Speldagbok: Calle spelar The Witcher 3

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hej hallå dagboken!

Spelade 45 minuter och försökte mest rensa upp frågetecken på kartan i White Orchard. Hittade ett gäng banditer som fick smaka stål, ett gäng ghouls som fick silvret.

Tydligen har jag plockat på mig för mycket stuff så en röd ikon blinkar ilsket och jag kan bara gå som om jag var riktigt bajsnödig. Och jag kan förstå Geralt, vem vill skita i skogen när det finns fullt av blodtörstiga monster runt varje knut?

Hittade en herbalist som ville ta lite av allt strunt, men efter 8 enheter ghoul blood hade han tydligen slut på cash. Förstår inte riktigt var jag kan kränga de cirka 15 värdelösa svärden jag bär på. Har heller inte hittat en blacksmith som kan reparera det jag använder.

Att grejer slits ut kan vara den tråkigaste spelmekaniken någonsin.

Just gear/utrustning är den överlägset sämsta delen av upplevelsen. Alldeles för krångligt, buggigt och tidskrävande.

Släpp det och njut av allt annat.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Känns verkligen som ett gamepad-spel. Enda som är liiite åbäkigt är att växla mellan signs.

Du kan glädja dig med att dom säkert tweakat det en del sedan begynnelsen. Men vi är nog ett gäng som hoppas att du ska tycka det är roligt att spela! Försök lägg bort dina ”arbetsglasögon” och ge sig hän inför uppenbarelsen! 😉


signatur

Niet.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av emilakered:

Det ska finnas, ja. Kan inte svära alternativet existerar på konsol, men på PC blir rörelserna betydligt "tightare".

Tights controls are tight!

Skrivet av Freakon:

Just gear/utrustning är den överlägset sämsta delen av upplevelsen. Alldeles för krångligt, buggigt och tidskrävande.

Släpp det och njut av allt annat.

Hehe, har nog redan släppt det. Hittade en Nisse som kunde reparera skiten. Slänger pengar på problemet.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Ögonblick Ostdeluxe: Geralt (jag) mördar några monster/banditer och bönderna kan därför återvända hem. Eller till något fult vägaltare. Allt sker i utdragna scener och Geralt står alltid och ser jäääkligt nöjd ut med sig själv. Gärna i solnedgång bakom sig.


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Ett av många kommande ostögonblick med samma tema

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av waeress:

@Carl Johansson-Sundelius: Ett av många kommande ostögonblick med samma tema

Nästan så jag skiter i att hjälpa folket


signatur

vad tyckte du om tornet? tyckte de var rejält välgjort. fick du med stackaren till tornet eller hur löste du det? vill inte spoila men dom 2 olika valet man typ får är rätt häftiga och visar hur grå daskig moralen är i witcher
särskilt om du inte får med han till tornet finns en liten sak man lätt missar


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Som ni säkert förstått kommer det att ske spoilers här.

Lurad! Nej, alltså inte det om spoilers. Utan jag. Genom Geralt. Anabelle i tornet, dit jag åkte med båt. Först och främst, taskigt att slänga in en flock level 9-fulingar på ett uppdrag markerat för sex. Siffran sex.

Lyckades i alla fall ta mig förbi med lite klassisk taktik á la ostighet. Spöa en, springa därifrån, meditera, bli avbruten, inse att fiender spawnar, springa ännu längre därifrån och smyga runt skiten.

Väl i tornet var det skönt att inte behöva slåss, efter ett ganska halvtrist uppdrag precis innan som kulminerade i Wild Hunt-gruff. Bara snacka lite med Anabelle och kolla på människor i olika vätskor. Alla har vi våra kinks.

Hursom, valde att lita på henne, kärleken är stark och allt sånt, men så går hon och dödar den stackars Graham som var så kär. Var tydligen en pesta. Jag citerar:

Also known as a pesta, a plague maiden is one of the more insidious wraiths a witcher may come across. When provoked, a pesta calls forth clouds of plague-ridden insects that seek out their foes. The insect clouds can be destroyed with Igni or a slice of a silver sword. Aard can push the clouds back.

Så vid närmare eftertanke: hellre Graham än mig!

Tänk på att det finns en uppföljning till den questen på Fyke Island. Du måste hitta hon som gav dig uppdraget att åka till Fyke Island, och det gör du igenom att fullfölja uppdraget att hitta droskan med varor som hon har beställt men försvann. Det påverkar slutet av spelet om

du uppmanar henne att åka till Kaer Morhan istället för att tvinga henne att ge dig trollkarlens forskningsmaterial utanför tornet på Fyke Island


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

vad tyckte du om tornet? tyckte de var rejält välgjort. fick du med stackaren till tornet eller hur löste du det? vill inte spoila men dom 2 olika valet man typ får är rätt häftiga och visar hur grå daskig moralen är i witcher
särskilt om du inte får med han till tornet finns en liten sak man lätt missar

Jag tror jag lyckades att ge honom hennes ben, utan att han åkte dit. Vet du om

han åker iaf för att begrava henne och blir dödad?

?


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av kalle.lindestrom:

vad tyckte du om tornet? tyckte de var rejält välgjort. fick du med stackaren till tornet eller hur löste du det? vill inte spoila men dom 2 olika valet man typ får är rätt häftiga och visar hur grå daskig moralen är i witcher
särskilt om du inte får med han till tornet finns en liten sak man lätt missar

Ja, många val som är pest eller kolera

Skrivet av BurningMan:

Tänk på att det finns en uppföljning till den questen på Fyke Island. Du måste hitta hon som gav dig uppdraget att åka till Fyke Island, och det gör du igenom att fullfölja uppdraget att hitta droskan med varor som hon har beställt men försvann. Det påverkar slutet av spelet om

du uppmanar henne att åka till Kaer Morhan istället för att tvinga henne att ge dig trollkarlens forskningsmaterial utanför tornet på Fyke Island

Hade tänkt göra det oavsett, tuggar mest sidequests just nu innan jag går på main.


signatur
Medlem

Spännande! Jag körde igång en runda på högsta svårighetsgraden,kommit precis till före baronen men där kom jag av mig.. Får se om man kommer igång igen


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Skägg.
10 Chambers

Som väntat, Clevage Witch Kiera var ute efter min mandom! Följde dock med på picknicken som en gentleman, kollade på stjärnorna helt platoniskt. Men då viskade hon magi i örat, vad hände med samtycke?


signatur
Skägg.
10 Chambers

Hur länge kan man låta ett Griffin-huvud hänga och dingla på hästen utan att det blir äckligt? Frågar åt en kompis.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Hittade en varulv i en jordkällare med hälso-regen. F that shit tänkte jag och drog iväg till områdets baron istället.


signatur
Medlem

Ahh, ett av mina absoluta favoritspel. Spelar igenom det för tredje gången nu tack vare Netflix-serien. Jag skulle beskriva The Witcher 3 för några vänner och resultatet blev att det är som en hel säsong av Supernatural, där varje sidouppdrag är vad som händer specifikt i ett avsnitt, och mainstory är säsongens huvudtema. Svårt att beskriva, men kontentan är ju att det är ett galet välskrivet spel, med story av toppklass. Enjoy!

Geeks Gaming
Skrivet av Mufflonet:

Ahh, ett av mina absoluta favoritspel. Spelar igenom det för tredje gången nu tack vare Netflix-serien. Jag skulle beskriva The Witcher 3 för några vänner och resultatet blev att det är som en hel säsong av Supernatural, där varje sidouppdrag är vad som händer specifikt i ett avsnitt, och mainstory är säsongens huvudtema. Svårt att beskriva, men kontentan är ju att det är ett galet välskrivet spel, med story av toppklass. Enjoy!

Den där förklaringen snor jag!
För övrigt: ”Pie!” 😁

Gnällkuk
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Träffande (inte Jimmy) Hendriks. Han var död mest ledde mig mig på uppdrag om en blodig baron. Det har jag snappat upp är kul men lite för hög level för mig (är på nivå 4 efter att ha rensat White Orchard ordentligt) så jag gick för att träffa en häxa istället. Gillar tydligen att bada i skogen.

Bloody Baron-uppdraget är en av de stora höjdpunkterna till quest!

sidenote: kollade bilden ovan, fan vad fult spelet var på konsol


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Frilansare

Märker ni hur Calles inlägg går från långa och beskrivande till bild med lite text? Snart blir det en meme för varje dagboksinlägg
Men nej, han är sjuk trots allt.

@BurningMan: det är väldigt lätt missa att om man tar med resterna och han vägrar följa med och man bara runnar vidare. missar man scenen som utspelar sig i hans hus:D

MAJOR SPOILER! OBS

https://www.youtube.com/watch?v=pSvpmxTobdU


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

@BurningMan: det är väldigt lätt missa att om man tar med resterna och han vägrar följa med och man bara runnar vidare. missar man scenen som utspelar sig i hans hus:D

MAJOR SPOILER! OBS

https://www.youtube.com/watch?v=pSvpmxTobdU

Damn, inte alls som jag mindes ifrån första playthrough. Fick för mig att han åkte till Fyke Island och det som sker i stugan hände på ön. Jaja, men det här är ett av dom mer intressanta uppdragen som fastnar på minnet.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av trickeh2k:

Bloody Baron-uppdraget är en av de stora höjdpunkterna till quest!

sidenote: kollade bilden ovan, fan vad fult spelet var på konsol

Bra karaktär! Kul mekaniker! Flygande spökbebis med tydligt scriptade stopp för lite handgemäng, inte bra. Och lång jäkla questline. Tjötat lite med dottern nu på andra sidan kartan, satan vad stort Velen är.

Skrivet av Joakim Bennet:

Märker ni hur Calles inlägg går från långa och beskrivande till bild med lite text? Snart blir det en meme för varje dagboksinlägg
Men nej, han är sjuk trots allt.

Var nog mer förvirrad i början. Hade så mycket att smälta. Först efter tio timmar börjar det sätta sig. Är detta ett JRPG?


signatur
Skägg.
10 Chambers

Och på tal om ovan, vissa uppdrag (särskilt eskortvarianten) känns som World of Warcraft anno 2007. Man går en bit, fiender spawnar, får smaka stål (eller silvret) och man går vidare. Upprepa en eller två gånger innan du är framme.

Jag förstår att alla inte kan vara intrikata Witcher-uppdrag med spårning, förberedelse och moraliskt dilemma men vissa grejer har inte åldrats väl. Hur såg man på dessa aspekter för fem år sedan?


signatur
Skägg.
10 Chambers

Jag blir heller inte klok på alchemy-biten. Har en hel vägg med olika likdelar, alkohol, fett och blomster men kan inte ens koka en kopp té. Än mindre någon användbart. Och all mat är svindyr. Alla mina pengar går till nötter och frukt för den där extra energikicken under en strid. Geralt lider ofta av lågt blodsocker. Eller lågt blod.


signatur
Medlem

en let's play i text-format. innovativt. nyskapande.

Gnällkuk
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Och på tal om ovan, vissa uppdrag (särskilt eskortvarianten) känns som World of Warcraft anno 2007. Man går en bit, fiender spawnar, får smaka stål (eller silvret) och man går vidare. Upprepa en eller två gånger innan du är framme.

Jag förstår att alla inte kan vara intrikata Witcher-uppdrag med spårning, förberedelse och moraliskt dilemma men vissa grejer har inte åldrats väl. Hur såg man på dessa aspekter för fem år sedan?

Ptja, det är väl något som är genomgående för alla spel och har väl alltid varit. Inget unikt vare sig för fem år sedan eller idag skulle jag säga.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag blir heller inte klok på alchemy-biten. Har en hel vägg med olika likdelar, alkohol, fett och blomster men kan inte ens koka en kopp té. Än mindre någon användbart. Och all mat är svindyr. Alla mina pengar går till nötter och frukt för den där extra energikicken under en strid. Geralt lider ofta av lågt blodsocker. Eller lågt blod.

Du menar att du saknar recept? Själv hatade jag craftingbiten, men insåg senare att det där med oljor var verkligen användbart. Det gäller ju att du använder din magi också, inte bara huvudlöst hugga dig fram. Pengar tyckte jag aldrig att jag hade något större problem med, men jag utforskade ju frenetiskt kartan också. Måste upptäcka allt! Måste göra alla side quests! Får inte köra main innan jag börjar bli för hög lvl!

"All alchemical creations are based on formulas that are discovered via scrolls, word of mouth, and a myriad other means. Recipes can often be found in treasure chests, bought from alchemists, or obtained from certain books. Note that merchants will only sell recipes that you don't yet possess, and are therefore a good way to fill in the blanks in your alchemical knowledge. To successfully execute these recipes, Geralt must utilize items and compounds foraged, bought or otherwise crafted and be of the requisite level."

Det kan också vara bra att lära sig vissa recept för att crafta "junk" och sedan kränga det till olika handlare. Ett annat tips är att om du gillar Gwent, alltid utmana alla nya personer du möter eftersom vissa har unika kort och vissa inte går att få om man missar sin chans (Red Baron är en sådan om jag inte minns fel).


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag blir heller inte klok på alchemy-biten. Har en hel vägg med olika likdelar, alkohol, fett och blomster men kan inte ens koka en kopp té. Än mindre någon användbart. Och all mat är svindyr. Alla mina pengar går till nötter och frukt för den där extra energikicken under en strid. Geralt lider ofta av lågt blodsocker. Eller lågt blod.

Du bör crafta "Swallow", det är ju en potion som regenerar liv och så länge du har någon slags sprit på dig så fylls potions på automatiskt när du mediterar. Så slipper man spendera lika mycket på mat.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av trickeh2k:

Ptja, det är väl något som är genomgående för alla spel och har väl alltid varit. Inget unikt vare sig för fem år sedan eller idag skulle jag säga.

Du menar att du saknar recept? Själv hatade jag craftingbiten, men insåg senare att det där med oljor var verkligen användbart. Det gäller ju att du använder din magi också, inte bara huvudlöst hugga dig fram. Pengar tyckte jag aldrig att jag hade något större problem med, men jag utforskade ju frenetiskt kartan också. Måste upptäcka allt! Måste göra alla side quests! Får inte köra main innan jag börjar bli för hög lvl!

"All alchemical creations are based on formulas that are discovered via scrolls, word of mouth, and a myriad other means. Recipes can often be found in treasure chests, bought from alchemists, or obtained from certain books. Note that merchants will only sell recipes that you don't yet possess, and are therefore a good way to fill in the blanks in your alchemical knowledge. To successfully execute these recipes, Geralt must utilize items and compounds foraged, bought or otherwise crafted and be of the requisite level."

Det kan också vara bra att lära sig vissa recept för att crafta "junk" och sedan kränga det till olika handlare. Ett annat tips är att om du gillar Gwent, alltid utmana alla nya personer du möter eftersom vissa har unika kort och vissa inte går att få om man missar sin chans (Red Baron är en sådan om jag inte minns fel).

Jag håller mig borta från Gwent. Minns att jag tjänade mycket pengar på att lira något kortspel i Knights of the Old Republic men är verkligen inte sugen på att sätta mig in ett kortspel

Skrivet av Ftmch:

Du bör crafta "Swallow", det är ju en potion som regenerar liv och så länge du har någon slags sprit på dig så fylls potions på automatiskt när du mediterar. Så slipper man spendera lika mycket på mat.

Alltså, jag dammsuger ofta skogar jag tar mig igenom, plockar allt, men överallt står det "ingredients missing". Hade velat kunna trimma Witcher-sensen att söka efter en särskild ört eller kunna pinna recept under quests så jag vet vad jag behöver köpa från herbalists eller liknande.


signatur

@Carl Johansson-Sundelius: Du kan väl pinna recept så du vet vad du ska köpa hos herbalists?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Tror det ska gå att pinna recept. Annars får du skriva ner på en lapp! Haha. Framförallt swallow är en must-have potion.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av hannes.theorell:

@Carl Johansson-Sundelius: Du kan väl pinna recept så du vet vad du ska köpa hos herbalists?

Se på fan!


signatur
Skriv svar