Stresshantering

Medlem
Stresshantering

Livet kan Ibland kännas svårt att hantera. Detta av många olika anledningar, men jag tänkte fokusera på en av dem.

Stressen.

Känslan av att tiden eller en själv inte räcker till. Den förlamande känslan som kan uppstå när stressen slår hårt i själen.

Ångesten som följer och som kryddar lite extra.

Min undran är hur ni hanterar detta i er vardag? Har ni några husmorsknep man kan till vid akuta behov, eller tänker ni mer långsiktigt?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent

Jag bollar tre jobb, håller träningar 3 gånger i veckan plus då min egen träning. Utöver det så har jag familj och barn.

Det jag upptäckt är att någonstans måste man vara ärlig med sig själv. Dvs att du bara är människa och du omöjligt kan hinna med precis allt. Sen börja sortera upp vad som du kan göra just "nu" och sådant som du kan göra senare. Det är nämligen ingen mening att börja stressa upp sig över saker som du ändå inte kan göra något åt.

Det är väl här min nyckel är också, sortera bort saker i huvudet som jag inte kan göra något åt och komma tillbaka till dem senare när jag faktiskt kan påverka de,

Exempel, jag har ett akut bankärende som MÅSTE lösas i veckan. Men jag har inte fått någon mötestid med banken förrän torsdag och idag är det måndag. Då stoppar jag den i min mentala ficka för "senare" och istället fokuserar på det jag kan göra nu.


signatur

"Writer and Fighter"

jbx
Medlem

Alkohol tyvärr, fungerar varje gång..


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Avstängd

Styrketräning, löpning & fokuserad andning är bra.

Socialt stöd (snacka med folk via voice-chat på Discord/Skype eller IRL) är också bra.

phi
Medlem
Medlem

Träning funkar för mig.

Medlem

Kör Wim Hof metoden + kallduschar, inte bara bra mot stress men även nedstämdhet/depression, förbättrar immunförsvaret och allmän brist på energi.

Använder denna 3-4 omgångar -

Wim "The Iceman" Hof är numer ganska känd och det finns en hel del vetenskap bakom denna andningsmetod:

https://www.wimhofmethod.com/practice-the-method

https://www.wimhofmethod.com/science

https://www.wimhofmethod.com/how-to-relieve-stress

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4034215/


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Inaktiv
Skrivet av jbx:

Alkohol tyvärr, fungerar varje gång..

Alkohol som lindring för stress låter inte som det mest hälsosamma även om det förmodligen är bland det vanligare metoderna. Känns mer som att man "sopar under mattan" än att handskas med den konstruktivt. Tror det finns mycket studier som visar på att fysisk träning ska ha god inverkan på stresshantering (och otaliga fler positiva effekter på kropp och mående). Kan vara värt att prova? Menar ej att predika eller klanka ner på alkohol med detta inlägg men tror på riktigt inte alkohol är lösningen på små eller stora problem och då har jag druckit min beskärda del

Medlem

Om jag märker att jag börjar bli irriterad av små saker eller inget alls (händer oftast då jag har stress i min tillvaro) så tvingar jag mig att titta på/ tänka på/ göra det jag gillar, det som jag vet gör mig glad och låter dessa saker hålla mitt humör uppe och på så sätt göra det lättare att stångas med stress.

Med jobb så försöker jag se det såhära, jag har en fast tid jag ska vara där och jobba då jag helst vill vara hemma eller göra annat.
Så då jag är på jobb vill jag att tiden går snabbt och det gör den då jag jobbar på och inte latar mig.

Sedan kommer alltid gånger då man inte kan hålla emot och ja, mitt tips är det jag skrev först och omge dig av de personer som du verkligen bry dig om.

Skrivet av Cooling23:

Träning funkar för mig.

Yepp, det är riktigt bra, ut och gå i nån timme också funkar.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Ingen som provat lämna Sverige för att byta omgivning och mentalitet? Om det blev bättre?

Medlem
Skrivet av poppeye:

Ingen som provat lämna Sverige för att byta omgivning och mentalitet? Om det blev bättre?

Jag flyttade till Japan ett par år, älskade tiden där och Japan i sig (även om det inte är ett perfekt land).
Men jag tror inte man kan fly sina mentala "spöken", har pratat med en del där och det blir inte bättre, visst är omgivningen ny, spännande och kul att utforska men, jag tror man inte ska "fly" till ett annat land för att komma ifrån nåt mentalt.

Fast, är det bara ens omgivning som drar en ner, jobb, personer osv, då kanske det kan vara nått, så länge man är ärlig med sig själv.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem
Skrivet av poppeye:

Ingen som provat lämna Sverige för att byta omgivning och mentalitet? Om det blev bättre?

Jag flyttade en vända till Sydafrika för att sedan åka vidare till Australien. Det blev att jag söp och knarkade upp mina pengar och åkte hem igen.

Det är svårt att fly sina tankar/känslor är min erfarenhet. Däremot, som jag fungerar idag, så hade jag gärna velat ha ett halvår på en öde ö där jag kan få sova.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

@Freakon: Ja det är ju ett projekt som kräver självkännedom och mognad. Framförallt att man går in till 100% i att det handlar om en enkelbiljett, så man integrerar sig i det nya landet.

Medlem

Kan tyvärr inte ge några bra tips mer än att säga att man kanske ska sluta göra 10 saker samtidigt och försöka tänka att missar man bussen eller blir lite försenad så är det inte hela världen och ett tanke sätt jag alltid haft är att det alltid löser sig i slutändan. Det bättre och leva dag för dag i stället för stressa och oroa sig för framtiden. Man lever bara 1 gång njut av livet ha inte bråttom till allt och som sagt dra inte på dig för mycket.

Medlem

Jag är arbetslös och gejmar eller tecknar mest hela dagarna. Jag känner mig tvärstressad ändå.
Det var ju inget tips utan snarare en *stress-highfive*.

KoP
Medlem

Skär ned på alla "måsten" i vardagen så löser det sig.

Medlem
Skrivet av poppeye:

@Freakon: Ja det är ju ett projekt som kräver självkännedom och mognad. Framförallt att man går in till 100% i att det handlar om en enkelbiljett, så man integrerar sig i det nya landet.

Det stämmer att det är ett projekt som kräver självkännedom och mognad. Vissa får det av resan i sig dock, jag är inte en av dem.

Att integrera sig i exempelvis Sydafrika är inga problem, där finns all världens kulturer i en enda soppa. Inget är rätt eller fel, mer eller mindre. Men du har en poäng.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av xorpen:

Jag är arbetslös och gejmar eller tecknar mest hela dagarna. Jag känner mig tvärstressad ändå.
Det var ju inget tips utan snarare en *stress-highfive*.

Det kan jag förstå. Inte kul att inte ha något att göra, så att säga. Framtiden bör vara stressande att tänka på då.

Har du något jobb på G, eller en utbildning?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent

Skriv ner allting som måste göras så att du frigör hjärnan att faktiskt fokusera och lösa saker istället för att försöka komma ihåg att som måste göras. Fungerar kanonbra för mig som är mitt i byggsvängen och bollar dagligen massa frågor med hantverkare, underentreprenörer, chefer, kollegor och beställare.

Ett plus är också att du då ser lättare om det är övermäktigt och kan utefter det omvärdera din nuvarande plan för att underlätta din situation, och i slutändan få bättre resultat.

Medlem

Lyssnar på musik ifrån MeaningWave-genren. Det är som motivations-videor med fast med fokus på musik och filosofi.

När livet är svårt, stressigt eller rentav ett enda mörker och helvete, lyssnar jag ofta på JBPWAVE: 12 Rules for Life.

Medlem
Skrivet av Sillage:

Jag flyttade till Japan ett par år, älskade tiden där och Japan i sig (även om det inte är ett perfekt land).
Men jag tror inte man kan fly sina mentala "spöken", har pratat med en del där och det blir inte bättre, visst är omgivningen ny, spännande och kul att utforska men, jag tror man inte ska "fly" till ett annat land för att komma ifrån nåt mentalt.

Fast, är det bara ens omgivning som drar en ner, jobb, personer osv, då kanske det kan vara nått, så länge man är ärlig med sig själv.

Japan är väl inte bästa landet att dra till heller om man försöker komma in i deras samhälle och inte pallar stress.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Japan är väl inte bästa landet att dra till heller om man försöker komma in i deras samhälle och inte pallar stress.

Jo, snackar vi speciellt om Tokyo så är det som vilken annan stor stad i världen, den dagliga stressen å myllret av folk och massa folk finns det sjukt mycket av i den staden :D.
Fördelen med de stora städerna i Japan är att det är så jäkla bekvämt, med all tänkbar service och mycket av det dygnet runt.
Så vill man bara koppla av hjärnan å få allt bekvämt inom räckhåll så är de städerna i Japan guld värd om man kan "ignorera" alla människor som stressar fram å tebaka omkring en.

Personligen så är det landsbygden och naturen som är min stress "dödare", som i Sverige, då man kommer ut i landsbygden och naturen så går det långsammare å folk är mer vänliga å tar sin tid, generellt då.

Men jo, håller med om att vill man passa in i samhället i Japan så tar det mycket av en, men hade jag åkt dit för att just bli av med stress så hade jag bara sett till att vara för mig själv, njuta av allt från mat, arkitektur, naturen, historia i form av tempel och museum, den underbara bekvämligheten av service och utbudet av ställen att äta och dricka. Bara njuta helt enkelt å låta stressen rinna av mig.

Efter det då skulle jag nog ta å börja försöka komma in i det Japanska samhälle.
Har man ett intresse i början för Japan så går det mycket lättare och man hittar fler saker att använda som "anti-stress medel".


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem
Skrivet av poppeye:

Ingen som provat lämna Sverige för att byta omgivning och mentalitet? Om det blev bättre?

Hur mycket man än flyr så kan man ju aldrig fly från sig själv.

Medlem

@perihelion74: Och folk undrar varför man vill hoppa skepp!

Medlem

Många bra tips och förslag i tråden. Tack

Intressant att ingen, om jag inte är blind, har nämnt spel som ett hjälpmedel.

Kommer att prova:

1. Organisera mig genom att skriva listor
2. Göra en budget
3. Motionera mera
4. Premiera sömn
5. Äta ordentligt och regelbundet
6. Dra ner på alkohol
7. Lära mig att släppa saker för stunden

Kanske inte allt på en gång, och vissa punkter är jag redan igång med.

Det är dock svårt att ändra på en livstil som man har haft i snart 20 år.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent
Skrivet av poppeye:

Ingen som provat lämna Sverige för att byta omgivning och mentalitet? Om det blev bättre?

Skrivet av Sillage:

Jag flyttade till Japan ett par år, älskade tiden där och Japan i sig (även om det inte är ett perfekt land).
Men jag tror inte man kan fly sina mentala "spöken", har pratat med en del där och det blir inte bättre, visst är omgivningen ny, spännande och kul att utforska men, jag tror man inte ska "fly" till ett annat land för att komma ifrån nåt mentalt.

Fast, är det bara ens omgivning som drar en ner, jobb, personer osv, då kanske det kan vara nått, så länge man är ärlig med sig själv.

Jag tror aldrig du kan "fly" problemen precis som Silage säger, de kommer hinna ikapp dig och så blir det bara 200% värre. Däremot kan ju byte av miljö vara bra för att kunna få lite perspektiv på saker.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ett tips som du gör redan nu....prata om det.

Alltid skönt att veta att du inte är själv.
Ofta är du inte det. T. Ex. Stressigt på jobbet, bolla med kollegor, de känner säkert samma om ni har liknande jobb. Om flera känner, prata med HR/chef om flera känner likadant.

Hemma, samma sak...prata. Kan hitta lösningar.

Återhämta dig.
Bryt mönster, hitta på saker du saknar att du gjort, gör saker du velat göra. Se fram emot saker. Viktigt i grå vardag

Du är inte ensam om det här.

Skribent
Skrivet av Gregerory:

Ett tips som du gör redan nu....prata om det.

Alltid skönt att veta att du inte är själv.
Ofta är du inte det. T. Ex. Stressigt på jobbet, bolla med kollegor, de känner säkert samma om ni har liknande jobb. Om flera känner, prata med HR/chef om flera känner likadant.

Hemma, samma sak...prata. Kan hitta lösningar.

Återhämta dig.
Bryt mönster, hitta på saker du saknar att du gjort, gör saker du velat göra. Se fram emot saker. Viktigt i grå vardag

Du är inte ensam om det här.

+1

Hela samhället är byggt idag för att vi ska stressa ihjäl oss. Det är viktigt att hitta återhämtning och som du skriver...prata om det.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag vet inte om stress är mitt problem, kanske snarare ångest. Men alla sådana problem går hand i hand, tror jag.

Det som har stärkt mig nu under hösten är 2-3 tjugominuterspromenader om dagen, nackövningar mot spänningshuvudvärk och totalt slopande av kaffe/koffein. Från att ha varit trött, nervös och håglös hela tiden har jag gått till att... faktiskt känna mig pigg och sansad oftare än inte.

Har även bytt YT/streams om kvällarna mot böcker och börjat boka in sociala aktiviteter även när jag inte känner för det (för att skratta är medicin mot allt)

Instämmer också med @gregerory och @johlor. Att prata med folk hjälper alltid. Även om det inte leder till lösningar är det förbaskat skönt att höra att nästan alla har perioder av liknande problem. T.ex. vetskapen om att en av mina kollegor har stressproblem och att en vän käkar antidepressiva... det innebär att jag inte är ensam om mina problem. Och det är överjäkla skönt. Att känna lite tillhörighet, eller vad man ska kalla det.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Ett tips som du gör redan nu....prata om det.

Alltid skönt att veta att du inte är själv.
Ofta är du inte det. T. Ex. Stressigt på jobbet, bolla med kollegor, de känner säkert samma om ni har liknande jobb. Om flera känner, prata med HR/chef om flera känner likadant.

Hemma, samma sak...prata. Kan hitta lösningar.

Återhämta dig.
Bryt mönster, hitta på saker du saknar att du gjort, gör saker du velat göra. Se fram emot saker. Viktigt i grå vardag

Du är inte ensam om det här.

Skrivet av Johlor:

+1

Hela samhället är byggt idag för att vi ska stressa ihjäl oss. Det är viktigt att hitta återhämtning och som du skriver...prata om det.

Blir glad över det ni skriver, att ni ser värdet i att öppet prata om detta. Jag är helt på er sida och tror att det är ett viktigt steg att ta för att må bra.

När jag mår som sämst, då är jag upptagen av mina egna tankar (ofta om mig själv), så skapar det en bubbla av att lösningar på världens problem kräver att jag agerar.

Verkligheten fungerar inte så.

Visst, jag kan lösa en hel del. Men det finns väldigt mycket som jag ej kan lösa och då bör jag ej lägga energi på att lida över det. Det är bara att acceptera att man är blott en individ av många miljarder.

Och det är helt okej.

Ett exempel på att detta är att jag medvetet har börjat boka saker med individer som ej kräver alkohol eller andra smörjmedel, och för varje vecka som går så blir jag mer jordnära och ödmjuk. Vilket direkt bidrar till ro i sinnet.

Det låter så självklart när man skriver det, men det är så svårt att applicera i verkligheten.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

12
Skriv svar