det bättre med det nya?

Testade den nya lite snabbt och den blir rätt centrerad. Den gamla funkar och inget som märks när man spelar men störigt ändå. Säljer den billigt till brorsan perfekt då hans grabb nyss köpte en PS5a, han får avgöra om han vill skicka in den direkt till Sony för reparation eller om han kan leva med den defekten.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skriv svar