Playstation-spel till pc lär aldrig bli något som släpps samma dag som till konsol

Robot
Playstation-spel till pc lär aldrig bli något som släpps samma dag som till konsol

Åtminstone om vi ska tro en f.d. Playstation-chef.

#pc, #playstation, #playstation-studios


Medlem

Synd att Sonys motivation är girighet. När ska dom börja tänka på användarna egentligen?

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Synd att Sonys motivation är girighet. När ska dom börja tänka på användarna egentligen?

Jag hade kunnat förstå om de hade använt biotaktiken, att de släpper det till PS och efter 3 månader släpper det till PC (Eller vad det nu är). Jag förstår att de vill ha sin exklusivitet för sin plattform, PC är ju trots allt Windows. De som verkligen vill spela det och har en PS kommer köpa det till PS och de som inte har PS kommer kunna köpa det efter 3 månader.

Medlem
Skrivet av My2nd:

Jag hade kunnat förstå om de hade använt biotaktiken, att de släpper det till PS och efter 3 månader släpper det till PC (Eller vad det nu är). Jag förstår att de vill ha sin exklusivitet för sin plattform, PC är ju trots allt Windows. De som verkligen vill spela det och har en PS kommer köpa det till PS och de som inte har PS kommer kunna köpa det efter 3 månader.

Kommande Steam Deck är en "PC plattform" och är inte Windows.
Det är inte den anledningen varför man inte släpper på PC.
Sony har insett att det finns pengar att tjäna med att släppa på PC och att det inte behövs allt för mycket "konvertering" jämfört med tex Playstation 3 spel.
Men jag tror inte heller att det kommer ske några day 1 releaser på PC men däremot kan det bli kortare än vad det varit hitils, det har säkert göra med hur snabbt försäljningen sjunker på PS så släpper man sen på PC.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av My2nd:

Jag hade kunnat förstå om de hade använt biotaktiken, att de släpper det till PS och efter 3 månader släpper det till PC (Eller vad det nu är). Jag förstår att de vill ha sin exklusivitet för sin plattform, PC är ju trots allt Windows. De som verkligen vill spela det och har en PS kommer köpa det till PS och de som inte har PS kommer kunna köpa det efter 3 månader.

Sony hade ju kunnat ha en Playstation Store i Windows. Visst det hade nog inte blivit populärt pga ytterligare en klient, men kanske ändå bättre än inget.

Men då Windows är Microsoft vet jag inte om det är realistiskt.

Skrivet av Rakoon:

Synd att Sonys motivation är girighet. När ska dom börja tänka på användarna egentligen?

"tänka på användarna"... Haha!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av My2nd:

Jag hade kunnat förstå om de hade använt biotaktiken, att de släpper det till PS och efter 3 månader släpper det till PC (Eller vad det nu är). Jag förstår att de vill ha sin exklusivitet för sin plattform, PC är ju trots allt Windows. De som verkligen vill spela det och har en PS kommer köpa det till PS och de som inte har PS kommer kunna köpa det efter 3 månader.

Windows är Windows, PC är hårdvara och är inte synonym med Windows. Bara för att många väljer att installera Windows som operativ system på sina PC's betyder inte att det är synonym med plattformen.

En PC är en PC även om du installera MacOS, Linux, Freebsd, OS/2, PC Dos eller vilket operativsyetem du nu väljer att installerar.

En Playstation och en Xbox är en PC också det nämligen en dator, men man har bara valt att låsa dig fast i ett operativsystem på den hårdvaran du köper.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Synd att Sonys motivation är girighet. När ska dom börja tänka på användarna egentligen?

När Sony blir en Ideell förening istället för ett vinstdrivande företag.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

När Sony blir en Ideell förening istället för ett vinstdrivande företag.

Tror faktiskt om Sony skulle släppa sina Spel direkt till Windows och Linux med egen store på båda plattformarna skulle tjäna väldigt mycket mera pengar på det än att göra egen hårdvara som ger låga marginaler.
Samma för Nintendo också, samt att de skulle slippa dyra utvecklingskostander för operativsystem med mera.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

När Sony blir en Ideell förening istället för ett vinstdrivande företag.

Det går att vara ett vinstdrivande företag än att utnyttja sina konsumenter. Det är väldigt modernt just nu att fokusera på användarna först.

Dex
Medlem
Skrivet av Rakoon:

Synd att Sonys motivation är girighet. När ska dom börja tänka på användarna egentligen?

Har aldrig förstått sådana här kommentarer. Tror du att tex Microsoft, Ubisoft och andra utvecklare/utgivare som släpper även till PC gör det för att vara snäll mot användarna och inte för att tjäna pengar?

Medlem

Det gör inget om spelen kommer senare till PC. Så länge de släpps ett par år senare och är väl portade är det fine.

Skrivet av Rakoon:

Det går att vara ett vinstdrivande företag än att utnyttja sina konsumenter. Det är väldigt modernt just nu att fokusera på användarna först.

Låter lite smygkommunistiskt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av Rakoon:

Synd att Sonys motivation är girighet. När ska dom börja tänka på användarna egentligen?

Sony har ju dock börjat släppa sina spel på Microsofts plattform. Microsoft släpper inga på Sonys.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Sony har ju dock börjat släppa sina spel på Microsofts plattform. Microsoft släpper inga på Sonys.

Vad jag vet finns bara Sonys spel på Steam och Epic (?)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Sony har ju dock börjat släppa sina spel på Microsofts plattform. Microsoft släpper inga på Sonys.

Minecraft Dungeons släpptes på Playstation.

Medlem
Skrivet av Dex:

Har aldrig förstått sådana här kommentarer. Tror du att tex Microsoft, Ubisoft och andra utvecklare/utgivare som släpper även till PC gör det för att vara snäll mot användarna och inte för att tjäna pengar?

