Helgdiskussion – Tidernas bästa shooterspel ääär...

Skrivet av magma:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Måste bara säga att jag testat Doom alphan i 20 sek innan jag stängde av.
Inga grafik settings och 25 fps

Matchen har inte ens gått igång på 20 sek. Sen är det en alpha och du kan ge feedback. Spelet kommer bli mycket bättre. Ge det tid bara. Jag kanske hade tur men upplevde inga drops alls. Hade 60+ fps konstant. Kör då 290 med 8gb minne och i5:a från haswell. Då har jag dessutom kantutjämningen på max. Spelet har kraschat för mig 3 ggr totalt under ca 4 timmar. Det var då spelet startade upp och jag försökte alt tabba. Fast, det är många spel som kraschar på grund av det.

Jo men kom direkt in i en pågående match, har ett 970 + amd 8350 men då hade spelet kraschat 3 ggr i uppstarten och mitt tålamod var lite stött.

Lägger till att jag mest skulle testa för jag kunde, är inte jätte intresserad


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Inaktiv

Allt detta handlar enbart om vilket spel folk har härligast minnen gentemot. När det gäller online-action så är det första Gears of War oslagbart för mig.

Medlem

Mycket Quake här och man kan ju bara instämma. För den som vill se vad folk snackar om så finns spelet på www.nquake.com om än i något modernare tappning då HUD osv anpassats efter dagens krav från spelarna. Bara att tanka och njuta, går på två minuter att installera!

(Om installern trilskas så välj en annan "mirror" istället för "Randomly select", dock tror jag den buggen blivit fixad nu )

www.quakeworld.nu finns om man vill finna likasinnade eller #quakeworld på IRC. Detta året har spelet fått något av ett uppsving igen med nya spelare som hittar dit och en och annan gammal räv som hittar tillbaka!


signatur
Medlem

Doom är nog favoriten bland de gamla spelen. Annars är det Call Of Duty 1-2 som är bäst av de som kommit på senare tid.

Medlem

Ett multiplayer spel som släpptes i skuggan av Battlefield 2..

Battlefield 2142! Spelet är nog det mest balanserade spelet DICE någonsin gjort. EU och PAC (Europe vs Pan-Asian Coalition) har exakt samma stats (skada, skott per sekund, effektiv distans mm) på vapen men ser olika ut och låter olika. Så det känns som att du spelar ett helt annat lag! Dom enda skillnaderna är fordonen.

Stridsvagnen på EUs sida är precis som en traditionell stridsvagn, medans PACs torn på vagnen är fast men svävar, istället för bandaggregat. Så det är skillnad på dom, men båda har plus och minus.

Och glöm inte det bästa, coolaste och grymmaste gamemodet som någonsin gjorts. TITAN MODE!

Medlem

Wolfenstien, gears of war, gta 3 och medal of honor ^^

Era
Medlem

Quake 2 utan tvekan.

Perfekt balanserad multiplayer med underhållande banor och movement som var lätt att lära sig men svårt att bemästra.

Medlem

Hmm fan svårt
1) Doom
Mest nostalgi kanske men minns fortfarande känslan av när jag spelade första gången. Farsan hade precis köpt ett sound blaster 16 kort och jag spelade ett spel i stereo för första gången! Ljudet av monsterna som grymtar längre bort gjorde att man satt på nålar hela tiden. en mäktig upplevelse som är svårslagen.

2)Bf2
Plöjde löjligt många timmar i bf2, många underbara timmar som commander och i en squad. Enda spelet som det faktiskt fungerat riktigt bra i tycker jag.

3)Duke Nukem 3D
Även här är det väl lite nostalgi som färgar omdömet men va fan. Första fps som vi lanade med. 1vs1 och man kunde köra med jet packs! oslagbara strider hehe

Medlem

Doom 1 och Duke Nukem 3D såklart!

Medlem

Jag är lite förvånad över att inte fler nämner Unreal Tournament faktiskt. Nåja.

För egen del är UT min uppväxt och återvänder med jämna mellanrum fortfarande. Finns nog inget spel som påverkat mig så mycket. Bär med mig UT på armen varje dag som en ständig påminnelse till omåttliga kärleken till spelet jag har.


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem

Return to Castle Wolfenstein...men Heretic ligger inte långt efter.

Medlem

Half-Life & Doom. Svårt att välja bara en bland de två.

Medlem

Halo utan tvivel....spelat många fps innan men de va inte förren jag blev introducerad till ringvärlden o dess mystik som min kärlek till fps tog fart...

Medlem

West bank till C 64:an. Där tränades reflexerna. Ni som är för unga kan googla

Medlem

Quake såklart, finns inget annat.
Half-Life gjorde mer för story och singleplayer än för FPS som helhet.

Medlem

Unreal Tournament.

Medlem

Blir ju lite svårt det där... Bäst singleplayer? Bäst multiplayer? Bäst "jag älskar detta spel mest i hela världen?" Bäst nostalgitrippar? Bäst WW2?

Slutsegrare blir Battlefield 1942 eftersom det i backspegeln hade allt och lite till för sin tid. Sen när det vägt mellan olika spel som legat nära varandra så förlorar de på "inte ww2".


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

rot
Medlem

Singleplayer: DOOM / Doom II
Multiplayer: Quakeworld

Därför att DOOM och Quakeworld.

Medlem

Cs har betytt mycket för spelbranchen, men hade cs verkligen skapats om inte actionquake 2 funnits innan? Eftersom inte Heller actionquake 2 skulle skapats om inte det vore för Quake 1 som dessutom var spelet som tog oss ifrån 2d motståndare till 3d så måste jag nog säga att Quake 1 är det bästa med doom 1 hack i häl.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Largus:

West bank till C 64:an. Där tränades reflexerna. Ni som är för unga kan googla

Räknas knappast men Law of the West borde räknas ^_^

Eller Commando Lybia, på sin tid nåt helt otroligt förbjudet.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

BFBC2, sjukt kul mp, bra balans och en riktig holmgång. Doom 2 och q1 var oxå kul på sin tid.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

I begynnelsen har ju alla ID's titlar betytt mycket både för industrin och mig, wolf3d bara det nötade man ju, men kom mycked i kontakt med Duke3d också.

Ren och skär spelglädje fick jag personligen dock mest ut av Call of Duty 1,2 under ett par härliga år, både online och lan. Väldigt mycket klanspelande på en någorlunda seriös nivå när cod faktiskt var ett alternativ till CS inom esport.

Medlem

Golden eye 64 tycker jag är tidernas FPS spel. Det kom ut 1997 och satte en standard som håller än idag. Med en underbar multiplayer som jag och tre polare spelade varenda håltimme vi hade (jag bodde bredvid skolan, född 85), skön kontroll. Roliga fusk att låsa upp. Jätte bra level design. Bra ljud och grafik. Möjlighet att spela Bond med en kompis i en slags co-op där en sköt å den andra fick sikta. Det krävdes samarbete.
Det kom före och är bättre än Half-life

Medlem

Dessa tycker jag är roligast!
(Ingen rangordning.)

Quake 2 & 3.
Unreal Tournament
Duke Nukem 3D
Return to Castle Wolfenstein
CS:GO
BF: Bad Company 2
COD: MW2
Bulletstorm
BF4


signatur

autograph

Medlem

Call of Duty. Medal of Honor och Battlefield

Flakmonkey
Medlem

Half-Life får det bli om det bara ska vara ett spel. Älskade singleplayer-delen när jag var cirka 12 år ung (var det första singleplayer jag spelade på PC) och det spelades mycket i multiplayer på diverse LAN och intenet. Fanns en uppsjö moddar som var väldigt populära (många lever på än idag på ett eller annt sätt) som t.ex. Sven Co-op, Natural Selection, Day of Defeat och såklart Counter-Strike.

Några jag gärna mämner är:
- S.T.A.L.K.E.R.. Fantastiskt atmosfärisk upplevelse i singleplayer.
- Doom. Mest spelat det på senare dar med Brutal Doom, hardcore-SP med riktigt bra spelkänsla.
- Goldeneye. Första FPS-spelat jag spelade och banbrytande konsol-FPS.
- Quakeworld. Mycket nostalgi och älskar fysiken i det men det finns multiplayer arena-FPS som är bättre rent mekaniskt som CPMA även om jag inte spelat det lika mycket.

Medlem

Min hjärna tillåter mig inte att väjla ett spel så jag skriver ner några jag tycker behöver nämnas.

Bioshock
The Operative: No one lives forever
No one liver forever 2: a spy in harm's way
Far Cry

Kanske inte de bästa multiplayer spelen, men ändå värda att nämna för väldigt bra singleplayer.

Medlem

För min del: Star Trek Voyager: Elite Force av Raven Software!

Medlem

För singelplayer så lägger jag min röst/åsikt på Half-Life och Halo.
Multiplayer så är det svårt att inte säga Quake men jag la ner betydligt mer timmar på Unreal och Unreal Tournament, sedan har vi Counter-Strike som tog ner tempot lite i mp och gav oss mer teamplay (imo).


signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Skriv svar