Tom Clancy's The Division

Medlem

Det som är intressant är ett spel som borderlands får 4 i betyg med detta som har bättre design får 3 i betyg tycker jag ;). själv tyckte jag borderlands vart väldigt repetitivt och less på 2 timmar medans detta kan jag sjävl springa runt i flera timmar och njuta. Men det är jag min åsikt -). tycka vad man vill men jag tycker det är riktigt skoj med detta spel.


signatur

Nalta saker ska man kunna hinna idag

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av zavvy:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Oj, tjänstefel? Berätta gärna varför du tycker så.

Jag tycker ni är alldeles för hårda. Spelet har väldigt mycket innehåll jämfört med andra titlar trots att det är en långtidssatsning. Ni säger det till och med själva och därför är det både förvånande och olyckligt att ni sen nedvärderar potentialen framför ytligare designproblem. Sen ger ni det samma betyg som american truck simulator medan t ex superhot får en fyra, ett spel med 2 timmars story.

Rock paper shotgun kallade div ett bättre rollspel än the witcher. Säga vad man vill om det, de flesta recensioner jag läst verkar åtminstone hålla med om att det Massive byggt är så imponerande i sitt omfång att fel är förlåtande och att titeln har en spännande framtid framför sig.

Jag gillar att du inleder med "jag tycker". För det är ju vad detta handlar om. Jag nedvärderar inte potentialen, snarare tvärtom. Det har stor potential. Men idag är det en väldigt repetitiv upplevelse där man jagar små, små förbättringar på sin utrustning.

Att jämföra betyget med helt andra spelupplevelser blir väldigt tokigt och skevt. Om man nödvändigtvis ska jämföra måste det bli med till exempel Destiny, som jag också gav en trea. Det hade dock ett annat fokus på multiplayerdelen men samma problem med uppdragen.


signatur
Medlem
Skrivet av Griimlock:

Det som är intressant är ett spel som borderlands får 4 i betyg med detta som har bättre design får 3 i betyg tycker jag ;). själv tyckte jag borderlands vart väldigt repetitivt och less på 2 timmar medans detta kan jag sjävl springa runt i flera timmar och njuta. Men det är jag min åsikt -). tycka vad man vill men jag tycker det är riktigt skoj med detta spel.

Tänk dig den, super intressanta episka känslan som situationen, när man står bakom ett skydd, skjuter på saker som står bakom skydd?

Nej, precis, för det är hela spelet.

Medlem

Oki. Calle och Emil gav spelet 3/5, vilket kan läsas som att det inte är något att springa över till grannen och trycka upp i dennes ansikte eller att "skriva hem" om.
Nu är ju detta en recension så skriva måste dem.
Calle berättar att han älskade grind-fest men att han fått sin dos och inte är lika biten av sådant system, gött för er som gillar det.
Jag ledsnar oxå på spel som blir för repetiva, spelade Assassins Creed 2 men har ingen lust att spela någon av de senare iterationerna då de känns som det är "just the same". Det blir som att äta en pizza och sedan vill någon beställa en till men du är redan mätt/nöjd/färdig.
Jag tycker betyget känns rättvist men vem du än är så är du fri att ge spelet vilket betyg du vill, tycker dock att sifferbetyg är struligt för de berättar nästan ingenting.
Spela de spel du vill, ingen kan ju bestämma vad du får/inte får tycka om.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Glore:

3/5 var ju lite klent och minus för att snubben inte kunde ta av sig brillorna? Det hade han väl ändå märkt 1min in i spelet och kunde i så fall gjort en ny gubbe = problem solved, det är verkligen ingen gamebreaker och verkligen inget som drar ner ett betyg, imho.

Men iom att ni klassar det som ett MMO (tom Massive har sagt att de inte ens klassar det som ett mmo) så har ni antagligen gått in i spelet med fel tro om vad spelet faktiskt är, det är ett action-rpg ifall ni inte visste. Bara för att man stöter på några randoms i safehouses och i darkzone gör det inte spelet till ett mmo.

Recensionen nämner ingenting om skills, talents, perks, crafting systemet, daily missions, itemsystemet generellt, hur storyn spelas upp (det är inte bara genom mainmissions) osv.

Överlag tycker jag att recensionen var fruktansvärt fattig och att det mest var klagomål från någon som förväntade sig något helt annat än ett action-rpg och spelmekaniken som följer med sådana spel.

