Vad gillar ni för öl? 🍺

Inaktiv

Tog en Pohjala Cowboy breakfast förut ikväll. Exakt som jag vill ha dom, mörka, smakrika och över 10%. Synd att dom alltid ska kosta så mycket men klart värda priset.

Medlem

dricker för att bli fuckad generellt. men är jag ibland folk som bryr sig så tar jag välll nån random IPA


signatur

Allätare

Medlem

Kul med den här tråden. Hade glömt bort den.
Kommer med en öl som är väldigt god

Burken känns kanske igen.
Är man från Norra norrland så var nog för vissa Lapin Kulta (Laplands guld) en vanligare öl än tex Norrlands Guld och burken ser ut som Lapin Kulta burken gjorde tidigare.
Original Lapland Lager är gjort på originalreceptet till Lapin Kulta.
Finns en rolig historia som jag fick berättat för mig på Restaurangen på svenska sidan Kukkolaforsen.
En släkting till den som grundade Lapin kulta hittade receptet på handskriven lapp och började sen brygga själv i liten skala.
Lapin kulta varumärket är sedan länge sålt till storbryggerier Hartwall så han fick hitta på ett annat namn, då blev det Original Lapland Lager.
Ölet görs idag Tornio i liten skala och smakar riktigt gott, typisk "små bryggeri öl".
Ölet finns att köpa i vissa affärer gränstrakerna Sverige/Finland och på vissa bolag.
Så ser ni den, köp


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Kul med den här tråden. Hade glömt bort den.
Kommer med en öl som är väldigt god
https://i.imgur.com/yBw2aLL.jpg

Burken känns kanske igen.
Är man från Norra norrland så var nog för vissa Lapin Kulta (Laplands guld) en vanligare öl än tex Norrlands Guld och burken ser ut som Lapin Kulta burken gjorde tidigare.
Original Lapland Lager är gjort på originalreceptet till Lapin Kulta.
Finns en rolig historia som jag fick berättat för mig på Restaurangen på svenska sidan Kukkolaforsen.
En släkting till den som grundade Lapin kulta hittade receptet på handskriven lapp och började sen brygga själv i liten skala.
Lapin kulta varumärket är sedan länge sålt till storbryggerier Hartwall så han fick hitta på ett annat namn, då blev det Original Lapland Lager.
Ölet görs idag Tornio i liten skala och smakar riktigt gott, typisk "små bryggeri öl".
Ölet finns att köpa i vissa affärer gränstrakerna Sverige/Finland och på vissa bolag.
Så ser ni den, köp

Intressant anekdot Längesen man drack Lapin Kulta och den du visa har jag nog aldrig druckit.

Medlem

Guinness
Hobgoblin
Bishop finger
new castle brown ale

Så jag är mer en Ale drickare i stället för ÖL men visst jag har druckigt norrlands guld, Kung,Stark öl, Falcon med fler men jag har alltid tyckt att dom smakar blaskig typ som någon spätt ut dom med vetten innan dom såldes. Men jag har inte haft en öl på 5 år nu.

Skribent

Den där på bolaget som heter "grosshandlaren" behöver ni INTE köpa iaf...

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/grosshandlarens-15641...

Extremt vidrig eftersmak.

Medlem

Oftast norrlands djup 👍

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Guinness
Hobgoblin
Bishop finger
new castle brown ale

Så jag är mer en Ale drickare i stället för ÖL men visst jag har druckigt norrlands guld, Kung,Stark öl, Falcon med fler men jag har alltid tyckt att dom smakar blaskig typ som någon spätt ut dom med vetten innan dom såldes. Men jag har inte haft en öl på 5 år nu.

Det är goda öl.
Jag gillar såna mest också vissa lager är goda, speciellt såna från mindre bryggerier.
Pale Ale gillar jag dock inte, alldeles för mycket sur fruktsmak i dom fleata. Brukar prova vissa ibland men oftast tycker jag det är riktigt dåligt.
Ju skrikigare burk men färger och frukter ju äckligare


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Duke_Gamer:

Guinness
Hobgoblin
Bishop finger
new castle brown ale

Så jag är mer en Ale drickare i stället för ÖL men visst jag har druckigt norrlands guld, Kung,Stark öl, Falcon med fler men jag har alltid tyckt att dom smakar blaskig typ som någon spätt ut dom med vetten innan dom såldes. Men jag har inte haft en öl på 5 år nu.

