CD Projekt om köntvättning i Witcher 3: "Inte menat som statement mot nakenhet"

eld
Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Detta tabu för sex och nakenhet grundar sig på genetik och instinkter. Det är en modern myt att det enbart är styrt av kultur och religion. Annars hade vi brutit den kulturella normen för länge sedan, med de normbrytande vågor som kom redan på 60-talet tex i Sverige.

Rent genetiskt och instinktivt så borde ju bikinin inte ha existerat isåfall.

Sen undrar jag om du någonsin upplevt en finsk bastu? Där vänner av olika kön tar av sig alla kläder utan att det är något konstigt med det, just för att det är kulturellt passande, att ha på sig kläderna i bastun är konstigare än att inte ha kläder på sig.

Sen har vi andra ställen där de tycker att vi är helt fördärvade för att kvinnor visar håret, och andra kulturer där blottade bröst är lika vanligt oavsett om du är man eller kvinna, sen så existerar nakenbad.

Men jo, det börjar bli mer vanligt med fullt naket i film och serier, och även spel. Men såklart så kommer ju samhället bestämma vad som är passande för tillfället.

Chefredaktör
Skrivet av Kolsvart:

Vulvatexturerna var verkligen inte ett ord jag förväntade mig att läsa idag, eller någon gång om jag ska vara helt ärlig 😄

Samma här. Inte heller "vaginakällan" 😁

Medlem
Skrivet av eld:

Rent genetiskt och instinktivt så borde ju bikinin inte ha existerat isåfall.

Sen undrar jag om du någonsin upplevt en finsk bastu? Där vänner av olika kön tar av sig alla kläder utan att det är något konstigt med det, just för att det är kulturellt passande, att ha på sig kläderna i bastun är konstigare än att inte ha kläder på sig.

Sen har vi andra ställen där de tycker att vi är helt fördärvade för att kvinnor visar håret, och andra kulturer där blottade bröst är lika vanligt oavsett om du är man eller kvinna, sen så existerar nakenbad.

Men jo, det börjar bli mer vanligt med fullt naket i film och serier, och även spel. Men såklart så kommer ju samhället bestämma vad som är passande för tillfället.

Varför pratar du om bikini? Vi skyler oss för att undvika kön (bröst är mer kulturellt påverkbart än det vi har mellan benen).

Struntprat att finska vänner bastar nakna med båda kön samtidigt. Jag är finne och vet. Sen finns det ett kulturellt lager på bastandet, att det är en kontext där en viss grad av känslighet "kopplas ur", som gör att i någon mån kan tex lite äldre släktingar basta blandat, men även det är ofta känsligt. Kontext ungefär som när jag som läkare inte ser mina nakna patienter som sexuella varelser just där och då.

Din brist på konkreta exempel är talande.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Haha "räkna porer på ådrorna", skön kommentar.

Jag pratar inte om underhållning för barn överhuvudtaget. Utan att det är universellt att naket anses vara tabu medan våld är acceptabelt. För vuxna.

Det visas aldrig någon fitta eller kuk i närbild i varken Hollywood eller i svensk film eller i nån TV-serie. Av goda skäl som inte har med religion att göra.

Vi reagerar inte starkt på fiktivt våld utan det kan rent av vara underhållande. Det upplevs oftast alldeles för abstrakt för att röra upp känslor. Har varit så överallt och i alla tider. Det finns förklaringar till det med. Det är instinktivt, inte kulturellt.

Ställer mig lite skeptisk till det sista. Bone Tomahawk t.ex. var inte på något vis abstrakt och det rörde definitivt upp känslar i mig av starkt obehag som nästan fick mig att stänga av under vissa scener, och det gick över gränsen där det inte längre kändes som underhållning. Kändes väldigt instinktivt att inte vilja utsätta mig för något sådant, och jag är normalt väldigt tolerant för våld på skärmen.

Skrivet av kaealy:

Varför spelar du Witcher tillsammans med din dotter?

Tror inte jag har sagt att jag spelar Witcher tillsammans med min dotter?

eld
Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Varför pratar du om bikini? Vi skyler oss för att undvika kön (bröst är mer kulturellt påverkbart än det vi har mellan benen).

För att under en lång period i modern historia så var bikini helt fel och för naket, total skandal.

