The Division 2, Officiella speltråden – Allmän diskussion / Story / Spelare till PS4 / Guide / Frågor

Medlem

The Division 2 - säsong 9 Hidden Alliance släpps 12 maj.
https://twitter.com/TheDivisionGame/status/152370946165900902...

Generell artikel från Ubisoft
https://www.ubisoft.com/en-us/game/the-division/the-division-...

Summering på Reddit
https://www.reddit.com/r/thedivision/comments/ul5opn/the_divi...

Ett par axplock;

Countdown - nytt game mode "Countdown, the new co-op mode, unites eight Division Agents and challenges them to work together to restore stability to a power plant infested with enemies and other hazards."

Expertise - nytt system för att uppgradera gear. "Players can build their Expertise by using any item in the game. As they use items, they'll become more proficient with them. Once they've maxed out their Proficiency Rank with an item type, they'll be able to upgrade its base stats."

Trailer

Medlem

En enkel översikt av Division 2 story och samband i bildformat. OBS Spoilers!

Källa: https://www.reddit.com/r/thedivision/comments/w21ris/thedivis...

Medlem

@Fulci Såg att Division 2 är på rea på PS Store. Hur är det att hoppa in i nu om man inte spelat innan?


signatur

PSN: OAKTHYR

Moderator | Testpilot
Skrivet av OAKTHYR:

@Fulci Såg att Division 2 är på rea på PS Store. Hur är det att hoppa in i nu om man inte spelat innan?

Funderar samma. Skulle bli PC för mig, men är sugen på att ge spelet ett försök.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

@Fulci Såg att Division 2 är på rea på PS Store. Hur är det att hoppa in i nu om man inte spelat innan?

Det är helt ok, och Playstation har en aktiv multiplayer community. Såg någon som rankade den som mest aktiv, sen PC och sen Xbox.

Kolla videos på youtube och läs lite aktuella recensioner innan köp. Utan expansionen Warlords of New York får du inte tillgång till ett par av de senaste game modes. Men börja så billigt som möjligt med grundspelet och testa om spelet är något för dig.

Det är en looter shooter, men tycker att fiender går ner rimligt snabbt med rätt build. Det finns "bullet sponge" på högsta svårighetsnivå, speciellt bossar och liknande. Nu är spelet rätt balanserat så väldigt många olika builds fungerar bra.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Funderar samma. Skulle bli PC för mig, men är sugen på att ge spelet ett försök.

Specifikt PC har kraschproblem sen TU15 (title update). De ska ha en fix som släpps 9 augusti i samband med nästa event och uppdatering vad jag förstått. Jag skulle vänta till efter det och kolla om problemen är lösta. Har för mig trickeh2k här testade för någon vecka sedan och hade mycket problem med krascher. Jag har också krascher, men inte lika illa.

Gnällkuk
Skrivet av uberpwnage2.0:

Funderar samma. Skulle bli PC för mig, men är sugen på att ge spelet ett försök.

Avvakta. Jag kände samma för ett par veckor sedan, tyvärr så pajade senaste patchen spelet och det kraschar stup i kvarten och är helt ospelbart. Vet inte om det är så att de är tunna på manskap men tisdagar ska det vara patchdag men det har inte annonserats om någon patch ännu.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fulci:

Det är helt ok, och Playstation har en aktiv multiplayer community. Såg någon som rankade den som mest aktiv, sen PC och sen Xbox.

Kolla videos på youtube och läs lite aktuella recensioner innan köp. Utan expansionen Warlords of New York får du inte tillgång till ett par av de senaste game modes. Men börja så billigt som möjligt med grundspelet och testa om spelet är något för dig.

Det är en looter shooter, men tycker att fiender går ner rimligt snabbt med rätt build. Det finns "bullet sponge" på högsta svårighetsnivå, speciellt bossar och liknande. Nu är spelet rätt balanserat så väldigt många olika builds fungerar bra.

Specifikt PC har kraschproblem sen TU15 (title update). De ska ha en fix som släpps 9 augusti i samband med nästa event och uppdatering vad jag förstått. Jag skulle vänta till efter det och kolla om problemen är lösta. Har för mig trickeh2k här testade för någon vecka sedan och hade mycket problem med krascher. Jag har också krascher, men inte lika illa.

Skrivet av trickeh2k:

Avvakta. Jag kände samma för ett par veckor sedan, tyvärr så pajade senaste patchen spelet och det kraschar stup i kvarten och är helt ospelbart. Vet inte om det är så att de är tunna på manskap men tisdagar ska det vara patchdag men det har inte annonserats om någon patch ännu.