Världen är inte svart och vit, det finns bra sätt att hantera saker, och mindre bra sätt att hantera saker på. Detta måste du också inse om du försöker tänka lite mer.

Dex
Medlem
Skrivet av Rakoon:

Världen är inte svart och vit, det finns bra sätt att hantera saker, och mindre bra sätt att hantera saker på. Detta måste du också inse om du försöker tänka lite mer.

Förlåt? Det var du som sa att dom gör det på grund av girighet istället för användarvänlighet. Med andra ord alltså precis som alla andra företag i världen. Det är klart att man kan göra bra eller dåliga saker och göra, men vad har det med ditt inlägg att göra?

Medlem
Skrivet av Dex:

Förlåt? Det var du som sa att dom gör det på grund av girighet istället för användarvänlighet. Med andra ord alltså precis som alla andra företag i världen. Det är klart att man kan göra bra eller dåliga saker och göra, men vad har det med ditt inlägg att göra?

Ja, Sonys motivation är girighet. Nej inte alls som precis alla andra företag i världen. Vad har det inte med mitt inlägg att göra?

Medlem
Skrivet av Gandir:

Tror faktiskt om Sony skulle släppa sina Spel direkt till Windows och Linux med egen store på båda plattformarna skulle tjäna väldigt mycket mera pengar på det än att göra egen hårdvara som ger låga marginaler.
Samma för Nintendo också, samt att de skulle slippa dyra utvecklingskostander för operativsystem med mera.

Spelen drar nytta av att vara exklusiva, stor fördel för kompetenta utvecklare att bara ha en hårdvarukonfiguration att foka på, syns ju tydligt på de flesta av Sonys exklusiviteter de senaste två generationerna.

Avstängd

Sony är ett stort vinstdrivande företag och agerar därefter. Sedan att de är trögfattade är en annan historia.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Synd att Sonys motivation är girighet. När ska dom börja tänka på användarna egentligen?

Det gör dom ju.
Dom släpper några av dom bästa spelen som görs till sina ps spelare.

Vill pc master race spela dom spelen får man skaffa ett playstation annars kanske hoppas att det släpps efter några år.

Vill man inte skaffa ett playstation så får man skylla sig själv.

Skrivet av Molotov:

Vad jag vet finns bara Sonys spel på Steam och Epic (?)

Tänker på Windows. Xboxspel släpps ju på PC, men då är det endast Windows. Kommer ju inga spel till Linux eller MacOs som också är PC:s.

Skrivet av Bojkott:

Minecraft Dungeons släpptes på Playstation.

Ahaa, det hade jag missat.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Tänker på Windows. Xboxspel släpps ju på PC, men då är det endast Windows. Kommer ju inga spel till Linux eller MacOs som också är PC:s.

MS är inte som Apple.
Xbox spel släpps på Ms-store / Xbox på PC.
Sony har inte släppt nått spel där utan på Steam och Epic.
MS får inget av den försäljningen, däremot får Sony betalt för Xbox spel på PS-Store.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Det gör dom ju.
Dom släpper några av dom bästa spelen som görs till sina ps spelare.

Vill pc master race spela dom spelen får man skaffa ett playstation annars kanske hoppas att det släpps efter några år.

Vill man inte skaffa ett playstation så får man skylla sig själv.

Skrivet som en riktig fanboy!

Skrivet av Molotov:

MS är inte som Apple.
Xbox spel släpps på Ms-store / Xbox på PC.
Sony har inte släppt nått spel där utan på Steam och Epic.
MS får inget av den försäljningen, däremot får Sony betalt för Xbox spel på PS-Store.

Sant att MS inte får betalt för spelen som Sony släpper på Steam och Epic, dock behöver du fortfarande Windows vilket har genererat pengar till MS.

Ta Steamdeck tex. Det är ju en PC, men med Linux. Vill du spela tex forza på den måste du skaffa Windows vilket är cash till MS.
Alla håller väl inte med, men jag ser fortarande Windows som Microsofts plattform.

Nu har jag ingen Sonykonsol längre utan spelar endast på PC. Hade ju varit fint om man kunde spela allt på Linux, men man är ju så gott som tvingad till Microsoft Windows om man vill ha möjlighet att spela majoriteten av spelen.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Skrivet som en riktig fanboy!

Vart en av pc master race ledsen i ögat nu för att inte få spela Sony spel på datorn.

Varför sitta och sukta efter Sony spel hela tiden om man inte vill skaffa ett playstation och spela dom.

Många pc spel kommer ju inte till konsol.
Vill jag spela dom måste jag ha en dator.

Blir samma för pc spelare att vill man spela Sony spel får man skaffa ett playstation.

Konstigt att det alltid gnälls på Sony men inte på Nintendo.
Dom släpper ju aldrig nå till pc.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Tror faktiskt om Sony skulle släppa sina Spel direkt till Windows och Linux med egen store på båda plattformarna skulle tjäna väldigt mycket mera pengar på det än att göra egen hårdvara som ger låga marginaler.
Samma för Nintendo också, samt att de skulle slippa dyra utvecklingskostander för operativsystem med mera.

Inte så säker på det. Det finns fördelar med att bara sälja på sin egen plattform också:

Monopol på digital försäljning
Få in användaren på PS Plus (I Sonys fall)
Rejäla vinster på kringutrustning högst troligt

Säkert mer som jag inte kommer på nu.

Avstängd
Skrivet av Rakoon:

Synd att Sonys motivation är girighet. När ska dom börja tänka på användarna egentligen?

Men va?
Köp en PlayStation bara.. vem fan spelar på pc nu förtiden.. sitter du inne i en gaderåb å nördar dig bara för att få köra på ynka snyggare grafik.. väx upp

12
Skriv svar