Skrivet av Slimebeast:

Struntprat att finska vänner bastar nakna med båda kön samtidigt. Jag är finne och vet. Sen finns det ett kulturellt lager på bastandet, att det är en kontext där en viss grad av känslighet "kopplas ur", som gör att i någon mån kan tex lite äldre släktingar basta blandat, men även det är ofta känsligt.

Är det nytt så försvinner ju inte det sociala intränade direkt, men det är något man vänjer sig vid förvånansvärt snabbt.

Men alla mina blandade nakna bastubad har varit i finland, i sverige är det inte lika normalt.

Skrivet av Slimebeast:

Kontext ungefär som när jag som läkare inte ser mina nakna patienter som sexuella varelser just där och då.

Kämpar du emot det biologiska att det är fel, eller är det just det sociala att naket är okej i vissa situationer?

Skrivet av Slimebeast:

Din brist på konkreta exempel är talande.

Existerar fortfarande delar av världen där naket inte är något konstigt, så om något så borde det bevisa att det inte är biologiskt, vi föddes ju inte med kläder, kläder är något som inte var där i början av människans ursprung.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nudity

Det är absolut en social och kulturell konstruktion, men det är ju inget konstigt med det, mycket i vår "natur" är ju socialt uppbyggt och bygger upp en stor del av vad vi är.

Medlem
Skrivet av eld:

För att under en lång period i modern historia så var bikini helt fel och för naket, total skandal.

Är det nytt så försvinner ju inte det sociala intränade direkt, men det är något man vänjer sig vid förvånansvärt snabbt.

Men alla mina blandade nakna bastubad har varit i finland, i sverige är det inte lika normalt.

Kämpar du emot det biologiska att det är fel, eller är det just det sociala att naket är okej i vissa situationer?

Existerar fortfarande delar av världen där naket inte är något konstigt, så om något så borde det bevisa att det inte är biologiskt, vi föddes ju inte med kläder, kläder är något som inte var där i början av människans ursprung.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nudity

Det är absolut en social och kulturell konstruktion, men det är ju inget konstigt med det, mycket i vår "natur" är ju socialt uppbyggt och bygger upp en stor del av vad vi är.

https://i.imgur.com/f658yt4.png

Ingen förnekar att nakenhet och sexualitet också styrs av kulturella normer.

Men jag menar att ju mer sexualiserad kontext med nakenhet, desto mer tabu är det, och det inte bara är kulturellt utan också instinktivt.

Ja, jägare-samlare är ofta nakna, men samtidigt vet vi att människan började använda kläder för 50 000 år sedan om inte mer.

I alla civilisationer vi känner till genom historien har normen varit att vuxna skyler sig och att nakenhet är privat, och tillåts bara i särskild kontext. Om något är så universellt finns det nästan alltid en evolutionär basis.

Att vissa jägare-samlare varit nakna förhindrar inte att människor under civilisationen (drygt 10 000 år av mänsklig historia) anpassat sig evolutionärt, kanske genom att individer som på något sätt är normbrytande har selekterats bort. Jag vet inte orsaken, det har jag inte spekulerat om.

Jag hör inget att annat än samma åsikter som uttrycks i den här tråden - att vår acceptans för våld är omoralisk medan tabut för nakenhet och sex anses mossigt. Det är en jätteklyscha. Jag hör aldrig någon hävda motsatsen. Alla ska signalera att de är minsann så frisinnade.

Ändå förändras normerna extremt sakta på just det här området. Hur kommer det sig om alla är så upplysta? För att det här är något som vi i teorin föreställer oss fungerar på ett sätt, men i praktiken fungerar det helt annorlunda.

Det finns inte en chans att nakenhet och offentligt utlevd sexualitet kommer bli allmänt accepterat i världen under vår livstid. Det är mycket mer grundläggande än att vi kämpar mot någon slags mytiska, gammeldagsa normer.


signatur

Memento Mori

eld
Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Ingen förnekar att nakenhet och sexualitet också styrs av kulturella normer.

Men jag menar att ju mer sexualiserad kontext med nakenhet, desto mer tabu är det, och det inte bara är kulturellt utan också instinktivt.

Ordet Tabu är bra använt:

"Tabu är ett religiöst eller socialt motiverat förbud mot något."

Jo men nakenhet är inte samma sak som sexualitet, man kan separera båda.

Skrivet av Slimebeast:

Ja, jägare-samlare är ofta nakna, men samtidigt vet vi att människan började använda kläder för 50 000 år sedan om inte mer.