Ni gav tex Diablo3 4/5 när det släpptes och det var precis lika innehållsfattigt vid launch, fruktansvärda serverproblem vid launch och har samma hjärndöda slaktande av fiender 24/7 men det var det då ingen som klagade på...

/rantmode off, tack och hej leverpastej

Haha, men varför kunna byta scarfar men inte solbrillor. Helt orimligt och ett tydligt exempel på designsnubbel. Det som står som plus och minus är inte direkt relaterat till betyget utan bara detaljer vi vill lyfta fram.

Och det är högst medvetet att inte djupdyka i alla subsystem som crafting och talents (som jag nämner i sammanhang med att anpassa karaktären till sin spelstil). När de övergripande kött och potatis-delarna haltar spelar det ingen större roll om du kan bygga ett nytt vapen istället för att köpa det.

Varför måste ett action-rpg loopa exakt samma uppdragsdesign varje gång, med en fiendevariation på max tio variationer? Ursäktar genren tråkigt gamepay?


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Griimlock:

Det som är intressant är ett spel som borderlands får 4 i betyg med detta som har bättre design får 3 i betyg tycker jag ;). själv tyckte jag borderlands vart väldigt repetitivt och less på 2 timmar medans detta kan jag sjävl springa runt i flera timmar och njuta. Men det är jag min åsikt -). tycka vad man vill men jag tycker det är riktigt skoj med detta spel.

På vilket sätt har detta bättre design, förutom att det är sjuhelsikes snyggt?


signatur

Bra recension som är rättvis och korrekt. "Snowdrop" är en mycket bra grafikmotor, men allt går på repeat väldigt snabbt, men för den sakens skull kan man ändå ha lite roligt.

Jag tror Massive kommer stöta på samma problem som "Destiny", spelare som klagare in absurdum; till slut kommer de inte veta vad de ska göra längre.

Jag tror spelet kommer hålla "ett tag", vad nu detta innebär. Själv är jag svältfödd på spel med bra berättelser och istället för den här grindfesten.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag testade betan strax före release och jag tycker den här recensionen bekräftar att mina föraningar om den färdiga produkten stämmer helt och hållet. Hade jag recenserat spelet hade jag troligen gett det 2/5 t o m... En 1:a för grafiken + 1:a för staden... mer är det inte. Vill man spela spel med vänner kan man helt klart spela roligare spel.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Redaktör
Skrivet av MaxWarp:
Skrivet av zavvy:

Jag är ett stort fan av FZ och tycker ni normalt håller bra nivå men jag måste säga att det här känns som tjänstefel. Spelet är inte utan fel men kom igen 3/5.

Ytterligare bevis på att betyg på datorspel borde bannlysas och upphovsmännen till Metacritics borde kastreras medelst hammare och städ.

Alternativt kan man utgå från vad betygen faktiskt betyder. 3 av 5 betyder "Bra" här hos oss.


signatur
Medlem

Håller helt och hållet med. Tack vare utmaningen med challenge mode och spela med kompisar håller det intresset uppe för mig. Det har hög potential men får se vad som kommer och hur mycket variation det bjuder på

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Tompa:
Skrivet av MaxWarp:
Skrivet av zavvy:

Jag är ett stort fan av FZ och tycker ni normalt håller bra nivå men jag måste säga att det här känns som tjänstefel. Spelet är inte utan fel men kom igen 3/5.

Ytterligare bevis på att betyg på datorspel borde bannlysas och upphovsmännen till Metacritics borde kastreras medelst hammare och städ.

Alternativt kan man utgå från vad betygen faktiskt betyder. 3 av 5 betyder "Bra" här hos oss.

Komma här med rim och reson!


signatur
Medlem

Orka tjafsa om betyg. Folk får tycka vad de vill och sätta de betyg man vill.

Låter lite som att spelet i dagsläget lider av det som så många spel idag lider av. Man ska bli imponerad av miljöerna/grafiken men när det lagt sig infinner sig ett lite små trist spelande när man inser att saker snabbt blir repetitivt.
Nåja, det är säkert roligt i ett par timmar.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av eCore:

2/5 här.

Måste tyvärr instämma ! Det är verkligen ursnyggt MEN så repetetivt att jag tröttnade efter 46 minuters speltid ! Absolut NOLL variation. Köp nåt roligare (Vad det nu skulle vara ?)

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Vill ge en stor eloge till FZ som har tagit sig tid att ge oss som inte kört Division en väldigt bra och rättvis bild som täckt in alla de frågetecken man haft genom videos, previews och nu till sist en recension. Det är skönt med icke-köpt journalistik!

Förstår jag dig rätt när du tycker att journalistik som bekräftar din världsbild automatiskt är "icke-köpt"? Om Calle och FZ hade gillat spelet och lagt ett hgöre betyg, skulle de då vara "köpta"?


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av maar:
Skrivet av eCore:

2/5 här.

Måste tyvärr instämma ! Det är verkligen ursnyggt MEN så repetetivt att jag tröttnade efter 46 minuters speltid ! Absolut NOLL variation. Köp nåt roligare (Vad det nu skulle vara ?)

Frågan är ju vad du hann du se på 46 minuter?

I så fall kan man ju säga att Counter-Strike också har noll variation, man springar bara runt på samma banor och dödar andra spelare hela tiden.

Medlem

Tack för en bra recension!

Tycker du träffar ganska mycket rätt, Calle.


signatur

Niet.

Medlem

Spelat ca 20 timmar ihop med kompisar.
Helt klart värt spel. Riktigt bra action och fantastiskt snyggt och stämningsfullt.

Jag skulle säga 4/5 i betyg.
Får se hur länge det håller. Men jag känner att jag redan har fått valuta för pengarna.

Medlem

Mitt betyg blir 5/5 än så länge.
Har spelat lite mer än 70 timmar nu och jag brukar tröttna på spel efter 5 timmar typ. Så kan nog inte bli något annat än en femma.
Har haft skit kul än så länge men sen får vi se hur länge det håller. I vilket fall som helst är det värt varenda krona

Medlem

Har definitivt inte haft tråkigt under mina 39 spelade timmar, och jag är bara lvl 20. Jag älskar miljöerna och känner en vilja att utforska varje gränd medans jag questar. Hela spelupplevelsen känns verkligen som att den följer spelets story.
Andra kanske tycker att det är trist att "bara" skjuta skurkar, men det är lite svårt att komma ifrån det då det likt ett krigsspel är vad det handlar om. Vill man döda draken i slutet har man köpt fel spel.

Personligen har jag alltid varit fascinerad av liknande scenarion, där den bräckliga civilisationens korthus rasar och människans underliggande fula tryne ligger och lurpassar på de få som uppvisar eftersträvansvärda egenskaper som omtanke och godhet. Det som verkligen höjer upplevelsen spelet igenom är co-op, något som kan sägas finnas i många spel, men som aldrig (för mig) varit så bra som här.

Det är mycket roligare att spela med någon, även ifall jag kan njuta av att utforska den detaljerade Manhattan ensam, och i DarkZone är det nästan ett måste. PvP-elementet är inte mycket att tala om, det blir istället roligare att hjälpas åt, vilket passar bättre ihop med storyn. Kanske borde Massive lägga till en expansion där man kan spela nåt förrymt avskräde från Rikers, för de som vill PvP'a på riktigt?

Hur som helst, för mig är spelet än så länge helt klockrent, även ifall jag kan ha en skvätt förståelse för dem som önskat mer, även om jag inte riktigt vet vad det skulle vara.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Kajlie:

Mitt betyg blir 5/5 än så länge.
Har spelat lite mer än 70 timmar nu och jag brukar tröttna på spel efter 5 timmar typ. Så kan nog inte bli något annat än en femma.
Har haft skit kul än så länge men sen får vi se hur länge det håller. I vilket fall som helst är det värt varenda krona

Skrivet av Ender:

Har definitivt inte haft tråkigt under mina 39 spelade timmar, och jag är bara lvl 20. Jag älskar miljöerna och känner en vilja att utforska varje gränd medans jag questar. Hela spelupplevelsen känns verkligen som att den följer spelets story.
Andra kanske tycker att det är trist att "bara" skjuta skurkar, men det är lite svårt att komma ifrån det då det likt ett krigsspel är vad det handlar om. Vill man döda draken i slutet har man köpt fel spel.

