Den stora Lost Ark-tråden

Gnällkuk
Skrivet av Fulci:

De borde delat Europa i två regioner från start som de gjorde i USA. Det hade nog minskat problemen. Som andra sagt, problemet är nu att få användare att välja nya regionen.

Jo, det är lätt att vara efterklok…

Skrivet av Deekar:

Köper inte ursäkten att de inte kunde förutspå hypen. Åter igen, det är ALLTID så här på nya MMO. Gör dubbelt så många servrar. Inte så att de inte har råd. Till och med Wolcen hade samma problem....
Men det värsta av allt är ju att de inte har möjligheten så att man kan flytta på sina gubbar. Då blir det ju tryck på servrarna! Plus att folk blir less på att man inte kommer kunna spela ihop med sina vänner som började någon dag efter.

Dom har världens största företag i röven. Lös det bara...

I urpsungslandet satte de rekord när nya spelare och återvändande spelare ökade med nästan 500% när de hade sitt vinter event. I samband med det så slogs även rekordet i samtidiga spelare som resulterade i inloggningsproblem. Hur många? 230 000. Det är 70 000 färre än vad det är i kö i Europa.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Najkan:

Det är bra att ni klagar och att spelet får ovärdigt betyg på Steam. Tyck inte synd om er företag, dom får kasta lite mer pengar om dom ej vill chansa på denna utgång.

Precis. Wolcen med knappt en handfull anställda blev dödsdömda med serverstrul efter en vecka. Det spelet är dött idag. Nu snackar vi ett indie-spel!

Men när stora äckliga megaföretag lanserar ett spel i väst och det är fullständigt kaos. Då är det helt plötsligt okej med serverstrul.
Jag vet inte hur ni är men jag har ju mer förståelse för en liten indiestudio än ett stort jävla spel som Lost Ark blir med Amazon i ryggen.

🤦🏼‍♂️🤦🏼‍♂️🤦🏼‍♂️

Medlem
Skrivet av Dex:

Dom gick dock ut med informationen på Twitter typ 4 timmar innan dom tog ner det. Det tycker jag ändå är rätt ok. Svårt och veta det dagar innan kanske med allt kaos dom har nu förmodligen.

Ja, 05:30 svensk tid gick de ut med den informationen..


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Deekar:

Precis. Wolcen med knappt en handfull anställda blev dödsdömda med serverstrul efter en vecka. Det spelet är dött idag. Nu snackar vi ett indie-spel!

Men när stora äckliga megaföretag lanserar ett spel i väst och det är fullständigt kaos. Då är det helt plötsligt okej med serverstrul.
Jag vet inte hur ni är men jag har ju mer förståelse för en liten indiestudio än ett stort jävla spel som Lost Ark blir med Amazon i ryggen.

🤦🏼‍♂️🤦🏼‍♂️🤦🏼‍♂️

Jag hade inga problem som helst med wolcens serverstrul, däremot vart spelet väldigt tråkigt väldigt snabbt då deras spel var helt trasigt. Hälften av grejerna man kunde lägga points på eller förbättra gjorde ingen skillnad alls medans andra grejer gjorde en i praktiken helt odödlig. Det var obalanserat och extremt ofärdigt vid release vilket var anledningen till varför de flesta lämnade spelet, vilket var väldigt tydligt om man deltog åtminstone lite i det spelets community.

Medlem

På Sirius har jag startat en svensk guild som heter Funnyfarm Sverige


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

På Sirius har jag startat en svensk guild som heter Funnyfarm Sverige

Jag och min bror joinar gärna om vi får, vi är level 25-30...

Medlem

Jaha, nu försvann tydligen min Crystalline Aura med på min gubbe😂 Va i helvete händer....

Medlem
Skrivet av Kesofrallan:

Jag och min bror joinar gärna om vi får, vi är level 25-30...

jarå alla får joina monsterbenke heter jag i spelet, skicka friend request


signatur

//monster

Medlem

Men vad ni gnäller då. Ja det suger att servrarna är fulla men vänta några dagar/vecka så kommer det vara öde.

Medlem

Spelat lite nu (level 25) men kan inte riktigt säga att jag haft kul under min speltid. Det kanske kommer sen, om man orkar fortsätta. Loren är enligt mig katastrofal. Menyerna är som ett mobilspel och log-in bonusen gör det inte bättre.

Förstår inte hypen kring detta om jag ska vara ärlig.

Medlem

Man kan gnälla, eller kan man ha lite tålamod och acceptera för vad det är för spelet är 100% spelbart. Smilegate och Amazon kommer få bukt på detta så småningom. Mycket hänger på Smilegate då begränsningarna sitter i Lost Arks kod.
Vi är ett gäng på Zinnervale som lirar varje kväll utan några som helst problem. Vi är alla i 30 års åldern och har startat upp en guild som heter Myshörnan där alla är välkomna

Medlem
Skrivet av Gullet:

Vi är ett gäng på Zinnervale som lirar varje kväll utan några som helst problem. Vi är alla i 30 års åldern och har startat upp en guild som heter Myshörnan där alla är välkomna

Om ni lirar på Zimmervale varje kväll "utan problem" antar jag att ni ställer er i kö för att logga runt 13-14? För om man försöker logga in på kvällen på den servern får man vänta i kö till midnatt. ; )

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Spelat lite nu (level 25) men kan inte riktigt säga att jag haft kul under min speltid. Det kanske kommer sen, om man orkar fortsätta. Loren är enligt mig katastrofal. Menyerna är som ett mobilspel och log-in bonusen gör det inte bättre.