Menar du öl i allmänhet då eller öl som norrlands osv? Jag har druckit öl vid typ 3-5 tillfällen sedan sommaren varav en gång blev berusad men oftast blir det 2-3 st på sin höjd utspritt över hela kvällen men jag tycker inte om det så mycket längre då jag bara blir seg och orkeslös även lite dagen efter, kanske pga att djupsömnen förstörs, så det blir sällan man ”kostar på sig” att ta nån öl nu om det inte finns något roligt sammanhang som en restaurangmiddag eller så.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Menar du öl i allmänhet då eller öl som norrlands osv? Jag har druckit öl vid typ 3-5 tillfällen sedan sommaren varav en gång blev berusad men oftast blir det 2-3 st på sin höjd utspritt över hela kvällen men jag tycker inte om det så mycket längre då jag bara blir seg och orkeslös även lite dagen efter, kanske pga att djupsömnen förstörs, så det blir sällan man ”kostar på sig” att ta nån öl nu om det inte finns något roligt sammanhang som en restaurangmiddag eller så.

Jag menar all öl/ale/sprit i överlag inte druckigt på 5 år nu. Jag sluta dricka pga 2 saker först för jag fått barn och jag har den synen jag vill inte drika alkohol när barnen är omkring sedan så sist jag drack så fick jag hjärtklappning vet ej varför kolla med läkaren och det var inget fel eller så men det var obehagligt som tusan.

Inaktiv
Skrivet av Duke_Gamer:

Jag menar all öl/ale/sprit i överlag inte druckigt på 5 år nu. Jag sluta dricka pga 2 saker först för jag fått barn och jag har den synen jag vill inte drika alkohol när barnen är omkring sedan så sist jag drack så fick jag hjärtklappning vet ej varför kolla med läkaren och det var inget fel eller så men det var obehagligt som tusan.

Okej läskigt, det vill man inte vara med om. Hur tycker du det har gått då att vara utan? Bara faktumet att du faktiskt tog det här beslutet får mig att tro att det inte var jättesvårt? Tänker bara iom att de flesta skulle krävas väldigt mycket mer innan de slutar med alkohol.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Okej läskigt, det vill man inte vara med om. Hur tycker du det har gått då att vara utan? Bara faktumet att du faktiskt tog det här beslutet får mig att tro att det inte var jättesvårt? Tänker bara iom att de flesta skulle krävas väldigt mycket mer innan de slutar med alkohol.

Kan säga för mig var det ej svårt alls då jag redan drack väldigt sällan just för jag alltid alltid tycket det varigt slöseri med pengar och jag har hällre lagt pengearna på nytt spel hehe. Tänk om det var lika lätt och sluta snus så skulle jag nog spara minst 400kr varje månad men sluta snusa är ömöjligt känns det som har försökt en jädra massa gånger.

Inaktiv
Skrivet av Duke_Gamer:

Kan säga för mig var det ej svårt alls då jag redan drack väldigt sällan just för jag alltid alltid tycket det varigt slöseri med pengar och jag har hällre lagt pengearna på nytt spel hehe. Tänk om det var lika lätt och sluta snus så skulle jag nog spara minst 400kr varje månad men sluta snusa är ömöjligt känns det som har försökt en jädra massa gånger.

Okej tur att det var en enklare sak att sluta med. För mig hade det nog varit samma om jag av medicinska skäl inte bör dricka iom att jag knappt dricker ändå men min motsvarighet till snus är nog godis eller socker i stort. Vet inte hur mycket jag lägger och är ingen stormumsare men det är svårt att stå emot när sötsuget slår på så då blir det en promenad till närmaste sockerlangare.

Inaktiv
Fråga

Bakgrund till fråga: hamna på en podd där någon skrivit in och frågat varför folk reagerar så starkt när hon berätta att hon inte tänkt skaffa barn, vilket fick mig att tänka på att folk ofta reagerar när man säger att man inte dricker som om man måste ha en anledning, t ex att man ska köra bil, jobba imorn, är gravid osv osv. Jag tänker mig att liknande reaktioner uppstår mot de flesta med alternativa livsstilar som veganer, nykterister osv.

Fråga: Hur reagerar folk om du säger att du inte dricker och vad svarar du på det?

Och till de som konsumerar alkohol och träffar någon som inte gör det, hur reagerar ni på det?

Fotnot: Jag är medveten om att tråden börjar hamna en smula off topic men det rör ändå ämnet.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Okej tur att det var en enklare sak att sluta med. För mig hade det nog varit samma om jag av medicinska skäl inte bör dricka iom att jag knappt dricker ändå men min motsvarighet till snus är nog godis eller socker i stort. Vet inte hur mycket jag lägger och är ingen stormumsare men det är svårt att stå emot när sötsuget slår på så då blir det en promenad till närmaste sockerlangare.

haha jag vet hur det är choklad äts kanske lite för mycket.

Medlem

Jag älskar i princip all öl. Jag var dum nog att dra ner Untappd-apped i februari i år... har druckit 284 olika storter så långt, och jag är i princip helt isolerad i Norge med världens dyraste öl, med riktigt sunkigt utbud. Har varit ett dyrt år det här med andra ord. Jag älskar däremot helt vanlig pilsner. En stabil kompanjon här i livet.


signatur

Spana in mina "Chiptunes on Crack"
https://www.youtube.com/c/SwedishWargoat

Releasehästryttare

Testa denna:

Vansinnigt god!

Fragtjuv

Jag får väl erkänna att jag uppskattar all öl från lager till IPA men det godaste jag vet är stout. Gärna från Ten hands brewing eller To Øl.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Jag brygger egen öl på fat och har en ölkyl med två tappar. Brukar oftast bli humliga apor, alltid en tapp med det. Bryter sen av med lite andra sorter också för den andra tappen. Just nu är det en ipa och en lager i kranarna. Stout är annars en höjdare, veteöl också. Men gladast blir jag alltid av välhumlade öl som doftar blommor och tropiska frukter, med en välbalanserad beska.

Medlem

Norrlands Guld!
Har några oöppnade burkar och flaskor som "dekoration" i kylskåpet, haha
Men när det gäller själva innehållet, ölet, så hatar jag all öl. 100% oduglig dryck, kan inte dricka den hemska hemska beska smaken utan att få rejält med kväljningar.

Medlem

Var i Prag och drack Pilsner Urquell på tapp på olika platser. Riktigt god.
Vet inte om flaskan på bolaget är riktigt samma men liknande kanske


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Undviker att dricka alkohol pg av medicinering, iom att pulsen går up till 462 slag per minut. Jag KAN dricka men måste av medicinen i sådär 2-3 dagar innan.

Men den öl jag gillade att dricka när jag var yngre så var det Stout, typ Guinness och Murphys (favorit), prövade många sorter och men fastnade inte för något annat.

Medlem

Gärna en kall om man ska vara kräsen


signatur
Medlem

Världens godaste Öl.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Undviker att dricka alkohol pg av medicinering, iom att pulsen går up till 462 slag per minut. Jag KAN dricka men måste av medicinen i sådär 2-3 dagar innan.

Men den öl jag gillade att dricka när jag var yngre så var det Stout, typ Guinness och Murphys (favorit), prövade många sorter och men fastnade inte för något annat.

Egentligen lika bra kan jag tycka. Öl må va gott, men ingen vidare för hälsan.
Sen finns det ju idag flera bra alkohol- och kalorifria alternativ som kan funka som substitut.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Egentligen lika bra kan jag tycka. Öl må va gott, men ingen vidare för hälsan.
Sen finns det ju idag flera bra alkohol- och kalorifria alternativ som kan funka som substitut.

Vill jag känna smaken så kör jag sån där godis med Alkohol i. Öl är inget jag direkt längtar efter, gillar mest söta viner och likör. Men det kan vara gott med en kall lager till mat ibland.

Medlem

Främst lager. Pilsner är bra.

Men egentligen dricker jag i princip allt, bortsett från Stout och riktigt mörk öl, som smakar skit i mitt tycke.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Älskar öl och har närmare 1000 olika öl loggade på untappd.

Jag dricker främst neipa & stout, Stigberget är nog mitt favoritbryggeri.

En westcoast ipa efter jobbet en fredag är kärlek <3.

Releasehästryttare

Vettefasiken om detta kan klassas som öl längre, hittade en som har massa fruktsmak, god men tror inte jag kommer köpa den igen då den har för låg procent.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Norrlands Guld!
Har några oöppnade burkar och flaskor som "dekoration" i kylskåpet, haha
Men när det gäller själva innehållet, ölet, så hatar jag all öl. 100% oduglig dryck, kan inte dricka den hemska hemska beska smaken utan att få rejält med kväljningar.

Norrlands guld är svår att tycka om och jag gillar öl


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar