Det koreanska mmo-spelet Lost Ark har dragit igång sitt slutna betatest

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Vad är det du är förvirrad över?
Det är ett aRPG i MMO-format.
Allt som har med combat/movement och liknande att göra påminner mer om diablo än wow. Det är bara mmo-aspekten som gör att man kan dra paralleller till wow.

Helt korrekt uttalande från personen du citerade

Det räckte med att titta 10 sekunder så såg det ut som Tera. Inget annat aRPG.
CohhCarnage sprang omkring med ett stort svärd, iofs använde han bara virvelvind(enklare stridssystem) med det men annars liknande allt som en Slayer i Tera.
All design, UI, är hämtad från Tera, Just därför jag lade upp bilder för att visa liknelsen.

Medlem
Skrivet av Hajfena:

Det räckte med att titta 10 sekunder så såg det ut som Tera. Inget annat aRPG.
CohhCarnage sprang omkring med ett stort svärd, iofs använde han bara virvelvind(enklare stridssystem) med det men annars liknande allt som en Slayer i Tera.
All design, UI, är hämtad från Tera, Just därför jag lade upp bilder för att visa liknelsen.

Nyfiken, är bilderna alltså från olika spel?

Medlem
Skrivet av Ender:

Nyfiken, är bilderna alltså från olika spel?

Båda mina bilder är från Tera. Men olika skärmar, körde på 1080p fram till 2018. Köpte en ultra wide 1440p som jag använder nu.
Man var tvungen att logga in för att avinstallera Tera, så loggade bara in för att se hur det såg ut med större skärm, Gameforge har fuckat upp Tera totalt nu så även om spelet är kul så är fokus på saker jag inte är intresserad av.
Plus en till 1440p, som jag för närvarande spelar D2R på, och min referens till Diablo är där
Som sagt, jag har bara sett en person, en klass spela Lost Ark, och det jag såg påminde inte om Diablo.

Hur det kan se ut i strid i Tera: Tera slayer rotation for more Measured Slice

Medlem

Det räcker att det står "koreanska" så tappar jag intresset, tyvärr...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Avstängd
Skrivet av Hajfena:

Det räckte med att titta 10 sekunder så såg det ut som Tera. Inget annat aRPG.
CohhCarnage sprang omkring med ett stort svärd, iofs använde han bara virvelvind(enklare stridssystem) med det men annars liknande allt som en Slayer i Tera.
All design, UI, är hämtad från Tera, Just därför jag lade upp bilder för att visa liknelsen.

Vad har det att göra med att du ifrågasatte personens påstående att det var mer diablo än wow? Det stämmer ju?

Medlem

Ser farligt ut. Det känns skönt att jag kommit ur MMO-knark för mer än ett decennie sedan!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Vad har det att göra med att du ifrågasatte personens påstående att det var mer diablo än wow? Det stämmer ju?

Om man bara ser en trailer kanske man kan tycka så.
Ett stort problem när man länkar trailers är att en trailer oftast inte visar hur spelet ser ut för en spelare när man spelar det.
Designen på karaktären, vapen/rustning, livmätare, färdigheter, ui, karta, "quest" listan, "Inventory", andra spelare och deras liv i party, osv är på skärmen mestadels hela tiden så det är en stor del av spelet, så säg något annat mmo spel som liknar den stilen då för att göra det mer rättvist, då mmo finns med i beskrivningen om detta spel

Varför blanda in WoW överhuvudtaget?

Medlem
Skrivet av Hajfena:

Båda mina bilder är från Tera. Men olika skärmar, körde på 1080p fram till 2018. Köpte en ultra wide 1440p som jag använder nu.
Man var tvungen att logga in för att avinstallera Tera, så loggade bara in för att se hur det såg ut med större skärm, Gameforge har fuckat upp Tera totalt nu så även om spelet är kul så är fokus på saker jag inte är intresserad av.
Plus en till 1440p, som jag för närvarande spelar D2R på, och min referens till Diablo är där
Som sagt, jag har bara sett en person, en klass spela Lost Ark, och det jag såg påminde inte om Diablo.

Hur det kan se ut i strid i Tera: Tera slayer rotation for more Measured Slice

Det lustiga är att klippet i länken såg mer ut som WoW än Lost Ark, med alla spells uppraddade i hotbars Visst kan jag hålla med om att det finns gott om saker som skiljer från Diablo-serien, men det är ändå samma genre...ARPG med MMO-inslag.

Medlem

Spelet är rätt kul, inget snack, men jag spelar det ändå med blandade känslor. Det som gör mig lite tveksam är följande:

1 - Spelet känns som att det är byggt kring mikrotransaktionerna på något sätt, och jag förstår att så är fallet ifall man bor i Sydkorea. Här verkar ju Amazon tryckt fram en hel del positiva förändringar genom att ta bort månadskostnader för visa in-game features samt p2w mekaniker, och det är ju jättebra, men känslan kvarstår som ett hemsökande spöke. Nu är jag bara några zoner in, men de mesta av utrustningen ser väldigt lika ut, och även om man hittar mycket så blir förändringar i utseendet och stats små.
Det verkar finnas otroligt mycket att göra från vad jag sett och hört från streamers vilket går i samma led, men det är gjort på ett sätt som lämnar en känsla av att det här inte finns här för spelet i sig, utan för mikrotransaktionerna istället. Just detta med att man kan betala för tidsbegränsade buffar eller features lämnar en sur smak i munnen. Det är verkligen en skillnad mellan att köpa ett föremål i en in-game shop och behålla det mot att "hyra" något månadsvis.

2 - Spelet känns inte särskilt "öppet" för vad man kan förvänta sig när man pratar om ett MMO. Detta är kanske inte överraskande då ett D2 eller D3 också ryms på "kartor" snarare än zoner (som i t ex WoW), men jag hoppas att det öppnar upp mer framöver...jag är väl egentligen i det 3-4'e området utanför första staden just nu. De tidigare uppdragen går tyvärr i samma linje, och känns ibland fullkomligt linjära och alldeles fördummande. I många spel så klagas det på mekanik som "Gå dig, döda 15 vildsvin och ge mig hudarna" på repeat. Well, här är det samma sak, men för att "spara tid" så räcker det med 2 istället, så man får det snabbt överstökat.
Annars är spelvärlden hittills som D3 fast med spelare över allt

3 - Jag antar att de flesta inte bryr sig, men herre jäklar, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag ser hur hon svingar med höfterna på ett sätt som skulle ge permanenta ryggskador på en riktig människa. Det ser mer ut som en vandrande aerobicsövning än en "naturlig"...gång ens för en catwalk. Och det här med högklackat...heeela tiden. Jag kan köpa bikini-armorns mekaniker där "less" tydligen är "more", men jag kommer aldrig någonsin kunna ta en karaktär på allvar om hon springer runt i ett ARPG eller fightingspel med högklackat.

4 - Divine powers från start. Jag vet inte ifall det vilar på faktumet att man får börja från lvl 10 i betan, men det känns som att man är alldeles för stark från start, med 6 skills att lära sig på en gång. Jag föredrar helt klart att börja med lite och arbeta mig upp som i Diablo-serien. Kanske hör till genren att trash-mobs aldrig ska ha en chans mot ens brutala övermäktighet, men jag är rädd att det här kan hänga ihop med MT-mentaliteten, där allt ska kännas belönande hela tiden...så länge man kan betala.

Utöver dessa punkter så ser jag en enorm potential. Det ÄR riktigt skönt game play, och världen är helt sanslöst vacker mot vad man vant sig vid. Attack-effekterna är bara helt fantastiska! Storyn är väl ungefär som väntat i ett ARPG...kanske känner att det är lite extra svårt att engagera mig också för att det är en beta, men den finns där i alla fall.
Det finns otroligt mycket att upptäcka, och jag känner hur jag bara skrapar på ytan här. Jag kommer definitivt spela det när det kommer, speciellt då det är FTP. Resten tar jag därifrån.

Medlem
Skrivet av Ender:

Spelet är rätt kul, inget snack, men jag spelar det ändå med blandade känslor. Det som gör mig lite tveksam är följande:

1 - Spelet känns som att det är byggt kring mikrotransaktionerna på något sätt, och jag förstår att så är fallet ifall man bor i Sydkorea. Här verkar ju Amazon tryckt fram en hel del positiva förändringar genom att ta bort månadskostnader för visa in-game features samt p2w mekaniker, och det är ju jättebra, men känslan kvarstår som ett hemsökande spöke. Nu är jag bara några zoner in, men de mesta av utrustningen ser väldigt lika ut, och även om man hittar mycket så blir förändringar i utseendet och stats små.
Det verkar finnas otroligt mycket att göra från vad jag sett och hört från streamers vilket går i samma led, men det är gjort på ett sätt som lämnar en känsla av att det här inte finns här för spelet i sig, utan för mikrotransaktionerna istället. Just detta med att man kan betala för tidsbegränsade buffar eller features lämnar en sur smak i munnen. Det är verkligen en skillnad mellan att köpa ett föremål i en in-game shop och behålla det mot att "hyra" något månadsvis.

2 - Spelet känns inte särskilt "öppet" för vad man kan förvänta sig när man pratar om ett MMO. Detta är kanske inte överraskande då ett D2 eller D3 också ryms på "kartor" snarare än zoner (som i t ex WoW), men jag hoppas att det öppnar upp mer framöver...jag är väl egentligen i det 3-4'e området utanför första staden just nu. De tidigare uppdragen går tyvärr i samma linje, och känns ibland fullkomligt linjära och alldeles fördummande. I många spel så klagas det på mekanik som "Gå dig, döda 15 vildsvin och ge mig hudarna" på repeat. Well, här är det samma sak, men för att "spara tid" så räcker det med 2 istället, så man får det snabbt överstökat.
Annars är spelvärlden hittills som D3 fast med spelare över allt

3 - Jag antar att de flesta inte bryr sig, men herre jäklar, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag ser hur hon svingar med höfterna på ett sätt som skulle ge permanenta ryggskador på en riktig människa. Det ser mer ut som en vandrande aerobicsövning än en "naturlig"...gång ens för en catwalk. Och det här med högklackat...heeela tiden. Jag kan köpa bikini-armorns mekaniker där "less" tydligen är "more", men jag kommer aldrig någonsin kunna ta en karaktär på allvar om hon springer runt i ett ARPG eller fightingspel med högklackat.

4 - Divine powers från start. Jag vet inte ifall det vilar på faktumet att man får börja från lvl 10 i betan, men det känns som att man är alldeles för stark från start, med 6 skills att lära sig på en gång. Jag föredrar helt klart att börja med lite och arbeta mig upp som i Diablo-serien. Kanske hör till genren att trash-mobs aldrig ska ha en chans mot ens brutala övermäktighet, men jag är rädd att det här kan hänga ihop med MT-mentaliteten, där allt ska kännas belönande hela tiden...så länge man kan betala.

Utöver dessa punkter så ser jag en enorm potential. Det ÄR riktigt skönt game play, och världen är helt sanslöst vacker mot vad man vant sig vid. Attack-effekterna är bara helt fantastiska! Storyn är väl ungefär som väntat i ett ARPG...kanske känner att det är lite extra svårt att engagera mig också för att det är en beta, men den finns där i alla fall.
Det finns otroligt mycket att upptäcka, och jag känner hur jag bara skrapar på ytan här. Jag kommer definitivt spela det när det kommer, speciellt då det är FTP. Resten tar jag därifrån.

