SpaceXs Starship-tester 🚀

Medlem
Skrivet av roftg:

Att det skulle brinna förhÄllandevis rent det vet jag inte, det Àr inte lite skit dom spyr ur sig direkt..
https://www.theecoexperts.co.uk/blog/elon-musk-rocket-emitted....

LÀste ngnstans att det var 180 raketer som sköts upp 2022, falcon 9 stod för 60 nÄnting av dom..
. Att fylla stratosfÀren med sot kÀnns som en dÄlig grej, sÀrskilt nu nÀr klimatet Àr sÄ pÄ tapeten.. och vad fÄr vi ut av det igentligen,?

https://research.noaa.gov/2022/06/21/projected-increase-in-sp...

According to new NOAA research published in the Journal of Geophysical Research Atmospheres, a 10-fold increase in hydrocarbon fueled launches, which is plausible within the next two decades based on recent trends in space traffic growth, would damage the ozone layer, and change atmospheric circulation patterns. “We need to learn more about the potential impact of hydrocarbon-burning engines on the stratosphere and on the climate at the surface of the Earth,” said lead author Christopher Maloney,

Rent som i att det inte Àr sÄ mÄnga biprodukter utöver koldioxiden - jÀmfört med de flesta andra fossila brÀnslen och motortyper som förbrÀnner sÄdana sÄ Àr det *vÀldigt* rent.
Men ja, det finns ett antal frÄgetecken kring vilket problem koldioxidutslÀpp pÄ hög höjd innebÀr, nÄgot som inte Àr fullt studerat Ànnu. Vissa av de övriga biprodukterna som nÀmns i de artiklar jag lÀnkade Àr ocksÄ lite oklarheter kring.

Vad gÀller vad vi fÄr ut av det har det diskuterats lite tidigare i trÄden - mÀnskligheten Àr tÀmligen beroende av satelliter idag, pÄ en rad olika sÀtt (frÄn GPS till Internet och annan kommunikation, till, ironiskt nog, klimatstudier och övrig vetenskap), och behovet lÀr sannolikt inte minska heller.

Sen om det Àr vÀrt det... tja. SÄdant kan vi diskutera in absurdum, och det hör vÀl kanske egentligen inte hemma i den hÀr trÄden, dÄ det blir extremt filosofiskt. Som jÀmförelse - hur mÄnga mil ska man fÄ Äka i sin bil, egentligen? FÄr man Äka sjÀlv? Vilka syften Àr okej? Det dÀr med att vÀrdera vilka utslÀpp som Àr acceptabla och inte blir en rÀtt luddig diskussion.

Ecoexperts-"kÀllan" Àr ett ganska tydligt exempel pÄ en aktivistvinkling snarare Àn en faktagranskning. 50st Boeing 737-flighter motsvarar en Starship-uppskjutning. I snitt Àr det, dygnet runt, alla dagar i veckan över 2000st Boeing 737 i luften, och det sker ungefÀr 24 000st 737-flighter per dag. (KÀlla: Boeing [PDF] - observera att statistiken Àr frÄn 2013-2014, men 737:or har fortsatt tillverkas och vara i drift sedan dess, sÄ siffrorna lÀr inte ha dalat sÀrskilt extremt annat Àn möjligtvis temporÀrt under pandemin.)

Samma sak gÀller det dÀr med 25 000 bilar, bara i Sverige finns det över 5 miljoner personbilar i trafik. 5 miljoner. (KÀlla: Transportstyrelsen.) NÀr man tar ett steg tillbaka inser man hur nÀstintill bisarrt lite CO2e en Starship-uppskjutning faktiskt innebÀr i sammanhanget.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Jag drog faktiskt en korrektion till SVT pÄ det dÀr, för de förtjÀnar det nÀr de har fel - mÄlet med uppskjutningen, som tydligt kommunicerats innan (och sammanfattats pÄ flera stÀllen, bl.a. NSF*), var primÀrt att genomgÄ separation mellan bÀrraket och farkost, nÄgot som lyckades. Allt annat var en bonus, och att kalla det ett misslyckande Àr liksom bara felaktigt.

