Diskutera – Vad krävs för att du ska skaffa vr?

Sida 3 av 4
2020-03-27 23:55

Ingen har nämnt installation. För det jag sett och hur bökigt det är att sätta upp så blir jag grymt avtänd. Det ska va ett knapptryck, Ta på sig grejerna och bara köra. Inte behöver felsöka 15-30 minuter varje gång man ska spela innan det känns okej.

Har PSVR själv och jag kan bortse från dess eventuella nackdelar för hur enkelt det är att komma igång med det. Nu önskar jag bara mer prestanda och bättre teknik och utveckling.

vvkurs
2020-03-27 23:56
Skrivet av etz:

Trespasser remake vr

Galet att se den här kommentaren. Jag plockade precis av mig VR headset:et efter en session Half Life och förklarade för sambon att "vad den här världen skulle behöva är trespasser i VR."

Fick förklara vad trespasser var för spel och sen går jag in på fz och ser detta.

2020-03-27 23:56

Om alla skärmar och TVs på jorden plötsligt försvann spårlöst, ja då blir det (kanske) VR hemma.

(Arbetar med VR sedan 2016. 'Kalas för visualisering, simulatorer och presentation, men inget annat.)

xermalk
2020-03-28 00:08
Skrivet av Dalthor-san:

Ingen har nämnt installation. För det jag sett och hur bökigt det är att sätta upp så blir jag grymt avtänd. Det ska va ett knapptryck, Ta på sig grejerna och bara köra. Inte behöver felsöka 15-30 minuter varje gång man ska spela innan det känns okej.

Har PSVR själv och jag kan bortse från dess eventuella nackdelar för hur enkelt det är att komma igång med det. Nu önskar jag bara mer prestanda och bättre teknik och utveckling.

Hm?

Skruva upp två basstationer i hörnen, starta steamvr, kör kalibreringen av rummet (max 2 min). Done.

För att hoppa in i vr efteråt tar jag av hmdn från väggen, trycker på knappen på undersidan and done. Jag är inne i vr.
Har inte behövt kalibrera om mitt rum på över ett halvår.

Varit så sedan jag införskaffade min vive och index , förutom de fåtal gånger nvidia eller windows buggat ut ljuddrivrutinen. (vi ignorerar kinamöget aka pimaxen och tpcasten. Kina och buggfri ? HaH.)

Det enda som ev skulle vara problematisk är om man har speglar i rummet, det är ingen bra ide.

2020-03-28 00:10

Storleken måste ner och priset måste ner..

Eftersom det är ett tillbehör och inte huvudhårdvaran... ett pris på max 2000kr (top hårdvaran).

H3lios
2020-03-28 00:15

Tja.. Cirka 5000kr i en annars sopren plånbok.

ZaInT
2020-03-28 01:07

Sådär 5-10 papp krävs, vilket suger med tanke på att det svenska språket inte förmår beskriva min kärlek till Half-Life

Natrium
2020-03-28 01:23

För dyrt för en gimit har testat hos en polare som köpte vive. Det var väldigt ögonöppnande och väldigt läcker upplevelse men jag ser mig själv inte sitta och spela I långa sträckor så det blir värt priset.

Och självklart det skulle inte sitta fel med bättre bildkvalitet =D

Managor
2020-03-28 01:26

Pengar för min del. Dock är jag glad ändå, bara jag får se hur VR utvecklas genom åren

NuZ
2020-03-28 01:48

Pris och storleken måste ner. Även inte ge åksjuka

grollo_92
2020-03-28 03:01
Skrivet av NuZ:

Pris och storleken måste ner. Även inte ge åksjuka

Vet ej vilka du provat med tydligen Valve Index funka bra där med sin låga responstid och hög uppdateringsfrekvens (120/144hz). Jag har ett Htc Vive och har inga problem där men jävlar när jag köpte Oculus DK1 fick man nästan ha spyhinken nära.

2020-03-28 03:25

Jag kommer helt klart att fortsätta att köpa Vr till Playstation tills det blir bättre. Men aldrig Pc. För mig är Pc extremt jobbigt och som ett jobb. Eventuellt om dom kan göra en förenklad pc då kanske jag blir intresserad. När c&c & wc/sc serierna förstördes så fick jag nog av pc + att Alien vs predator och Bioshock inte fungerade med ljudkortet + att ett annat spel förstörde grafisk kortet helt. Ja och att steam slarvade bort ett spel jag aldrig fick. Jag menar pc har alltid varit ett oros moln för mig. Aldrig igen.....

delli
2020-03-28 04:04

En donation

Kazutoyo
2020-03-28 04:56

Köpte en PSVR under Black Friday för 1,5 år sedan. Tyckte 1999kr var ett okej pris för något som används lite ibland. Astrobot var väldigt bra och jag gillade Moss, Ghost Giant och Blood and Truth. Funderar på att köpa Everybody's Golf VR som är på rea på PS Store just nu.

SunShine
2020-03-28 07:41

Skaffade ps vr när gamestop hade en drive med hela paketet så att säga. Spel (vr worlds och astrobot) o vr headset o hela alltet. Gick på runt 2000 kr har jag för mig.

Var väl lite tveksam till VR i början men det räckte med att lira AstroBot så var jag såld hhaa.

Molotov
2020-03-28 07:43

Alla som skriver att VR är krångligt borde testa Oculus Quest.
Mycket enklare än så blir det inte, inga kablar, greppa kontrollerna på med headsetet kör.
Det är ju en "VR Konsol".

KoP
2020-03-28 09:09

Smidigare hårdvara. Billigare hårdvara. Konsol kompatibelt. Intressanta spel.

nitramtom
2020-03-28 09:13
Känns fortfarande för nytt

Jag har aldrig testat VR men misstänker att jag skulle bli såld om jag testade HL Alyx. Dock, som många före mig har sagt, är priset för ett headset av hög kvalité inte rimligt. Priset blir än mindre rimligt när det bara finns ett spel som verkligen nyttjar tekniken till fullo och dessutom är bra.

Hade det däremot funnits en uppsjö av spel i klass med HL Alyx som använde tekniken på olika intressanta sätt, då hade nog plånboken åkt fram.

Lazaroth
2020-03-28 09:39

Vad krävs för att du ska skaffa vr?

Precis det som hände nu.
1. Spel som är intressanta att spela.
2. Priser på dator att driva vr med, som inte stuckit iväg än pga Corona.
3. Fundering att ändå köpa dator snart, då min gamla dator börjar få några år på nacken. Köpt 2010, en i7 920. Visserligen uppgraderad med ett GTX1060, och ett par billiga ramminnen från tradera till 12GB, men fortfarande kapabel att driva de flesta spelen på hög grafik.
4. AMDs Ryzen gen 3 är en best, och kommer klara sig länge.
5. Lyckan att vara en av de få som fick Valve Index direkt, nu när den åter kom i lager nyligen.
6. Barndomsdröm

2020-03-28 09:52

Vad krävs för att du ska skaffa VR?

Tja, intresset till att börja med

ELF
2020-03-28 10:34

1. Braigare dator
2. Priset
3. Storleken

Men det är ju riktigt intressant och jag vill ju verkligen ha ett vr headset.

Baronova
2020-03-28 10:57

-Billigare utan att tumma på kvalitén
-Fler spel som bygger på att man spelar sittandes (tänk bilspel eller flygspel)

Sedan behöver jag större utrymme för att kunna ha fler enheter ikopplade och framme, samt bli bättre på att inte bli åksjuk, men det är svårt för företagen att åtgärda.

Molotov
2020-03-28 11:04
Skrivet av Mithos-SWE:

Storleken måste ner och priset måste ner..
https://www.wired.com/images_blogs/photos/uncategorized/2009/...

Eftersom det är ett tillbehör och inte huvudhårdvaran... ett pris på max 2000kr (top hårdvaran).

Ett par glasögon som ser ut så där kommer inte riktigt funka för VR enbart AR. Det behöver vara omslutande så ljus utifrån inte tränger in i VR.
att det ska kosta 2000kr är nog väldigt långt bort. Man ska inte tänka på det som ett "enkelt" tillbehör. Det är samma som att köpa en dyr gaming skärm.

Sen ska det vara helt trådlös så måste även hårdvaran sitta nånstans på headsetet.

2020-03-28 11:25

Det krävdes inte mycket för att jag skulle ta fram betalkortet när det begav sig.

Jag hade turen att få testa det första utvecklingskitet av Oculus Rift, och efter ca 15 sekunder i Titans of Space var jag helt såld. Känslan av skala när man hade solen framför sig var helt fantastisk.

Förhandsbokade konsumentversionen av Rift så fort det gick, och även om priset visade sig vara lite väl saftigt så har den varit värd varenda krona och mer därtill. Detta är utan någon som helst tvekan en stor del av framtidens spelbransch, givetvis jämte spel på platt skärm.

Jag har fortfarande min ursprungliga Rift, och känner att det krävs lite större innovationer innan jag känner mig manad att uppgradera. Ögonspårning, "foveated rendering", högre upplösning, inside-out tracking och större synfält vill jag nog se i ett smidigt paket innan jag är beredd att investera ytterligare tusenlappar.

wirefire
2020-03-28 11:46

Har nu kört fem kapitel på Half Life Alyx. Kört ett par timmar varje dag.

Spelet började hyfsat bra och jag tyckte väl det motsvarade ungefär mina förväntningar men som vanligt så är jag extremt svårflörtad efter att ha kört VR sedan 2016...

Nu, efter att ha kommit in lite mer i spelet, uppgraderat lite fler vapen. Stött på mer intressanta fiender så måste jag säga att jag är överväldigad! Varför har Valve legat och sovit under en sten de senaste åren?!?! Jag måste säga att dom ligger i en helt annan liga. Jag kan inte sluta tänka på en del upplevelser jag varit med om i Alyx.

Detta spelet är verkligen som ett spel från framtiden, precis som när jag körde Half Life 2..

2020-03-28 13:31
Skrivet av xermalk:

Hm?

Skruva upp två basstationer i hörnen, starta steamvr, kör kalibreringen av rummet (max 2 min). Done.

För att hoppa in i vr efteråt tar jag av hmdn från väggen, trycker på knappen på undersidan and done. Jag är inne i vr.
Har inte behövt kalibrera om mitt rum på över ett halvår.

Varit så sedan jag införskaffade min vive och index , förutom de fåtal gånger nvidia eller windows buggat ut ljuddrivrutinen. (vi ignorerar kinamöget aka pimaxen och tpcasten. Kina och buggfri ? HaH.)

Det enda som ev skulle vara problematisk är om man har speglar i rummet, det är ingen bra ide.

Av det jag sett från streams på twitch så är det mer att grejerna disconnectar, ljudproblem och liknande. Kan va att det är kombinationen att streama det man spelar i VR och att få allt att funka med bild och ljud. Men kul att det funkat bra för dig iallafall.

För mig att skaffa det till PC så får vi se va nästa generation ger. Index har jag hört är riktigt vass men jag sitter lugnt i båten än så länge. Det är lite utrymmesbrist (tror jag. 2m x 3m) och priset då.

Verdurakh
2020-03-28 13:50

Fick testa Playstation VR på jobbet och beatsaber vilket tände game stepmanianerverna i mig och köpte en Oculus Quest, hur smidig som helst och har använt den jättemkt, nu senast så har jag kört lite Half Life Alyx också via Virtual desktop och även det funkar bra.

Trådlöst och utan trackingstationer ftw!

Mortac
2020-03-28 13:55

Har testat VR och tycker det är skithäftigt, men det är egentligen fyra anledningar som tillsammans gör att jag inte skaffat ett headset:

1) Jag blir alldeles för lätt illamående, så utbudet för mig är betydligt mindre än för de flesta. Vissa spel pallar jag inte ens i 2 minuter.

2) Jag vill inte ha basstationer uppsatta. Vet att det finns andra lösningar med "inside-out tracking" men jag vill även ha ett högkvalitativt headset om jag väl skaffar ett.

3) Det kommer nya generationer med förbättringar hela tiden så jag har inte så bråttom. Kanske när nästa generation är här så slår jag till. Köper jag ett headset för 10 000 kr så kommer jag inte vilja uppgradera det på minst 5 år och då vill jag vara nöjd med det jag köper.

4) Priset. Vill som sagt ha bra grejer och gillar inte att köpa budgetvarianter.

qayotee
2020-03-28 16:05

Jag kommer att köpa nästa generations trådlösa headset med eye-tracking. Mycket för att jag är småbarnsförälder nu och inte har någon tid till spelande och även för att få en sådan grundläggande grej som eye-tracking på plats.

TheJudge
2020-03-28 16:45

Skaffade HTC vive när det kom ut pga Elite Dangerous. Haft många härliga timmar med den tills jag uppgraderade till indexen. Va värt det. Älskar den.

Sida 3 av 4