Det här med att hyra ett item i cashshoppen är inte annorlunda än en månadskostnad. Du betalar en summa för premiumabonnemang, en buff som ger ett antal fördelar, inte för items du hyr. Många spel har samma upplägg. Sen kan du köpa premiumvaluta för att snabba på forskning i ditt laboratorium, skeppsuppdrag du kan skicka medhjälpare på och liknande. Inget direkt p2w vad jag sett. Har hört att end game progress kan bli lite hårigt och grindigt om man förväntar sig att spela helt f2p, men du kan inte förvänta dig att få ett spel av den här kvalitén och kalibern helt gratis. Då är du fel ute.

Storyn är ganska trist i de första zonerna men tar rejäl fart några timmar in med riktigt feta bossfighter och episka story scenarios. Kommande zoner är väldigt varierade och har en hel del humoristiska inslag.

Housing och seglande med sitt skepp känns som två nästan fullstora spel i sig. Och Adventure Tome är ett riktigt nice inslag för folk som är smått maniskt lagda som mig.

Svårighetsgraden är dock inte mycket att hänga i julgranen under levlandet, men det är väl ungefär som det brukar vara. Blir en del svårare bossar och annat sen. Men när det gäller trashmobs är det ju som det är i dessa spel. Hack n slash.
Combat utvecklas dock en hel del ju högre level man blir med olika modifikationer på sina abilities, och saker som att ladda en skill och träffa rätt på en mätare och annat. Riktigt engagerande för att vara ur aRPG-perspektiv.

De kvinnliga karaktärernas klädsel är ju som det alltid är i asiatiska spel. De är ju waifus och måste vara sexiga. Finns knappt en kvinnlig NPC som inte är en 10-poängare heller.
För min egen del är detta inget problem, så jag struntar i eventuella politiska aspekter så länge spelet är bra. Bryr mig inte om Smilegates företagskultur eller hur de ställer sig till frågorna om Hong Kong och Taiwan heller.

Som avslutning kan jag väl medge att jag förväntade mig Diablo 3, men utöver kameravinkeln har det ingenting gemensamt. Lost Ark är en så enormt mycket köttigare koloss än Diablo 3, och utan tvekan ett fullfjädrat MMO. Vi i Europa och Nordamerika är dock inte vana vid MMOs som inte är tredjeperson så våra hjärnor kan inte förstå att det är något helt annat än Diablo förrän vi spelat 50 timmar.

Medlem
Skrivet av skurk:

Det här med att hyra ett item i cashshoppen är inte annorlunda än en månadskostnad. Du betalar en summa för premiumabonnemang, en buff som ger ett antal fördelar, inte för items du hyr. Många spel har samma upplägg. Sen kan du köpa premiumvaluta för att snabba på forskning i ditt laboratorium, skeppsuppdrag du kan skicka medhjälpare på och liknande. Inget direkt p2w vad jag sett. Har hört att end game progress kan bli lite hårigt och grindigt om man förväntar sig att spela helt f2p, men du kan inte förvänta dig att få ett spel av den här kvalitén och kalibern helt gratis. Då är du fel ute.

Jag bryter ner det här svaret lite. Först av allt så handlar det inte om att få något gratis, jag förstår att utvecklarna måste få betalt på något sätt för sitt spel. men gör inte misstaget att tro att mikrotransaktioner och f2p-upplägget finns där för att du ska spendera mindre pengar för ett spel. Jag hade mycket hellre betalat för hela spelet direkt.
Betalningsmetoderna finns där för att folk ska kunna betala mer...utan taket som ett fast pris innebär. De som spelar helt gratis är oviktiga för ekonomin, det handlar snarare om att de som är villiga att spendera mycket ska kunna göra det helt gränslöst.

Skillnaden mellan hyra och månadskostnad är inte större än två ord på samma sak. Problemet för konsumenten är här att dina utgifter inte blir lika överskådliga som när du betalar via ett månadsabonemang. I t ex WoW (under glansdagarna) så hade du kanske fått samma sak, medan du här skulle få betala rejält mycket mer ifall du vill ha tillgång till "hela" spelet.
Som det ser ut nu så kommer du behöva lägga upp spelmotsvarigheten till en budget för att inte betala alldeles för mycket mot vad du egentligen får, vilket naturligtvis är utgivarens avsikt...designen är ingen slump.
Tänk också på spelmekaniken du beskriver här: "Sen kan du köpa premiumvaluta för att snabba på forskning i ditt laboratorium, skeppsuppdrag du kan skicka medhjälpare på och liknande". Det du gör är alltså att du betalar dig ur ett problem som utvecklaren har skapat just för det ändamålet.

Nej, det är ingenting nytt, vilket inte gör det bättre på något sätt utan tvärt om.

Skrivet av skurk:

Storyn är ganska trist i de första zonerna men tar rejäl fart några timmar in med riktigt feta bossfighter och episka story scenarios. Kommande zoner är väldigt varierade och har en hel del humoristiska inslag.

Housing och seglande med sitt skepp känns som två nästan fullstora spel i sig. Och Adventure Tome är ett riktigt nice inslag för folk som är smått maniskt lagda som mig.

Just, jag märkte en skillnad i kvalitet redan i Caves of Moria/The sunken temple(?) ute i saltöknen. Riktigt bra variation på fienderna i zonerna och skön design där nere. Kul att kunna köra på Hard också, för lite motstånd.
Sailing, housing mm. hann jag inte se, men jag ser fram emot det

Skrivet av skurk:

De kvinnliga karaktärernas klädsel är ju som det alltid är i asiatiska spel. De är ju waifus och måste vara sexiga. Finns knappt en kvinnlig NPC som inte är en 10-poängare heller.
För min egen del är detta inget problem, så jag struntar i eventuella politiska aspekter så länge spelet är bra. Bryr mig inte om Smilegates företagskultur eller hur de ställer sig till frågorna om Hong Kong och Taiwan heller.

"Måste vara" är ett intressant begrepp. Designen är ett val, och vem det är tänkt att tilltala känns rätt tydligt. Waifu känns som det spelmässigt sett hör mer hemma i en dating sim eller liknande, än ett mmoarpg. För min del sabbar det inte spelupplevelsen ifall en karaktär är sexig, men det gör det ifall klädseln kraftigt avviker från temat i spelet. Jag har svårt att tro att män skulle gilla ifall de spelbara manskaraktärerna i ett spel sprang runt på styltor eller hade vuxenblöjor utan på rustningen
Att de sedan skulle vara rådande syn på män i det land eller kultur spelets släppts i och att det är ok så länge "gameplay" är bra har jag svårt att se.

Nåja, i det stora hela är det en sån liten sak, och jag stör mig mer på att det är en så tröttsamt dum och onödig detalj att trycka in.

Skrivet av skurk:

Som avslutning kan jag väl medge att jag förväntade mig Diablo 3, men utöver kameravinkeln har det ingenting gemensamt. Lost Ark är en så enormt mycket köttigare koloss än Diablo 3, och utan tvekan ett fullfjädrat MMO. Vi i Europa och Nordamerika är dock inte vana vid MMOs som inte är tredjeperson så våra hjärnor kan inte förstå att det är något helt annat än Diablo förrän vi spelat 50 timmar.

Jag kan hålla med till en del och samtidigt som skillnaderna är många så är likheterna det samma ändå. Jag förknippar ett MMO med en mycket öppnare spelvärld än vad det ser ut som att Lost Ark erbjuder, och det är som du säger något man får vänja sig vid. Jag gillar ändå konceptet, och det tillför ett speciellt element av att spela med andra spelare.
Min förhoppning är i första hand att spelupplevelsen som har sådan potential inte drunknar i betalningsmekaniken...det vore så jäkla tragiskt.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag kan hålla med till en del och samtidigt som skillnaderna är många så är likheterna det samma ändå. Jag förknippar ett MMO med en mycket öppnare spelvärld än vad det ser ut som att Lost Ark erbjuder, och det är som du säger något man får vänja sig vid. Jag gillar ändå konceptet, och det tillför ett speciellt element av att spela med andra spelare.
Min förhoppning är i första hand att spelupplevelsen som har sådan potential inte drunknar i betalningsmekaniken...det vore så jäkla tragiskt.

Självklart finns mlkrotransaktionerna där för att de vill fiska val. Men för oss andra som inte går igång på skins och hästar och regnbågsteleportrar så räcker det med premiumblessingen för att spela. För min egen del har cash shops aldrig varit något problem, har köpt expansioner, klasser och annat som motsvarar ett abonnemang och spenderat ungefär motsvarande.

Vi får dock hoppas att Amazon sköter cashshopen snyggt, så man klarar sig med Beatrice's Blessing, som för närvarande kostar ca 70 kr per mån i RU-versionen. Ett högst rimligt pris per månad för ett spel som detta.

Medlem
Skrivet av skurk:

Självklart finns mlkrotransaktionerna där för att de vill fiska val. Men för oss andra som inte går igång på skins och hästar och regnbågsteleportrar så räcker det med premiumblessingen för att spela. För min egen del har cash shops aldrig varit något problem, har köpt expansioner, klasser och annat som motsvarar ett abonnemang och spenderat ungefär motsvarande.

Vi får dock hoppas att Amazon sköter cashshopen snyggt, så man klarar sig med Beatrice's Blessing, som för närvarande kostar ca 70 kr per mån i RU-versionen. Ett högst rimligt pris per månad för ett spel som detta.

Word.

Medlem

Om alla bara brydde sig mindre om hur andra spelar PVE?!

Vill du vara "competitive" och 0.001% procenten så måste du casha ut. Hur svårt ska det va?
Varför gnälla på det? Sitter alla å gnäller för att dom inte kan köpa en ferrari också? Näe...
Varför ska allt vara 100% jämnt hela tiden?! Precis som i livet, money talks. Inte för att jag nånsin kommer ha en ferrari (trisslott tho?!), men det berör mig inte nämnvärt.. kul om jag också kunde, men orka lägga energi på att HAN (eller hon!) HAR EN, MEN INTE JAG BUHU...

Du kan köra en annan bil, på samma väg, men du kommer inte fram lika fort å i skön stil. Samma med spelet!
Det finns ingen content du inte kommer kunna lira som f2p (möjligtvis den öppna? Pvpn som ingen pratar om ändå). Det kommer bara ta lite längre tid och i slutändan kommer du inte vara lika stark som någon som kastat ut 20k dollar.. nehe, och? Låt resan vara målet säger jag... har ni ens sett raidvideos från senaste raiden i korea? Jag fick ögoncancer, kommer aldrig lära mig those patterns, men jag kommer försöka!

Fan att detta grymma spel har blivit överskuggat av p2w tugget. Prova spelet när det släpps, det är gratis! Och SJUKT mkt att göra! Ska bli så kul!

Inse att det är såhär spelvärlden ser ut, den har utvecklats (åt fel håll absolut, men så är det. Bara gilla läget!) . Alla spel lär vara f2p om 10 (20?) år?

Jag tycker spelet verkar hantera sin "p2w" bra. Det blir en längre transportsträcka, men det är det roliga för mig. Att faktiskt progressa genom gameplay är kul! Kommer säkert kasta lite pengar på spelet om jag blir kvar i det.

Pvpn är ju ändå normaliserad? Iaf den som är rolig och folk spelar med sina leet skills.

12
Skriv svar