Inför remakesjuan, vi röstar fram formkurvan för Final Fantasy

Robot
Inför remakesjuan, vi röstar fram formkurvan för Final Fantasy

En gång för alla reder vi ut Final Fantasy-seriens toppar – och dalar.

#final-fantasy, #formkurvan


Medlem

Ae satan. Råkade ge ff14 5 poäng. Var menat o ge 15 en femma.

Medlem

Tycker fortfarande XII är bland de absoluta höjdpunkterna i serien. Kommer ihåg att det fick en del kritik kring gambit-systemet, men det gjorde ju bara att striderna flöt på bättre tyckte jag. Sen är Fran och Balthier bland de bästa karaktärerna i serien.

Medlem

VII, VIII, IX, X och XII är alla spel som jag har extremt goda minnen från. 5 poängare allihop.

Backloggens befriare

Ska verkligen XI och XIV få vara med, men inte X-2, XIII-2 och XIII Lightning Returns?


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

5p sexan, sjuan och nian.

Medlem

5P: FF VI & FF VII
4P: FFX, FFXII, FF V
3P: FF XIII

(6P: Chrono trigger )

Övriga avstod jag pga ej spelat helt igenom eller inte alls.

Medlem

Jag har inte spelat färdigt ett enda Final Fantasy-spel, men kommit en bra bit in i 7, 9, och 15, samt cirka två timmar in i 12.

  • Så här långt ligger 7 väldigt varmt om hjärtat, och jag kan absolut förstå varför det är mångas favorit.

  • 9 är bra, men känns inte lika intressant som 7, och karaktärerna tilltalar mig inte riktigt.

  • 15 var snyggt, men kändes alldeles för brett och långdraget för att lyckas hålla mitt intresse.

  • 12 har stor potential så här långt, och om det fortsätter i rätt riktning kan det bli en favorit för min del. Jag är ett stort fan av Job-systemet och stridsmekaniken.

Har försökt mig på 8 också, men det har inte åldrats bra överhuvudtaget, så det kommer bli en utmaning att spela igenom.
Ska beta av ett av de påbörjade spelen i listan ovan innan jag ger mig på 10:an som också ser ganska intressant ut. Vet inte vad jag tycker om röstskådespelarna där dock.

Med det sagt avstår jag från att rösta på något spel då jag inte avslutat något av dem.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Här är de spelen jag spelat.

FF1+2 = 2 poäng. De har ju åldrats hysteriskt dock.

FF 4 = 4. Bra spel som verkligen drev fram genren. Och story i TVspel över huvud taget.

FF5 =5poäng. Fortsätter förfina konceptet. Inte bästa storyn. Men sjukt roligt gameplay. Aldrig haft så roligt plöja monster i ett FF.

FF6 = 5. Ett av de bästa SNES spelen. Bra gameplay och supermysig story och grafik. Har åldrats lite, men pixelperfektionen och musiken alltså...

FF7 = 4 poäng. Ytterligare ett språng. Spelet var för långt/segt dock i mitt tycke. Stsrtat det otaliga gånger men ofta slutat spela nån gång på disc 2.
Och jag gillade aldrig att gubbarna blev så generiska med materia man bara kunde byta hur som helst.

FF8 = 3 poäng. Ganska mysig story, bättre grafik... Men gillade aldrig att drawa magi och binda till stats. Och sen skulle man ju aldrig döda fiender för då ökade din levels och därmed fienderna. Så bättre ha skyhöga stats p g a magierna och låg level. Tråkigaste grindet i världen.

FF9. 5 poäng. Kulmen. Nästan allt FF4-6 erbjöd, men förfinat och polerat och boostat av playstations muskler.

FFX. 3 poäng.
Bara spelat 1.5 gånger iof.
Rätt kul, men gillade inte Path of Exile brädet för stats och skills. Och det var för mycket bös. Döda gömda bossar i tidigare spel var kul, men här var det bara att banka huvudet i väggen i oändliga timmar för att få end game.

FFXII = stark 3a i betyg. samma som ovan. Rätt bra men för mycket bös. Spelat det två gånger och kommit långt men aldrig varvat det. Flowet i storyn kvävdes av allt grind som krävdes. Tyckte gambit systemet var onödigt och svårt få koll på vad ens andra karaktärer gör off screen. Ibland funkade det (typ när man grindade) men näe.

Ff3, 11,13,14 och 15 har jag aldrig spelat.
FF Tactics är också 5 poäng.
Mystic quest är typ... Svag 3a/stark 2a. Kul då. Bra musik. Men skulle inte palla med det idag

Medlem

VI är överlägset bäst. Kefka är och kommer antagligen förbi den häftigaste antagonisten jag upplevt. Kanske borde han han betraktas som huvudkaraktär? Storyn är oslagbar. Sen är IX också ett mästerverk. VI är bra men når inte alls upp i det andra tvås nivåer. Så när kommer remaken på VI så jag får spela det för 15 gången?

Medlem
Skrivet av Evilof:

FFXII = stark 3a i betyg. samma som ovan. Rätt bra men för mycket bös. Spelat det två gånger och kommit långt men aldrig varvat det. Flowet i storyn kvävdes av allt grind som krävdes. Tyckte gambit systemet var onödigt och svårt få koll på vad ens andra karaktärer gör off screen. Ibland funkade det (typ när man grindade) men näe.

Kan rekommendera remaster versionerna av FF XII de har arbetat om systemet så det blir lite mer jobb inriktat (tror det finns någon japanskt version till ps2 som hade samma system). På switch kan man dessutom göra en reset av sin license board.

Edit : plus möjligheten att snabba upp spelet vilket verkligen behövs ibland

Medlem

Sjuan och nian är i en klass för sig, de enda två spel i serien jag ger högsta betyg. Mina två absoluta favoritspel alla kategorier, någonsin.

Ambassadör
Xbox

FF XIII är bäst, det har @Loevet sagt! Var det inte så?


signatur

Jump in.

Medlem

5:an & 6:an är utan tvivel fullpoängare båda två ,5 poäng !! 7:an 9:an 10:an & 12:an får 3.5 poäng , enbart för att upp till V och VI är skillnaden mer än 1 poäng!! 8:an 3 poäng ! Resterande minns jag knappt så de betyg sätter jag inte! 14 & 15 ej spelade! Glömde 4:an ,den får 3 poäng! Gla' Påsk👍

Medlem

Gav femmor till 4, 6 och 12 (trots Vaan).

Medlem
Skrivet av one63:

Kan rekommendera remaster versionerna av FF XII de har arbetat om systemet så det blir lite mer jobb inriktat (tror det finns någon japanskt version till ps2 som hade samma system). På switch kan man dessutom göra en reset av sin license board.

Edit : plus möjligheten att snabba upp spelet vilket verkligen behövs ibland

Jo jag hörde det och det är br... för andra. Men jag orkar inte ge mig in i det träsket en tredje gång.
Det var ganska kul, men nu har jag barn och begränsad speltid. Så tänker inte spela XII bara för att liksom

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Final Fantasy VII
Jag har vurmat om FVII så många gånger att jag känner mig som en trasig skiva, men del sju är ensamt ansvarig för att jag gick från spelintresserad till bindgalet besatt. Det var också spelet som fick in mig i JRPG-genrens underbara värld. Jag spelade det som tonåring, vilket så klart påverkade hur stor upplevelsen blev känslomässigt, men det är inte bara det som gör FFVII till det i min mening bästa JRPG:et någonsin. Den fantastiska handlingen tar upp allvarliga och viktiga ämnen, och är dessutom helt fenomenalt temposatt. Musiken är enormt bra och gör väldigt mycket för att förstärka den känslomässiga effekten i handlingens nyckelpunkter. Karaktärerna har en intressant och djup bakgrundshistoria, som dessutom fördjupats ytterligare i spelen och filmen i FFVII-"universumet". Jag skulle kunna skriva en smärre bok om varför FFVII är fantastiskt, men jag har orerat om ämnet en del dels i JRPG-tråden och dels i min förtitt på Final Fantasy VII Remake i text- och videoform.
Självklar 5/5

