Total War: Warhammer säljer rekordsnabbt

Medlem
Skrivet av Biggles:
Skrivet av palmtree:
Skrivet av Biggles:

Har för mig att de gjorde en "reboot" av tabletop spelet för att det hunnit bli så omfattande och komplicerat med åren, vilket gör det ganska skrämmande för eventuella nya spelare. Så med en nystart kan de introducera nya spelare till ett mer straightforward spel, och Total War kanske har skapat dessa nya spelare åt dem!

Det handlar inte bara om att de rebootade själva spelet, vilket de i och for sig gjorde. Det handlar om att de tog hela Warhammer Fantasy-universumet och lät det gå under, och nu varken säljer eller marknadsför de produkter från Warhammer Fantasy längre.

Det är det som är problemet. I deras nya fantasy-spel finns inga Brettonnians. Det finns inga vampyrfurstar i Sylvanien. Inga dvärgfästen i bergen. Inget tyskinspirerat kejsardöme med Karl Franz ridandes på en grip. Nästan allt du hade kunnat känna igen från Total War:Warhammer är borta.

Tänk dig att Marvel lät Spindelmannen dö i serietidningarna och inte publicerade en enda Spindelmannenserie året innan den första Spindelmannen-filmen kom. Det är den bisarra situationen som Games Workshop försatt sig i.

Fair enough, men som jag tolkat det är det tänkt att dessa nationer (eller deras nya motsvarigheter) ska introduceras med tiden.

Jag har aldrig spelat tabletop så jag har ju såklart ingen riktig förankring till det hela, men jag fick förklarat för mig av en anställd på Games Workshop i Sthlm att spelet var närmast omöjligt komplicerat (och dyrt!) att ge sig in på som nybörjare när de rebootade det hela. Sen har ju folk kvar sina gamla sets och regler och allt vad det är, så de borde ju kunna fortsätta spela med det om de verkligen vill. Det enda problemet är väl att inget nytt kommer tillföras den gamla canon, men en sån situation känns väl närmast oundvikligt in the long run.

Ja anledningen var att det var för dyrt för GW själva. WHFB tog halva utvecklingskostnaderna men sålde bara en bråkdel av vad 40K gjorde. Att det sålde dåligt beror på de saker du tog upp. Det var alldeles för dyrt för en nybörjare att ge sig in i. Därför skrotade de sitt (utanför figurspelsvärlden) kanske mest kända varumärke och introducerade AoS, som fokuserar mer på skirmish-typ av spel. Dvs det skulle inte behövas arméer med hundratalet figurer. Regelsystemet reducerades till ett par sidor för att det ska vara lätt att komma in i. Köp en handfull figurer och det är bara att börja lira, i princip samma kväll. Hur lyckat det blev nu ett år efter vet jag inte. Tilltaget tappade oerhört många fans. Kanske därför de rebootar deras andra skrotade spel i Specialist-serien, som Blood Bowl, Gorkamorka etc.

12
Skriv svar