konsoll med flest barnspel

Medlem
konsoll med flest barnspel

Hallå

Jag har inte haft en konsoll, sen Ps1. Kört PC enbart, efter den. Men nu funderar vi på en konsoll, efter att dom nya släpps (kan ev bli beggad av nuvarande gen oxå).

Men är det Sony, eller Microsoft, som har haft flest barnspel. Under tidigare, generationer? Tänker, för barn från ca 7år, och uppåt.


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem

nintendo gissar jag på

Medlem

Nintendo har mest.
Inte nödvändigtvis bara barnspel men spel som barn och vuxna kan spela.
Jag rekomenderar förutom PC, Nintendo Switch till en 7åring, då kan dom både spela på TV och handhållet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av kallandes:

Men är det Sony, eller Microsoft, som har haft flest barnspel. Under tidigare, generationer? Tänker, för barn från ca 7år, och uppåt.

Microsoft hade en period i slutet av 360-tiden när dom släppte en rad exklusiva barnvänliga spel, som bland annat det utmärkta Kinect Party. Men överlag så skulle jag nog säga att Sony har haft fler barnspel av dom två. Fast bäst är ju ändå Nintendo som dom andra sagt, och har många spel man kan spela tillsammans framför TVn.

NuZ
Testpilot

Nintendo switch är perfekta konsolen till kidsen. Finns många bra tillbehör också.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

PS3:an hade förvånansvärt många barnspel - många även på svenska.


signatur

Konsolgubbe

Gnällkuk

Tveklöst, Switch!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Utöver Switch kan man även kolla på begagnade konsoler, exempelvis wii-u om man inte vill spendera flera tusen.

Även PC har massor av barnspel och spel både vuxna och barn kan spela. Oftast inga krävande spel heller, de brukar gå att lira på en äldre billig PC eller laptop.

Frilansare

PS4 är värdelöst för barn. Switch skulle jag säga. Kanske Xbox med game pass.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

PS4 är värdelöst för barn. Switch skulle jag säga. Kanske Xbox med game pass.

Fasn vilken bra uppbacking!

Min sjuåriga son har både PS4 och Switch,
men han spelar mest på PS4 (säg 80-90% av tiden).

Men jag kan ändå hålla med om att jag nog skulle köpt en Switch ifall vi hade haft varken eller, då de flesta av dem spel han spelat finns på båda konsoller. Det kan vara mycket att det är vanan som styr.

Här en lista på vad han brukar spela:

PS4

fetmarkerade är över 30h

Lego Dimensions
Lego Batman 3
The Lego Movie - Videogame
The Lego Movie 2 - Videogame
Minecraft Dungeons
Overcooked
Dragon Quest Builders
Dragon Quest Builders 2
Rayman Legends
Sigi - A Fart for Mesulina
The Messenger

Switch

Fetmarkerade är över 30h

Pokemon Lets Go: Pikachu
Mario Kart Deluxe
New Super Mario bros 2 Deluxe
Zelda: A link to the Past

Hans absoluta favoritspel

Dragon Quest Builders 2
med över 150-200h spelat och en platinumtrofé
samt att han vill fortsätta spela.

P.S.
Alla fetmarkerade spel finns på båda konsollerna, förutom Pokemon Lets Go: Pikachu
Han önskar sig dessutom Animal Crossing till Switch.

Slutsats

Nintendo Switch är bättre för barn (och familj), men är lite dyrare än en PS4. Dock är inte PS4 en värdelös konsol för barn. En stor anledning till varför mitt barn kör mest på PS4:an är vanan samt ett ofantligt mycket större spelbibliotek eftersom vi haft Playstation i 5 år och Switch i 6 månader. Själv spelar jag 95% på PS4, och det har både med vana och spelbibliotek att göra.

Köp en Switch!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Tack för alla svar Även om många var, på en fråga. Som inte ställts

Kommer inte köpa Switch. Utan är ute efter något, som vi både kan ha kul tillsammans med. Och spela själva på, även jag! Och jag är totalt ointresserad av Switch!