Final Fantasy IX
Del nio har fått oförtjänt lite uppmärksamhet med tanke på att det näst efter sjuan är det bästa JRPG-genren har sett. Handlingen är makalöst fin och innehåller flera scener som får hjärtesträngarna att frammana våta ögon. Musiken är precis som i sjuan sanslöst bra. Den klassiska fantasy-inramningen är också väldigt charmig, och att FFIX inte sålde lika bra som dess två föregångare gjorde väl att Squaresoft inte var så sugna på att återvända till den inramningen. Det är synd, serien innehåller så många delar med futuristisk steampunk-inramning att jag skulle välkomna ett fantasty-fokuserat FF med öppna armar. Sannolikheten för att FFIX ska få en Remake-behandling är väl tyvärr liten, men en kan bara hoppas.
Självklar 5/5

Final Fantasy XII
Del tolv är något av en vattendelare bland FF-fans, men jag älskar det. Näst efter sjuan är FFXII den del i serien jag spelat om flest gånger och tillbringat flest speltimmar i, någonstans runt 470 timmar är min överslagsräkning. Det är utan tvekan den delen som har den bästa spelvärlden att utforska och äventyra i, med tonvis av timmar bara i att att utforska olika regioner. Att jaga monster i Hunts sväljer även det enormt mycket tid och tilliga ger underhållning. Musiken är otypisk för serien men även den bland det bästa FF har att bjuda på. Handlingen är en suverän kompott av FF-fantasy och Star Wars, och en något anonym och intressant antagonist är väl det enda som drar ned den i min mening. Det känns konstigt att placera FFXII över FFVI, men när jag tänker på vilket spel jag haft roligast med och har varmast tankar om är det utan tvekan tolvan.
Svag 5/5

Final Fantasy VI
Om jag bara hade satt betyg på FFVI baserat på spelets första halva hade det blivit en solklar 5/5 och det hade tävlat på allvar med FFVII om titeln som seriens bästa. Allt är makalöst bra där, karaktärerna och handlingen, grafiken och MUSIKEN ... sweet jebus vad bra musiken är. Men efter världen krakelerar till World of Ruin tappar spelet momentum och fokus rejält. Kefka som under första halvan är en ikoniskt störd antagonist sitter under andra halvan och häckar i sitt torn medan man harvar runt i spelvärlden i jakt på sina kamrater och nya karaktärer. Älskar sexan, men den svaga andra halvan gör att det inte kan hävda sig mot sjuan, nian och tolvan.
Stabil 4/5

Resten

  • Jag gillar FF I-V väldigt mycket, men jag spelade samtliga spel långt efter de släpptes och därför blev upplevelsen inte lika stark som den hade blivit om jag spelade dem när det begav sig. Framförallt FFV hyllas av många som ett av seriens bästa. Jag gillar det som sagt väldigt mycket, men eftersom jag spelade det efter FFVI-IX blev upplevelsen helt enkelt inte lika stark.

  • FFVIII gillade jag inte alls. Det beror nog till stor del på att det kom efter det fenomenala FFVII, men även för att jag tycker flera delar av spelet är direkt svaga. Handlingen innehåller en del nonsens om en trollpacka om reser i tiden, och stridssystemet med fiender vars level följer spelarens tyckte jag var kass. Min upplevelse av FFVIII var nog orättvist negativ eftersom det följde FFVII, men jag har inget sug efter att ge mig in i den spelupplevelsen igen.

  • FFX gillade jag till största del mycket, men den linjära spelstrukturen och handlingen som hade några nonsensinslag gjorde att spelet inte kvalar in på min topplista. Men, väldigt bra.

  • FFXIII .... nej. Bara nej. Jävla dumheter.

  • FFXV gillade jag en hel del, men framför allt för att det var kul att äventyra i spelvärlden och göra sidouppdrag och besegra monster ala Hunts i FFXII. Handlingen är ganska intetsägande och jag har inte ägnat den många tankar efter jag klarade spelet. Tillbringade ändå 115h+ i spelet, så äventyrandet gjordes bannemig bra.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Mortaigne svar om FFXIII ovan!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Det är svårt att säga vilket av FFVII och IX som är bäst. Musikmässigt är spelen i princip lika bra, även om musiken i nian är mer välarrangerad och mer påkostad, den är inte lika midi-pipig som i sjuan. Sjuan har stycken som Anxious hearts, On that day five years ago, Cosmo Canyon, Main Theme, Aeris Theme, You can hear the cries of the planet mm medan FFIX har A place to call home, Danger in the forest, Freya's theme, Roses of may, Terra och Bran Bal, the Soulless Village.

Grafiken är förstås väldigt mycket snyggare i nian, både vad gäller bakgrunder, karaktärer och mellansekvenser. Båda världarna är otroligt inbjudande, men jag tycker nog ändå att världen i sjuan är lite bättre, eller vad man ska säga.

Båda spelen har många oförglömliga ögonblick, men sjuan har nog några mer minnesvärda stunder än nian. Båda spelen gjorde otroligt stort intryck på mig. Sjuan för att det var mitt första Final Fantasy och min mest omskakande spelupplevelse någonsin. Nian var nästan lika omvälvande eftersom jag blev så överlycklig av att återigen få försvinna in i ett underbart Final Fantasy, då jag tyckte att åttan var en stor besvikelse.

Karaktärsmässigt är det jämnt. Jag gillar inte Cait Sith eller Yuffie i FFVII, men älskar alla andra karaktärer. I FFIX är det framför allt Zidane, Garnet, Vivi och Steiner jag älskar.

Spelmässigt är både briljanta, även om jag nog tycker att sjuans materiasystem är roligare än nians variant. Å andra sidan gillar jag att karaktärerna i nian har mer specifika färdigheter, som att Vivi är magiker och Garnet och Eiko helare och summoners.

Båda spelen är 5 av 5, men måste jag bara välja ett spel så blir det ändå sjuan med liten, liten mariginal. Det var mitt första Final Fantasy och min viktigaste och mest omvälvande spelupplevlese någonsin. Inte bara spelupplevelse, utan en av de bästa upplevelserna i hela mitt liv. Och då har jag ändå fått tre barn, gift mig, upplevt VM 94, upplevt Blåvitt ta SM-guld och sett Bruce Springsteen på Ullevi.

Moderator | Testpilot

FFV är bäst - ingen protest.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag har inte spelat klart något, så vet inte ens om jag har rätt att rösta haha


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

6an är personlig favorit men 7an kommer ju vinna detta.

Medlem

Final Fantasy 6 är definitivt min favorit i serien.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

5P: VI, VII, IX, X, XII (Fantastiska spel, spelar gärna om dom, håller för övrigt VI som favorit i serien, följt av VII och IX.)
4P: II, IV,V,VIII (Bra spel, helt enkelt. Har en soft spot för II)
2P: I, III (Helt okej men inget jag vill spela om)
1P: XIII, XV (Skräp)

Avstod på onlinespelen


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Sjukt, har redan mitt FF7 remake i handen o väntar bara på att sluta jobbet nu 🤯

Medlem
Skrivet av Najkan:

Sjukt, har redan mitt FF7 remake i handen o väntar bara på att sluta jobbet nu 🤯

gött mos. Verkar som en annan får sitt spel idag också. Enligt postnord är det iaf på väg hehe.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar