Senaste filmen du såg

Medlem

Endgame för tredje gången.

Blir bara bättre för varje titt. Mästerverk, även om jag håller Infinity War högre.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Man of Steel. Hade nästan glömt bort hur bra soundtrack filmen hade, samt VFX.


signatur

"Deep into that darkness peering, Long I stood there, wondering, fearing." - Reaktion till Goodbye Volcano High

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Menar du att du tidigare trodde kampsportsfilmer var realistiska?

När jag var liten ja.

Du visste när du var liten grabb att alla filmer var på låtsas antar jag?

Märklig fråga...

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Jiminy:

När jag var liten ja.

Du visste när du var liten grabb att alla filmer var på låtsas antar jag?

Märklig fråga...

Ja, jag visste självklart att film var på låtsas när jag var liten, haha. Märklig fråga. Att du visste att film var på låtsas tog jag för givet. Det var om du trodde koreografin var realistisk eller inte jag undrade över. Inte satt du väl och trodde att kampsportsfilmer likt de Bruce Lee gjorde var verklighetsförankrade? Jag menar, de utger sig ju inte ens för att vara i närheten av realistiska utan handlar om stilism, spektakel och koreografisk kreativitet. Sedan finns det förstås andra typer av kampsportsfilmer som anstränger sig för att vara mer övertygande, men nu var det ju Bruce Lee det gällde.

Det jag vill komma till är att det i ditt inledande inlägg framstår som att du inte riktigt fattat poängen med dessa filmer när du säger att du ibland ser dem som komedier eftersom att fightingscenerna är "total jävla bullshit".

Medlem

Rebecca på Netflix. Rätt skruvad film med lite twist, vackert gjord.

Känns som att filmer inte görs på det sättet längre, kan helt klart rekommendera.

Medlem

Harry Potter och Halvblodsprinsen.
Kollar igenom alla filmerna med tjejen


signatur

Halo kompis!

Avstängd
Skrivet av Jiminy:

Fan vad man älskade Bruce Lee innan man lärde sig kampsport och insåg att majoriteten av alla fightingscener i såna filmer är total jävla bullshit.

Ser gaml fighting-rullar ibland som komedier. Hysteriskt roligt

Bruce Lee hade mycket stort kunnande inom olika martial arts. En legend som kommer leva för evigt. Jackie Chan och övriga inom martial arts filmer kommer inte i närheten av karisman som Bruce Lee hade. Vila i frid Bruce Lee. En av många klassiska scener med Bruce
Lee:

En av filmerna Enter The Ninja som jag såg många gånger när jag var liten, på den tiden tyckte man givetvis det var bland det häftigaste som fanns inom martial arts, idag får man många goda skratt:

Den sanslösa Revenge Of The Ninja:

Pray For Death:

Klassisk slutstrid i Avenging Force:


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem
Skrivet av Spelentusiast:

Bruce Lee hade mycket stort kunnande inom olika martial arts. En legend som kommer leva för evigt. Jackie Chan och övriga inom martial arts filmer kommer inte i närheten av karisman som Bruce Lee hade. Vila i frid Bruce Lee. En av många klassiska scener med Bruce
Lee:https://www.youtube.com/watch?v=3g92KbAPJMg

En av filmerna Enter The Ninja som jag såg många gånger när jag var liten, på den tiden tyckte man givetvis det var bland det häftigaste som fanns inom martial arts, idag får man många goda skratt:
https://www.youtube.com/watch?v=ZrKUk6S3XSc

Den sanslösa Revenge Of The Ninja:
https://www.youtube.com/watch?v=ruPj_ryBuhQ

Pray For Death:
https://www.youtube.com/watch?v=mJE3bO4h3zs

Klassisk slutstrid i Avenging Force:
https://www.youtube.com/watch?v=NHyKs2dAsro

Jag har sett samtliga. Tack ändå I guess

Medlem

The Meg med Jason Statham från 2018. Betyg 5,6 på IMDB.

"A group of scientists exploring the Marianas Trench encounter the largest marine predator that has ever existed - the Megalodon."

Min tämligen korta recension av filmen är följande: Skräp. Undvik.


signatur

Spana in mina "Chiptunes on Crack"
https://www.youtube.com/c/SwedishWargoat

FM-guru
F.d. Sisyr

Joker (2019)

Det är andra gången jag ser filmen, men jag uppskattar den mer nu än den första gången. Det är nog även den enda "superhjältefilmen" (eller skurk, i detta fall) som jag skulle påstå är en genuint bra film. Inte bara för att vara trikårulle alltså, utan ö.h.t, med reservation för att utmärkta Defendor (2009) ibland också klassas som superhjältefilm. Joker har fantastiskt foto, starka skådespelarinsatser (inte minst då Phoenix som är med i typ varenda scen) och det förmodligen mest mänskliga porträttet av en superskurks psyke vi lär få se i genren. Parallellerna till Scorseses klassiker Taxi Driver och King of Comedy (och Robert de Niro är förstås här med) är väldigt uppenbara, men inte på ett negativt sätt. Istället har man låtit sig inspireras av dessa guldkorn till filmer och anpassat konceptet till superhjältar - och det funkar!

Stark 8/10.

Inaktiv
The Devil All The Time (Netflix)

Som rubriken lyder var det senaste filmen jag såg. Många bra skådisar (Tom Holland, Robert Pattinson och Bill Skarsgård). Filmen var inte dålig i sig (7,1/10 på IMDB i skrivande stund) men jag tyckte aldrig den hade någon riktig kläm utan kändes mest som en serie händelser som hände utan större mening. Det var tydligt att Pulp Fiction var en inspiration till hur ett par personers öden tvinnas samman mot slutet men som jag skrev tidigare tyckte jag inte filmen lyckades göra någon större poäng som t ex Pulp Fiction lyckas med.

Filmen får 3/5, någorlunda sevärd men inte minnesvärd. Skådespelet är största attraktionen här.

Medlem

Kollade på snart 40år gamla Flykten från New York igår kväll innan jag gick och la mig. Var ett bra tag sedan jag såg den sist. Fortfarande en bra film, men det var flera scener som hade åldrats värre än vad jag trodde.

Ikväll är det dags för The Thing från 1982.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Ikväll är det dags för The Thing från 1982.

Den är alltid skitbra. Inte sett den på säkert tio år nu, däremot.


signatur

Spana in mina "Chiptunes on Crack"
https://www.youtube.com/c/SwedishWargoat

Medlem

Är det OK med serier också? För då slänger jag in två stycken från Amazon Prime: The Boys och The Expanse. Myyyycket bra serier!

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Är det OK med serier också? För då slänger jag in två stycken från Amazon Prime: The Boys och The Expanse. Myyyycket bra serier!

Finns en egen tråd för serier.

https://www.fz.se/forum/trad/428885-den-senaste-tv-serien-du-...


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Såg Iron Man (2012) bra film 8/10 och ikväll blir det captain america, tänkte se filmerna i ordningen men captain america är ju före Iron Man. Lite kul grej nu när man skaffat Disney+


signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Medlem
Skrivet av Akronym:

Ok, tack!

Medlem

John Wick 3, riktigt bra.

Medlem

Jag kan tipsa om, eftersom jag vet att det är flera som gillar lite sådan där B/C-action från 80 och speciellt 90talet, där martial art är basen. Scott Adkins som numera får sägas bära det arvet från den tiden ganska bra, gör intervjuer med flera av de som var "stora" då. Det kan man kolla på, Jeff Speakman, Garry Daniels, Synthia Rockroth, Mark Dacassos, Steven Seagal, Dolph Lundgren, Michael J White, mfl. Flera gör filmer numera och har inte egentligen försvunnit, men många har droppat av så klart.

https://www.youtube.com/c/SCOTTADKINSOFFICIAL/videos
Scott är ju Boyka och även med i t ex IP Man, Expendables osv.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

KoP
Medlem

P.S. Sista Sommaren.

Medlem

The invisible man

Spännande som sjutton!

Medlem

Predator från 1987 för att få en dos av maskulinitet.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Ja, jag visste självklart att film var på låtsas när jag var liten, haha. Märklig fråga. Att du visste att film var på låtsas tog jag för givet. Det var om du trodde koreografin var realistisk eller inte jag undrade över. Inte satt du väl och trodde att kampsportsfilmer likt de Bruce Lee gjorde var verklighetsförankrade? Jag menar, de utger sig ju inte ens för att vara i närheten av realistiska utan handlar om stilism, spektakel och koreografisk kreativitet. Sedan finns det förstås andra typer av kampsportsfilmer som anstränger sig för att vara mer övertygande, men nu var det ju Bruce Lee det gällde.

Det jag vill komma till är att det i ditt inledande inlägg framstår som att du inte riktigt fattat poängen med dessa filmer när du säger att du ibland ser dem som komedier eftersom att fightingscenerna är "total jävla bullshit".

Usch vilken dryg och mästrande attityd. Självklart är man naiv när man är ung och en jäkla mängd kampsportsfilmer gjorde reklam för hur äkta alla stunts etc var. Exempelvis Jacki Chan är känd för detta.

Man kan "fatta poängen" utan att köpa den.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Freakon:

Usch vilken dryg och mästrande attityd. Självklart är man naiv när man är ung och en jäkla mängd kampsportsfilmer gjorde reklam för hur äkta alla stunts etc var. Exempelvis Jacki Chan är känd för detta.

Man kan "fatta poängen" utan att köpa den.

För mig är det helt främmande att det skulle vara en vanlig uppfattning bland yngre att Bruce Lees filmer är realistiska, men okej - the more you know!

"Dryg och mästrande attityd"? Som man frågar får man svar.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

För mig är det helt främmande att det skulle vara en vanlig uppfattning bland yngre att Bruce Lees filmer är realistiska, men okej - the more you know!

"Dryg och mästrande attityd"? Som man frågar får man svar.

Jag trodde att ni pratade om kampsportsfilmer, inte endast Bruce Lee-filmer.

Man behöver inte sjunka till den andres nivå, även om det är lockande.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Freakon:

Jag trodde att ni pratade om kampsportsfilmer, inte endast Bruce Lee-filmer.

Man behöver inte sjunka till den andres nivå, även om det är lockande.

Yes, var Bruce Lee det gällde.

Nä, det behöver, eller snarare bör, man inte. Men ibland är man på det humöret.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Yes, var Bruce Lee det gällde.

Nä, det behöver, eller snarare bör, man inte. Men ibland är man på det humöret.

Då missförstod jag.

Hehe ja, det är sant.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Då missförstod jag.

Hehe ja, det är sant.

Jag snackade om kampsportsfilmer generellt.
Anledningen till att Bruce Lee nämndes var för att det var en av hans filmer i tråden.

Ser inget konstigt överhuvudtaget med att man när man var knatte trodde fighting i filmer var häftigare och mer effektivt än det faktiskt var.

Samma med skräckfilmer och sånt. Man hade helt enkelt inte 100% koll på realism-aspekten som barn.

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Jag snackade om kampsportsfilmer generellt.
Anledningen till att Bruce Lee nämndes var för att det var en av hans filmer i tråden.

Ser inget konstigt överhuvudtaget med att man när man var knatte trodde fighting i filmer var häftigare och mer effektivt än det faktiskt var.

Samma med skräckfilmer och sånt. Man hade helt enkelt inte 100% koll på realism-aspekten som barn.

Håller med om allt du skriver. Inget konstigt alls i mina ögon, att man är naiv som barn.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

The Clovehitch Killer också kände under namnet The Boyscout Killer.

Ett religiöst samhälle har i flera år plågats av en seriemördare som begår S&M-orienterade mord. Vår huvudperson, en pojkscout i tonåren, blir utfryst som ett pervo när han ertappas med just S&M-porr. Men det är inte hans utan måste höra till någon i hans, till det yttre, perfekta familj.

I helhet, en rätt bra film. Den har några dippar, kanske främst hur några av karaktärerna beter sig och några tunga detaljer som ifrågasätt lite väl dåligt av huvudkaraktären. Det jag gilla var strukturen på hur man valde att berätta de två sista akterna innan slutet där man i första akten får följa en karaktär agera utan påverkan av de andra. För att i andra akten följa det som andra karaktärerna gjorde parallellt och upp till klimax på förra akten. Det funka rätt bra i den här filen.

4/5


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Skriv svar