3D laptop utan glasögon!

Releasehästryttare
3D laptop utan glasögon!

Såg att Asus skall komma med en ny laptop som har 3d utan att man behöver glasögon då kameror följer ditt ansikte!

Mitt habegär sköts genast i höjden och detta kanske är framtiden för viss del av pc spelandet!

https://www.trustedreviews.com/reviews/asus-proart-studiobook...

Medlem

Såg en demo för några år sedan på något liknande på en mobil, rätt coolt men de var för tidigt ute. Och på mobil. På datorer med spelare som faktiskt spelar spel med 3D (och typ inte fruit ninja) kanske det går bättre, typ billigt alternativ till VR.

eld
Medlem

Å andra sidan så kom 3ds ut över 10 år sen med sin glasses-free-3d och nu har de gått tillbaka till 2d, så svårt att se att detta kommer kunna slå igenom.

Men jo, lite coolt att se samma tech i high definition, och med perspektivtracking!

Medlem

Det är ju häftigt för själva teknikens skull och glasögonfri 3D är det enda vettiga. Däremot tror jag, precis som @eld, att det inte kommer slå igenom på bred front. Det har säkert sina användningsområden, men inget för den stora massan.

Filmer i 3D är ju det värsta som hänt filmbranschen någonsin. Spel har inte så mycket att hämta heller. Hade faktiskt en 3DS, men hade aldrig på 3D-funktionen då det bara försämrade upplevelsen. Kanske är tekniken i videoklippen framtiden för 3D-spelande, men 3D-spelande är nog inte framtiden.

Medlem

Dave2D fick testa en sån där hemma för nån dag sedan

Dock så kan man ju inte själv se hur det funkar.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är ju häftigt för själva teknikens skull och glasögonfri 3D är det enda vettiga. Däremot tror jag, precis som @eld, att det inte kommer slå igenom på bred front. Det har säkert sina användningsområden, men inget för den stora massan.

Filmer i 3D är ju det värsta som hänt filmbranschen någonsin. Spel har inte så mycket att hämta heller. Hade faktiskt en 3DS, men hade aldrig på 3D-funktionen då det bara försämrade upplevelsen. Kanske är tekniken i videoklippen framtiden för 3D-spelande, men 3D-spelande är nog inte framtiden.

3DS kan jag hålla med om att det är en gimmick grej som gör att man får ont i ögonen, 3dtv hemma däremot kan fungera riktigt bra och tycker det är synd att det inte utvecklats vidare. Har själv en 3dtv även om jag aldrig använder funktionen nu för tiden då jag inte köper filmer på BD. Men de jag har och har sett i 3D har varit awesome. Spelade även mycket Assassins Creed i 3d när tvn kom och det var ballt.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

3DS kan jag hålla med om att det är en gimmick grej som gör att man får ont i ögonen, 3dtv hemma däremot kan fungera riktigt bra och tycker det är synd att det inte utvecklats vidare. Har själv en 3dtv även om jag aldrig använder funktionen nu för tiden då jag inte köper filmer på BD. Men de jag har och har sett i 3D har varit awesome. Spelade även mycket Assassins Creed i 3d när tvn kom och det var ballt.

Det finns säkert potential, men det handlar nog i slutändan om vad man tycker om 3D som koncept. Kommer ihåg när Avatar kom ut och alla sade att nu är det 3D på riktigt, inte den gamla dåliga 3D:n från 80-talet. Avskydde det totalt, men tyvärr skulle ju var och varannan film vara i 3D runt den tiden.

Nu får jag ju erkänna att min enda erfarenheter av 3D-spelande är 3DS och Nvidia 3D Vision. Det är ju närmare 10 år sedan, så det kan ju ha förbättrats en hel del.

Men det handlar nog om smak och tycke. Jag har sett en hel del filmer i 3D och det som du upplever som fantastiskt upplever jag som horribelt. Det beror nog mer på mig än på tekniken i sig. Jag kommer nog inte gilla 3D om 25 år heller.

eld
Medlem
Skrivet av robbis:

3DS kan jag hålla med om att det är en gimmick grej som gör att man får ont i ögonen, 3dtv hemma däremot kan fungera riktigt bra och tycker det är synd att det inte utvecklats vidare. Har själv en 3dtv även om jag aldrig använder funktionen nu för tiden då jag inte köper filmer på BD. Men de jag har och har sett i 3D har varit awesome. Spelade även mycket Assassins Creed i 3d när tvn kom och det var ballt.

Det är rätt liknande tech, men problemet är väl att 3ds's skärm är så liten att bara en sån grej kan ge folk huvudvärk, själv så använde jag ofta 3d på 3ds'en, som en liten extra visuell bonus, men det var inte en grej som påverkade lika mycket som tex: 144hz refresh rates eller liknande, som blir svårt att byta tillbaka från.

Sen när spel inte stödjer det, och ingen köper 3d filmer, så finns inget behov att göra fler 3d-tv's, och hela grejen självdör.

Problemet är som sagt att 3d på skärmar antingen kräver att alla har 3d-glasögon, eller att det begränsas till en person. Kommer alltid vara ett hinder.

Releasehästryttare

Hade också en 3ds när det begav sig, största problemet va ju att man va tvungen att hålla den exaxt rätt för att få det bra, vilket kameror som följer ansiktet borde avhjälpa.

Sen som ni tagit upp, kommer det inte några spel/filmer som stöder detta så kommer det troligen självdö tyvärr.

Om någon ser en sådan här i nån butik i framtiden så hojta då jag gärna vill se det med egna ögon!

eld
Medlem
Skrivet av Devan:

Hade också en 3ds när det begav sig, största problemet va ju att man va tvungen att hålla den exaxt rätt för att få det bra, vilket kameror som följer ansiktet borde avhjälpa.

Sen som ni tagit upp, kommer det inte några spel/filmer som stöder detta så kommer det troligen självdö tyvärr.

Om någon ser en sådan här i nån butik i framtiden så hojta då jag gärna vill se det med egna ögon!

new 3ds använde kameran och en av de extra nya kärnorna för att spåra ansiktet, det var såklart inte i extrema vinklar, men det var mycket bättre än gamla 3ds.

Medlem

Kan tänka mig att man börjar försöka smygstarta en ny 3D-våg nu när VR är stendött. Men gillade hur det fungerade på New 3DS så hade helt klart varit intresserad av att se det på en större skärm.

Releasehästryttare

Tydligen så kommer ZTE med en platta och den går att förbeställa redan i slutet av denna månaden

Enligt klippet ovan så skall man kunna kolla på vanliga 2d filmer i 3d, riktigt spännande!

Inget pris än, förhoppningsvis blir den överkomlig!

1
Skriv svar