Förstår inte hypen kring detta om jag ska vara ärlig.

Ingen mening med att försöka tvinga det, gillar man det inte vid det laget har jag svårt att tro att du kommer gilla det senare helt plötsligt. Jag fattade aldrig grejen med andra populära spel heller, smaken är ju som baken och det finns ju gott om annat du kan ha skoj med istället.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fulci:

Om ni lirar på Zimmervale varje kväll "utan problem" antar jag att ni ställer er i kö för att logga runt 13-14? För om man försöker logga in på kvällen på den servern får man vänta i kö till midnatt. ; )

Eller hur. Man kommer inte in på kvällen/eftermiddagen utan att köa.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Om ni lirar på Zimmervale varje kväll "utan problem" antar jag att ni ställer er i kö för att logga runt 13-14? För om man försöker logga in på kvällen på den servern får man vänta i kö till midnatt. ; )

Man får vara lite big brain och använda TeamViewer

Vi sätter oss i kö runt 12-12:30 tiden, kl.14 är för sent. Det är ju inte förevigt det kommer vara såhär och jag har varit med om sämre MMO launches. WoW WoD på servern argent dawn är ju ett exempel.

Medlem
Skrivet av Gullet:

Man får vara lite big brain och använda TeamViewer

Vi sätter oss i kö runt 12-12:30 tiden, kl.14 är för sent. Det är ju inte förevigt det kommer vara såhär och jag har varit med om sämre MMO launches. WoW WoD på servern argent dawn är ju ett exempel.

Japp, det är ett alternativ. Men är man flera finns risken att någon får problem som att det krashar. Men det är den workaround man får köra tills vidare.

Ett minitips är att använda någon framerate limiter, t.ex. Nvidias och köra spelet på lägre fps för att inte köra full kräm på GPU. Tror inte det fanns inbyggt i spelet.

NiC
Medlem
Skrivet av Gullet:

Man får vara lite big brain och använda TeamViewer

Vi sätter oss i kö runt 12-12:30 tiden, kl.14 är för sent. Det är ju inte förevigt det kommer vara såhär och jag har varit med om sämre MMO launches. WoW WoD på servern argent dawn är ju ett exempel.

Precis, samma här! Hoppade precis in efter lunch nu. Ca 5k i kö. Kommer in lagom till arbetsdagen är slut, och ifall det går fortare sätter jag bara en timer för att röra gubben lite.

Ett tips om man vill spara lite el eller sitter i samma rum som datorn, är att låsa Lost Ark till typ 20 fps i t.ex. RivaTuner. För mig är det bra, för då slipper jag höra fläktarna från GPUn hela tiden.

Medlem
Skrivet av NiC:

Ett tips om man vill spara lite el eller sitter i samma rum som datorn, är att låsa Lost Ark till typ 20 fps i t.ex. RivaTuner. För mig är det bra, för då slipper jag göra fläktarna från GPUn hela tiden.

Satt precis och editerade in det i mitt inlägg, vi tänkte likadant. : )

NiC
Medlem
Skrivet av Fulci:

Satt precis och la till det i mitt inlägg, vi tänkte likadant. : )

Haha, snyggt!

Medlem

Var strax under 10K kö på Zimmervale när jag började köa nyss.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Var strax under 10K kö på Zimmervale när jag började köa nyss.

Verkar som att det går hyffsat fort nu. Var 6700 i kö vid kl 12 ungefär och nu kl:13 är den redan nere på 3000.

Medlem

Verkar vara många som loggar in runt 12-13. Hade i princip 0 kötid innan lunch. Hoppas de tar statistik på detta och utvärderar.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Gick in för skojs skull och skulle kolla kötiderna nu. Kom in direkt. Ni måste valt de mest populära servrarna om köerna börjar redan vid lunch..

Medlem

På Thirain har det vid 15-tiden varit ca' 3h kötid.. Även idag ser det ut som.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Gick in för skojs skull och skulle kolla kötiderna nu. Kom in direkt. Ni måste valt de mest populära servrarna om köerna börjar redan vid lunch..

Tyvärr blev det så. Zinnervale var den som minst folk skulle till först då Kaden skulle bli störst men sen flockades alla till Zinnervale också.

Medlem
Skrivet av Ozbaab:

På Thirain har det vid 15-tiden varit ca' 3h kötid.. Även idag ser det ut som.

Var 15K i kö 17:00 :/

Medlem

Lite taggad på att spela detta spel! Får helt enkelt spela det år 2025 när kön försvinner Som svensk borde jag vänja mig med att ställa mig i kö... Men icke xD


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Gnällkuk
Skrivet av Ozbaab:

På Thirain har det vid 15-tiden varit ca' 3h kötid.. Även idag ser det ut som.

Nja, riktigt så illa är det väl inte? Köandet har snabbats upp rätt bra sedan helgen.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk

Har vi några guilds med platser på Thirain? Kom på att det kan vara bra att gå med i en :>

Kan skapa en om det är folk som letar också i värsta fall, men hade hellre joinat en med folk som har erfarenhet sedan tidgare.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk

Tänkte vi kanske kunde dela med oss av kötider, kanske är intressant för andra åtminstone.

Server: Thirain
Ställde mig i kö: 22:03
Inne efter: 22:48


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skriv svar