FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

Medlem

Har följt denna tråd rätt länge nu då det är intressant att följa er race. Men visst blor man sugen på att delta, går det att gå med mitt i nuvarande säsong ? Och går det att spela köra på ps5 eller krävs det en annan plattform.

Medlem
Skrivet av Nerox:

Har följt denna tråd rätt länge nu då det är intressant att följa er race. Men visst blor man sugen på att delta, går det att gå med mitt i nuvarande säsong ? Och går det att spela köra på ps5 eller krävs det en annan plattform.

Fick en xbox series x idag och har kört 4 etapper, och har spelat i ligan förut på PS5 så bör gå med vilken
plattform som helst där dirt 2.0 går att installera.

brrap brrap pew pew
Skrivet av Nerox:

Har följt denna tråd rätt länge nu då det är intressant att följa er race. Men visst blor man sugen på att delta, går det att gå med mitt i nuvarande säsong ? Och går det att spela köra på ps5 eller krävs det en annan plattform.

Tjena Nerox!

Man får gå med när man vill Första rallyt för säsongen nu, och även om varje säsong består av 8 rallyn så är det bara ens 6 bästa som räknas i slutändan, så man kan ju i princip gå med 2 veckor för sent utan att förlora något.

Angående plattform så kan man spela på vilken man vill, klubben är öppen för alla. Men jag tror att om man påbörjar ett rally på exempelvis Xbox så måste man också spela färdigt det rallyt på den konsolen. Något sånt!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

brrap brrap pew pew

Hej alla! Vänlig påminnelse att idag är sista dagen att köra klart nuvarande rally, Finland!
Imorgon tar vi oss vidare till de asfalterade vägarna i Tyskland där vi ska överleva i en Ford Sierra Cosworth RS500 från H3 (RWD) klassen


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Efter en längre paus från Dirt på grund av (tack vare?) Elden Ring så var det med en viss nervositet man startade körandet igen. Speciellt i Finland där jag likt en katt brukar lyckas hoppa upp i närmaste träd. Det blev dock ingen utryckning från brandkåren denna gång utan det flöt på relativt bra med ett fåtal misstag.

Roligt att se så många deltagare!

Medlem

Finland tillhör väl inte favoriterna och absolut inte Forden i kombination. Är ändå nöjd med resultatet även om jag lyckades få till en rullning på sista. Hade blivit riktigt tajt med Morrgan annars! Men även han hade ju strul i slutet.
Ska bli kul att åka asfalt nästa vecka!👍🏁

Medlem

Har blivit stationerad på annan ort så har inte haft så mycket tid att träna, och missade förra veckan helt, gick ändå helt okej med några mindre missar på de 3 första sträckorna. Men efter att ha undvikit de 1000 första stenarna placerade lömskt i varenda hårnål tog det bokstavligt talat stopp mot en sådan på sträcka 4...

Medlem

Körde igenom Finland sent igår. Rädslan för att underredet ska hugga tag i grusvägen och bilen ska ta sikte på närmaste träd följde mig igenom hela rallyt. För att summera Finland så var det stabilt 🙂

Powerstage kom med på film

Medlem

jahopp gasade igenom tyskland precis
nånting hände som aldrig hänt förut tror jag.
behövde inte reparera bilen efter sträcka 3!!
gick ganska bra tycker jag även dom sista sträckorna
får se hur långt det räcker

Medlem
Skrivet av Baklastarn:

jahopp gasade igenom tyskland precis
nånting hände som aldrig hänt förut tror jag.
behövde inte reparera bilen efter sträcka 3!!
gick ganska bra tycker jag även dom sista sträckorna
får se hur långt det räcker

Det där räcker nog långt ! hade en bra kamp med dig fram till halva ss 4 då jag tog en höbal efter en sen inbromsning som resluterade i en punktering VF, försökte ta PS men inte heller det gick, sladdade nog för mycket.
Video med setup i början, 17:09 är avåkningen

Medlem

jo det där såg jämnt ut!
men du hade tagit det om du inte fått punka

Medlem

S*TAN! Så här hög puls har jag nog inte haft under nåt tidigare FZDZ-rally. När jag såg en grön stapel redan på första sträckan gick pulsen upp. När stapel efter stapel är grön på Hammerstein så fick jag sånt adrenalinpåslag att jag hade svårt att hålla fokus, alla utom två blev gröna. Jag som typ inte sett en grön stabel i clubrace tidigare. Jag fick pausa någon minut mellan sträckorna för att andas och låta pulsen gå ner. Det fortsatte hyfsat bra och efter SS05 så är jag i ledning med 7 sekunder trots en mindre avåkning. Kändes galet nog för att det är tidigt i veckan och många kvar att köra men. På SS06 frontar jag en sten.. två svängar senare in i ännu en sten... helt ur balans, skärpning! Tar mig iaf i mål med "bara" +7,9 sekunder efter Baklastarn på totalen. Men det var väldigt spännande att ligga så bra till ett tag i alla fall och att sätta runt 15+ gröna staplar när man aldrig brukar se dom.

Edit: Min setup var liknande Mr. PV men ett klick mer toe in bak och maxad camber bak, längre utväxling likt rally technicals.

Medlem

haha va härligt
alltid spännande när det är sådär jämnt
riktigt kul

brrap brrap pew pew
FRZDZ 2022, Säsong 2, Rally 1 Finland avslutat!

Привіт, друзі!

Då har vi kickat igång årets andra säsong utav FZDZ med toksnabba R5 i tokfarliga Finland! Jag hoppas att samtliga har haft skoj, det är ju annars lätt att sätta den här bilklassen i omloppsbana runt jorden med alla hopp i Finland..

Kommande vecka drar vi till Tyskland och jag vill påminna att man måste välja bilen Ford Sierra Cosworth RS500 för att undvika diskvalificering! Vi har tyvärr redan haft första DQ'n för säsongen på grund av felaktigt bilval, så ta en extra titt innan ni sätter er!

Här kommer resultaten från Finland!

Rally Finland

Powerstage Finland

Säsongstabell


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Yes! Äntligen har jag fått några sträckvinster, och i Finland av alla ställen

Med gott humör gav jag mig sen på Tyskland, där jag för en gångs skulle faktiskt kände att det gick rätt bra hela vägen. Var lite försiktig på SS1-2, men sen släppte det lite och jag vågade lite på bilen. Lätt övermod på SS5, där jag bromsade för sent två gånger och missade linjen, så tappade rätt mycket tid där (Cossie på låga varv goes *brrrrrrrrrrrrt*). Var lite orolig för fighten mot Tinardirith på PS, men lyckades hålla hyggligt tempo och slutade med en ledning på nästan 10s för baklastarn. Jäkla kul fight med er allihop, var tight i toppen den här gången

brrap brrap pew pew

Tänkte höra om det är någon som vet vilka dessa namn tillhör här på FZ? Det är lite svårt att ha koll på alla när det är olika namn här och på Racenet, så känner du igen dig eller någon annan nedan så hojta gärna

Alwrok
Lapp3n
Soldatens Ärtsoppa


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av Arete:

...
Cossie på låga varv goes *brrrrrrrrrrrrt*
...

😅

Uh ja.. Vissa gånger när jag hamnade på 1ans växel var det ju zzzzzz.. Jag växlar med paddlar utan koppling men fick några gånger skicka bort en touch på kopplingen bara för att få upp varvet lite. Gissar den bilen hade mått bra av att köras med växelspak!

(ingen som har en G25-shifter Leo bodnar usb-adapter till övers??)

Medlem
Skrivet av Xstioph:

😅

Uh ja.. Vissa gånger när jag hamnade på 1ans växel var det ju zzzzzz.. Jag växlar med paddlar utan koppling men fick några gånger skicka bort en touch på kopplingen bara för att få upp varvet lite. Gissar den bilen hade mått bra av att köras med växelspak!

(ingen som har en G25-shifter Leo bodnar usb-adapter till övers??)

Jag kör med pedalset och växelspak, man fastnar ändå på låga varv ibland när man inte vill koppla ur för då tappar man ju grepp helt, och i de där situationerna då det är bättre att bara få ned den lilla effekt man får ut ned i marken iaf. Men jävlarimig vad segt det känns medans turbon spoolar upp.

Medlem
Skrivet av Arete:

Yes! Äntligen har jag fått några sträckvinster, och i Finland av alla ställen

Med gott humör gav jag mig sen på Tyskland, där jag för en gångs skulle faktiskt kände att det gick rätt bra hela vägen. Var lite försiktig på SS1-2, men sen släppte det lite och jag vågade lite på bilen. Lätt övermod på SS5, där jag bromsade för sent två gånger och missade linjen, så tappade rätt mycket tid där (Cossie på låga varv goes *brrrrrrrrrrrrt*). Var lite orolig för fighten mot Tinardirith på PS, men lyckades hålla hyggligt tempo och slutade med en ledning på nästan 10s för baklastarn. Jäkla kul fight med er allihop, var tight i toppen den här gången

Om jag inte hade kraschat på PS så hade jag nog ändå varit strax efter dig, riktigt bra tid ju. Nu håller jag tummarna för att jag iaf får hålla snabbaste tid på Hammerstein veckan ut. Det skulle vara gött

Medlem
Skrivet av lerb:

Tänkte höra om det är någon som vet vilka dessa namn tillhör här på FZ? Det är lite svårt att ha koll på alla när det är olika namn här och på Racenet, så känner du igen dig eller någon annan nedan så hojta gärna

Alwrok
Lapp3n
Soldatens Ärtsoppa

Wizi=soldatens ärtsoppa iaf 🙂

brrap brrap pew pew
Skrivet av Wizi:

Wizi=soldatens ärtsoppa iaf 🙂

Tack


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Gör så att ja ändrar steam nick till Wizi igen, är de jag kör som nick på allt typ. Soldatens ärtsoppa var temporärt "dampnamn" ja inte ändrat bara

Medlem

God morgon alla!
Från en som tydligen inte har svart bälte i att läsa tyska så kan jag bara skicka en liten notis om att det är en viss skillnad på Waldaufstieg och Waldabstieg. Jag valde förstås att träna på Waldabstieg och var rätt nöjd efter några träningsrundor. Nöjdheten försvann dock i samma stund som jag insåg att start och mål hade bytt plats.

Medlem
Skrivet av Morrgann:

Nöjdheten försvann dock i samma stund som jag insåg att start och mål hade bytt plats.

Hatar när det händer!

Medlem

Mixade känslor efter Tyskland, det hade kunnat vara ett av mina bästa rallyn hittills om det inte var för ETT litet misstag på SS6 (powerstage så klart 😅) där jag hamnade ett par cm för långt ut på vägen och lyckades flippa bilen och fastnade på taket... Som tur är så klarade jag mig praktiskt taget utan skador med tappade nog +15 sek på den lilla missen...

Utöver det så är jag supernöjd, jag hittade en körstil som Cossien verkade gilla, det som funkade för mig var verkligen att göra allt man kan för att minimera oversteer och hålla ett jämnt tempo genom de tajta kurvorna. Slow in - fast out!

Scuffed video på hela rallyt, nära döden sker vid 32:05 😂


signatur

Steam: Patch | PSN/Origin/RaceNet: PatchedPlayer | Xbox: PatchedPlayerSE | Fanatec enjoyer

Medlem
Skrivet av PatchedPlayer:

Mixade känslor efter Tyskland, det hade kunnat vara ett av mina bästa rallyn hittills om det inte var för ETT litet misstag på SS6 (powerstage så klart 😅) där jag hamnade ett par cm för långt ut på vägen och lyckades flippa bilen och fastnade på taket... Som tur är så klarade jag mig praktiskt taget utan skador med tappade nog +15 sek på den lilla missen...

Utöver det så är jag supernöjd, jag hittade en körstil som Cossien verkade gilla, det som funkade för mig var verkligen att göra allt man kan för att minimera oversteer och hålla ett jämnt tempo genom de tajta kurvorna. Slow in - fast out!

Scuffed video på hela rallyt, nära döden sker vid 32:05 😂

https://www.youtube.com/watch?v=y0om7vaRN44

Snyggt kört, och jäkla bra setup. Jag gjorde missen med min att jag anpassade den för att få lite grepp även i regnet så körde lite mjukare... men det var ju _ingen_ sträcka i regnet såatteh.....

Medlem
Skrivet av lerb:

Tänkte höra om det är någon som vet vilka dessa namn tillhör här på FZ? Det är lite svårt att ha koll på alla när det är olika namn här och på Racenet, så känner du igen dig eller någon annan nedan så hojta gärna

Alwrok
Lapp3n
Soldatens Ärtsoppa

Tja,

Har gått under radarn, har nog aldrig varit speciellt aktiv på forumet men här är jag i alla fall !

Får tacka för arbetet att hålla igång en sådan här serie! Riktigt roligt att vara med och köra trots att rallykarriären skulle behöva ett gäng timmar till på dygnet.

Kör hårt!

Medlem

Tyskland gick riktigt bra med endast ett fåtal små misstag, någon sen inbromsning och lite gräsklippning bara. 🙂 Kul att det var riktigt tajta tider mellan flera förare på flertalet av sträckorna.

När jag gick i mål var jag före @PatchedPlayer med mindre än en sekund! Trist med missen där på Powerstage!

Ss1 där jag var 0.009 efter Patched

Medlem
Skrivet av Limpler:

När jag gick i mål var jag före @PatchedPlayer med mindre än en sekund! Trist med missen där på Powerstage!

Mycket bra kört, jävlar vad jämnt det blev!


signatur

Steam: Patch | PSN/Origin/RaceNet: PatchedPlayer | Xbox: PatchedPlayerSE | Fanatec enjoyer

Medlem

Fick ett oväntat tillfälle att ge mig på Tyskland idag. Gick hyfsat, men på SS5 så braka jag rätt ut på nåt jäkla fält, så åkte på strafftid. Förvånansvärt kul kombo av bil och land!

Skriv svar