GOG säger upp folk, ekonomiska svårigheter påstås ligga bakom

Sida 2 av 2
2019-02-27 20:57

Trist. Jag spelar i princip bara den typ av spel GOG har så köper 80% av mina spel där.
Saknar vissa AAA RTS och typ nyaste DOOM...oxh nu då senasye Walking Dead

2019-02-28 09:56

Hej alla,

Anledningen till detta är inte att de inte hänger med i marknaden, det är för att de inte ändrar på sig snabbare och läser av marknaden och anställer marknadsförare som faktiskt kan spelmarknaden bättre. Tittar vi på kinguin som säljer mycket spel (inget gnälll nu om det, tack) med att priserna ändras efter hur efterfrågan ser ut. Ta en ärlig titt på GoG, säg mig. Priserna för spelen som säljs.. Titta på de stora titlarna, de säljer The Witcher 3 (om det inte är rea) för 599kr eller något. Det är inte okej när spelet är flera år gammalt nu. De måste sänka priserna, även om det inte är DRM skyddat, så måste du ju ändå ladda hem spelet via deras launcher och blir "låst" där. Att det inte skulle vara en form av DRM stämmer ju inte. Visst, de har inte Denuvo. Men det är fortfarande låst.

Att skylla på Steam, origin, uplay eller andra ställen är väldigt fel av dem att göra. De borde se att de själva begår mycket misstag.

2019-02-28 10:39
Skrivet av Greenz:

Hej alla,

Anledningen till detta är inte att de inte hänger med i marknaden, det är för att de inte ändrar på sig snabbare och läser av marknaden och anställer marknadsförare som faktiskt kan spelmarknaden bättre. Tittar vi på kinguin som säljer mycket spel (inget gnälll nu om det, tack) med att priserna ändras efter hur efterfrågan ser ut. Ta en ärlig titt på GoG, säg mig. Priserna för spelen som säljs.. Titta på de stora titlarna, de säljer The Witcher 3 (om det inte är rea) för 599kr eller något. Det är inte okej när spelet är flera år gammalt nu. De måste sänka priserna, även om det inte är DRM skyddat, så måste du ju ändå ladda hem spelet via deras launcher och blir "låst" där. Att det inte skulle vara en form av DRM stämmer ju inte. Visst, de har inte Denuvo. Men det är fortfarande låst.

Att skylla på Steam, origin, uplay eller andra ställen är väldigt fel av dem att göra. De borde se att de själva begår mycket misstag.

Fast du kan ju bara ladda ner installations filerna från deras hemsida? Så brukar jag göra istället.

2019-02-28 10:52
Skrivet av warmerspy:

Fast du kan ju bara ladda ner installations filerna från deras hemsida? Så brukar jag göra istället.

Absolut kan man göra det, men det visserligen inte poängen jag försökte komma fram till

2019-02-28 10:52
Skrivet av Greenz:

Hej alla,

Anledningen till detta är inte att de inte hänger med i marknaden, det är för att de inte ändrar på sig snabbare och läser av marknaden och anställer marknadsförare som faktiskt kan spelmarknaden bättre. Tittar vi på kinguin som säljer mycket spel (inget gnälll nu om det, tack) med att priserna ändras efter hur efterfrågan ser ut. Ta en ärlig titt på GoG, säg mig. Priserna för spelen som säljs.. Titta på de stora titlarna, de säljer The Witcher 3 (om det inte är rea) för 599kr eller något. Det är inte okej när spelet är flera år gammalt nu. De måste sänka priserna, även om det inte är DRM skyddat, så måste du ju ändå ladda hem spelet via deras launcher och blir "låst" där. Att det inte skulle vara en form av DRM stämmer ju inte. Visst, de har inte Denuvo. Men det är fortfarande låst.

Att skylla på Steam, origin, uplay eller andra ställen är väldigt fel av dem att göra. De borde se att de själva begår mycket misstag.

Wow, uhm... nej...

För det första så säljs Witcher 3 för 399,99 Skr i standardutgåva, 499,99 Skr för GOTY utgåvan som inkluderar alla DLC.
För det andra så är Galaxy en helt valfri klient, inte ett krav. Du kan ladda ner offline installation filer för alla spel. Get your facts straight, please.
För det tredje så är det inte rättvist att jämföra en gray-market aktör som Kinguin som har extremt låga kostnader iom att de profiterar mer eller mindre enbart på andra aktörers jobb. De har ingen launcher som de har utveckling och underhållskostnader för, de har ingen bandbredd och filservrar för nedladdningen av spelen att tala om eftersom det enda som skickas ut från deras system är e-mails med nycklar. Allt annat står GoG, Steam etc. för. De får ta kostnaderna för allt.

2019-02-28 11:14
Skrivet av Paiden:

Wow, uhm... nej...

För det första så säljs Witcher 3 för 399,99 Skr i standardutgåva, 499,99 Skr för GOTY utgåvan som inkluderar alla DLC.
För det andra så är Galaxy en helt valfri klient, inte ett krav. Du kan ladda ner offline installation filer för alla spel. Get your facts straight, please.
För det tredje så är det inte rättvist att jämföra en gray-market aktör som Kinguin som har extremt låga kostnader iom att de profiterar mer eller mindre enbart på andra aktörers jobb. De har ingen launcher som de har utveckling och underhållskostnader för, de har ingen bandbredd och filservrar för nedladdningen av spelen att tala om eftersom det enda som skickas ut från deras system är e-mails med nycklar. Allt annat står GoG, Steam etc. för. De får ta kostnaderna för allt.

Nu var priset inte korrekt och det sa jag att jag inte riktigt var säker på att det var eller hur? Läs om tack! Ja, jag vet att det är en valfri klient nu, men det visste jag inte innan. Det är visst rättvist att jämföra med en marknad som säljer spel oavsett om det är en launcher eller inte.

Marknadsandelar kallas det och det är inget du behöver läxa upp mig inför. Men faktum kvarstår, att de skyller på liten vinst. Vad beror den lilla vinsten tror du då? Kan det vara deras priser? Kan det vara supporten? Kostnader uppstår som för alla andra företag, skatter, löner med mera. Men som sagt, att skylla på liten vinst när det finns bevisat att mindre priser, ofta genererar högre vinster för företagen.

2019-02-28 12:38
Skrivet av Greenz:

Nu var priset inte korrekt och det sa jag att jag inte riktigt var säker på att det var eller hur? Läs om tack! Ja, jag vet att det är en valfri klient nu, men det visste jag inte innan. Det är visst rättvist att jämföra med en marknad som säljer spel oavsett om det är en launcher eller inte.

Marknadsandelar kallas det och det är inget du behöver läxa upp mig inför. Men faktum kvarstår, att de skyller på liten vinst. Vad beror den lilla vinsten tror du då? Kan det vara deras priser? Kan det vara supporten? Kostnader uppstår som för alla andra företag, skatter, löner med mera. Men som sagt, att skylla på liten vinst när det finns bevisat att mindre priser, ofta genererar högre vinster för företagen.

Det tog mig mindre än 2 minuter att kolla det exakta priset på både GoG och Kinguin. Det är ok att gissa/uppskatta saker om du pratar om teoretiska saker men om du ska använda det som ett argument så håller det inte utan du riskerar att missleda och få din ståndpunkt att se starkare (eller svagare, för den delen) ut än vad den egentligen är.
Likadant med Galaxy, som är ett stort argument i din första post. Må så vara att du inte visste om att det inte behövdes men det är därför man bör undersöka det innan man slänger ur sig felaktiga fakta. Hela poängen med ditt argument går förlorad iom att dina fakta är helt fel. Att GoG faktiskt ÄR DRM-fritt är dessutom en anledning till att ett något högre pris skulle kunna vara motiverat och det är därmed av yttersta vikt för hela diskussionen.

Jag hävdar fortfarande att det är helt orättvist att jämföra GoG med Kinguin och liknande. De sköter endast transaktionen mellan personer/organisationer som säljer nycklar som de i sin tur har köpt billigt från andra personer som antingen fått nycklarna via billiga bundles, från länder där marknadspriserna är lägre eller från kriminella som fått nycklarna "gratis" via skimmade kreditkort eller hackat sig till dem. De tar sen ut en avgift för detta. Har du inga eller extremt låga kostnader så har du ju en massiv marginal som gör att du kan sänka priset och ta marknadsandelar. För GoG, Steam mfl så är så inte fallet iom att de har kostnader för launchers (som i mångas ögon även ger mervärde, i GoG's fall dubbelt upp iom att det är valfritt för de som inte tycker om det). De måste stå för all nedladdning av programfiler (även från de som köper sina nycklar från Kinguin!) vilket innebär massiva mängder bandbredd; massor med filservrar som kostar i drift och underhåll samt support och i GoG's fall även arbetet med att se till att classic games fungerar att spela på nyare system, patcher måste gå's igenom och godkännas mm. mm.

Allt detta kostar pengar, personal för att hantera allting, lokaler till dem att arbeta i och redan nämnda serverkostnader. De ska dessutom täcka alla dessa kostnader och helst göra vinst på endast en liten del av försäljningspriset. Har du låga kostnader så kan du ju dumpa priserna och på så sätt i slutändan tjäna mer på volymen men när marginalen redan är så liten så kan du inte sänka lika mycket innan du tillslut går med förlust. Att sälja 1miljon fler spel om alla går med förlust gör knappast någon nytta och kan du inte sänka tillräckligt mycket för att göra en stor skillnad mot konkurrenterna så kommer du förmodligen inte ta tillräckligt många marknadsandelar för att off-setta förlusten på varje enskild försäljning.

2019-02-28 15:49
Skrivet av Paiden:

Det tog mig mindre än 2 minuter att kolla det exakta priset på både GoG och Kinguin. Det är ok att gissa/uppskatta saker om du pratar om teoretiska saker men om du ska använda det som ett argument så håller det inte utan du riskerar att missleda och få din ståndpunkt att se starkare (eller svagare, för den delen) ut än vad den egentligen är.
Likadant med Galaxy, som är ett stort argument i din första post. Må så vara att du inte visste om att det inte behövdes men det är därför man bör undersöka det innan man slänger ur sig felaktiga fakta. Hela poängen med ditt argument går förlorad iom att dina fakta är helt fel. Att GoG faktiskt ÄR DRM-fritt är dessutom en anledning till att ett något högre pris skulle kunna vara motiverat och det är därmed av yttersta vikt för hela diskussionen.

Jag hävdar fortfarande att det är helt orättvist att jämföra GoG med Kinguin och liknande. De sköter endast transaktionen mellan personer/organisationer som säljer nycklar som de i sin tur har köpt billigt från andra personer som antingen fått nycklarna via billiga bundles, från länder där marknadspriserna är lägre eller från kriminella som fått nycklarna "gratis" via skimmade kreditkort eller hackat sig till dem. De tar sen ut en avgift för detta. Har du inga eller extremt låga kostnader så har du ju en massiv marginal som gör att du kan sänka priset och ta marknadsandelar. För GoG, Steam mfl så är så inte fallet iom att de har kostnader för launchers (som i mångas ögon även ger mervärde, i GoG's fall dubbelt upp iom att det är valfritt för de som inte tycker om det). De måste stå för all nedladdning av programfiler (även från de som köper sina nycklar från Kinguin!) vilket innebär massiva mängder bandbredd; massor med filservrar som kostar i drift och underhåll samt support och i GoG's fall även arbetet med att se till att classic games fungerar att spela på nyare system, patcher måste gå's igenom och godkännas mm. mm.

Allt detta kostar pengar, personal för att hantera allting, lokaler till dem att arbeta i och redan nämnda serverkostnader. De ska dessutom täcka alla dessa kostnader och helst göra vinst på endast en liten del av försäljningspriset. Har du låga kostnader så kan du ju dumpa priserna och på så sätt i slutändan tjäna mer på volymen men när marginalen redan är så liten så kan du inte sänka lika mycket innan du tillslut går med förlust. Att sälja 1miljon fler spel om alla går med förlust gör knappast någon nytta och kan du inte sänka tillräckligt mycket för att göra en stor skillnad mot konkurrenterna så kommer du förmodligen inte ta tillräckligt många marknadsandelar för att off-setta förlusten på varje enskild försäljning.

1) Jag sa fel, och det har jag sagt och kan du då sluta hänga upp dig på det?
2) Priser går upp och ner, jag har inte alltid orken att gå in och kolla exakta priset. Varför? Ren lathet. Men du ska sitta där och dra alla som säljer nycklar utanför tillverkarnas kontroll som om de vore kriminella? Vad fan vet du exakt om detta? Jag har jobbat som åteförsäljare och sålt nycklar själv. Så igen, vad vet du om det? Kallar du mig för kriminell då? Det är rätt jävla illa att kalla någon.

2019-02-28 18:25

Jag håller med Paiden här. Om man i en diskussion slänger fram argument hux flux som man inte har faktakollat så framstår man som inte speciellt tillförlitlig.
Man kan komma undan med det om det var några små argument som inte stämde men att resten av ens argumentation stämmer.
Dock i ditt fall Greenz, så slängde du ur dig två saker för att bygga upp bilden av att GoG var gammalt och trött. Tyvärr var båda sakerna helt fel. Det förstör ditt argument direkt, och att sedan komma tillbaka för försöka sätta spinn på det är inte riktigt sunt för du har redan förlorat läsaren och kommer inte vinna tillbaka den i första taget.

2019-02-28 20:44
Skrivet av Greenz:

1) Jag sa fel, och det har jag sagt och kan du då sluta hänga upp dig på det?

2) Priser går upp och ner, jag har inte alltid orken att gå in och kolla exakta priset. Varför? Ren lathet. Men du ska sitta där och dra alla som säljer nycklar utanför tillverkarnas kontroll som om de vore kriminella? Vad fan vet du exakt om detta? Jag har jobbat som åteförsäljare och sålt nycklar själv. Så igen, vad vet du om det? Kallar du mig för kriminell då? Det är rätt jävla illa att kalla någon.

Lugna dig nu. Om du tar samma råd du försökte ge mig förut så kan du väl läsa min text igen:

Citat:

De sköter endast transaktionen mellan personer/organisationer som säljer nycklar som de i sin tur har köpt billigt från andra personer som antingen fått nycklarna via billiga bundles, från länder där marknadspriserna är lägre eller från kriminella som fått nycklarna "gratis" via skimmade kreditkort eller hackat sig till dem. De tar sen ut en avgift för detta.

Notera fetstilta antingen/eller. Endast ett utav dessa alternativ pekar på kriminella element. Det betyder inte att alla är det. Det finns även fler sources som jag inte tyckte jag behövde gå in i detalj på. Det kan röra sig om ex.vis. flash-reor som sen säljs till vinst lite senare, gratisnycklar som skickats ut av utvecklare/utgivare för recensioner, event och liknande som inte använts utan sålts vidare och till slut hamnat för försäljning på Kinguin m.fl. Men faktum kvarstår att en del av nycklarna som sålts har varit stulna och det vore naivt att tro att detta inte händer i någon utsträckning fortfarande.

En snabb googling gav ett par intressanta artiklar i ämnet:

En artikel upplagd på Wordpress.com

En artikel från Polygon

2019-03-01 12:39
Skrivet av Paiden:

Lugna dig nu. Om du tar samma råd du försökte ge mig förut så kan du väl läsa min text igen:

Notera fetstilta antingen/eller. Endast ett utav dessa alternativ pekar på kriminella element. Det betyder inte att alla är det. Det finns även fler sources som jag inte tyckte jag behövde gå in i detalj på. Det kan röra sig om ex.vis. flash-reor som sen säljs till vinst lite senare, gratisnycklar som skickats ut av utvecklare/utgivare för recensioner, event och liknande som inte använts utan sålts vidare och till slut hamnat för försäljning på Kinguin m.fl. Men faktum kvarstår att en del av nycklarna som sålts har varit stulna och det vore naivt att tro att detta inte händer i någon utsträckning fortfarande.

En snabb googling gav ett par intressanta artiklar i ämnet:

En artikel upplagd på Wordpress.com

En artikel från Polygon

Ja, jag håller med dig.

Sida 2 av 2