Geoff Keighley: Fler stora affärer i spelvärlden på gång

Robot
Geoff Keighley: Fler stora affärer i spelvärlden på gång

"Det blir ett intressant spelår."

#Geoff-keighley


Medlem

Såå vilka stora studios har vi som det kan tänkas handla om?
eller utgivare

Frilansare

Ständigt denne Geoff!

Medlem

EA, Taketwo och Ubisoft är väl dom större jättarna som är kvar?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Läste idag att anti-trust inspektionen eller liknande skall granska MS Blizzard affär:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-02-01/microsoft-...

Medlem

Tråkigt men inte särskilt konstigt. Allt kommer handla om Game Pass vs PS Now (eller vad Sony nu kallar sin tjänst)...

Tiden då man faktiskt köper spel kommer antagligen vara borta snart. Vad som händer med Valve och ens Steam-bibliotek ska bli intressant att se.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Alltså den där Geoff, gillar han verkligen inte. Så jäkla obehaglig person.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Tråkigt men inte särskilt konstigt. Allt kommer handla om Game Pass vs PS Now (eller vad Sony nu kallar sin tjänst)...

Tiden då man faktiskt köper spel kommer antagligen vara borta snart. Vad som händer med Valve och ens Steam-bibliotek ska bli intressant att se.

Om inkomsten för Valve börjar minska så kommer dom nog agera, annars fortsätter det som vanligt i typisk "Valve anda".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Läste idag att anti-trust inspektionen eller liknande skall granska MS Blizzard affär:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-02-01/microsoft-...

Det känns inte som något speciellt eftersom det är standard att FTC kollar på stora affärer. Samma sak hände när de köpte Zenimax Säkert en enkel rubrik man kan sätta för att jaga trafik till sin nyhetssida.

Inaktiv

Kom igen Valve, köp Epic.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Om inkomsten för Valve börjar minska så kommer dom nog agera, annars fortsätter det som vanligt i typisk "Valve anda".

Jag tror inte de kommer kunna fortsätta på samma sätt som de gjort, var min poäng


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skrivet av Thane:

Det känns inte som något speciellt eftersom det är standard att FTC kollar på stora affärer. Samma sak hände när de köpte Zenimax Säkert en enkel rubrik man kan sätta för att jaga trafik till sin nyhetssida.

Tänkte samma, klart de måste "göra något".

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag tror inte de kommer kunna fortsätta på samma sätt som de gjort, var min poäng

Det man skulle vilja är att Valve skulle stödja och hjälpa andra utvecklare.
Steam är en unik plattform jämfört med alla andra men Valve låter alla sköta sitt och bidrar inte med nått förutom en plattform.
Då blir det att mindre utvecklare vågar inte göra nått unikt och större utvecklare kör på säkra kort.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag och herr Keighley har inte riktigt samma premisser när det kommer till spänning...


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av Thane:

Det känns inte som något speciellt eftersom det är standard att FTC kollar på stora affärer. Samma sak hände när de köpte Zenimax Säkert en enkel rubrik man kan sätta för att jaga trafik till sin nyhetssida.

Precis, däremot så är denna affär betydligt större och kommer att granskas mer. Men affären kommer med största sannolikhet att gå igenom då det finns många andra stora aktörer i branschen.

Medlem

Det som är intressant är att USAs nya regering har gått ut med att de kommer vara hårdare mot stora uppköp framöver, och de nämnde specifikt techbolag. "FTC Chair Lina Khan has long advocated for a more forceful approach to reviewing deals, particularly by the biggest technology companies" som det även står i ovan länkade artikel. Jag får anta att Microsoft har tillgång till egna jurister som tittat på ärendet, men det torde även Nvidia ha och deras stundande uppköp av Arm stoppades av FTC så det är väl inte omöjligt att de vill statuera exempel.

Medlem
Skrivet av Thane:

Det känns inte som något speciellt eftersom det är standard att FTC kollar på stora affärer. Samma sak hände när de köpte Zenimax Säkert en enkel rubrik man kan sätta för att jaga trafik till sin nyhetssida.

Jag tror aldrig den affären gick till granskning av FTC.

Detta är också en betydligt större affär som påverkar både branschen och konsumenter i högre grad.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Kom igen Valve, köp Epic.

Varför vill du att Valve ska ha monopol på marknaden? Vore ju inte bra alls för oss konsumenter.

Inaktiv
Skrivet av Påskmust:

Varför vill du att Valve ska ha monopol på marknaden? Vore ju inte bra alls för oss konsumenter.

Får de monopol om de köper Epic?

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Får de monopol om de köper Epic?

Vad finns det annars för stora aktörer? GOG är ju t.ex. ganska nischad och kör endast DRM-fritt vilket begränsar vad dom kan sälja.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Vad finns det annars för stora aktörer? GOG är ju t.ex. ganska nischad och kör endast DRM-fritt vilket begränsar vad dom kan sälja.

Både M$ och Sony är ganska stora, har jag hört


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Både M$ och Sony är ganska stora, har jag hört

Det stämmer, men nu syftade jag på PC-marknaden. Microsoft har ju sin egen butik även där, men bortsett från Game Pass så är den ju inte speciellt populär.

Medlem

Jag gillar verkligen inte den här utvecklingen, men bollen sattes ju tyvärr i rullning...

Medlem

Jaha ja. Kommer alltså bli mera spännande RDX's och XNC's framöver. Destin's och Brad Sams med. Får inte glömma "The man with a million". Just nu är det väldigt roliga avsnitt. Sedan starten på året. Slutet av förra året också kan man också säga.

Medlem

Konsolkriget fortsätter bland molnen M$ mot SON¥.

Medlem

Sony och Microsoft lider av identitetskris. Finns snart inget som kännetecknar dom längre vilket jag tycker är oerhört tråkigt.

Att jämföra spelutbudet de har idag jämfört med 2000-tal är rent förargligt och riktigt riktigt ledsamt.

Inga uppköp kan rädda det heller.

Medlem

Jag hoppas Sony köper fromsoftware, det är allt som räknas

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Jag hoppas Sony köper fromsoftware, det är allt som räknas

Vore skoj om MS köpte dem så vi får spelen på gamepass

1
Skriv svar