Rapport: Switch Pro verkar ha varit "riktig", men lades ner

Robot
Rapport: Switch Pro verkar ha varit "riktig", men lades ner

Enligt Digital Foundry.


Medlem

Då återstår det att se om ens digitala köp på Switchen följer med till nästa konsol.
Troligtvis inte, det är Nintendo vi pratar om, därför man helt gått över till Steam Deck


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Nintendo får gärna vakna upp. Switch hårdvaran håller inte idag. Finns smarttelefoner som har bättre specs


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

ZF
Medlem

Switch U. Med olöstagbara kontroller, bara för dig!

Eller, vänta nu.. : $

Skrivet av Kleptoman:

Nintendo får gärna vakna upp. Switch hårdvaran håller inte idag. Finns smarttelefoner som har bättre specs

Fast fanns det inte det redan när den släpptes?

Även om det säkert idag går att spela Switch spel på en bättre telefon, så har det big ändå gått att få ut en hel del ur maskinen. Man bör nog inte ta Pkemon som en indikation på kapaciten.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Nintendo får gärna vakna upp. Switch hårdvaran håller inte idag. Finns smarttelefoner som har bättre specs

Nintendo har alltid släppt svag hårdvara. Ända tillbaka till 80-talet där var NES var underpresterande speciellt dess även för tiden svaga processor. Det ligger helt enkelt inte i Nintendos DNA att släppa kraftfull eller ens medelkraftfull hårdvara. Ett tips är att sluta vänta för det har inte hänt på 40 år och det kommer förmodligen inte att hända.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Nintendo får gärna vakna upp. Switch hårdvaran håller inte idag. Finns smarttelefoner som har bättre specs

Du må ha rätt i vad du säger, så har det förmodligen varit ett tag nu men får du en mobil till samma pris som ett Switch är ju frågan. Nintendo har en strategi som man kan älska eller hata men de håller sig till vad spelarna vill ha, det är uppenbart med tanke på hur många som köper konsolerna gång på gång.

I sak håller jag med dig dock kan inte vänta på nästa Nintendo konsol och då förhoppningsvis med Metroid Prime 4 som launch title <3

Medlem

Metroid Prime 4 VR, jag hade sprängts.

Medlem
Skrivet av Brona:

Nintendo har alltid släppt svag hårdvara. Ända tillbaka till 80-talet där var NES var underpresterande speciellt dess även för tiden svaga processor. Det ligger helt enkelt inte i Nintendos DNA att släppa kraftfull eller ens medelkraftfull hårdvara. Ett tips är att sluta vänta för det har inte hänt på 40 år och det kommer förmodligen inte att hända.

Gamecube må vara ett undantag men det har hänt.

Inaktiv
Skrivet av Kleptoman:

Nintendo får gärna vakna upp. Switch hårdvaran håller inte idag. Finns smarttelefoner som har bättre specs

Nintendo har aldrig haft som mål att producera de kraftfullaste konsolerna eller de mest grafiskt avancerade spelen. Jag kan bara spekulera men tror Nintendos primära publik uppskattar Nintendos maskiner över att de skulle kostat flera tusenlappar mer. Sen har jag full förståelse att detta inte faller alla i smaken men jag litar på att Nintendo har koll på sin nuvarande strategi.

Det hade varit trevligt med en Switch Pro och det är lätt att tänka att det borde inte vara några problem då både Sony och Microsoft kört på det konceptet ett tag men varför Nintendo inte gjort det är en bra fråga men de lär ha sina anledningar.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Nintendo har aldrig haft som mål att producera de kraftfullaste konsolerna eller de mest grafiskt avancerade spelen. Jag kan bara spekulera men tror Nintendos primära publik uppskattar Nintendos maskiner över att de skulle kostat flera tusenlappar mer. Sen har jag full förståelse att detta inte faller alla i smaken men jag litar på att Nintendo har koll på sin nuvarande strategi.