Ah okej. Men då avaktar jag då. Tack så mycket!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Började köra lite Division 2 igen nu, då det snart släpps på Steam också.

Men vilken kraschfest det är nu på PC. Kraschar väldigt ofta. Rensade alla inställningar och shader cache, men det spelade ingen roll. Jag är inte den enda med probelm, läst lite på forum och nätet och det är många PC-spelare som har krascher. Svagt av Ubisoft och Massive (eller vilka det nu är som underhåller spelet).

Medlem

Testservern för Season 11 och TU17 patchen har öppnats. Nedan är notes.
https://discussions.ubisoft.com/topic/184026/welcome-to-the-s...

Medlem

Ser att spelet finns tillgänglig via PS Plus Extra. Är skeptisk till att det ger hela upplevelsen med allt dlc osv? Är det någon som vet vad man faktiskt får?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Ser att spelet finns tillgänglig via PS Plus Extra. Är skeptisk till att det ger hela upplevelsen med allt dlc osv? Är det någon som vet vad man faktiskt får?

Kollar på PS store och där är spelet väldigt dyrt just nu (originalpris).

Verkar vara "Standard Edition" man får på PS Plus. Det är spelet och kampanjen i Washington upp till level 30. Billigaste valet ifall man man bara vill få en känsla ifall spelet är något för en.

Sen kom det en expansion till spelet som följer med i "Warlord of New York" utgåvan. Det är upp till level 40 som är max och där "endgame" är och sannolikt kommer vara för all framtid.

Ultimate Edition är bästa valet för de som tänker lägga mycket tid på spelet. Det ingår bland annat en level 30 boost, vilket gör att man kan börja alts på level 30 och slippa spela igenom hela spelet för att nå max level. Samt season 1 paketet med olika svårighetsgrader på en del uppdrag.

Priserna på Steam är vad jag tycker är mer rimliga priser nu för ett 3,5 år gammalt spel.
Tom Clancy's The Division 2 Standard Edition: €9
Tom Clancy's The Division 2 Warlords of New York Edition: €18
Tom Clancy's The Division 2 Warlords of New York Ultimate Edition: €24
DLC The Division 2 - Warlords of New York - Expansion (om man har standard och vill lägga på expansionen): €9

-----

För nya spelare kommer man stöta på en vägg i slutet av spelet där det finns två massiva grinds. Det är för endgame spelare som lägger mycket tid på spelet, SHD Levels och Expertise.

SHD Levels är lite som Paragon levels i D3, men de tar längre tid att levla. Upp till SHD level 1000 får man olika bonusar som ökar skada med mera i spelet. Efter level 1000 är det bara extra material. SHD levels är permanenta, man behöver bara göra det en gång. De gäller för alla alts också, även nya.

Expertise är extra gear levels som just nu har en max level på 21 just nu, och tar massivt med tid att nå. För varje level man nått kan man höja stats på gear. Upp till level 21 alltså, men efter level 10 börjar det kosta mycket dyra material att höja. På vapen ger varje level +1% dam. Det går just nu alltså att öka vapenskadan med +21% på max level. Det enklaste för expertise är att fokusera på ett vapen man verkligen gillar, och höja det så högt man kan. Det går att donera loot för att öka expertise level, men det är många sublevels (cirka 200) för att öka 1 expertise.

-----

PVP är normaliserad, men gear och builds spelar förstås fortfarande roll. Jag spelar inte PVP så har inte mycket att komma med där. Det finns Dark Zones där det är fri PVP, man kan alltså stöta på teams med 4 spelare och bli dödad innan man hinner reagera som solo spelare. Sen finns det Conflict som är teambaserad PVP med två olika lägen i stil med team death match och capture point.

-----

DLC finns inte direkt, om man inte räknar uppgraderingar från Standard utgåvan. Spelet har däremot säsonger där en jakt på en boss med fyra löjtnanter, med lite ny story och ny gear/loot. Där kan man betala cirka €10 för att få extra loot, men det är cosmetics och mindre saker. Just nu spelas säsong 10 men den är slut om ett par veckor. På testservern finns patch och viss loot från säsong 11 som kommer börja ett antal veckor efter säsong 10 är slut.

Medlem

Såg att det släppts på Steam och blev lite sugen då det är billigt.. men jag önskar att det kom ett "game mode" där fiender inte är bullet sponges, gillar idéen bakom spelet men hatar verkligen spel med bullet sponge fiender som inte borde tåla så mycket. I till exempel Doom kan jag förstå, men inte i ett spel som detta som ska vara "verklighetstroget". Det är även redan tillräckligt segt.

