Christopher Lee 1922-2015

Medlem
Christopher Lee 1922-2015

Fick reda på igår att en av mina favorit skådespelare genom tiderna har gått ur denna värld.
Sir Christopher Lee levede en fantastisk liv och filmvärlden kommer vara fattigare utan honom.
Antar att de flesta som vet om Christopher Lee kommer att minnas honom som Count Dokuu eller Saruman, men jag kommer att minnas honom som framförallt Scaramanga från Bond.

Vi kommer inte få se en sådan man på länge/någonsin.

Vila i frid.

#blogg


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Christopher Lee 1922-2015

Vila i frid, en av mina favoritskådespelare genom tiderna! 93 år är en hel del, så hoppas att han kände att han var redo att gå vidare.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Tråkigt!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

En av mina favoriter också. Stor sorg även om han faktiskt blev hela 93år gammal.

Det som är mest imponerande med Christopher Lee känner jag är det makalösa liv han levde. Vi pratar alltså om en person som verkligen deltog i andra världskriget, spelade golf regelbundet med Ian Fleming, och som sen kom att nästan bli synonym med relativt färska filmatiseringar i LotR och Star Wars. Det känns nästan omöjligt att tänka sig att samma individ fick uppleva detta.

Det förvånar mig rejält att en så otroligt kompetent skådespelare aldrig fick en Oscar, eller ens en nominering. Men det handlar väl om att plocka rätt roller i exakt rätt ögonblick.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

93 år gammal så har han nog upplevt det mesta. En underbar skådis, men något som inte alla vet är just att han även är metalsångare.

Inte illa! Vila i frid, Sir Christopher Lee.

Medlem

Han var även den enda i LotR filmerna som faktiskt hade träffat Tolkien på riktigt.

Och när Peter Jackson försökte förklara hur en man som blir knivhuggen i ryggen låter så var Lees kommentar att han visste hur det lät på riktigt efter att ha stridit i WW1 (ett!), så gammal var han!

EDIT: Klart som fan det var WW2, den källan på facebook där jag såg WW1 måste ha rökt på något, med tanke på att han föddes på 20talet
Källkritik - vad är det?

Medlem

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

En stor legend som lämnat oss. Vila i frid, Sir Christopher Lee!

Medlem
Skrivet av jonis:

En av mina favoriter också. Stor sorg även om han faktiskt blev hela 93år gammal.

Det som är mest imponerande med Christopher Lee känner jag är det makalösa liv han levde. Vi pratar alltså om en person som verkligen deltog i andra världskriget, spelade golf regelbundet med Ian Fleming, och som sen kom att nästan bli synonym med relativt färska filmatiseringar i LotR och Star Wars. Det känns nästan omöjligt att tänka sig att samma individ fick uppleva detta.

Det förvånar mig rejält att en så otroligt kompetent skådespelare aldrig fick en Oscar, eller ens en nominering. Men det handlar väl om att plocka rätt roller i exakt rätt ögonblick.

Det säger mer om de som ger ut Oscarn. Ett stort skandal att han inte ens fick en hedersoscar.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av jonis:

En av mina favoriter också. Stor sorg även om han faktiskt blev hela 93år gammal.

Det som är mest imponerande med Christopher Lee känner jag är det makalösa liv han levde. Vi pratar alltså om en person som verkligen deltog i andra världskriget, spelade golf regelbundet med Ian Fleming, och som sen kom att nästan bli synonym med relativt färska filmatiseringar i LotR och Star Wars. Det känns nästan omöjligt att tänka sig att samma individ fick uppleva detta.

Det förvånar mig rejält att en så otroligt kompetent skådespelare aldrig fick en Oscar, eller ens en nominering. Men det handlar väl om att plocka rätt roller i exakt rätt ögonblick.

WW2 veteran (arbetade bland annat med SAS)
Voluntär i Finska vinterkriget
Mötte J.R.R. Tolkien
Äldsta musikern att nå topplistorna
Spelat i över 250 filmer
Deltagit i flest antal svärdscener i film

För att inte tala om alla språk han kunde, bland annat svenska

Man kan lugnt säga att hans liv varit fartfyllt.

Inaktiv

Grym snubbe helt klart. Vila i frid.

Medlem

Lyckas man med att hinna med en tiondel av hans bedrifter så har man nog levt ett intressant liv. Och han älskade Dalarna! Vila i frid.

1
Skriv svar