Vad äter FZ? Mat-tråden!

Medlem

Har blivit lite sugen på att testa att laga ramen för första gången i mitt liv.
Misstänker att det finns några veteraner här, vad har ni för tips till en nybörjare?


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Har blivit lite sugen på att testa att laga ramen för första gången i mitt liv.
Misstänker att det finns några veteraner här, vad har ni för tips till en nybörjare?

Det beror på hur ambitiöst du vill laga. Det viktigaste i min mening är att du har något saftigt/fett kött såsom orimmat sidfläsk, vårlök och färska nudlar. Lite japansk soja, köttbuljong och olja i också. Gärna ett kokt ägg. Det behöver inte vara så krångligt om man lagar till sig själv.

https://www.sundqvist.se/blogg/ramenskola-shoyu-ramen-med-kri...

Jag har dock inte själv testat just detta recept.
Det är väl mer för att bjuda någon, då det tar ett par timmar att laga.

Ganska många ingredienser är "bra att ha", inte "måste ha".
Slutresultatet ser dock riktigt gott ut!

Ett mer ambitiöst recept (2 timmar, 4 portioner)

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det beror på hur ambitiöst du vill laga. Det viktigaste i min mening är att du har något saftigt/fett kött såsom orimmat sidfläsk, vårlök och färska nudlar. Lite japansk soja, köttbuljong och olja i också. Gärna ett kokt ägg. Det behöver inte vara så krångligt om man lagar till sig själv.

youtube.com/watch?v=ah6UBYssxTM

https://www.sundqvist.se/blogg/ramenskola-shoyu-ramen-med-kri...

Jag har dock inte själv testat just detta recept.
Det är väl mer för att bjuda någon, då det tar ett par timmar att laga.

Ganska många ingredienser är "bra att ha", inte "måste ha".
Slutresultatet ser dock riktigt gott ut!

Ett mer ambitiöst recept (2 timmar, 4 portioner)

Ja det såg ju inte dumt ut.
Min tanke är väl lite vardagsnivå, så att bräsera sidfläsk i en timme blir nog lite ambitiöst till att börja med iallafall.

Men en bra grund att stå på! Hur viktigt är det med specialgrejer så som sake, dashipulver och lökolja?


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Fritterad kyckling med currysås från lokala Kinan. Kommer normalt med sötsur sås, men gillar curry mer, bara att säga till så byter de.

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Ja det såg ju inte dumt ut.
Min tanke är väl lite vardagsnivå, så att bräsera sidfläsk i en timme blir nog lite ambitiöst till att börja med iallafall.

Men en bra grund att stå på! Hur viktigt är det med specialgrejer så som sake, dashipulver och lökolja?

Inte alls. Jag använder inte något av dem.
Möjligtvis lite Mirin då sötman höjer smaken.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Inte alls. Jag använder inte något av dem.
Möjligtvis lite Mirin då sötman höjer smaken.

Alright, jag ska ge det ett försök ikväll tänkte jag så får vi se hur det går haha


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Alright, jag ska ge det ett försök ikväll tänkte jag så får vi se hur det går haha

Det blev min första ramen någonsin igår, och jäklar va gott det blev!
Använde ett recept jag hittade med mycket sesam, fläskfärs och ingefära.
Glömde såklart att ta en bild, men gott var det kan jag lova

Använde detta recept: https://www.koket.se/ramen-med-flaskfars-och-sesam


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Det blev min första ramen någonsin igår, och jäklar va gott det blev!
Använde ett recept jag hittade med mycket sesam, fläskfärs och ingefära.
Glömde såklart att ta en bild, men gott var det kan jag lova

Använde detta recept: https://www.koket.se/ramen-med-flaskfars-och-sesam

Härligt!

Det receptet ser riktigt gutt ut!
Chili, Vitlök, ingefära, soja och sesamolja.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Blev lite Oyakodon (mor och barn skål) här om dagen.

Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Blev lite Oyakodon (mor och barn skål) här om dagen.
https://www.sakurakai.se/wp-content/uploads/20220212_180530.j...

Wow! Det ser ultragott ut!

Kul med all japansk mat!
Nu blev jag sugen på att laga något jag med!

När det kommer till det japanska köket har jag mest lagat Tamagoyaki / Atsuyaki-tamago - den senaste tiden. Jag skulle vilja lära mig och laga "Buta no kakuni". Får se om det hinns till helgen!
https://www.thespruceeats.com/japanese-braised-pork-belly-203...

Tamagoyaki med gräslök och tsuyu


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Varmrökt en karré, 9 timmar.

FM-guru
F.d. Sisyr

Fan vad tjusigt, men nu vill man ju se en cross section också!