Medlem

Division har så sjukt stor potential men spelet dör på sånna saker som tex Bulletsponges, kul att tömma 4567kulor i någon så får dom 1i HP healar till full igen med ett medkit, 5567kulor senare, rince and repeat

Medlem

Ett en del fiender tar ett tag att skjuta ner på högsta svårighetsgraden är för att det är en looter shooter. En 3rd person cover shooter med vissa rpg-system. Spelet fungerar lite som Diablo 3 eller andra liknande spel. Det är inte så mycket rollspel, utan ett action/combatspel med mekanik från rpg. Division 2 är alltså inte byggt runt realism eller att man ska kunna döda alla fiender med en headshot. Gillar man inte det, är det ok, det finns många andra spel som kanske passar. Men de flesta borde känna igen speltypen vid det här laget.

Medlem

Tycker det är ett riktigt bra lir. Världsbygget är riktigt bra och snyggt. Kör cyberpunk nu så har inte lirat på ett tag. Men om man gillar loot, open world och att bara mysa på och samla resurser samtidigt som man hoppas på att få ett legendariskt dropp så är detta ett spel man inte ska tvivla på👍
Sedan finns det såklart bullet svampar och allt sånt, men när man lyckats "bygga" sin gubbe eller gumma så upplever inte jag det som ett problem 1900 H senare tycker jag fortfarande om spelet!!

Medlem

The Division 2 får imorgon sin största uppdatering på ett tag. Det så kallade Project Resolve gör om en hel del system och inför flera livskvaliteförbättringar i uppdateringen. Kommer också en ny säsong Year 5 Season 3: Vanguard. Där spelarna ska leta efter Kelso som försvunnit.

Patchnotes
https://www.ubisoft.com/en-us/game/the-division/the-division-...

Medlem
Skrivet av Fulci:

The Division 2 får imorgon sin största uppdatering på ett tag. Det så kallade Project Resolve gör om en hel del system och inför flera livskvaliteförbättringar i uppdateringen. Kommer också en ny säsong Year 5 Season 3: Vanguard. Där spelarna ska leta efter Kelso som försvunnit.

Patchnotes
https://www.ubisoft.com/en-us/game/the-division/the-division-...

https://staticctf.ubisoft.com/J3yJr34U2pZ2Ieem48Dwy9uqj5PNUQT...

Ska försöka ta mig in och testa.

Medlem

Intressant, kommer looten också förändras? Minns att Div 2 led av samma problem som Diablo 4 just nu, attribut-poolen på prylarna var alldeles för stor, så det var i princip omöjligt att få exakt de attributen man ville ha.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Nu har jag installerat uppdateringen. Undrar om det är värt att göra en helt ny karaktär för att lära mig på nytt eller om jag ska använda någon av mina fyra.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Nu har jag installerat uppdateringen. Undrar om det är värt att göra en helt ny karaktär för att lära mig på nytt eller om jag ska använda någon av mina fyra.

Du kommer alltid behålla din huvudkaraktär, du har tre nya du kan skapa eller ta bort när du vill. Det är en bra sak för du alla kommer behålla din uppnådda "gearscore" Hur som helst uppmanar alla att ta en titt på Div 2 som gillar någorlunda "realistiska" lootershooters. Älskar det spelet och den här massiva uppdateringen rockar. 2025 kommer nästa DLC, Brooklyn. Tyvärr så får vi hålla ut så länge men de som är nya har såå mycket att göra så de kommer knappast känna av väntan. Börjar få folk tillbaks nu när Avatar är släppt och Star Wars spelet släpps senare i år. Då kommer arbetet på Div 3 förmodligen börja på riktigt. Även om det troligen ligger år framåt.


signatur

7900XTX
7800X3D

Gnällkuk
Skrivet av alias:

Du kommer alltid behålla din huvudkaraktär, du har tre nya du kan skapa eller ta bort när du vill. Det är en bra sak för du alla kommer behålla din uppnådda "gearscore" Hur som helst uppmanar alla att ta en titt på Div 2 som gillar någorlunda "realistiska" lootershooters. Älskar det spelet och den här massiva uppdateringen rockar. 2025 kommer nästa DLC, Brooklyn. Tyvärr så får vi hålla ut så länge men de som är nya har såå mycket att göra så de kommer knappast känna av väntan.