Det hade varit trevligt med en Switch Pro och det är lätt att tänka att det borde inte vara några problem då både Sony och Microsoft kört på det konceptet ett tag men varför Nintendo inte gjort det är en bra fråga men de lär ha sina anledningar.

Problemet på senare tid är väl att Nintendo knappt är billigare. Dyr hårdvara med medioker eller rentav undermålig prestanda.
Men det blir riktigt bra marginaler helt klart.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Nintendo får gärna vakna upp. Switch hårdvaran håller inte idag. Finns smarttelefoner som har bättre specs

fast nintendo tävlar ju inte med sony eller microsoft om starkaste konsoller. dom har sina spel till den yngre målgruppen och alla indie spel o mertill.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Gamecube må vara ett undantag men det har hänt.

Allt har ett undantag och Gamecube må vara ett sådant där Nintendo faktiskt tog fram god hårdvara jämfört med konkurrenterna. Men så är det också en av deras sämst säljande konsoler genom tiderna så vi kan ju gissa vilka slutsatser de har dragit av den historien Wii blev en av deras största succéer och hårdvaran var nästan identisk med föregångaren. GC är för övrigt en av mina favoritkonsoler men jag vet att jag är i minoritet där.

Skrivet av SWEBarb:

fast nintendo tävlar ju inte med sony eller microsoft om starkaste konsoller. dom har sina spel till den yngre målgruppen och alla indie spel o mertill.

Den där idén om att Nintendo inte har några konkurrenter felaktig men har upprepats så många gånger att kanske till och med Nintendo själva tror på det vid det här laget. Det finns spel för barn till Xbox, Playstation och PC, och gott om indiespel. Early access och crowd funding är något som varit mycket gynnsamt för indie-scenen och det började på PC.

Vad Nintendo gör som är unikt är att lyckas med en bärbar konsol i en värld av smart phones med mängder av free 2 play (och pay 2 win). Där har iofs Valve visat med Steam Deck att det går att lyckas om man gör något som skiljer sig från mängden. Det är knappast nån stor konkurrent i dagsläget men det är klart att det är en konkurrent.

Medlem

Drömmen vore ju en stark maskin som inte ligger generationer efter som även skulle ha stöd för MS GamePasss

Tor
Medlem

Tycker ändå att Switch gett mig många timmar skoj, på ett sätt är jag glad över att vi slipper en pro version eftersom det förr eller senare hade lett till att man blir tvungen att gå över. Hellre en ny konsol så småningom.

Medlem

Switch är nästintill obrukbar för vissa spel enligt mig. Köpte Bayo 2 och det är så lågupplöst och laggigt så att det verkligen suger ut all njutning ur spelandet. Det är ett 10 år gammalt spel dessutom. Switch behöver tas bakom skjulet och ges ett nådaskott

Medlem
Skrivet av anon_332911:

Vad är detta för aningslös historieomskrivning. Före Wii var Nintendo alltid on-par med sina konkurrenter och till och med lite svettigare hårdvara än andra ibland. En Switch Pro tycker jag inte behövs, snarare att man optimerar bättre och tänker efter lite hur man prioriterar sett till vilka spel som "passar till formatet".

Aningslös historienomskrivning? Jag tror vi har växt upp på lite olika tidpunkter Sonic kom ju till bara för att Sega hade kraftfullare hårdvara och behövde ett spel för att visa det. Det hade bokstavligen inte gått att köra på en SNES. Nintendo var för guds tvungna att trycka i en extra processor i SNES kassetterna för att kunna hänga med xD Och det säger jag som varit en Nintendo fanboy av stora mått. Nej kraftfull hårdvara har aldrig varit Nintendos grej och det finns inget som tyder på att det kommer att ändras. Men deras strategi har ju fungerat så varför ändra på det? Ingen har varit i branschen längre än Nintendo så nåt rätt gör dom.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Nintendo får gärna vakna upp. Switch hårdvaran håller inte idag. Finns smarttelefoner som har bättre specs

Den håller helt okej. Några spel är för krävande för Switchen, men den klarar ju det mesta och spelutbudet på konsolen är snart direkt löjligt stort.

Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Switch är nästintill obrukbar för vissa spel enligt mig. Köpte Bayo 2 och det är så lågupplöst och laggigt så att det verkligen suger ut all njutning ur spelandet. Det är ett 10 år gammalt spel dessutom. Switch behöver tas bakom skjulet och ges ett nådaskott

Bayo 2 rullar ju i 60 bilder per sekund, flyter på jättebra.

Medlem

Är det bara jag som skulle vilja ha en stationär Switch, utan skärm och dockningsstation.
2 pro kontrollers en liten svart låda vid tvn och kunna spela Mario och Zelda i soffan.
Jag skulle iallafall tycka om en hemma-konsol.

Medlem
Skrivet av anon_332911:

Vad är detta för aningslös historieomskrivning. Före Wii var Nintendo alltid on-par med sina konkurrenter och till och med lite svettigare hårdvara än andra ibland. En Switch Pro tycker jag inte behövs, snarare att man optimerar bättre och tänker efter lite hur man prioriterar sett till vilka spel som "passar till formatet".

Det är inte så jag minns den tiden Segas Konsoler var alltid lite vassare än Nintendo, Sega hade fler färger och bättre ljud.
Nintendo kom ikapp med boosters till konsol och spel genom att introducera FX chip och extra minne osv.
Så minns jag, men det är unga minnen jag kan ha fel.

Men jag minns Nintendo som bästa 8-bitarn för att flest kompisar hade den maskinen och spel byte i plugget gjorde den till den bästa maskinen.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Är det bara jag som skulle vilja ha en stationär Switch, utan skärm och dockningsstation.
2 pro kontrollers en liten svart låda vid tvn och kunna spela Mario och Zelda i soffan.
Jag skulle iallafall tycka om en hemma-konsol.

Jag spelar bara Switch på tv i soffan.😊

Inaktiv
Skrivet av Brona:

Aningslös historienomskrivning? Jag tror vi har växt upp på lite olika tidpunkter Sonic kom ju till bara för att Sega hade kraftfullare hårdvara och behövde ett spel för att visa det. Det hade bokstavligen inte gått att köra på en SNES. Nintendo var för guds tvungna att trycka i en extra processor i SNES kassetterna för att kunna hänga med xD Och det säger jag som varit en Nintendo fanboy av stora mått. Nej kraftfull hårdvara har aldrig varit Nintendos grej och det finns inget som tyder på att det kommer att ändras. Men deras strategi har ju fungerat så varför ändra på det? Ingen har varit i branschen längre än Nintendo så nåt rätt gör dom.

Alltså Sonic fungerade faktiskt på Master System också, även Game Gear, dock i lite långsammare tempo.
Och Sega hade stora planer på att ha ett chip dom också (SVP) men på grund av högt pris så skrotades det och istället fokuserade dom på 32X.
Men ja Nintendo är inte superintresserade av prestanda, bortsett GC (som är deras bästa konsol).

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Jag kan bara spekulera men tror Nintendos primära publik uppskattar Nintendos maskiner över att de skulle kostat flera tusenlappar mer. Sen har jag full förståelse att detta inte faller alla i smaken men jag litar på att Nintendo har koll på sin nuvarande strategi.

Ett problem här är att man borde få mer hårdvara för priset man betalar. Idag kostar den snäppet under en Playstation 4 och lika mycket som en Xbox series S. Det är ett rån i mina ögon med tanke på att den får ordentligt med spö prestandamässigt av båda, speciellt Series S.

Nintendo hade lätt kunnat skapa en kraftfullare konsol och ändå haft kvar samma prisbild som dem har idag. Men det genererar ju så klart inte samma vinst.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv
Skrivet av Freakon:

Ett problem här är att man borde få mer hårdvara för priset man betalar. Idag kostar den snäppet under en Playstation 4 och lika mycket som en Xbox series S. Det är ett rån i mina ögon med tanke på att den får ordentligt med spö prestandamässigt av båda, speciellt Series S.

