John Carmack skiftar fokus - från VR till AI

Robot
John Carmack skiftar fokus - från VR till AI
Medlem

VR lyfte väl aldrig riktigt och slog igenom på bred front, så det är väl naturligt att en teknikvisionär som honom byter spår.

Medlem
Skrivet av Piddelito:

VR lyfte väl aldrig riktigt och slog igenom på bred front, så det är väl naturligt att en teknikvisionär som honom byter spår.

Jag skulle vilja påstå motsatsen, att VR är större än någonsin. Jag tror ingen förväntade sig att Agda, 87 år eller Tiffany, 15 år, skulle kasta sig efter VR. VR har nått ut till sin målgrupp och communityn växer. Problemet för Carmack är att hans expertis inte behövs inom VR längre. Nu är det egentligen prestanda och skärmupplösning som behöver utvecklas. Prestandan kan visserligen förbättras med hjälp av machine learning och deep learning, som eye tracking, igenkänning av gester osv, så på ett sätt så kommer Carmack fortfarande arbeta med att förbättra VR, men hans intelligens kommer att gagna så många fler branscher än bara VR.

Medlem
Skrivet av Piddelito:

VR lyfte väl aldrig riktigt och slog igenom på bred front, så det är väl naturligt att en teknikvisionär som honom byter spår.

Inte helt korrekt. VR slog aldrig igenom men den dog aldrig heller. Och från vad jag kan se så håller den på att växa i en stadig takt med ständigt nya spel som blir mer och mer advancerade.

Jag skulle tippa på 4-5 år till innan något riktigt rejält kommer att hända inom VR, när priset på hårdvaran samt kringutrustningen är tillräckligt lågt för en average Joe.

Medlem
Skrivet av Piddelito:

VR lyfte väl aldrig riktigt och slog igenom på bred front, så det är väl naturligt att en teknikvisionär som honom byter spår.

Jag var personligen aldrig intresserad av VR innan jag testade Oculus Quest. Det kommer dröja innan vi når mass-market adoption men jag tror att vi med Quest tagit det första steget mot det.

Medlem
Skrivet av Piddelito:

VR lyfte väl aldrig riktigt och slog igenom på bred front, så det är väl naturligt att en teknikvisionär som honom byter spår.

Än. VR har inte lyft än. Hade man bara gett det några år hade hem PC aldrig slagit igenom.

Medlem
Skrivet av Skyrage:

Inte helt korrekt. VR slog aldrig igenom men den dog aldrig heller. Och från vad jag kan se så håller den på att växa i en stadig takt med ständigt nya spel som blir mer och mer advancerade.

Jag skulle tippa på 4-5 år till innan något riktigt rejält kommer att hända inom VR, när priset på hårdvaran samt kringutrustningen är tillräckligt lågt för en average Joe.

Kanske det? Men jag tror sannolikheten är betydligt större att det bara blir ännu en gimmick, likt 3d-tv. Den som lever får se.

Medlem

VR är ju stendött så man förstår att han vill gå vidare.

Umi
Medlem

Någon som har testat valves index? Ser fräckt ut med finger tekniken

Medlem

Bra, jag hoppas han kommer använda tekniken i spel. Facebook förtjänade inte honom.

1
Skriv svar