Personligen har jag alltid varit fascinerad av liknande scenarion, där den bräckliga civilisationens korthus rasar och människans underliggande fula tryne ligger och lurpassar på de få som uppvisar eftersträvansvärda egenskaper som omtanke och godhet. Det som verkligen höjer upplevelsen spelet igenom är co-op, något som kan sägas finnas i många spel, men som aldrig (för mig) varit så bra som här.

Det är mycket roligare att spela med någon, även ifall jag kan njuta av att utforska den detaljerade Manhattan ensam, och i DarkZone är det nästan ett måste. PvP-elementet är inte mycket att tala om, det blir istället roligare att hjälpas åt, vilket passar bättre ihop med storyn. Kanske borde Massive lägga till en expansion där man kan spela nåt förrymt avskräde från Rikers, för de som vill PvP'a på riktigt?

Hur som helst, för mig är spelet än så länge helt klockrent, även ifall jag kan ha en skvätt förståelse för dem som önskat mer, även om jag inte riktigt vet vad det skulle vara.

Och har man 40+ timmar utan att få tråkigt har man ju garanterat fått valuta för pengarna


signatur
Medlem

Jag skulle bli vansinnig på den kontextuella kontrollen med hopp osv. Hatar verkligen sådan design innerligt,och tycker man förlorar all "verklighetskänsla" som man skulle vinna på det, då det aldrig överensstämmer med hur man skulle röra sig i verkligheten fullt ut ändå. Jag har hellre frihet!

Men det är bara en av detaljerna varför jag valde bort det här. Hoppas man kan få till patcherna för de som är intresserade dock, det är alldeles för få MMOs som klarar av det vilket är synd.

Medlem
Skrivet av zavvy:

Jag är ett stort fan av FZ och tycker ni normalt håller bra nivå men jag måste säga att det här känns som tjänstefel. Spelet är inte utan fel men kom igen 3/5.

Tycker också att betyget var oförtjänt lågt...med de kriterier som ställs undrar jag hur något som helst Single/Multiplayer FPS kan göra sig förtjänt av mer.

Skrivet av Eisenhart73:

Tur man inte köpte detta då och väntade på reviews. Bland det värsta jag vet är "samlar-spel". Samla saker, grinda för att få lite bättre grejer etc. Den spelidén är så uttjatad nu. Och är ett knep många tar till för att dölja hur ytligt ett spel verkligen är. Lirade båda betorna och blev snabbt uttråkad. Någon story märktes knappt.

Klar du inte såg mycket av story, det är ju beta, vad hade du förväntat dig?

Medlem

De som har problem med "repetativt" verkar mest lalla runt och köra encounters och sidoskräp. Huvuduppdragen, gärna med vänner, är det som gäller för att skapa en bättre spelupplevelse.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Kane:

De som har problem med "repetativt" verkar mest lalla runt och köra encounters och sidoskräp. Huvuduppdragen, gärna med vänner, är det som gäller för att skapa en bättre spelupplevelse.

Fast även huvuduppdragen går ju efter i stort sett samma mall. Men, instämmer att de blir betydligt roligae med vänner. Kan också lyfta fram att matchmakingsystemet fungerat bra och även med random folk blir en bättre upplevelse.


signatur
Gnällkuk
Skrivet av Salami:
Skrivet av tricky:

"Det här låter som ett säljigt svar, men det som hänt är att folk spelar mycket mer och längre per session än vad vi hade tänkt. Därför tar de sig igenom vårt content snabbare och det ställer krav på oss att leverera mer fortare. Men att folk tycker att spelet är kul är ju bara bra."
http://blogg.sydsvenskan.se/dygnetrunt/2016/03/16/massive-som...

Själv hade jag nog valt 4/5, känns nog varit mer rättvist. Spelets största problem är just att det finns för lite variation, som flera påpekat så sitter allt på plats annars. Spelet är likt Destiny, precis på samma sätt som att vanilla-versionen led av precis samma problem.

Skulle tippa på att i maj, när sista gratisuppdateringen kommer så är det ett mycket roligare spel. Ni som inte köpt det ännu, vänta tills dess! Det är ett riktigt bra och roligt spel, men det är lite innehållsfattigt just nu

Hur kan ett spel, som saknar variation få 4 av 5?
2 av 5 låter mer riktigt, då 2 av 5 inte är dåligt i sig, utan visar bara att spelet är ett "normalt" AAA spel.

För att även om det är repetativt så är det väldigt underhållande. Jag har hittills lagt 25h och har många mer timmar att lägga och det är roligt varje gång. Finns så otroligt många andra spel där jag inte kommit upp till samma antalet timmar och haft så kul på vägen.

2/5 är ett ännu mer konstigt betyg, det är inte ens godkänt. Sen vet jag inte vad du menar med ett "normalt" AAA-spel. Hade du sagt flertalet AAA-spel senaste året hade jag nog varit mer med på noterna. Det är väl ett rimligt betyg med 2/5 om grafiken varit okey och själva gameplayet dåligt, plus repetativt. Jag gissar dock på att när jag närmar mig 50+h att det kommer bli mindre underhållande.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av zavvy:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Oj, tjänstefel? Berätta gärna varför du tycker så.

Jag tycker ni är alldeles för hårda. Spelet har väldigt mycket innehåll jämfört med andra titlar trots att det är en långtidssatsning. Ni säger det till och med själva och därför är det både förvånande och olyckligt att ni sen nedvärderar potentialen framför ytligare designproblem. Sen ger ni det samma betyg som american truck simulator medan t ex superhot får en fyra, ett spel med 2 timmars story.

Rock paper shotgun kallade div ett bättre rollspel än the witcher. Säga vad man vill om det, de flesta recensioner jag läst verkar åtminstone hålla med om att det Massive byggt är så imponerande i sitt omfång att fel är förlåtande och att titeln har en spännande framtid framför sig.

Jag tycker ändå man får försöka att ha i beaktning att det i slutändan ändå handlar om en subjektiv bedömning, även om du jobbar med att recensera spel. Bara för att en recensent, oavsett vad det handlar om och oavsett vart denne jobbar, sätter ett betyg på något så är det ändå dennes personliga åsikt.

EN recensent på RPS kallade The Division för bättre RPG än The Witcher, vilket i mitt tycke är lika märkligt som att påstå att 30 fps ger en mer "filmisk upplevelse" i ett spel. Att ens lägga dessa två i samma kategori RPG känns mycket udda för mig. Men, det är ändå min åsikt, inget universiellt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Kanske 3/5 om man spelar solo. Lätt 4/5 när man kör med kompisar och VOIP. Helt underbart!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha, men varför kunna byta scarfar men inte solbrillor. Helt orimligt och ett tydligt exempel på designsnubbel. Det som står som plus och minus är inte direkt relaterat till betyget utan bara detaljer vi vill lyfta fram.

Onödig detalj att ha med när ni faktiskt kunde skrivit något som passade på minus-sidan, det är fortfarande ingen gamebreaker imho och det kommer säkert en toggle vad det lider.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Och det är högst medvetet att inte djupdyka i alla subsystem som crafting och talents (som jag nämner i sammanhang med att anpassa karaktären till sin spelstil). När de övergripande kött och potatis-delarna haltar spelar det ingen större roll om du kan bygga ett nytt vapen istället för att köpa det.

Crafting, talents, skills, perks osv är ju en väldigt stor del av spelet och gruppdynamiken, känns som att ni är lite lata och bara hoppar över stora delar av spelet.
.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Varför måste ett action-rpg loopa exakt samma uppdragsdesign varje gång, med en fiendevariation på max tio variationer? Ursäktar genren tråkigt gamepay?

Ni hade inga problem med det i Diablo 3, Borderlands1/2 tex men varför här? Grundprincipen är samma i spelen, i alla gör man upprepande saker för att få loot, förhoppningsvis bättre loot men inte alltid.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av StrongBad:
Skrivet av Mortaigne:

Vill ge en stor eloge till FZ som har tagit sig tid att ge oss som inte kört Division en väldigt bra och rättvis bild som täckt in alla de frågetecken man haft genom videos, previews och nu till sist en recension. Det är skönt med icke-köpt journalistik!

Förstår jag dig rätt när du tycker att journalistik som bekräftar din världsbild automatiskt är "icke-köpt"? Om Calle och FZ hade gillat spelet och lagt ett hgöre betyg, skulle de då vara "köpta"?

Ja precis, det är exakt vad man kan utläsa ur mitt inlägg.


signatur

Jump in.

Medlem

Tackar för objektiv recension.
4/5 i min bok dock

Skriv svar