Nintendo hade lätt kunnat skapa en kraftfullare konsol och ändå haft kvar samma prisbild som dem har idag. Men det genererar ju så klart inte samma vinst.

Problemet blir väl framförallt när man bara jämför konsolernas prestanda och blundar för faktumet att Switchen har inbyggd skärm och batteri och är designat att både fungera på bussen och i vardagsrummet.

Medlem

Någon på Nintendo borde skaffa en dator med internetuppkoppling. För ger de sig ut på det där helt nya och moderna internettet som alla pratar om på skolgården så skulle de se hur efterfrågad en Switch Pro verkligen är och hur det skulle öka försäljningen överlag. Det skulle också minska pressen för en ny konsol - för även om den floppar kan de fortsätta med Switch som ingenting har hänt och säga att om de vill spela med bättre hårdvara är det bara att köpa en Pro istället. Många med Switch (standard och OLED) skulle nog överväga uppgradering då. Det minsta de kan göra är att ha en lucka för Switch-spel på nya konsolen. För de behöver verkligen inte återuppfinna hjulet för varje konsol, förstår inte vad de svettas över bara släppa en renodlad uppföljare och alla (de flesta) skulle bli överlyckliga. Det handlar inte om att den måste vara högpresterande monster som måste slå PS5 men det är svårt att ignorera hur gammal och svag Switch framstår som idag så en rejäl bump över det är allt som behövs. Den behöver liksom inte kunna läsa dina tankar och låta dig styra spelen på det sättet. Eller vad de nu försöker hitta på. Jag är så himla rädd för att de bara kommer hamna i en ny Wii U-situation där vi fans mest stödköper en ganska meningslös plattform för några få bra spel över flera år i väntan på en riktig ny konsol som i bästa fall kan bli ytterligare en revansch. De har redan krattat gången för ytterligare framgångar, de behöver inte gräva skyttegravar och ta i med hårdhandskarna nu. De har ingenting att bevisa.

Medlem

Jag tar hellre en Switch 2 än en Switch Pro i det här läget. En Switch Pro skulle i bästa fall vara ett plåster på en bruten arm.

Ofullständig önskelista:
Bättre batteritid, bättre ergonomi. Även om Switch är bättre än Steam-deck på de punkterna, är den inte bra.
Bättre docka, kanske tom med mer prestandamöjligheter i dockat läge.

Medlem
Skrivet av Brona:

Nintendo var för guds tvungna att trycka i en extra processor i SNES kassetterna för att kunna hänga med xD

Skrivet av Ducci:

Nintendo kom ikapp med boosters till konsol och spel genom att introducera FX chip och extra minne osv.

Förklara för mig då mina herrar, varför Sega kände sig tvungna att stoppa in ett SVP-chipp i Virtua Racing om de till skillnad från Nintendo inte behövde såna extrachip till kraftfulla Mega Drive.

Medlem
Skrivet av tetrisGOAT:

Jag tar hellre en Switch 2 än en Switch Pro i det här läget. En Switch Pro skulle i bästa fall vara ett plåster på en bruten arm.

Ofullständig önskelista:
Bättre batteritid, bättre ergonomi. Även om Switch är bättre än Steam-deck på de punkterna, är den inte bra.
Bättre docka, kanske tom med mer prestandamöjligheter i dockat läge.

Ja docka med extern GPU hade ju suttit fint. Kanske två modeller för att anamma drt Sony och MS gjort. Samma switch, men två olika dockor. Med och utan GOU. 1080p native vs 4K native rendering. Hade varit snajsigt. Man kan ju alltid drömma 😄

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Gamecube må vara ett undantag men det har hänt.

Fytusan vad GameCube var fantastiskt. Jag hade typ alla spel!

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Problemet blir väl framförallt när man bara jämför konsolernas prestanda och blundar för faktumet att Switchen har inbyggd skärm och batteri och är designat att både fungera på bussen och i vardagsrummet.

Det är fortfarande billig och svag teknik.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

123
Skriv svar