Ohh, vågar man drömma om att det bli Brooklyn by Winter?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk

Funkar DX12 nu btw? Testade starta spelet här om dagen, får typ 12-14fps och det hackar satan. DX11 verkar fungera dock.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Funkar DX12 nu btw? Testade starta spelet här om dagen, får typ 12-14fps och det hackar satan. DX11 verkar fungera dock.

För mig gör det det efter jag bytte system, innan uppdateringen. Inga crasher med DX12. Jag hade nog tur. Man vet aldrig
Hmm, låter konstigt att du får de resultaten med DX12, ska ge bättre prestanda men vissa har krasher så även jag innan jag gick från AM4 till AM5. Aldrig upplevt det du säger dock.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Du kommer alltid behålla din huvudkaraktär, du har tre nya du kan skapa eller ta bort när du vill. Det är en bra sak för du alla kommer behålla din uppnådda "gearscore" Hur som helst uppmanar alla att ta en titt på Div 2 som gillar någorlunda "realistiska" lootershooters. Älskar det spelet och den här massiva uppdateringen rockar. 2025 kommer nästa DLC, Brooklyn. Tyvärr så får vi hålla ut så länge men de som är nya har såå mycket att göra så de kommer knappast känna av väntan. Börjar få folk tillbaks nu när Avatar är släppt och Star Wars spelet släpps senare i år. Då kommer arbetet på Div 3 förmodligen börja på riktigt. Även om det troligen ligger år framåt.

Jo tack jag vet 😊 Jag har fyra karaktärer nu. Jag undrar bara om det skulle vara skönt med en nystart nu med uppdateringarna.
Jag började nu med fullt inventory och en build jag inte vet hur eller varför jag satte ihop. Den verkar fungera på challenging åtminstone.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jo tack jag vet 😊 Jag har fyra karaktärer nu. Jag undrar bara om det skulle vara skönt med en nystart nu med uppdateringarna.
Jag började nu med fullt inventory och en build jag inte vet hur eller varför jag satte ihop. Den verkar fungera på challenging åtminstone.

Förmodligen kan du slänga det mesta i din inventory, kolla statsen, och framför allt fyll på ditt recalibration library innan du dumpar saker. Det är också omgjort nu, kallas tinkering och du kan göra det "on fly" i open world... Beror på hur länge sen det är du spelade och vad som fanns då. Du har säkert sjyssta grejor som du bör spara. Om inte annat för att maxa recal library.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Säg till om någon vill spela på PC, såkan vi teama up.

Trailern The Division 2: Year 5 Season 2 - Puppeteers
https://www.youtube.com/watch?v=2dbmvAQAwfg

Och dagens vanguard update trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=sRIuXgU0spw


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Förmodligen kan du slänga det mesta i din inventory, kolla statsen, och framför allt fyll på ditt recalibration library innan du dumpar saker. Det är också omgjort nu, kallas tinkering och du kan göra det "on fly" i open world... Beror på hur länge sen det är du spelade och vad som fanns då. Du har säkert sjyssta grejor som du bör spara. Om inte annat för att maxa recal library.

Jo, tyvärr kommer det nog att ta ett tag att rensa. Men säkert mycket skräp ja. Får sikta på någon rolig build sen.

Gnällkuk
Skrivet av alias:

För mig gör det det efter jag bytte system, innan uppdateringen. Inga crasher med DX12. Jag hade nog tur. Man vet aldrig
Hmm, låter konstigt att du får de resultaten med DX12, ska ge bättre prestanda men vissa har krasher så även jag innan jag gick från AM4 till AM5. Aldrig upplevt det du säger dock.

Minns att jag hade det problemet intermittent på gamla systemet, oftast hjälpte en omstart men inte alltid. Avinstallerade och installerade om igår, får testa ikväll sen om det funkar bättre.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jo, tyvärr kommer det nog att ta ett tag att rensa. Men säkert mycket skräp ja. Får sikta på någon rolig build sen.

Nej, nej, rensar dagligen Tar några minuter. En ganska standard build som klarar det mesta är 4st striker och två andra som ger dig upp till 60%crit chance då det är max, allt annat på crit damage. En del vill ha mer survialbility (blå) och andra vill köra skill builds eller healer, finns hur många möjligheter som helst.

Finns nu något som heter "countdown" som är det absolut snabbaste läget att få bra loot. Nybörjar vänligt som fasiken dessutom, bara att följa efter de andra och du kan ställa in viken typ av loot du är intresserad av så droppar det den mest. Kör challenging svårighet då heroic knappast gör större utdelning men är större chans att faila.Vet inte om det fanns innan du slutade spela, finns ett par nya spellägen som kommit till efter det också.


signatur

7900XTX
7800X3D

Skriv svar