* "For this launch, the hope is for the upgrades to Booster 9 to be effective, allowing the stack to reach stage separation without many issues. The main goal of the first few test flights is to test the booster and work out potential issues with its design. Once this goal is achieved, SpaceX is expected begin testing reentry and booster recovery."

Jag har bara sett nÄgot klipp frÄn strax efter separationen, dÄ hade SpaceX tappat och inte ÄterfÄtt kontakten med sjÀlva farkosten.
Vet inte hur det gick senare men det lÄter som ett potentiellt misslyckande.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag har bara sett nÄgot klipp frÄn strax efter separationen, dÄ hade SpaceX tappat och inte ÄterfÄtt kontakten med sjÀlva farkosten.
Vet inte hur det gick senare men det lÄter som ett potentiellt misslyckande.

Kikade live och de hade telemetri fram till sÄ gott som farkostens slutfas (alltsÄ precis innan motorerna var tÀnkta att stÀngas av). Det rapporterades kontinuerligt om god farkosthÀlsa och bana fram tills dess.

Jag ser att kvĂ€llsblaskorna rapporterar att kontakten förlorades "Åtta minuter efter att Elon Musks SpaceX skickade ivĂ€g sin nya megaraket Starship[sic - Starship Ă€r farkosten och Super Heavy Ă€r raketen, dock kan Ă€ven hela *fordonet* benĂ€mnas Starship]" (Aftonbladet) - nĂ„got som styrker att det var i farkostens slutfas, lĂ„ngt efter separationen. (Planerad tidpunkt för motorerna pĂ„ Starship att stĂ€ngas av var T+8:33, separationen var vid T+2:41.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av roftg:

och vad fÄr vi ut av det igentligen,?

Kunskap och teknik som redan har haft oerhört stor betydelse för hur vi ser pÄ klimat, vÀder och framtiden.
Och dÄ tar jag inte med det som kanske anses som "obetydligt" sÄsom kunskap om rymden, himlakroppar och samspelet dem emellan.

Drar vi det riktigt lÄngt Àr detta absolut vÀsentligt för mÀnsklighetens framtida överlevnad. Men dÄ mÄste man sÄklart bry sig om generationerna lÄngt efter sin egen död, det fÄr var och en stÄ för sjÀlv.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Kikade live och de hade telemetri fram till sÄ gott som farkostens slutfas (alltsÄ precis innan motorerna var tÀnkta att stÀngas av). Det rapporterades kontinuerligt om god farkosthÀlsa och bana fram tills dess.

Jag ser att kvĂ€llsblaskorna rapporterar att kontakten förlorades "Åtta minuter efter att Elon Musks SpaceX skickade ivĂ€g sin nya megaraket Starship[sic - Starship Ă€r farkosten och Super Heavy Ă€r raketen, dock kan Ă€ven hela *fordonet* benĂ€mnas Starship]" (Aftonbladet) - nĂ„got som styrker att det var i farkostens slutfas, lĂ„ngt efter separationen. (Planerad tidpunkt för motorerna pĂ„ Starship att stĂ€ngas av var T+8:33, separationen var vid T+2:41.)

Mjo de medier jag sett rapportera om fet beskriver alla det hela som ett misslyckat test men de Àr ju som sagt medier som bara vill ha klick.
Jag vet inte mer Àn att vad det Àn var sÄ lÀr spacex fÄtt ut rikligt med viktig data frÄn uppskjutningen. Det Àr sÄhÀr framsteg görs.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv
Skrivet av Soulless:

Kunskap och teknik som redan har haft oerhört stor betydelse för hur vi ser pÄ klimat, vÀder och framtiden.
Och dÄ tar jag inte med det som kanske anses som "obetydligt" sÄsom kunskap om rymden, himlakroppar och samspelet dem emellan.

