Helgsdiskussion - Vilken spelmekanik gör dig omedelbart intresserad av ett spel?

Robot
Helgsdiskussion - Vilken spelmekanik gör dig omedelbart intresserad av ett spel?

Roguelike, metroidvania, gammal hederlig deathmatch eller något helt annat?

#helgsnack


Medlem

Co-op, spelar ingen större roll vilken genre.

Medlem

Hardcore/Permadeath/Ironman

Medlem

Kreativ problemlösning.

Medlem

Karaktärsutveckling ! Uppgraderingar! Loot !

Medlem

Fysik och förstörelse ala Red Faction Guerilla och Teardown.

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Karaktärsutveckling ! Uppgraderingar! Loot !

This.

Medlem
Skrivet av Fj0d:

Co-op, spelar ingen större roll vilken genre.

Håller med (jag räknar inte t.ex left 4 dead eller killing floor till denna typ av spel, det är mer multiplayer).

Medlem
Skrivet av Fj0d:

Co-op, spelar ingen större roll vilken genre.

Håller med. Är det coop så är jag oftast på... Just nu lirar jag Outriders med 2 vänner och har haft superkul... nu har dock world tieren kommit ikapp oss och det börjar bli riktigt svårt på lvl 12... Måste ha fetare gear för att komma vidare känns det som. Annars är ju typ left4dead superkul i coop, gillar inte så mycket pvp så coop är min melodi.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Fysik och förstörelse ala Red Faction Guerilla och Teardown.

Ja med nåt rougelite element

Medlem

Tror jag googlat på "roguelike" cirka 7 gånger men har fortfarande ingen aning om vad det är för något.

Medlem

Förstörbara miljöer, byggnader och fordon och andra grejer. Tråkigt att skjutar spel börjat fara bort från sånt istället för att innovera mera.

Medlem

Man ska kunna skjuta folk


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Stealth spel är fantastiskt. Gärna tactical stealth i single player men de växer verkligen inte på träd längre. Synd då allt ska vara multiplayer och CO-OP nu för tiden..

** Stealth mekanik i story drivna singel player lir.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Skribent

3rd person. Och du har min uppmärksamhet.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Spel med RPG element. Där man kan skapa bättre utrustning, potions osv. Stora open world spel med RPG fastnar jag alltid för direkt.

Medlem

Arena shooters gjorde mig till gamer från början 💪
Men är svag för storytelling (story-based choice typ) gärna psykologiska thrillers 😊

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Tror jag googlat på "roguelike" cirka 7 gånger men har fortfarande ingen aning om vad det är för något.

Tänk på att roguelike och roguelite är olika saker! ;D

En roguelike måste ha dessa:

  • Permadeath

  • Random environment generation

  • Exploration and discovery

  • Turn-based, grid-based, non-modal gameplay

  • Hack-n-slash

  • Resource management

Roguelite är baserat på ovan fast även om du har permadeath så låser du ändå upp saker till nästa run. Du tappar inte exakt all progress utan belönas ändå och näsa run blir förmodligen lite enklare.

Sen ser man ibland att spel marknadsförs med att de har "roguelike-element" eller "roguelite-element" och det kan betyda vad fan som helst, det är luddig marknadsföring där man kanske plockat 2-3st av ovan punkter bara.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

* Storydrivet tredjeperson
* Fromsoftware spel
* Övriga soulslike

Rör i princip aldrig

* FPS:er
* Multiplayer
* Strategispel

Redaktör
Ponny

Något som jag direkt tänkte på är stadsbyggande och rekryterande à la Suikoden. Älskar sånt. Finns inte tillräckligt av det!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

All form av crafting

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Karaktärsutveckling ! Uppgraderingar! Loot !

Bra sammanfattat:)


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Flakmonkey

- Arenashooter väcker alltid mitt intresse, men sen brukar det svalna direkt när jag inser att det inte är ett nytt UT och inte lika fulländat som UT2004
- Metroidvania, kanske den genre som är det säkraste kortet för mig. Älskar backtrackingen när nya områden öppnas upp

Medlem

För mig är det 2 ord jag letar efter när jag kollar på spel.

  • Co-op

  • 4X

Ser jag nån utav dom termerna i beskrivningen på spelet, så är oftast mitt intresse väckt ^^

Medlem

Spel med dialogval likt Mass Effect, Dragon Age och Fallout, bra och svåra bossfigher och fritt att bygga sin karaktär som man vill med stor variation av olika builds.

Älskar också läskiga klaustrofobiska spel som Resident Evil och Dead Space.

Medlem

Turn-based isometric rpg.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Jag tror att jag oftast blir pepp på spel som just inte påminner direkt om något jag kan komma på... Då blir jag peppad av frågor som måste få svar...

Om jag skulle tvingas till svar så är det nog iaf typ dom senaste 2 åren 'roguelikes' eller 'soulslikes'

Om någon gör ett MMO som verkar innovativt är jag också på direkt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Tillräckligt stora väskor.

En spelmekanik jag däremot ogillar är Crafting, varje fall om det blir för avancerat.

VR, om det räknas.

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

3rd person. Och du har min uppmärksamhet.

Yessss.

Lägger du till ett intuitivt combatsystem med lite tyngd bakom och realistisk ragdollfysik så är jag helt såld. Se GTA V, Tomb Raider, Uncharted och bägge nya Spider-Man.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

123
Skriv svar