Wow! Avowed får förstärkning av tungt Pentiment-namn

Robot
Wow! Avowed får förstärkning av tungt Pentiment-namn

Pentiments narrative designer till Avowed.

#avowed, #pentiment


Medlem

Oroande att någon tillsätts typ 10 år in på utvecklingen på en så viktig roll.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Jag förstår inte varför Josh Sawyer inte är kopplad till projektet. Han är förmodligen en av deras bästa designers, och han var director på Pillars 1 och 2.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Oroande att någon tillsätts typ 10 år in på utvecklingen på en så viktig roll.

Känns lite som att du vill hitta en anledning att oroa dig över. Hon jobbade på ett spel inom samma utvecklare som nu är skeppat. Inte direkt otippat att hon får flytta till ett nytt projekt inom Obsidian.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Känns lite som att du vill hitta en anledning att oroa dig över. Hon jobbade på ett spel inom samma utvecklare som nu är skeppat. Inte direkt otippat att hon får flytta till ett nytt projekt inom Obsidian.

Ok! Men ja folk flyttar runt absolut. Men nu skrev fz inte om Kalle Jönsdotter som gjorde en lyktstolpe, utan om en senior som ska dit för att styra upp saker. Antog att det var en viktig flytt om det var värt att skriva om


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av FejkFejksson:

Oroande att någon tillsätts typ 10 år in på utvecklingen på en så viktig roll.

Skrivet av PFC Hudson:

Känns lite som att du vill hitta en anledning att oroa dig över. Hon jobbade på ett spel inom samma utvecklare som nu är skeppat. Inte direkt otippat att hon får flytta till ett nytt projekt inom Obsidian.

Kan tilläggas att Avowed inte har varit i utveckling i närheten av tio år. Föregångaren, Pillars of Eternity 2, släpptes i maj 2018 och innan dess var det knappast aktuellt med någon fullskalig utveckling av Avowed. Allra minst med tanke på att Microsoft inte köpte Obsidian förrän i november 2018. Dessförinnan fanns definitivt inte resurserna att jobba på två så stora projekt samtidigt. Så ~5 år är nog betydligt närmare sanningen.

Skrivet av Slashgibber:

Jag förstår inte varför Josh Sawyer inte är kopplad till projektet. Han är förmodligen en av deras bästa designers, och han var director på Pillars 1 och 2.

Han har ju jobbat med Pentiment istället, som är "hans" spel. Hjälper nog till med Avowed också vad det lider, om han inte redan gör det.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Han har ju jobbat med Pentiment istället, som är "hans" spel. Hjälper nog till med Avowed också vad det lider, om han inte redan gör det.

Han har också sagt att han jobbar på ett hemligt storprojekt, så jag förstår ur en rent teknisk synpunkt varför han inte är med, men man blir skeptisk till hur stor tilltro dom har till Avowed när dom inte tillsätter några av deras CRPG-veteraner på projektet.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Känns lite som att du vill hitta en anledning att oroa dig över. Hon jobbade på ett spel inom samma utvecklare som nu är skeppat. Inte direkt otippat att hon får flytta till ett nytt projekt inom Obsidian.

Håller med. Fattar inte riktigt nyhetsvärdet ens i det här men så har jag kanske missat nåt..

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Han har också sagt att han jobbar på ett hemligt storprojekt, så jag förstår ur en rent teknisk synpunkt varför han inte är med, men man blir skeptisk till hur stor tilltro dom har till Avowed när dom inte tillsätter några av deras CRPG-veteraner på projektet.

Fast om han jobbat på Avowed så hade du blivit skeptiskt till det andra projektet i stället? För mig står och faller inte ett spel med en person, Obsidian har sjukt många duktiga medarbetare och även om Josh är känd för att vara den han är så tror jag personligen att de kommer gå bra ändå, förutsatt att de sätter allt annat då dvs.

Medlem
Skrivet av Komured:

Fast om han jobbat på Avowed så hade du blivit skeptiskt till det andra projektet i stället? För mig står och faller inte ett spel med en person, Obsidian har sjukt många duktiga medarbetare och även om Josh är känd för att vara den han är så tror jag personligen att de kommer gå bra ändå, förutsatt att de sätter allt annat då dvs.

Nja, jag är skeptisk eftersom han var huvudkraften bakom skapandet av Pillar of Eternity, och nu är han inte med och rotar i det största spelet i det universumet. Jag är alltid skeptisk när man byter ut personal i narrativt drivna spelserier. Om det hade gällt ett helt nytt IP så hade jag inte brytt mig på samma sätt. Det är av samma anledning som jag anser att Bethesdas Fallout-spel inte är riktiga Fallout-spel, men där är också designfilosofin fundamentalt annorlunda till Obsidians.

Vi får se helt enkelt.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Nja, jag är skeptisk eftersom han var huvudkraften bakom skapandet av Pillar of Eternity, och nu är han inte med och rotar i det största spelet i det universumet. Jag är alltid skeptisk när man byter ut personal i narrativt drivna spelserier. Om det hade gällt ett helt nytt IP så hade jag inte brytt mig på samma sätt. Det är av samma anledning som jag anser att Bethesdas Fallout-spel inte är riktiga Fallout-spel, men där är också designfilosofin fundamentalt annorlunda till Obsidians.

Vi får se helt enkelt.

Nu är ju detta spelet bara satt i samma universum, och inte någon direkt koppling till handlingen i de spelen. Bara att man använder den världen som grund. Sedan är det ju inte ens samma spelgenre som Pillars spelen. Så det är ju inte ett spel i den spelserien, bara ett spel i det universumet. Så tror inte det hade blivit nödvändigtvis bättre att ha med huvudkraften från de spelen.

Medlem

Snälla ge oss ett livstecken från det här spelet snart.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Nu är ju detta spelet bara satt i samma universum, och inte någon direkt koppling till handlingen i de spelen. Bara att man använder den världen som grund. Sedan är det ju inte ens samma spelgenre som Pillars spelen. Så det är ju inte ett spel i den spelserien, bara ett spel i det universumet. Så tror inte det hade blivit nödvändigtvis bättre att ha med huvudkraften från de spelen.

Vi kommer nog aldrig hålla med varandra i denna fråga.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Vi kommer nog aldrig hålla med varandra i denna fråga.

Hade det handlat om en uppföljare både till story och gameplay så hade vi nog kunnat hålla med varandra. Men George Lucas skapade Star Wars världen och samtidigt kan andra producera bra alster i den världen, som Andor.

I spelvärlden får en ju ändå se WoW som en stor succé, vilket var helt utan personerna bakom första Warcraft.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Hade det handlat om en uppföljare både till story och gameplay så hade vi nog kunnat hålla med varandra. Men George Lucas skapade Star Wars världen och samtidigt kan andra producera bra alster i den världen, som Andor.

I spelvärlden får en ju ändå se WoW som en stor succé, vilket var helt utan personerna bakom första Warcraft.

Du missförstår helt min poäng. Att ett en uppföljare med ny personal kan bli bra är helt irrelevant till mitt centrala argument. Fallout 4 är bra, men det är pissdåligt på att vara Fallout. Så är det i praktiken med samtliga spelserier som fått ny huvudpersonal. Dom får en helt ny känsla och stil. För mig känns det meningslöst, då kan man lika gärna skapa ett nytt IP.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Du missförstår helt min poäng. Att ett en uppföljare med ny personal kan bli bra är helt irrelevant till mitt centrala argument. Fallout 4 är bra, men det är pissdåligt på att vara Fallout. Så är det i praktiken med samtliga spelserier som fått ny huvudpersonal. Dom får en helt ny känsla och stil. För mig känns det meningslöst, då kan man lika gärna skapa ett nytt IP.

Men det är ju inte en del av spelserien nu, det är ju något helt nytt som bara delar samma universum för att det är så bra bakgrund där redan, som att göra spel på världen en bok byggt upp. Med tanke på att det är en annan spelgenre hoppas jag verkligen känslan och stilen är annorlunda.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Men det är ju inte en del av spelserien nu, det är ju något helt nytt som bara delar samma universum för att det är så bra bakgrund där redan, som att göra spel på världen en bok byggt upp.

Det är inte så jag tolkat den sparsmakade informationen vi fått hittills.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

1
Skriv svar