The Sims 3 drabbas hårt av piratkopiering

Inaktiv
Skrivet av Ziern:

Alltid fint att skylla på piratkopiering. Låt oss icke skylla på den som såg till att det hamnade utanför företaget.

Knappast att de kan veta hur många som laddat ner det. Luktar PR-trick!

Först och främst, har du läst artikeln? Var kan du läsa något om att "de skyller på piratkopiering"? Det är inte ens EA som kommit med uttalandet, utan en av dem oberoende firma. Läs på lite innan du uttalar dig.

Sedan kommer vi till hur de kan veta hur många som laddat ner. Tror du verkligen det är så svårt att uppskatta? Hur tror du antipiratföretag kan sätta dit någon för nerladdning? De har folk som har full koll på hur många piratsajter (p2p torrent) det finns och hur stora de är, och med all sannolikhet har de folk på insidan också. Sedan är det bara hålla koll på torrenten hur många seeders och leechers och räkna. Självklart är det en uppskattning, men det finns bra underlag för den.

-----

Jag vill inte vara någon moraltant och gnälla på piratkopiering, det är upp till var och en att bestämma hur de vill hantera. Man är ju inte själv något helgon. Men det är lite skrämmande att se hur många som försöker försvara piratkopiering. De oftast förekommande argumenten är "det är inga som skulle köpa spelet ändå som laddar ner", eller "spel idag är skit så jag laddar ner". Om du piratar så håll käften istället, det är ingen rättighet att få allting gratis.

Medlem

"The Sims 3 släpps officiellt i Sverige den 4 juni, exklusivt för pc"
Konstigt att det står PC och Mac på förpackningen....

Medlem
Skrivet av strömmingsmacka:
Skrivet av Greger:

Jag trodde att 'Scenen' var förstörd?
http://hfboards.com/images/smilies/ssst.gif

Haha va? Du behöver bra många fingrar för att kunna räkna alla jävla releasegrupper som finns. Bara för att antipiratbyrån tog en server nånstans och skryter om det(man ska dock ge cred för att dom orkar ta sig in i grupperna,haha) betyder inte det att scenen går ner, någon del av scenen går ner eller att scenen ens skadas. Beror ju dock på hur stort tillslaget är, men det APB har gjort hitills har inte vart mycket till skada för scenen.

Det här baserar jag på att om scenen hade skadats, och det vart 'känt' så hade det säkerligen 'läckt ut'.

Hahahahahaha.
Jag gillar ändå hur bra det går för deras olika sätt att försök att hindra teknikens framfart. Påkostade skydd som inte hjälper, förutom stjälper stackars människor som faktiskt köpt produkten. Eller inköpta lagar som länder och samfund stiftar. Pinsamt.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv
Skrivet av Greger:
Skrivet av Tpiom:

Piratkopieringen stöttar bara spelet så länge nerladdarna inte hade tänkt köpa spelet.

Vänta nu, förklara gärna vad du menar.
Hur kan det stödja dom, om inte dom som laddar ner det köper det i slutändan?

Ganska uppenbart faktiskt... om de inte säljer spelet eller ger ut det på gatorna eller något så förlorar EA ingenting på att det äger spelet.

Däremot tjänar de på det, i reklamsyfte. Till exempel:

* Spelet spelas av 8/10 ungar.
* Kompisarna till nerladdaren kanske upptäcker spelet via honom och köper det...
* Han kanske hjälper till vid forumen, support och hjälper till folk som har köpt det.
* Finns flera anledningar....

Ett annat exempel:

M$ borde egentligen vara glada att Windows är lätt att piratkopiera, på grund av det har det en dominerande ställning och lyckas bättre sälja sina produkter än deras konkurrenter. Det vill ju hellre att du kör ett piratkopierat Windows än, låt oss säga Linux.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Inaktiv
Skrivet av Tpiom:

Ganska uppenbart faktiskt... om de inte säljer spelet eller ger ut det på gatorna eller något så förlorar EA ingenting på att det äger spelet.

Däremot tjänar de på det, i reklamsyfte. Till exempel:

* Spelet spelas av 8/10 ungar.
* Kompisarna till nerladdaren kanske upptäcker spelet via honom och köper det...
* Han kanske hjälper till vid forumen, support och hjälper till folk som har köpt det.
* Finns flera anledningar....

Inte alls så uppenbart. Du utgår från den vanliga tesen att de som laddar ner aldrig skulle köpt spelet. Skulle fallet nu vara så, visar det bara på vilket krass moral de har, att de vill spela alla spel utan att betala. Är det en rättighet att få spela spel utan att betala? Dessutom är de hundratusentals som laddat ner spelet potentiella kunder. Om inte piratkopiering varit möjlig, måste de köpa spelet för att kunna spela. Jämför PS3 till exempel. Inte så svårt att gissa varför så många utvecklare fokuserar mer på konsoller.

* De flesta som spelar Sims är inte ungar.
* En som piratkopierat spelet visar det för en kompis som gillar det leder snarare till att kompisen kopierar det från ursprungspiraten.
* Pirater som hjälper till på supportforum, tillåt mig skratta. Det finns många kända fall av pirater som blivit påkomna då de försökt få hjälp på officiella forum, så det är precis tvärtom mot vad du säger. Inte nog med att de spelar det gratis, de vill också ha gratis support när de får problem med spelet.
* Finns inga anledningar alls till hur de skulle kunna tjäna på piratkopieringen.

Medlem

180000/72timmar =2500st/timmen
dvs spelet är på en dvd skiva, vilket jag inte har nån aning om.
2500*4.7gb =11750gb i timman

tycker då inte 180000 låter så lite på 3 dagar.
men som dom säger så är det inte ett helt spel heller så.
fatta vad pengar det är om alla hade köpt sina spel istället när de kom ut.
kanske är så att spelen är för dyra ?
håller nog med där men jag köper bara få antal spel för att lira online i slutändan.
och oftast stora titlar i serier av spel jag spelat länge tex CoD

ville bara lägga till här ;>


signatur

Haj haj

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Tpiom:

Ganska uppenbart faktiskt... om de inte säljer spelet eller ger ut det på gatorna eller något så förlorar EA ingenting på att det äger spelet.

Däremot tjänar de på det, i reklamsyfte. Till exempel:

* Spelet spelas av 8/10 ungar.
* Kompisarna till nerladdaren kanske upptäcker spelet via honom och köper det...
* Han kanske hjälper till vid forumen, support och hjälper till folk som har köpt det.
* Finns flera anledningar....

Inte alls så uppenbart. Du utgår från den vanliga tesen att de som laddar ner aldrig skulle köpt spelet. Skulle fallet nu vara så, visar det bara på vilket krass moral de har, att de vill spela alla spel utan att betala. Är det en rättighet att få spela spel utan att betala? Dessutom är de hundratusentals som laddat ner spelet potentiella kunder. Om inte piratkopiering varit möjlig, måste de köpa spelet för att kunna spela. Jämför PS3 till exempel. Inte så svårt att gissa varför så många utvecklare fokuserar mer på konsoller.

* De flesta som spelar Sims är inte ungar.
* En som piratkopierat spelet visar det för en kompis som gillar det leder snarare till att kompisen kopierar det från ursprungspiraten.
* Pirater som hjälper till på supportforum, tillåt mig skratta. Det finns många kända fall av pirater som blivit påkomna då de försökt få hjälp på officiella forum, så det är precis tvärtom mot vad du säger. Inte nog med att de spelar det gratis, de vill också ha gratis support när de får problem med spelet.
* Finns inga anledningar alls till hur de skulle kunna tjäna på piratkopieringen.

Om det vore för piratkopiering så skulle väll PS3 få fler exklusiva titlar och mer spel komma till konsollen än till Xbox 360:n? Eftersom det inte går att piratkopiera PS3 spel men det gör det med 360 spelen?

Medlem

Positiv till allt som sågar ea vid fotknölarna. synd att det finns folk som köper deras produkt mjölkning som vi ser till följd utav att spel tillverkning inte längre är konst utan i sann holywood anda tillverka spel som egentligen inte är något nytt...

nej ge mig tillbaka tiden 95-99

Medlem

Tänk så många skivor och förpackningar som INTE kommer att skräpa ner vår jord nu! Piratkopiering är bra för miljön!

Medlem
Skrivet av Tpiom:
Skrivet av Greger:
Skrivet av Tpiom:

Piratkopieringen stöttar bara spelet så länge nerladdarna inte hade tänkt köpa spelet.

Vänta nu, förklara gärna vad du menar.
Hur kan det stödja dom, om inte dom som laddar ner det köper det i slutändan?

Ganska uppenbart faktiskt... om de inte säljer spelet eller ger ut det på gatorna eller något så förlorar EA ingenting på att det äger spelet.

Däremot tjänar de på det, i reklamsyfte. Till exempel:

* Spelet spelas av 8/10 ungar.
* Kompisarna till nerladdaren kanske upptäcker spelet via honom och köper det...
* Han kanske hjälper till vid forumen, support och hjälper till folk som har köpt det.
* Finns flera anledningar....

Ett annat exempel:

M$ borde egentligen vara glada att Windows är lätt att piratkopiera, på grund av det har det en dominerande ställning och lyckas bättre sälja sina produkter än deras konkurrenter. Det vill ju hellre att du kör ett piratkopierat Windows än, låt oss säga Linux.

Och vad händer när en icke färdig version av spelet laddas ner, ungarna säger åt sina kompisar att "fan det här spelet suger, buggigt åt helvete", det sprider sig över internet, och när spelet väl kommer ut i affär så visar det sig att alla buggar är fixade (såklart, det var en tidig beta som hade laddats ner).

Och herregud, det är inte 'coolt' eller 'kul' att skriva Microsoft med dollartecken...
Förstår inte hur Microsoft skulle tjäna/förlora på att någon använder deras produkt gratis, personen ifråga kommer säkert inte betala för produkten i sig (Windows är ofantligt dyrt, tyvärr).

Att någon får tag på en produkt gratis är ett dubbeledgat svärd, å ena sidan kan personen göra gratis marknadsföring, å ena sidan kan personen kasta bajs på produkten istället, och tack vare internet är det oerhört enkelt att sprida sitt budskap.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av MaXMC:

Om det vore för piratkopiering så skulle väll PS3 få fler exklusiva titlar och mer spel komma till konsollen än till Xbox 360:n? Eftersom det inte går att piratkopiera PS3 spel men det gör det med 360 spelen?

I princip 100% av alla exklusiva titlar är in-house spel eller spel som köpts som exklusiva av respektive konsolltillverkare.

Ingen oberoende spelproducent skulle göra ett större spel exklusivt då de skulle förlora enormt mycket pengar på det. Däremot finns det en del independent spel som är exklusiva, för att de inte har resurser att utveckla för olika system.

Om det inte skulle vara så som det nu ändå är, skulle marknadsandelar spela störst roll. Om en utvecklare t.ex. gör ett familjespel för casualspelare, skulle de kanske först och främst titta på Wii då den har störst marknadsandel, och även mest inriktning på den speltypen också.

Medlem

"när spelet väl kommer ut i affär så visar det sig att alla buggar är fixade (såklart, det var en tidig beta som hade laddats ner)."

Ja för alla spel som släpps är ju alltid helt buggstädade, det är aldrig så att man släpper skit som inte är färdigt, använder kunderna som beta testare, och sedan slänger iväg 4-5 patchar som fixar det mesta.......

Blev bara irriterad över uttalandet där det lät som en självklarhet att alla buggar är borta vid releasen när man är out of beta. Det borde vara så, ja.
I verkligheten är snarare motsatsen gällande.

Hur många spel släpps utan att patchas?

Medlem
Skrivet av Lusen:

Enligt mig är dem som laddar ner nya spel idioter.
Även om jag inte har någon medkänsla för EA tycker jag man ska respektera andra folks verk.

Det är väll snarare de som laddar upp film,musik,spel osv som är idioterna. Om vi onda dumma pirater kan få tag i någonting gratis så är det nästan självklart att man laddar ner det. Om jag gillar det jag laddat ner så köper jag oftast det på det lagliga viset senare.


signatur

<3

Medlem

Dem får tänka positivt, det verkar som att folk inte kan vänta på full-versionen.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem
Skrivet av jovviz:
Skrivet av Lusen:

Enligt mig är dem som laddar ner nya spel idioter.
Även om jag inte har någon medkänsla för EA tycker jag man ska respektera andra folks verk.

Det är väll snarare de som laddar upp film,musik,spel osv som är idioterna. Om vi onda dumma pirater kan få tag i någonting gratis så är det nästan självklart att man laddar ner det. Om jag gillar det jag laddat ner så köper jag oftast det på det lagliga viset senare.

Du är dock inte normen för majoriteten av dom som är pirater.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Sims har sålt över 100 miljoner exemplar.. Så att kalla några tusen nerladdningar "drabbas hårt" är rätt löjligt

Inaktiv

Stackars EA. De BEHÖVER ju pengarna!

Inaktiv

Att bygga hus i sims är ju roligt men ärligt.

har någon här startat Sims, tatt ny familj, byggt ett hus för budgeten man har (utan att fuska) och sen spelat skiten? Det är det slöaste spelet i världens historia och barn blir fan efterblivna av det.


signatur

a"C"RED -

Inaktiv
Skrivet av FL3JM:

Tänk så många skivor och förpackningar som INTE kommer att skräpa ner vår jord nu! Piratkopiering är bra för miljön!

Sant

Jag prioriterar det (vår jord) före EAs pengar. De som inte gör det borde tänka om...


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Inaktiv
Skrivet av Baleur:

Sims har sålt över 100 miljoner exemplar.. Så att kalla några tusen nerladdningar "drabbas hårt" är rätt löjligt

Alla Sims-spel det vill säga tidigare versioner och massor av expansioner och för andra platformar har totalt sålt över 100 miljoner exemplar tillsammans.

Sims 3 på PC (grundpaketet) har laddats ner 180 000 ggr på 3 dagar.

Du jämför äpplen och apelsiner.

Medlem

Till en viss del får EA skylla sig själva när det gäller The Sims. Folk la ner pengar på alla expansioner till det första spelet bara för att finna att allt är bortkastade pengar när 2an kommer ut, helt utan de funktioner de redan betalat extra för.

Det är som om man fick betala för en patch.

När The Sims 4 väl dyker upp, för det lär det väl göra, tyvärr, får man hoppas, för deras egen skull, att de lärt sig och har med de funktioner som tidigare expansioner till tidigare spel innehållit. Annars kommer det bara fortsättas att laddas ner i stora mängder.

Inaktiv

Bethlen, det är ju inte enda spelet med expansioner som sen har kommit i en uppföljare. Det är ju rätt vanligt för många spel. Men håller ändå med, speciellt då nya Sims verkar vara baserat på att köpa småsaker online i form av "DLC", t.ex. extra möbler etc.

Det EA kunde gjort för att stoppa tidig piratkopiering är att använt online aktivering som kopieringskydd. Då hade de inte kunnat släppa spelet innan det fanns i affär som tidigast. Många spel lever på hög tidig försäljning, men i och för sig är Sims är ett av de spel som har hög försäljning över lång tid.

Medlem
Skrivet av Greger:

Du är dock inte normen för majoriteten av dom som är pirater.

Visa gärna något som stöder ditt påstående.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Tpiom:
Skrivet av FL3JM:

Tänk så många skivor och förpackningar som INTE kommer att skräpa ner vår jord nu! Piratkopiering är bra för miljön!

Sant

Jag prioriterar det (vår jord) före EAs pengar. De som inte gör det borde tänka om...

...Och sen när EA måste sparka massa medarbetare då?

Skrivet av Ankh:

Visa gärna något som stöder ditt påstående.

Det är nog inte något som går, men eftersom folk oftast kör med argument som "ja men jag gör inte så" betyder inte att man ska utgå från att alla tänker eller gör så.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Det är nog inte något som går, men eftersom folk oftast kör med argument som "ja men jag gör inte så" betyder inte att man ska utgå från att alla tänker eller gör så.

Och tvärt om för den delen. Då är det faktiskt bättre att skippa just de argumenten och istället koncentrera sig på annat


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Testpilot

De är ju inte så att försäljningen skulle gå dåligt av sims3 pga detta.
Sims spelen täcker in en helt annan genre av köpare , de är köpare som går in i affären o rycker åt sig exemplaren på hyllan och gladeligen hostar upp cash på expansionerna under juletider som en enkel julklapp.

Den bra saken är att EA insett att kopieringsskydd är meningslöst och det är saker som onlineförsäljning & extramaterial på nätet och liknande som säljer exemplar.

Medlem

Ipred, vart är du?


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Inaktiv
Skrivet av Harakiri:

Den bra saken är att EA insett att kopieringsskydd är meningslöst och det är saker som onlineförsäljning & extramaterial på nätet och liknande som säljer exemplar.

Inte alls sant. Ett online aktiveringsskydd hade stoppat Sims 3 från att ha blivit piratat 3-4 veckor innan release. I och med att spelet inte blir komplett förrän vid aktivering kan inte piraterna släppa det även om de får tag på en skiva från fabrik.

Nästan alla spel har en enorm säljtopp just vid release, och om det piratats flera veckor innan release drabbar det den säljttoppen.

Testpilot
Skrivet av Buio:

Inte alls sant. Ett online aktiveringsskydd hade stoppat Sims 3 från att ha blivit piratat 3-4 veckor innan release. I och med att spelet inte blir komplett förrän vid aktivering kan inte piraterna släppa det även om de får tag på en skiva från fabrik.

Nästan alla spel har en enorm säljtopp just vid release, och om det piratats flera veckor innan release drabbar det den säljttoppen.

Alla skydd går att knäcka , det är bättre att ge oss anledning att vara lagliga och slippa trassliga DRM skydd = Win win situation.

O att säga att Sims3 skulle va ett av de spelen som är känsliga vid release är ju verkligen att välja fel spel - de argumenten funkar nog på de flesta andra men inte sims serien.

Medlem

Det finns ingenting någon här kan säga som ger dem rätt att ladda ner ett spel.

Jävla idioter, det är pga er som vi tillslut inte kommer kunna spela några andra spel än Wow och Singstar.

Stöd spelföretagen som sliter ut sig för att ni ska kunna roa er!

Skriv svar