Det var därför frågan bara gällde X-box, eller Ps. Nuvarande gen, eller next gen.


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem

Då säger vi PS5.
Xbox är "onödig" om ni har pc


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Xbox är "onödig" om ni har pc

Är det? Jag tänker sportspel, mot varandra i soffan. Eller bilspel, från soffan. Mot varandra i Splitscreen, om det finns kvar?? Några dancespel, med matta? Sjunga i mic, tillsammans? osv osv. Något för alla mao, både själva, och tillsammans i familjen. Frugan, jag, katt, barn, vänner, vänners barn osv

PC är värdelöst för annat, än att underhålla sig själv hemma ju!


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem
Skrivet av Tubb3:

PS3:an hade förvånansvärt många barnspel - många även på svenska.

Kan du skriva några i den här tråden?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Tubb3:

PS3:an hade förvånansvärt många barnspel - många även på svenska.

Kan du skriva några i den här tråden?
https://www.fz.se/forum/trad/440978-playstation-spel-pa-svens...


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Nintendo har ju alltid varit konsoler för barn, fullt av barnspel som dessutom håller hög kvalitet. Playstation/Xbox är väl mer begränsade till ganska dassiga indiespel och ett hundratal LEGO-titlar.

Medlem

Oftast spel som är riktade till barn/familj är multiplatform så det har nog ingen större betydelse vilken konsol du köper.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av kallandes:

Är det? Jag tänker sportspel, mot varandra i soffan. Eller bilspel, från soffan. Mot varandra i Splitscreen, om det finns kvar?? Några dancespel, med matta? Sjunga i mic, tillsammans? osv osv. Något för alla mao, både själva, och tillsammans i familjen. Frugan, jag, katt, barn, vänner, vänners barn osv

PC är värdelöst för annat, än att underhålla sig själv hemma ju!

Jag tänkte att alla Xbox spel till kommande gen ska komma till PC också.

Att PC är värdelöst för annat än att underhålla sig själv stämmer inte.
Vi spelar mest tillsammans på PC hemma.
Finns mest spel där


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Kan du skriva några i den här tråden?

Kommer dessvärre inte ihåg alla nu på rak arm men minns åtminstone:

Disney Infinity (tal och text)
Journey (text)
Minecraft (text)
Toy Story 3 (tal och text)

Minns att en av anledningarna till att jag lämnade 360:n bakom mig—bortsett från de PS-spel jag ville spela—var just att sonen kunde få fler spel på svenska. Toy Story, som jag nämner ovan, var t.ex. på engelska på 360:n (om jag inte minns fel). Ungarna lirar fortfarande PS3 till stor del pga. detta.


signatur

Konsolgubbe

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tänkte att alla Xbox spel till kommande gen ska komma till PC också.

Att PC är värdelöst för annat än att underhålla sig själv stämmer inte.
Vi spelar mest tillsammans på PC hemma.
Finns mest spel där

Hur spelar ni tillsammans på PC hemma? Vår står inne på kontoret, och visst. Det går att ställa in en stol, till där. Men sen är det fullt. Jag vill ligga nedsjunken i soffan, och lira hockey, bilspel, sjunga, och dansa mm


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem
Skrivet av kallandes:

Hur spelar ni tillsammans på PC hemma? Vår står inne på kontoret, och visst. Det går att ställa in en stol, till där. Men sen är det fullt. Jag vill ligga nedsjunken i soffan, och lira hockey, bilspel, sjunga, och dansa mm

Vi har en dator kopplad till projektor och surround system.
Som kontroller använder vi Xbox 360 och Xbox One kontroller.
Sen finns det massa coop/splitscreen spel till PC bara kolla på Steam/Epic
Sen brukar vi spela tillsammans i lan också då alla har var sin dator i sina rum.
Men vi spelar även på Nintendo switch och ps4, men jag ville bara säga att PC går att köra på tv med kontroller lika väl som konsol.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar