Stresshantering

Sida 2 av 2
2019-11-22 21:56
Skrivet av Nomman:

Jag vet inte om stress är mitt problem, kanske snarare ångest. Men alla sådana problem går hand i hand, tror jag.

Det som har stärkt mig nu under hösten är 2-3 tjugominuterspromenader om dagen, nackövningar mot spänningshuvudvärk och totalt slopande av kaffe/koffein. Från att ha varit trött, nervös och håglös hela tiden har jag gått till att... faktiskt känna mig pigg och sansad oftare än inte.

Har även bytt YT/streams om kvällarna mot böcker och börjat boka in sociala aktiviteter även när jag inte känner för det (för att skratta är medicin mot allt)

Instämmer också med @gregerory och @johlor. Att prata med folk hjälper alltid. Även om det inte leder till lösningar är det förbaskat skönt att höra att nästan alla har perioder av liknande problem. T.ex. vetskapen om att en av mina kollegor har stressproblem och att en vän käkar antidepressiva... det innebär att jag inte är ensam om mina problem. Och det är överjäkla skönt. Att känna lite tillhörighet, eller vad man ska kalla det.

Jag tänker som dig, att denna typen av problem går hand i hand.

Jag körde några veckor nyligen med Te istället för kaffe, det var härligt. Jobbigt ett par dagar, men sedan kände jag en mer jämn energi. Slapp även att vara kass i magen/tarmen halva dagen. Började också att äta bättre luncher och minska på intaget av socker.

Sakta började jag känna mig stark igen, både i sinnet och kroppen.

Nu har det gått några veckor, och jag dricker återigen energidryck och kaffe samt äter snabbmat till lunch. Kom precis hem med en pizza i näven.

Tror att det är dags för mig att skaffa en partner efter 6 år av celibat.

2019-11-22 22:16

Hej!

Jag hade en period i mitt liv då jag hade väldigt mycket ångest och gick in i väggen. Jag fick förslag av en psykolog att läsa boken lyckofällan.

Den boken var en introduktion för mig till världen av KBT (hur man hanterar sina känslor/tankar och förhåller sig till dem). Med många övningar och bra beskrivet hur vi som människor fungerar och hur man kan använda kbt för att hantera allt.

Rekommenderar verkligen att alla som har ångest eller jobbiga tankar att ge boken ett försök och se om det kan hjälpa så mycket som det hjälpte mig. (Använder mig fortfarande av det som boken lärde mig idag, 6+ år senare)

Länk till boken: https://www.adlibris.com/se/bok/lyckofallan-9789127133136

2019-11-22 23:11
Skrivet av Freakon:

Många bra tips och förslag i tråden. Tack

Intressant att ingen, om jag inte är blind, har nämnt spel som ett hjälpmedel.

Kommer att prova:

1. Organisera mig genom att skriva listor
2. Göra en budget
3. Motionera mera
4. Premiera sömn
5. Äta ordentligt och regelbundet
6. Dra ner på alkohol
7. Lära mig att släppa saker för stunden

Kanske inte allt på en gång, och vissa punkter är jag redan igång med.

Det är dock svårt att ändra på en livstil som man har haft i snart 20 år.

Spel är som lösgodis - bäst i början, obehagskänslor på slutet.
Hjälper mig att skingra tankarna men tankarna kommer ikapp mig om spelsessionen blir för lång.

Nyttigt att du tar upp det här ämnet (stresshantering) och redan verkar ha kommit igång!
Mitt ena tips är att vakna med ett chock på mornarna. Snoozing ger (i alla fall mig) en kass start på dagen som sen bara blir skit. Jag är absolut ingen morgonmänniska, men en enkel timer i vägguttaget + radio (HÖG volym) + kaffebryggare (du förtjänar det!) sparkar igång de flesta. Testa åtminstone
Det andra knepet tillämpar jag när stressen kommer krypande: Djupa andetag som du vore en zen-munk. Fyll lungorna till 100% (sen 10% till för det ryms alltid), håll ett par sek. Töm till 0%, och sen liiite till. Håll. Börja om. Stressen glider iväg redan efter ett par andetag, men unna dig ett par till.

Ta hand om er.

2019-11-22 23:28
Skrivet av Nomman:

Har även bytt YT/streams om kvällarna mot böcker och börjat boka in sociala aktiviteter även när jag inte känner för det (för att skratta är medicin mot allt)

Det här är en sak jag tänkte tipsa om. Jag själv stänger faktiskt av alla mina aviseringar på min mobil från 22-07, lägger bort den och sen tittar jag inte på den igen förrän jag sitter vid frukostbordet. Handlar inte om blått skärmljus eller annat. Vad det handlar om är att låta hjärna vila, och stressen att vara tillgänglig 24/7. Den går fortfarande att ringa till mobilen dock, ifall det är något akut under natten med familjen och så.

Det där med sociala aktiviteter är bra och skratt är givetvis bra, men det kan gå åt fel håll också. Var vaksam på vad du orkar, det är viktigt också att kunna boka av saker eller säga "nej, idag orkar jag inte träffas" när en kompis frågar.

2019-11-22 23:36
Skrivet av Freakon:

Sakta började jag känna mig stark igen, både i sinnet och kroppen.

Nu har det gått några veckor, och jag dricker återigen energidryck och kaffe samt äter snabbmat till lunch. Kom precis hem med en pizza i näven.

Tror att det är dags för mig att skaffa en partner efter 6 år av celibat.

Allmän lista, men punkt 5 hanterar småätandet:

1. Träna. Sov ordentligt. Lägg dig i tid.
2. Läs Bronze Age Mindset av Bronze Age Pervert. Kan bara köpas på Amazon tror jag.
3. Skaffa en fysisk hobby.
4. Hitta ett syfte
5. Testa Intermittent Fasta. Googla. Ät endast inom 8 timmar, fasta resten. Kombinera med 24 timmars fasta två gånger i veckan. Ät bra mat (kött och grönsaker. Pasta och annat skräp mer sällan). Med tiden kan du äta skit om du så vill så länge du håller det inom 8 timmar. Håll disciplinen till 95%.
6. Sluta med porr.

Bonus: Meditera, mer böcker mindre internet/telefon (mindre *Z )

2019-11-23 10:05

Rutin, det kan låta löjligt men det är det bästa tips jag kan ge dig. Om du har en rutin för när du ska sova, äta, och träna så kommer resten falla på plats ganska naturligt. Jag går och lägger mig kl.21 och går upp kl.04:45 varje dag, oavsett om jag är ledig eller inte. Jag har mina bokstavskombinationer att ta hänsyn till, om jag inte har rutin blir hela mitt liv ett kaos av prokrastinering och dåliga ogenomtänkta beslut.

Du behöver inte börja med precis allt samtidigt, det kan vara svårt för folk att börja träna eller planera upp sin vardag om de aldrig har gjort det tidigare. Börja med att sätta tydliga tider för sömn och rucka ALDRIG på det så länge du inte har kontroll över resten.
Stress är ofta om inte alltid, ett resultat av en oförutsedd händelse eller otillräcklig planering för en kommande händelse. Jag vet att det kan låta som om jag är någon skittråkig robot, men detta fungerar för mig:

  • Sover från 21:00 - 04:45 oavsett dag i veckan

  • Tränar varannan dag, 05:00-06:00

  • Tvättar varje fredag, bäddar nytt i sängen varje söndag

  • Städar varje söndag

  • Lagar matlådor Lördag och Onsdag

Jag säger inte att du ska göra precis likadant, min poäng är att förberedelse och rutin kommer ta bort många av de stressmoment du har i vardagen. Om du redan har tränat på morgonen behöver du inte stressa över det på kvällen efter jobb/skola etc. Om du har matlådor i kylen behöver du inte bli stressad över att du måste laga mat varenda dag när du knappt har tid. Det finaste av allt är hur mycket mer tid du kommer ha, när rutinen väl finns på plats blir du även mer effektiv i utförandet. Det går inte bygga ett bra liv om du inte har en stabil grund att stå på.

2019-11-23 10:36
Skrivet av Freakon:

Många bra tips och förslag i tråden. Tack

Intressant att ingen, om jag inte är blind, har nämnt spel som ett hjälpmedel.

Kommer att prova:

1. Organisera mig genom att skriva listor
2. Göra en budget
3. Motionera mera
4. Premiera sömn
5. Äta ordentligt och regelbundet
6. Dra ner på alkohol
7. Lära mig att släppa saker för stunden

Kanske inte allt på en gång, och vissa punkter är jag redan igång med.

Det är dock svårt att ändra på en livstil som man har haft i snart 20 år.

Att skriva av mina tankar, göra "att göra"-listor har hjälpt mig mycket. Jag använder mig av OneNote (det finns säkert många alternativ, men onenote är gratis och funkar för det jag gör) Har det på alla mina datorer, min mobil och min surfplatta. Det gör att vart jag än är eller vad klockan än är har jag tillgång till min lilla "utloppslåda". När jag började hade jag ett anteckningsblock och GoogleDocs men det blev väldigt osorterat och när jag inte hade tillgång till det blev det ett stressmoment i sig

2019-11-23 12:21

En öl efter jobbet funkar för mig i alla fall.

2019-11-23 12:22

Men bara en. Tanken är inte att supa sig full direkt. En om dagen mår man bara bra av däremot.

2019-11-23 12:26

Träning (helst en mountainbike-tur, men gymmet funkar också bra), musik och läsning och egentid är mina bästa recept för att stressa ner. Har tre barn så det ges inte mycket egentid, men den som erbjuds försöker jag att göra det bästa av.

Sida 2 av 2