Drar vi det riktigt lÄngt Àr detta absolut vÀsentligt för mÀnsklighetens framtida överlevnad. Men dÄ mÄste man sÄklart bry sig om generationerna lÄngt efter sin egen död, det fÄr var och en stÄ för sjÀlv.

Älskar rymden men man kan Ă€ndĂ„ förstĂ„ att vissa reagerar pĂ„ att vi spenderar oansenliga summor (inte specifikt rymden men det blir symboliskt pĂ„ nĂ„got sĂ€tt) dĂ€r folk idag fortfarande svĂ€lter till döds och andra fortfarande lever pĂ„ fattigdomsgrĂ€ns. Folk har det tufft Ă€ven i USA med hemlöshet och sjukvĂ„rd de inte har rĂ„d med. PĂ„stĂ„r inte att man ska dra ned, speciellt pĂ„ rymden som jag finner relevant, men man mĂ„ste Ă€ndĂ„ ha en förstĂ„else att vi inte fördelar resurserna bra idag.

T.ex. nÀr miljardÀrer likt bezoz Äker upp och ned kan man ifrÄgasÀtta hur vÀrdefullt det Àr. Medan hans arbetare fÄr katastrofala arbetsvillkor och inte fÄr gÄ pÄ toa. Tror de Àr sÄdan personer som smutsar ned.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Älskar rymden men man kan Ă€ndĂ„ förstĂ„ att vissa reagerar pĂ„ att vi spenderar oansenliga summor (inte specifikt rymden men det blir symboliskt pĂ„ nĂ„got sĂ€tt) dĂ€r folk idag fortfarande svĂ€lter till döds och andra fortfarande lever pĂ„ fattigdomsgrĂ€ns. Folk har det tufft Ă€ven i USA med hemlöshet och sjukvĂ„rd de inte har rĂ„d med. PĂ„stĂ„r inte att man ska dra ned, speciellt pĂ„ rymden som jag finner relevant, men man mĂ„ste Ă€ndĂ„ ha en förstĂ„else att vi inte fördelar resurserna bra idag.

T.ex. nÀr miljardÀrer likt bezoz Äker upp och ned kan man ifrÄgasÀtta hur vÀrdefullt det Àr. Medan hans arbetare fÄr katastrofala arbetsvillkor och inte fÄr gÄ pÄ toa. Tror de Àr sÄdan personer som smutsar ned.

Jag förstÄr att det finns folk som reagerar som du skriver, men jag tycker det Àr idiotiskt.

Vad Bezoz vill lÀgga sin förmögenhet pÄ Àr hans eget val och problemet dÀr Àr ju inte vad han vÀljer att slösa den pÄ utan att han kunde skapa sig en sÄdan förmögenhet till att börja med. Tycker inte det har med denna diskussion att göra dock, Bezoz "rymdfÀrd" handlar inte om rymden alls utan om den extrema sidan av kapitalism och förmögna mÀnniskors likgiltighet.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Älskar rymden men man kan Ă€ndĂ„ förstĂ„ att vissa reagerar pĂ„ att vi spenderar oansenliga summor (inte specifikt rymden men det blir symboliskt pĂ„ nĂ„got sĂ€tt) dĂ€r folk idag fortfarande svĂ€lter till döds och andra fortfarande lever pĂ„ fattigdomsgrĂ€ns. Folk har det tufft Ă€ven i USA med hemlöshet och sjukvĂ„rd de inte har rĂ„d med. PĂ„stĂ„r inte att man ska dra ned, speciellt pĂ„ rymden som jag finner relevant, men man mĂ„ste Ă€ndĂ„ ha en förstĂ„else att vi inte fördelar resurserna bra idag.

T.ex. nÀr miljardÀrer likt bezoz Äker upp och ned kan man ifrÄgasÀtta hur vÀrdefullt det Àr. Medan hans arbetare fÄr katastrofala arbetsvillkor och inte fÄr gÄ pÄ toa. Tror de Àr sÄdan personer som smutsar ned.

TÀnkte du pÄ inte oansenliga? DÄ oansenliga innebÀr obetydliga. ^^

Det gÀller att sÀtta det lite i perspektiv ocksÄ. SpaceX omsatte $4,6 miljarder Är 2022, varav ~$2 miljarder kom frÄn NASA. Vid sin högsta tidpunkt, 1966, stod NASA för 4,41% av USAs federala budget. Motsvarande idag i procent hade varit ungefÀr $258,3 miljarder (dÄ USAs federala budget 2022 var cirka $6,3 biljoner). LÀgg dÀr till att lÄngtifrÄn allt av SpaceX omsÀttning kommer frÄn offentliga medel eller ens frÄn USA överhuvudtaget.

SÄ jag skulle rent subjektivt sÀga att fördelningen av resurser Àr bra mycket mer rimlig idag. Inte minst med tanke pÄ hur otroligt beroende vi Àr av rymdfarkoster (satelliter specifikt, hur mÄnga klarar sig utan GPS, satellitkommunikation, forsknings- och vetenskapssatelliter etc.?) idag. Men dÀr kommer vi in pÄ den filosofiska diskussionen i stil med "vad Àr det vÀrt?" och den politiska kring hur ex. företag ska beskattas och offentliga medel bör hanteras - jag tÀnker inte sÀga att det Àr fel att tycka att resurser felfördelas.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Riktigt snygga bilder som slÀppts pÄ senaste testflygningen:


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Riktigt snygga bilder som slÀppts pÄ senaste testflygningen:

https://www.youtube.com/watch?v=C3iHAgwIYtI

Grym film!

Det skulle tydligen ta ca. 3-4 veckor att fÄ klart det mesta inför tredje försöket.

Citat:

SpaceX CEO Elon Musk said shortly after November’s flight test that hardware for a third Starship launch “should be ready to fly in 3 to 4 weeks.” But that timeline depends on SpaceX’s review of the second flight’s data, preparations on the ground, as well as regulatory sign-off – the Federal Aviation Administration is overseeing a mishap investigation that must be complete before the company launches Starship again.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsĂ€ttning]

Medlem

http://www.youtube.com/live/ixZpBOxMopc?si=NlnlKNty2DmNhXq2&t=33758

Jag missade precis launchen av Starship! NÄvÀl hÀr Àr reprisen!

Edit: BÀsta launchen nÄgonsin!!
1. Den kom ut i omloppsbana,
2. Den fick kontakt med jorden
3. PÄbörjade sin resa ner igenom atmosfÀren (nytt rekord!!!).


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsĂ€ttning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

youtube.com/live/ixZpBOxMopc?si=NlnlKNty2DmNhXq2&t=33758

Jag missade precis launchen av Starship! NÄvÀl hÀr Àr reprisen!

Att se det dÀr ÄterintrÀdet live var ganska magiskt - att visuellt fÄ se insidan av ett "plasmaskal"... riktigt vackert!

Och att de lyckas sÄ vÀl pÄ sin tredje testflygning med farkosten Àr fortfarande ruggigt imponerande helt oavsett vad skeptiker sÀger, att hantera de sanslösa mÀngder energi som uppskjutningen och flygningen genom Max-Q med vÀrldens överlÀgset största och kraftigaste raket nÄgonsin innebÀr Àr en jÀkla ingenjörskonst. Hot staging Àr ocksÄ nÄgot som lÀr fresta pÄ bÄda farkosterna tÀmligen ordentligt.

HÀr finns lite andra vinklar frÄn uppskjutningen (The Launch Pad pÄ Youtube, restreamade SpaceX egna kameror).


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

123
Skriv svar