Steam Deck - Officiella tråden, Diskussion, Tips, Frågor, Guider

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Ok. Nöjd med den än så länge?

Instämmer med Robbis!
Fantastisk liten maskin 😊😃

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Ok. Nöjd med den än så länge?

Även jag instämmer till kören.
Fantastisk!


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Ok. Nöjd med den än så länge?

Jag slänger in min röst också. Mycket nöjd!

Medlem

Ser några Steam decks på tradera nu och folk har inte budat speciellt mycket. Kanske för att folk börjar få sina Steam decks.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ser några Steam decks på tradera nu och folk har inte budat speciellt mycket. Kanske för att folk börjar få sina Steam decks.

Fast med dom priserna så förstår jag att dom inte budar mycket, 2st 256Gb som har någerlunda OK priser alla andra är galet dyrt.

Medlem
Skrivet av piddau:

Fast med dom priserna så förstår jag att dom inte budar mycket, 2st 256Gb som har någerlunda OK priser alla andra är galet dyrt.

Kollade in på tradera.

Steam Deck 512GB - 6 000 kr... Det är väl ett riktigt bra pris, kostar ju 7200 ny så

Enda som var hutlöst av alla som ligger ute nu var Steam Deck - 512GB - Oanvänd - 10 200 kr

Alla andra hade ju typ riktigt bra pris och ligger i rätt med vad versionerna kostar hos Valve. Runt 4000 för en 256 är ju riktigt billigt, billigare än 64gb versionen direkt från Valve.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Kollade in på tradera.

Steam Deck 512GB - 6 000 kr... Det är väl ett riktigt bra pris, kostar ju 7200 ny så

Enda som var hutlöst av alla som ligger ute nu var Steam Deck - 512GB - Oanvänd - 10 200 kr

Alla andra hade ju typ riktigt bra pris och ligger i rätt med vad versionerna kostar hos Valve. Runt 4000 för en 256 är ju riktigt billigt, billigare än 64gb versionen direkt från Valve.

Nu köper jag aldrig begagnat, så det kanske är bra pris. Men om jag skulle få för mig att köpa det av en privatperson hade jag nog velat betala mindre, oavsett hur mycket eller lite den är använd.

Medlem
Skrivet av piddau:

Nu köper jag aldrig begagnat, så det kanske är bra pris. Men om jag skulle få för mig att köpa det av en privatperson hade jag nog velat betala mindre, oavsett hur mycket eller lite den är använd.

Vissa vill ju ha det snabbt och det fanns ju en del oanvända ute. Går ju att kolla dessutom då caset är stängt med en flärp.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Delivery day! 😃


signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Medlem

Snyggt 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Snyggt 👍

Kommer sitta fint bland resten av konsolerna:D


signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Medlem

Stilren gameboy på toppen!

Medlem
Skrivet av Oscar Tegni:

Stilren gameboy på toppen!

En Analogue Pocket


signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Medlem

själv så har jag inget av allt gammalt kvar. Ser inte tjusningen i gamla spel och gammal hårdvara. Har gjort mig av med alla konsoler Så fort jag uppdaterat. Samlar bara damm här hemma... Tänkte jag skulle spela mer handheld så jag köpte en 3DSXL...insåg att det fanns så mycket dåliga spel och få jsg ville spela. Sålde den direkt. Nu med Steam Deck så ligger switchen riktigt risigt till och har redan en spekulant på den till sina barn. Har haft den sedan release och kan nog inte säga att jag spelat mer än 20 timmar på den... Det var ungefär vad jag lagt på Steam Deck på en halv vecka sedan jag fått den.

Har en xbox one jag aldrig ens rört. Däremot så älskar jag att köra via Gamepass Ultimate på datorn o steam decken. Mest cloud för min del.

Vill någon köpa en xbox one så finns den till salu för en riktigt billig peng. Dock så är handkontroll halvkass.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

själv så har jag inget av allt gammalt kvar. Ser inte tjusningen i gamla spel och gammal hårdvara. Har gjort mig av med alla konsoler Så fort jag uppdaterat. Samlar bara damm här hemma... Tänkte jag skulle spela mer handheld så jag köpte en 3DSXL...insåg att det fanns så mycket dåliga spel och få jsg ville spela. Sålde den direkt. Nu med Steam Deck så ligger switchen riktigt risigt till och har redan en spekulant på den till sina barn. Har haft den sedan release och kan nog inte säga att jag spelat mer än 20 timmar på den... Det var ungefär vad jag lagt på Steam Deck på en halv vecka sedan jag fått den.

Har en xbox one jag aldrig ens rört. Däremot så älskar jag att köra via Gamepass Ultimate på datorn o steam decken. Mest cloud för min del.

Vill någon köpa en xbox one så finns den till salu för en riktigt billig peng. Dock så är handkontroll halvkass.

Dessutom vill du spela gamla spel och ninte do switch går det ju utmärkt på steam decken också


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ni som har en deck, finns det något sätt att spela sina Gamepass spel? Kan man installera spel utanför steam? Typ Windows store?

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Ni som har en deck, finns det något sätt att spela sina Gamepass spel? Kan man installera spel utanför steam? Typ Windows store?

Nej då måste du installera Windows.
Kör du SteamOS är det Xcloud streaming du måste klra. Men det fungerar lika bra
@robbis vet jag kör det


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Fint, vad är den översta konsolen för något?

