Roblox på börsen – värderas till 380 miljarder kr

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, det är ju enorm skillnad på tillgången då och nu (även om det var rätt bra tillgång på C64- och Amiga-spel). Och precis som med musik (som funkar likadant) ägnar man inte varje grej lika mycket tid nu som då, helt enkelt eftersom man lätt kan hitta nåt mer lockande. Det är både bra och dåligt, tycker jag: bra för att man slipper massa skit, dåligt för att man inte ger allt en ärlig chans.

Ja, helt klart har vi blivit bortskämda. Saudiarabiens prins/kung hade nog inte lika många spel på 90-talet som jag personligen har idag.

Lejonparten bra spel dessutom. Problemet är att jag inte vet vad jag ska spela först.

Medlem

Mina kids 6 o 9 spelar det flitigt. Jag har fastnat i vissa av dem när jag hjälp tösen. Nu ska pappa spela lite. Är så otroligt basic och fult så fattar inte varför dom inte satsar på lite bättre characters osv. Typ roblox 2.0


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Typ det enda kidsen spelar. Titeln Adopt me låter dock som en jävligt tveksam porrfilm eller nått.

Medlem

Min son har spelat Roblox i säkert 6-7 år nu och jag har nog betalat för en prenumeration i minst 4 år. Köper därtill extra tillskott med Robux då och då. Har vänner med barn som också spelar det.

Grafiken är inte nödvändigtvis så dålig som i videon i artikeln. Grafiken har förbättrats genom åren och det går faktiskt att få till spel som ser hyfsat bra ut numera.

Så hur fungerar det?

Allt hanteras via hemsidan, även om en klient behöver installeras för att själva spelet ska fungera

Och nej, det är inte någon Minecraft-klon. Man kan lätt tro det eftersom det ofta ser fyrkantigt ut och ordet "blox" finns med i namnet.

Roblox är en platform där användare själva kan skapa spel och lägga upp för andra att spela, så det finns hundratals om inte tusentals olika spel, allt från RTS, FPS, RPG, bilspel, skräckspel, frågesport, Red Dead Redemption- och GTA-kloner och allt annat mellan himmel och jord.

Man kan faktiskt tjäna riktiga pengar på Roblox. Spelet inkluderar ett utvecklingskit. Som skapare kan du lägga in saker i dina spel som kostar Robux, eller så sätter du ett pris på att låsa upp själva spelet, men vanligast är att du betalar för t.ex. kosmetiska föremål, buffar eller någon form av progression eller upplåsning. Om spelare handlar för Robux i ditt spel så får du en del av dessa som du kan växla in mot riktiga pengar.

Men i grund och botten så är det f2p och det finns massor du kan spela utan att spendera en krona.

Medlem

Låter logiskt. Minecraft såldes ju för mer än vad Volvo värderas för. Jag har lågt räknat 500 spel jag köpt, har ingen volvo. Planerar att köpa fler spel. Ska köpa spel tills jag dör. 380 miljarder är det lätt värt om dom kan förvalta kärnan i roblox. Det betalar sig självt i längden.

12
Skriv svar