I alla civilisationer vi känner till genom historien har normen varit att vuxna skyler sig och att nakenhet är privat, och tillåts bara i särskild kontext. Om något är så universellt finns det nästan alltid en evolutionär basis.

Att vissa jägare-samlare varit nakna förhindrar inte att människor under civilisationen (drygt 10 000 år av mänsklig historia) anpassat sig evolutionärt, kanske genom att individer som på något sätt är normbrytande har selekterats bort. Jag vet inte orsaken, det har jag inte spekulerat om.

Vi har inte haft en sådan evolution på bara 10 000 år, vi är i princip samma människor som vi var när vi gick runt nakna som jägare-samlare, kläder började inte användas för att gömma kroppar, det handlade enbart om skydd.

När det kommer till civilisationer så varierar det mycket, antikens grekland hade mer nakenhet än idag, och sverige idag har mer normaliserad nakenhet än några hundra år sen. Så det beror helt på samhället.

När man är barn så finns inte konceptet "oh nej jag är naken!" det börjar dyka upp när föräldrar och samhället lär barnen att det är fel att vara naken, så det är absolut en konstruktion av samhället, inte biologiskt eller instinktivt.

Skrivet av Slimebeast:

Jag hör inget att annat än samma åsikter som uttrycks i den här tråden - att vår acceptans för våld är omoralisk medan tabut för nakenhet och sex anses mossigt. Det är en jätteklyscha. Jag hör aldrig någon hävda motsatsen. Alla ska signalera att de är minsann så frisinnade.

Ändå förändras normerna extremt sakta på just det här området. Hur kommer det sig om alla är så upplysta? För att det här är något som vi i teorin föreställer oss fungerar på ett sätt, men i praktiken fungerar det helt annorlunda.

Det finns inte en chans att nakenhet och offentligt utlevd sexualitet kommer bli allmänt accepterat i världen under vår livstid. Det är mycket mer grundläggande än att vi kämpar mot någon slags mytiska, gammeldagsa normer.

När det handlar om sexualiserad nakenhet så är det redan ordentligt accepterat inom film och serier, nästan överallt förutom i spel.

I spel så kan du jämföra spel med våld och spel med naket, och se vilken siffra som blir störst.

Våld är absolut otroligt mer normaliserat jämfört med något som nakenhet, av någon konstig anledning.

Blanda dock inte ihop sexualisering och nakenhet, de är två separata saker. Det går att ha naket i film och liknande utan att det handlar om sex.

Medlem
Skrivet av eld:

Ordet Tabu är bra använt:

"Tabu är ett religiöst eller socialt motiverat förbud mot något."

Jo men nakenhet är inte samma sak som sexualitet, man kan separera båda.

Vi har inte haft en sådan evolution på bara 10 000 år, vi är i princip samma människor som vi var när vi gick runt nakna som jägare-samlare, kläder började inte användas för att gömma kroppar, det handlade enbart om skydd.

När det kommer till civilisationer så varierar det mycket, antikens grekland hade mer nakenhet än idag, och sverige idag har mer normaliserad nakenhet än några hundra år sen. Så det beror helt på samhället.

När man är barn så finns inte konceptet "oh nej jag är naken!" det börjar dyka upp när föräldrar och samhället lär barnen att det är fel att vara naken, så det är absolut en konstruktion av samhället, inte biologiskt eller instinktivt.

När det handlar om sexualiserad nakenhet så är det redan ordentligt accepterat inom film och serier, nästan överallt förutom i spel.

I spel så kan du jämföra spel med våld och spel med naket, och se vilken siffra som blir störst.

Våld är absolut otroligt mer normaliserat jämfört med något som nakenhet, av någon konstig anledning.

Blanda dock inte ihop sexualisering och nakenhet, de är två separata saker. Det går att ha naket i film och liknande utan att det handlar om sex.

Lönlöst detta.


signatur

Memento Mori

eld
Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Lönlöst detta.

Vill gå tillbaka att det största jag reagerade på var att du skrev:

Citat:

Det är instinktivt, inte kulturellt.

Men så är det ju inte, vi som människor är helt enkelt bara väldigt formbara och anpassningsbara efter födsel, det är därför vi kan göra allt coolt vi kan göra.

Vi kan träna in ett beteende som nästan inte går att skilja från en inbyggd instinkt, som just den runt nakenhet. Men det är inte människans standardbeteende.

12
Skriv svar