Edit: Analogue Pocket, den såg intressant ut.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Så, ni som har 512 GB versionen med ati glare screen. Har ni satt på screen protection så att skärmen blir reflekterande igen?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Ni som har en deck, finns det något sätt att spela sina Gamepass spel? Kan man installera spel utanför steam? Typ Windows store?

Skrivet av Molotov:

Nej då måste du installera Windows.
Kör du SteamOS är det Xcloud streaming du måste klra. Men det fungerar lika bra
@robbis vet jag kör det

Jag spelar massor via xCloud och har du bra internet hemma så funkar det typ lika bra som att köra direkt via hårddisken. Så länge du inte spelar competative så är det inga problem alls. Dock så flyter stadia bättre än xCloud i stort sett alltid.
Du kan inte installera GamePass spel just nu, men lär gå framöver via någon launcher kanske.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av lonian:

Så, ni som har 512 GB versionen med ati glare screen. Har ni satt på screen protection så att skärmen blir reflekterande igen?

Har aldrig använt någon screenprotector till någon av mina enheter, varken mobiler eller handhelds... För mig är det bara ett sätt för 3e parts företag att tjäna pengar extra pengar. Om det hade varit viktigt hade VALVE skickat med en screenprotector. Vet att Xiaomi gör det till alla sina telefoner. Jag är ändå så pass rädd om min Steam Deck som jag lagt 7200:- på.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av lonian:

Så, ni som har 512 GB versionen med ati glare screen. Har ni satt på screen protection så att skärmen blir reflekterande igen?

Jag låter den vara som den är, jag är så otroligt dålig med att sätta på sånt så det kommer bara bli skit av det. Plus att det stör mig inte det minsta.

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag spelar massor via xCloud och har du bra internet hemma så funkar det typ lika bra som att köra direkt via hårddisken. Så länge du inte spelar competative så är det inga problem alls. Dock så flyter stadia bättre än xCloud i stort sett alltid.
Du kan inte installera GamePass spel just nu, men lär gå framöver via någon launcher kanske.

Vad tror du om Windows på en SD-disk och sedan Xbox appen + spel där? Kan det funka tro?

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Vad tror du om Windows på en SD-disk och sedan Xbox appen + spel där? Kan det funka tro?

Det borde funka. Jag är dock så nöjd med SteamOS så det är inget jag ens tänkt på att försöka mig på. Och eftersom Cloud funkar såpass bra så känns det onödigt för min del.

Inget jag har testat har inte fungerat förrutom New World som använder EasyAntiCheat (som SKA fungera nu, men ej funkar) Alla andra spel har fungerat som jag testat och då har jag säkert testat 30% av mitt bibliotek på steam som är över 400 spel. Dock är ju vissa spel inte optimerade speciellt för just Steam Deck och vissa har jag bara installerat, testat och sedan tagit bort.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Har aldrig använt någon screenprotector till någon av mina enheter, varken mobiler eller handhelds... För mig är det bara ett sätt för 3e parts företag att tjäna pengar extra pengar. Om det hade varit viktigt hade VALVE skickat med en screenprotector. Vet att Xiaomi gör det till alla sina telefoner. Jag är ändå så pass rädd om min Steam Deck som jag lagt 7200:- på.

Ja, alltså jag tror jag skippar screen protector denna gång. På Nintendo switch var det behövligt pga att dockan repar skärmen på original switch och mitt skärmslydd har en spricka i sig pga dockan. Annars har jag aldrig tappat en konsol.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ja, alltså jag tror jag skippar screen protector denna gång. På Nintendo switch var det behövligt pga att dockan repar skärmen på original switch och mitt skärmslydd har en spricka i sig pga dockan. Annars har jag aldrig tappat en konsol.

Har ingen på min switch och inte märkt att den repar någonting. Då har jag ändå 2 barn som slitit och släpat på den.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av lonian:

Ja, alltså jag tror jag skippar screen protector denna gång. På Nintendo switch var det behövligt pga att dockan repar skärmen på original switch och mitt skärmslydd har en spricka i sig pga dockan. Annars har jag aldrig tappat en konsol.

Fördel med Steam Deck är att Skärmen är väldigt lätt att byta om den skulle gå sönder.

Jag har screen protector på min switch då jag har två ungar som tappar ALLT. Men det var ändå jag som gjorde första missen, satt med switchen i knäet på min datorstol, skulle göra en sak på datorn och då gled switchen av, gjorde en snurr i luften och landade rätt med skärmen först på en av datorstolens ben. Skyddsglaset sprack men skärmen bakom var helt perfekt.

Så jag kör alltid med skydd numera på mina enheter.

Medlem
Skrivet av piddau:

Fördel med Steam Deck är att Skärmen är väldigt lätt att byta om den skulle gå sönder.

Ser inte jättelätt ut för en n00b som jag.

https://youtu.be/SmNHCdvK6Wo


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Sim
Medlem

https://steamcommunity.com/games/1675200/announcements/detail...

Skrivet av lonian:

Ser inte jättelätt ut för en n00b som jag.

https://youtu.be/SmNHCdvK6Wo


signatur

Arff

Medlem

Mitt mail kommer på måndag. Sen som jag förstått det om jag betalar då, så borde det ta max 1 vecka för leverans. Taggad!

Skriv svar