Medlem

Något jag börjat göra relativt frekvent är en version av Dan Dan nudlar.

Har utgått från receptet nedan men bytt ut lite grejer när jag inte haft det hemma eller att det varit svårt att få tag på. Har aldrig gjort på sojafärs men på andra sorters färs (bland,fläsk,nöt, kyckling, quorn) och det har blivit lika bra varje gång.
Enkelt att göra en stor batch "köttfärssås" och frysa in om man så vill.

https://javligtgott.se/recept/veganska-dan-dan-nudlar/

Det mesta i receptet går att byta ut mot liknande grejer, skulle nog säga att huvudkomponenterna som inte...bör...bytas ut är vitlök, ingefära, soja, chiliolja och sesamolja. Godast blir ju det såklart om man prickar nästan allt som står i receptet

  • Udonnudlar - Spaghetti, Äggnudlar eller ris/vetenudlar etc.)

  • Sojafärs - Ta vilken färs du vill (nöt, fläsk, kyckling osv)

  • Salladslök - Purjolök

  • Sichuanpepparkorn - Citronpeppar + Finmalen koriander eller bara svartpeppar

  • Chilifrukter eller Sambal Olek - Siracha eller varlfri hotsauce

  • Surkål - Pizzasallad eller riven vit/spetsskål. Tryhard mode är väl Inlagd kinesisk senapskål

  • Kinesisk vinäger - Balsamvinäger eller valfri vinäger(äpple, vitvin etc) + soja

  • Agavesirap - Vanlig ljus sirap, honung eller strösocker

  • Tahini - Malda rostade sesamfrön med en skvätt olja, jordnötssmör eller skit i det bara

Ersättningsexempel

signatur

no remorse

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Fan vad tjusigt, men nu vill man ju se en cross section också!

Ja, det är ju nästan lag på att ge en sådan bild också, men tiden blev knapp, hungriga barn.. Köttet vilade fortfarande när jag tog bilden.
Bättre bilder nästa gång. Gott blev det i alla fall.

Medlem

Lagade hemmalagade dumplings för inte så längesen, första gången men blev väldigt bra! Ska se om jag gräva fram receptet! Annars blir det hemmalagad pizza med barnen idag

Medlem

En saftig, såsig kebabpizza med ett par eriksberg 5,3%


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Skittrött idag så det blev Lasagne straight outta frysen. Smörgåsar ikväll om jag inte orkar kräla iväg till Thaien.

Medlem

Det blev kycklingfile klyftpotatis morotscreme rädisor broccoli aubergine picklad rödlök. Det fanns mer av allt men orkade inte vräka på.

Medlem

Gjorde ett par smörgåstårtor med räkor och kallrökt lax som ska ätas imorgon kväll, gissa vad jag kommer tänka på hela arbetsdagen.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Gjorde ett par smörgåstårtor med räkor och kallrökt lax som ska ätas imorgon kväll, gissa vad jag kommer tänka på hela arbetsdagen.

https://i.imgur.com/C58xoKy.jpg

Gisses va gott det set ut!

Medlem

idag blev det vitling potatisklyftor ärtpure ärtor broccoli ugnsrostad morot sparris toppad med räkor

Medlem

Haha, skäms lite över hur lat jag är...men hemma varvar jag enbart mellan två tillagade rätter; laxfilé med potatismos samt färdigstrimlad biff med potatismos. Förr brukade jag köra Felix (eller var det Findus?) Franska fiskgratäng, men de verkar ha slutat med den. Skandal.

Medlem

Pad Thai, med en rejäl dos Carolina Reaper.

Medlem

Kycklingfile med halloumi o basilika som jag gjorde en ficka i kycklingen på en bädd av bulgur ugnsbakade morötter squash oliver sparris rädisor och ajvardressing

Medlem

iDAG HAR JAG ÄTIT BÖNOR!!!!!

Medlem

Porcetta med örttäcke och vitvinssky, samt rostad potatis som inte ville vara med på bild..

Medlem

Har just varit ner på stan och köpt Indisk curry för en vecka (Chicken Achar och Vindaloo). Går bra att frysa in och köra i Micron.

Medlem

Firar Nationaldagen - 6:e Juni genom att äta Indisk mat (Vindaloo).

Medlem

Slänger ihop äggmacka vilket blir frukosten till jobbet. Två skivor bröd med ett stekt ägg och något krispigt emellan. Salt och kryddor på ägget gärna då timjan eller dragon som jag steker med. Krispet brukar varieras mellan inlagd ell saltgurka alternativ körsbärstomater.

Medlem

Blev Katsu Curry till middag.

Skriv svar