Vilken knapp duckar ni med?

Medlem
Vilken knapp duckar ni med?

Tjenare, satte igång far cry 5 i går. Som vanligt har spelet valt C som duckknapp, får ändra till crtl så man kan spela spelet.
Så frågan lyder, är det fel på mig eller alla spelutvecklare?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Moderator | Testpilot

Det beror på faktiskt. I singleplayer tycker jag C är skönast och i multiplayer känns CTRL bäst. Vet inte varför, men så kör jag.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det beror på faktiskt. I singleplayer tycker jag C är skönast och i multiplayer känns CTRL bäst. Vet inte varför, men så kör jag.

Intressant upplägg!


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Beror lite på spelet, och hur duck-funktionen används. Om duck är toggle brukar jag använda C. Om jag måste hålla in knappen använder jag CTRL.

Toggle brukar jag använda om ducka även är stealth, eller liknande.

Medlem

Helst Ctrl med toggle om inte spelet har bättre användning av Ctrl då kan det bli C.

Medlem

C för toggle, CTRL för att hålla inne.
Vet inte varför, men det känns bara bäst så.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Har alltid duckat med höger musknapp sedan Half-life/Cs-tiden!

Medlem
Skrivet av Jozo:

Har alltid duckat med höger musknapp sedan Half-life/Cs-tiden!

Sjuka människa 😅
Zooma du med ctrl då? Tänker för på den tiden var det inte supervanligt med möss med sidoknappar/scrollknapp

Medlem
Skrivet av Jozo:

Har alltid duckat med höger musknapp sedan Half-life/Cs-tiden!

Bästa alternativet enligt mig också. På det sättet har man full kontroll över rörligheten med vänster hand samtidigt som man kan ducka med en av tumknapparna.

Medlem

Duckar med 'Del' som är mappad till en av musens tumknappar.

Medlem

D, såklart? D=ducka 😀

Medlem
Skrivet av Bennii:

Beror lite på spelet, och hur duck-funktionen används. Om duck är toggle brukar jag använda C. Om jag måste hålla in knappen använder jag CTRL.

Toggle brukar jag använda om ducka även är stealth, eller liknande.

Huvudet på spiken, precis så är det för mig också. Jag mappar sällan om kontroller, utan anpassar mig oftast till default i alla spel utom MMOs. Där vill jag ha mina skräddarsydda settings, men det är sällan man kan ducka i såna spel.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Gnällkuk
Skrivet av bulleboss:

D, såklart? D=ducka 😀

du kör inte wasd?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

du kör inte wasd?

Alla följer inte strömmen och kör wasd, när jag började med FPS så fanns det ingen standard så då fick man hitta på själv och det har stannat.

Jag kör:

Fram: höger musknapp
Back: vänster musknapp
Strafe Vänster: A
Strafe Höger: D
Hoppa: S
Skjuta: space

Och för att följa trådens topic så duckar jag med C, undviker att använda toggle om det går.

Edit: Sen kör jag givetvis inverterad mus, det sitter i muskelminnet från tiden innan mus och man använde joystick i flygspel


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Alla följer inte strömmen och kör wasd, när jag började med FPS så fanns det ingen standard så då fick man hitta på själv och det har stannat.

Jag kör:

Fram: höger musknapp
Back: vänster musknapp
Strafe Vänster: A
Strafe Höger: D
Hoppa: S
Skjuta: space

Och för att följa trådens topic så duckar jag med C, undviker att använda toggle om det går.

Edit: Sen kör jag givetvis inverterad mus, det sitter i muskelminnet från tiden innan mus och man använde joystick i flygspel

Haha, det där med fram/back på musen körde jag också i begynnelsen i quake 1-eran. Problemet kom när vi skulle spela spelet skynet där du inte kunde byta kontrollerna av nån konstig anledning. Så jag var tvungen att lära mig basic kontrollerna under det LAN:et och efter det så är det alltid standardkontrollerna som utvecklarna själva valt ut åt mig som gäller. Orkar inte längre hålla på å mappa knapparna manuellt varje gång ett nytt spel skall startas upp 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Jag brukar köra med ctrl för ducka och shift för springa/sprint. Men tror att det finns undantag, beroende lite på vilka andra actions som det finns i spelet och t ex vilket typ av spel det är. Om det t ex är ett smygarspel så kanske jag har toggle duck istället för hold duck, dels för att man smyger så mycket och dels för att frigöra ett finger till någon annan action.

Skrivet av mrFluffy:

Alla följer inte strömmen och kör wasd, när jag började med FPS så fanns det ingen standard så då fick man hitta på själv och det har stannat.

Jag kör:

Fram: höger musknapp
Back: vänster musknapp
Strafe Vänster: A
Strafe Höger: D
Hoppa: S
Skjuta: space

Jag som tyckte min klasskompis på gymnasiet var konstig när han körde CS med höger mus = framåt (vänster = skjut) och vad han hade på w vet jag inte. Har för mig att hans förklaring var att han då kunde äta och dricka med vänster hand samtidigt som han fortfarande kunde både gå, röra siktet och skjuta med höger hand.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Gnällkuk
Skrivet av mrFluffy:

Alla följer inte strömmen och kör wasd, när jag började med FPS så fanns det ingen standard så då fick man hitta på själv och det har stannat.

Jag kör:

Fram: höger musknapp
Back: vänster musknapp
Strafe Vänster: A
Strafe Höger: D
Hoppa: S
Skjuta: space

Och för att följa trådens topic så duckar jag med C, undviker att använda toggle om det går.

Edit: Sen kör jag givetvis inverterad mus, det sitter i muskelminnet från tiden innan mus och man använde joystick i flygspel

Du är en mycket sjuk man!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Alla följer inte strömmen och kör wasd, när jag började med FPS så fanns det ingen standard så då fick man hitta på själv och det har stannat.

Jag kör:

Fram: höger musknapp
Back: vänster musknapp
Strafe Vänster: A
Strafe Höger: D
Hoppa: S
Skjuta: space

Och för att följa trådens topic så duckar jag med C, undviker att använda toggle om det går.

Edit: Sen kör jag givetvis inverterad mus, det sitter i muskelminnet från tiden innan mus och man använde joystick i flygspel


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Jag är så lat att jag aldrig ändrar, utan jag kör vad spelutvecklaren har valt. Även om det innebär att jag kanske svär och gör fel de inledande 30 timmarna.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Du är en mycket sjuk man!

Jag vet, finns det hjälp att få?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Jag vet, finns det hjälp att få?

Jag föreställer mig nåt i stil med ett rehabcenter för strokepatienter, men istället för att lära sig gå pånytt så sitter man i sitt pyjamasskynke och lär sig spela med WASD och icke-inverterad mus, medan familjen står en bit bort och gråter glädjetårar över varje framsteg.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

CTRL för min del. C var ju vanligt förr i tiden men känns väldigt bökigt idag, lite som hur F tog över E för Use.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Jag föreställer mig nåt i stil med ett rehabcenter för strokepatienter, men istället för att lära sig gå pånytt så sitter man i sitt pyjamasskynke och lär sig spela med WASD och icke-inverterad mus, medan familjen står en bit bort och gråter glädjetårar över varje framsteg.

Och varje gång man går in i menyerna och försöker aktivera inverterterade muskontroller kommer en stor kvinnlig sjuksköterska med unibrow in och ger dig stolpiller med antipsykotiska läkemedel.

Medlem

Helst Ctrl men C fungerar också.

Medlem

Jag har alltid använt Shift för då behöver man inte flytta lillfingret. Om det inte är ett spel där man också kan springa för då blir det Ctrl istället.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem
Skrivet av baggso:

Sjuka människa 😅
Zooma du med ctrl då? Tänker för på den tiden var det inte supervanligt med möss med sidoknappar/scrollknapp

Haha, det skulle vara riktigt konstigt! 😀 Nej, jag har alltid haft en mus med sidoknappar, så jag har alltid siktat med högertummen!

Medlem

Det tog fyr denna fråga, kul att läsa alla kommentarer och hur olika folk uppenbarligen spelar med mus + tbord.
Just nu efter några timmar verkar ctrl leda då 79% föredrar det. Så jag är inte så konstig trots allt!


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Förr duckade jag med vänstra shift knappen men spel fortsatte insistera ha det på CTRL så jag har bara vant mig vid den keybindingen. Men jag har alltid haft Reload på vänstra tumknappen på musen, det är inget jag kompromissar.

Skrivet av mrFluffy:

Alla följer inte strömmen och kör wasd, när jag började med FPS så fanns det ingen standard så då fick man hitta på själv och det har stannat.

Jag kör:

Fram: höger musknapp
Back: vänster musknapp
Strafe Vänster: A
Strafe Höger: D
Hoppa: S
Skjuta: space

Och för att följa trådens topic så duckar jag med C, undviker att använda toggle om det går.

Edit: Sen kör jag givetvis inverterad mus, det sitter i muskelminnet från tiden innan mus och man använde joystick i flygspel


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Du är en mycket sjuk man!

Att röra sig med musknapparna tycker inte jag är konstigt. Var också med på den tiden när det var vanligare. Flera jag pratade med som körde QW använde den varianten Fördelen är här återigen att man har mer kontroll på rörelsen, eftersom man i princip alltid kan röra sig och göra andra saker samtidigt. Om man rör sig med WASD och vill byta vapen med 1234 måste man släppa kontrollen över rörelsen ett kort tag.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

du kör inte wasd?

Neh :).

T forward
G back
F left
H right

Så kör jag

12
Skriv svar