Har jag spelat alla riktiga rollspel?

Inaktiv

URSÄKTA MIG!!!!!

mass effect är det tråkigaste spelet som finns. Visst mycket dialog men vafan, Flera jävla planeter och det enda som finns är ett fordon och kanske en NPC på varje? tristare miljöer FÅR MAN LETA EFTER.

Oblivion är sandlåde spel för moddning inte mer (imo, inte mkt rollspelande) Fallout 3 är bättre.

Jag har inte spelat dem gamla fallout eller så men fallout 3 är kul med stort k.

Two Worlds är nog det sämsta spelet som finns och rollspel. Naw, det är som diablo och det klassar jag inte rollspel.


signatur

a"C"RED -

Medlem
Skrivet av darknshy:

mass effect är det tråkigaste spelet som finns. Visst mycket dialog men vafan, Flera jävla planeter och det enda som finns är ett fordon och kanske en NPC på varje? tristare miljöer FÅR MAN LETA EFTER.

Just utforskningsmomenten i Mass Effect må ligga på gränsen till underkänt, men i helhet är spelet oerhört bra.

Jag är nämligen också den typ av person som oftast sätter handlingen före allting annat, och det är inget BioWare har misslyckats med i Mass Effect. Som rollspelsfantast och sci-fi-älskare passade det min smak helt perfekt. Men som sagt, vissa delar gjorde mig något besviken och däribland utforskningsmomenten. När det blir dags för omkörning tar jag nog och siktar in mig på att endast gå igenom huvudhandlingen.

När jag ändå är igång och babblar om Mass Effect kan jag ta och rekommendera boken som utspelar sig före spelet, Mass Effect: Revelations. Har ni inget bättre för er så kan ni ta och läsa igenom boken och sedan sätta er mer spelet för att få uppleva en riktigt storslagen rymdopera.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Intressant tråd, måste hålla ett öga på denna :> Vill verkligen rekomendera de flesta av Biowares spel, Kotor till exempel, även Jade Empire, sist men definitivt inte minst dårå Mass Effect och alla andra RPG's de gjort. Riktigt bra spel med fokus på dialoger och karaktärer.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Inaktiv
Skrivet av mr.bear:
Skrivet av darknshy:

mass effect är det tråkigaste spelet som finns. Visst mycket dialog men vafan, Flera jävla planeter och det enda som finns är ett fordon och kanske en NPC på varje? tristare miljöer FÅR MAN LETA EFTER.

Just utforskningsmomenten i Mass Effect må ligga på gränsen till underkänt, men i helhet är spelet oerhört bra.

Jag är nämligen också den typ av person som oftast sätter handlingen före allting annat, och det är inget BioWare har misslyckats med i Mass Effect. Som rollspelsfantast och sci-fi-älskare passade det min smak helt perfekt. Men som sagt, vissa delar gjorde mig något besviken och däribland utforskningsmomenten. När det blir dags för omkörning tar jag nog och siktar in mig på att endast gå igenom huvudhandlingen.

När jag ändå är igång och babblar om Mass Effect kan jag ta och rekommendera boken som utspelar sig före spelet, Mass Effect: Revelations. Har ni inget bättre för er så kan ni ta och läsa igenom boken och sedan sätta er mer spelet för att få uppleva en riktigt storslagen rymdopera.

Utforsking av miljöer och hitta grejer är ju det som gör rollspel roligt. Oblivion fast som Fallout 3 skulle vara gött. (menar då att man tar allt från fallout 3 fast anpassar det efter oblivions värld).


signatur

a"C"RED -

Medlem
Skrivet av darknshy:

Utforsking av miljöer och hitta grejer är ju det som gör rollspel roligt. Oblivion fast som Fallout 3 skulle vara gött. (menar då att man tar allt från fallout 3 fast anpassar det efter oblivions värld).

Då har vi väldigt olika åsikter om vad som gör ett rollspel bra. Enligt mig är den viktigaste ingrediensen i ett lyckat rollspel just handlingen. Självklart kan det vara roligt att göra lite utforskning då och då, men det och en öppen spelvärld är absolut inga måsten om du frågar mig.

Några av mina "nyare" favoriter på rollspelssidan är Biowares #Star Wars: Knights of the Old Republic och #Mass Effect samt CD PROJEKTS #The Witcher, vilka alla är relativt linjära. Just Oblivion fastnade jag inte för alls, det saknade själ och var alldeles för livlöst. Den enda delen i Oblivion som jag verkligen gillade var "The Dark Brotherhood"-uppdragen.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv
Skrivet av mr.bear:
Skrivet av darknshy:

Utforsking av miljöer och hitta grejer är ju det som gör rollspel roligt. Oblivion fast som Fallout 3 skulle vara gött. (menar då att man tar allt från fallout 3 fast anpassar det efter oblivions värld).

Då har vi väldigt olika åsikter om vad som gör ett rollspel bra. Enligt mig är den viktigaste ingrediensen i ett lyckat rollspel just handlingen. Självklart kan det vara roligt att göra lite utforskning då och då, men det och en öppen spelvärld är absolut inga måsten om du frågar mig.

Några av mina "nyare" favoriter på rollspelssidan är Biowares #Star Wars: Knights of the Old Republic och #Mass Effect samt CD PROJEKTS #The Witcher, vilka alla är relativt linjära. Just Oblivion fastnade jag inte för alls, det saknade själ och var alldeles för livlöst. Den enda delen i Oblivion som jag verkligen gillade var "The Dark Brotherhood"-uppdragen.

Om oblivions karaktärer skulle vara som dem i fallout 3 skulle spelet vara 1000 ggr roligare. Dessutom är alla oblivions quests gå till x ( inne i en grotta sista dörren, ofc) och hämta/gör/döda y.

Jag tycker att ett ROLLSPEL ska vara ett spel som för någonting vidare, vilket oblivion och fallout gör till viss del men efter ett tag så slutar det vara rollspel imo.. Dock älskar jag att vara hjälte i oblivion

De gamla Might and magic spelen är väll rollspel, dessutom riktigt roliga... Har bara spelat might and magic nio tror jag det är, den i 3d med den fula grafiken på senare dar men fan vilket spel det var när jag körde det första gången... Sket på mig ett par gånger (inte bokstavligen). Det spelet med ny motor skulle vara phat.

Dock funkar det inte längre och om ngn vet varför spelet tror att jag har mindre än 64MB RAM (har 4gig) så säg till - det kraschar 24/7


signatur

a"C"RED -

Medlem

Jag tycker knappt det är roligt att utforska i något RPG jag spelat förutom Morrowind och till viss del The Witcher. Fallout 3 och Oblivion kändes för mycket Copy&Paste för att det skulle bli kul och intressant. Men helhetsupplevelsen av de båda spelen är ändå över godkänt. Anledningen till att jag fortfarande spelar Oblivion från & till är alla underbara questmoddar som släppts. Kommer antagligen att bli samma sak med Fallout 3.

Annars tycker jag att dialogerna och loren/handlingen är det som gör ett rollspel riktigt bra (Se Mass Effect som ex. av de nyare spelen.)


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

Måste faktiskt lägga in mer om NwN 1&2, har alltid gillat dom extremt mycket. Men måste hålla med om att det är lite segt i början av 2:an men efter halva kapitel 2 så tar spelet verkligen fart.

En annan sak som gör att jag personligen gillar nwn spelen är att det finns så många olika sätt att ta sig igenom dom på. Med alla klasser och prestige klassar att tillgå, så är det nästan oändligt med allternativ.

Och tal om Motb så måste jag säga att det är helt gudomligt, men sen är det ju så att nwn spelen har en rikigt "stark" community med allt från rpg servrer till hardcore pvp ställen.

Har inte hunnit spelat så mycket ur Storm of zehir men det jag har spelet verkar mycket lovande. Känns faktiskt lite "oldschool" över det.


signatur

Äta bör man annars dör man, Äta gör man ändå dör man //Obelix

Medlem

Age of decadence verkar ju fett. Har inte lirat fallout 1 & 2 (från vilka de e inspirerat) men AoD verkar kul iaf.

Ska tilläggas att fastän Fallout 3 kanske inte är det du letar efter så är det ändå ett grymt spel. Fast kanske mest om man gillar utforskning (vilket jag har snöat in på).


signatur

Where are we runnin'?

Inaktiv

Dock inte att glömma dessa klassiker.

Gothic 1

Lands of Lore 1 (LoL 1)

Dungeon Master 2: (Min favorit i den här typen av spel. I samma stuk som LoL 1, fast bättre, även spelat 1an men de är lite väl gammalt för min smak och det som är bättre med 2an är att man kan vara i olika miljöer, inomhus, utomhus, grottor, monster respawnar, det finns valuta så du kan sälja och köpa grejer )

Snes spel:

Square och Enix trillogi (på den tiden det begav sig, nu är ju de ihopslagna sen ett tag tillbaka sen)

Soul Blazer (1an)
Illusion of Gaia/Time (2an)
Terranigma (3an)

de där spelan har egentligen ingenting med varandra att göra såvida man inte klarar de helt o hållet o får alla hemligheter...

Och dessutom Terranigma är formodligen det bästa spelet jag någonsin har spelat, bara man kommer en bit märker man vilket geni drag det är!

Mvh Snarkast

Inaktiv

för det första: oblivion är och kommer alltid att vara det bästa spelet ngnsin, det är bara TES:V som har chans att konkurrera.

för det andra: Darknshy, jag förstår dig när du säger att ME har trista miljöer, MEN, Fallout 3s miljöer är ju flera gånger så tråkiga, inga färger och helt monotont, besviken på bethesda...


signatur

There is no theory of evolution. Just a list of creatures Chuck Norris has allowed to live.??

Inaktiv

Som sagt Morrowind, ett av spel historiens mest underskattade spel, vilket annat spel kan ge mer känsla när man går igenom den typ mils långa ruinen möter de flygande helvetena hela tiden och kommer ut i en sand storm på väg mot någon by där nån shaman ska finnas <3.

Och men risk att få en hel brinnande fackla i rumpan, Monkey island serien? Trean rekommenderas starkt om du inte kört den.

Inaktiv
Skrivet av h93b:

för det första: oblivion är och kommer alltid att vara det bästa spelet ngnsin, det är bara TES:V som har chans att konkurrera.

för det andra: Darknshy, jag förstår dig när du säger att ME har trista miljöer, MEN, Fallout 3s miljöer är ju flera gånger så tråkiga, inga färger och helt monotont, besviken på bethesda...

Alltså inte för att vara dryg men världen har atom bombas och förvandlas till en öken? Vad väntar du dig?

Men det är riktigt drygt att de inte har mer städer, en av de roligaste grejerna med Fallout 2 var ju att spela ut hela städer mot varandra.

Medlem
Skrivet av Brain:

Jag testade NWN2 .. men efter ett par timmar speltid så upptäckte jag att det var totalt.. inte värt att fortsätta. Det var livlöst, tråkigt iaf de första 5h.

BG2,1, KotOR 1,2, Fallout 1,2 och Morrowind.. jävlar vilka spel. KÖP NU!

Oblivion var totalt livlöst, likaså Fallout 3.

NWN2 kampanjen är riktigt trög i starten, men efter man börjat Chapter II så går det från ett 'ok' spel till ett väldigt intressant rollspel, en av dom bättre infact.

12
Skriv svar