Arnroths krönika – Spelbranschen tål fler kvinnor

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av firefly:
Skrivet av Sisyr:

Jag ser inte hur den här "propagandan" är kopplad till vänstern, och förstår heller inte varför man bör adblocka sidan bara för att man inte håller med om var tredje helgkrönika. Löjligt beteende.

Med det sagt håller jag inte alls med Thomas Arnroth i det här avseendet. Everchange sade det bra.

Hur missar du att det är vänsterbeteende?
Och varför antar du att folk adblockar sidan för att dom inte håller med om var tredje krönika? Vad får du tredje ifrån? Löjligt beteende.

Jag vet inte hur jag ska svara på din första fråga, det är ju ett argumentationsfel. Jämnställdhet är inte ett rött ämne. Ang. dina andra frågor så var "var tredje" bildligt talat och inte menat bokstavligt. Poängen var att de flesta av Arnroths krönikor inte behandlar det här ämnet över huvud taget. Jag tror du begrep det också, men det är enklare att gå till angrepp på ord än åsikter, särskilt när man är fel ute. Eller hur?

Skrivet av bleak:
Skrivet av Sisyr:

Jag ser inte hur den här "propagandan" är kopplad till vänstern, och förstår heller inte varför man bör adblocka sidan bara för att man inte håller med om var tredje helgkrönika. Löjligt beteende.

Med det sagt håller jag inte alls med Thomas Arnroth i det här avseendet. Everchange sade det bra.

http://www.affarsvarlden.se/hem/politik/article3466937.ece

Hur journalister röstar ^ , Är ännu värre på SVT och SR. Är ingen hemlighet att journalister och skribenter är är vänster precis.

Just saying : )

Jaha? Så eftersom många journalister röstar rött är det vänsterpropaganda när en snubbe som råkar vara journalist förordar jämnställdhet? De två är inte kopplade över huvud taget, och ditt inlägg är helt irrelevant, om än intressant.

Skrivet av pezit:

Genus och feministpropaganda, ja varför skulle skiten inte dyka upp på en svensk spelsida när det genomsyrar hela vårt samhälle.

Undrar om det kommer från vårt välstånd, folk är så satans uttråkade så de letar efter orättvisor att slåss mot, det är samma visa med den rabiata anti-rasismen.

Det är väl självklart att det är anledningen. I de flesta andra länder har man betydligt större problem att tampas med, då kommer inte sånt här upp på tapeten i första taget. Däremot kan jag tycka det är lite ignorant av dig att kalla det för "propaganda" och "skit", men jag förstår varför du dels är trött på diskussionen, dels inte vill ha den på en sida som denna.

Inaktiv

Sisyr

Jämställdhet är inte vänster nä .. Förutom att Fi och extrema människor har kidnappat ordet.

Men om man skriver ohälsosamt mycket om genus och sexism i rätt triviala saker så är man nog inne i vänsterns syn på jämställdhet.

Medlem

Det är som att läsa igenom en bok detta kommentarsfält alltid likadant med en ny Anronth krönika. Tycker folk behöver lugna ner sig lite och inte ta sig själva på så stort allvar. Blir bara så mycket lättare då.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av Everchange:

Har jag fel när jag säger att denna syn på jämställdhet är totalt fel och faktiskt ironiskt. Varför ska jämställdhet betyda att av 10 personer måste 5 vara kvinnor?

Detta reagerade jag starkt på förra året när jag gjorde min GMU. Försvarsmakten tänker precis likadant. Därmed skickar dem igenom tjejer som knappt kan bära en packning 3km. Detta, enbart för att det är viktigare att ha 50/50 könsfördelning i organisationen, hellre än att faktiskt välja ut dem som faktiskt gör bäst ifrån sig.

Ska inte jämställdhet betyda att alla har samma chanser och samma villkor?

Jo du har helt rätt. Jämställdhet är när man inte längre ser till kön eller hudfärg utan anställer efter kompetens. Tyvärr är Arnroth ihop med många andra i det här landet inkapabla att se bortom sin egen fördomsfullhet. För i ärlighetens namn, det är enda anledningen att man som Arnroth ständigt sitter och för tabeller och protokoll över hur många som är kvinnor och hur många är av avvikande slag likt en sann smygnazist är för att han kan inte sluta tänka på människors skillnader...

" slag likt en sann smygnazist "
En osannolikt korkad jämförelse. Arnroth vill öka representationen för svaga grupper inom ett yrkesområde, hade han varit nazist så hade han velat ELIMINERA bort de svaga. Kvinnan hade inte särkilt hög ställning i nazi-tyskland för den delen heller. Exempel:

"Magda Goebbels declared in 1933: "German women were excluded from three professions: the army, as elsewhere in the world; the government; and the judiciary. If a German girl must choose between marriage or a career, she will always be encouraged to marry, because that is what is best for a woman"."

Och anledningen till att vi har välstånd är för att vi tar upp hur det är för kvinnor. Som Bill Gates sa i Saudiarabien:
"Bill Gates recalls once being invited to speak in Saudi Arabia and finding himself facing a segregated audience. Four-fifths of the listeners were men, on the left. The remaining one-fifth were women, all covered in black cloaks and veils, on the right. A partition separated the two groups. Toward the end, in the question-and-answer session, a member of the audience noted that Saudi Arabia aimed to be one of the Top 10 countries in the world in technology by 2010 and asked if that was realistic. “Well, if you’re not fully utilizing half the talent in the country,” Gates said, “you’re not going to get too close to the Top 10.” The small group on the right erupted in wild cheering."

F.ö. så verkar även Lewis's law gälla även i Sverige..

Skrivet av Sisyr:

Jämnställdhet är inte ett rött ämne.

Men det sätt Arnroth berör det på. är extremt mycket vänster. Där jämnställdhet innebär på ett ungefär lika mycket kvinnor som män, allt annat är diskriminering då naturlagarna automatiskt ser till att det blir ca 50/50. Det är inte bara en vidrig syn på jämnställdhet, utan också någon som FZ absolut inte skall syssla med, vilket ju iaf. om man får tro vissa inslag på sidan, är spel.

Den här artikeln sätter knappast ens spelen i tredje rummet, utan spel och spelbranchen verkar här snarast varit en språngbräda som Arnroth snabbt hoppade av och dök ner i politik och jämnställdhet, och lämnade det där med spel bakom sig.

Skrivet av Kaleid:

Arnroth vill öka representationen för svaga grupper inom ett yrkesområde

Ja men då kan han ju göra som någon annan föreslog. Föregå med gott exempel då FZ verkar ha bra större brist på kvinnor än E3 har, så han kan ju ställa sin plats till förfogande för någon trevlig dam, som tom. kanske skriver lite om spel.

Medlem
Skrivet av Bronko den arga hästen:
Skrivet av Kaleid:

Arnroth vill öka representationen för svaga grupper inom ett yrkesområde

Ja men då kan han ju göra som någon annan föreslog. Föregå med gott exempel då FZ verkar ha bra större brist på kvinnor än E3 har, så han kan ju ställa sin plats till förfogande för någon trevlig dam, som tom. kanske skriver lite om spel.

Ja varför inte. De bör göra vad de kan. Jag noterar dock att kvinnliga recensenter blir särklit påhoppade på många websidor. Läs bara Gamespots Batman Origins recensionen och sedan dess kommentarer.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av bleak:

Sisyr

Jämställdhet är inte vänster nä .. Förutom att Fi och extrema människor har kidnappat ordet.

Men om man skriver ohälsosamt mycket om genus och sexism i rätt triviala saker så är man nog inne i vänsterns syn på jämställdhet.

Det är ju bara en vild gissning. Att diskutera fel saker vid fel tillfälle är dumt, inte rött.

Skrivet av Bronko den arga hästen:
Skrivet av Sisyr:

Jämnställdhet är inte ett rött ämne.

Men det sätt Arnroth berör det på. är extremt mycket vänster. Där jämnställdhet innebär på ett ungefär lika mycket kvinnor som män, allt annat är diskriminering då naturlagarna automatiskt ser till att det blir ca 50/50.

Varför skulle det vara extremt mycket vänster? Det är väldigt fel, men knappast vänster. Jag kan sträcka mig (och då menar jag sträcka mig) till att det till viss del luktar FI om det. Ja, FI är ett vänsterparti, nej en åsikt är inte per definition vänster för att ett vänsterparti delar den. Den är bara märklig.

Jag reserverar mig för att jag har fel, och att den här typen av syn på jämnställdhet är vänsterpolitik, men jag har inte funnit någon källa eller argument som tyder på att så skulle vara fallet (för att inte tala om logisk deduktion, då).

Medlem
Skrivet av LVX156:

Har Dice inte kvinnliga soldater i Battlefield så ropar extremfeministerna "Sexism!".

Har Dice kvinnliga soldater i Battlefield så ropar extremfeministerna "Mördarsimulator där män dödar kvinnor!"

Det här påminner om en doktorsavhandling från Göteborgs universitet där det slogs fast att Rwanda hade världens mest jämställda parlament, men 56% kvinnor. Det tycker jag är en smula konstigt, eftersom Sverige då hade 47% kvinnor, det vill säga 3% närmare fullständig jämställdhet.

Det har ju tyvärr blivit så att jämställdhet = så stor andel kvinnor som möjligt. Feministerna anser tydligen också att kvinnor inte kan göra någonting själva, till exempel välja att jobba med spel, utan det skall öronmärkas pengar, platser och resurser specifikt för kvinnor.

När får vi höra att vi måste ha större jämställdhet bland sophämtare? Varför är det inte ett problem att det är över 90% män där? När ska vi börja kvotera in kvinnor där?

När får vi höra att vi måste ha större jämställdhet bland rörmokare, svetsare, plåtslagare, asfaltläggare, stensättare, gruvarbetare, skogsröjare, målare eller i princip alla tunga eller farliga jobb, där det i princip bara jobbar män?

Varför är det bara viktigt med jämställdhet i glassiga och välbetalda yrken som spelutvecklare, VD eller politiker?

Förbaskat bra skrivet.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:
Skrivet av Ender:

Nu har du ju (återigen) skrivit om kön, på en sajt som tydligen bara får beröra spel ur ett mansperspektiv.

får? Vad menar du med får? Jag skulle gissa att FZ vill ha en stor läsarbas. Jag skulle även gissa att denna läsarbas, OAVSETT KÖN, styr fokus på innehåll. Om FZ skulle börja vinkla sig åt ett annat håll än den stora massan är intresserad av, vore det ett smart drag?

Jonis, har du ens läst kommentarerna till den här krönikan? Och ifall du gjort, förstår du fortfarande inte vad jag menar? Det var länge sedan jag såg en sådan stor skara bröstdunkare kravla fram ur stenåldersgrottan och bröla hej vilt. Och för vad?
En helt legitim (spelrelaterad) krönika publiceras på FZ, och "grabbarna" goes wild. Stora ord som "vänsterpropaganda" efterföljs av de klassiska skällsorden som "PK" "feminister" och "genus" (de två sista är mer skällsord i FZ's forum än i verkligheten), bara för att jämställdhet nämns. Oj, detta farliga ämne.

Du undrar vad jag menar med får , när du kort efter ger svaret själv?

Skrivet av jonis:

Nej. Det kommer dröja LÄNGE innan jag blir en FZ-supporter när sådana här artiklar tillåts.

Här uppmuntras både AdBlock och bojkott för att vissa artiklar "tillåts" publiceras, och du fattar ändå inte vad jag menar? Om inte allt innehåll som hittills skrivits skrivits i den här tråden (och alla liknande tidigare) talar för sig själv på ett näst intill övertydligt sätt så vet jag inte hur jag ska förklara för dig. Yviga gester medans jag tydligt bokstaverar och stora bilder?

En sak har du rätt i dock, kompetens skall alltid gå först. Rätt hen på rätt plats. Men förklara då för mig varför det finns så få kvinnor i tex styrelser eller andra ledande positioner, eller varför det förekommer sådana stora löneskillnader män och kvinnor emellan. Är det månne så att du tror att kvinnor helt enkelt saknar den kompetens som män har? Eller kan det kanske vara så att det existerar någon sunkig gammal grabbig ryggdunkarmentalitet i hela arbetslivet som helt enkel lever kvar med bilden att "det här jobbet ska skötas av en riktig man".

Nej nej, sådant är ju naturligtvis helt otänkbart, och att hela spelvärlden, både i och utanför spelen, bekräftar just detta är självfallet bara ett slumpartat sammanträffande. Handflatan ligger tung över ansiktet i dag.

PS. Det är nu fritt fram, för alla som vill fastställa sin ignorans, att lyfta fram könskvotering i de få yrken där fysisk styrka spelar en stor roll, t ex brandman eller bära-tung-ryggsäcksmilitär, som ett slags motargument till vad jag just sa. Alla vet ju att ingen kvinna klarar av ett sådant yrke, eller hur grabbar? *dunk dunk

Skrivet av Ender:

bekräftar just detta är självfallet bara ett slumpartat sammanträffande.

Yep, att inte hålla med Arnroths gnöl över att det inte var mer kvinnor på E3 och att de måste in därför att är att bekräfta det. Eller, nej, igentligen inte.

Skrivet av Ender:

En helt legitim krönika

You wish.

Skrivet av Ender:

(spelrelaterad)

Inte direkt, om jag går ett cafe och börjar raljera om mullvadsfolket som styr världen i hemlighet, gör det mullvadsfolket cafe relaterat? Att han använder ett spel event som exempel för sitt politiska raljerande gör inte krönikan spel relaterad, det handlar om politik och "jämnställdhet" through and through.

Och för övrigt så får du gärna presentera informationen som leder till den slutsats om unken grabb kultur som diskriminerar kvinno på E3, spelmässor och i spel. Jag hoppas att du har mer kött på bene där än den "herp derp det är få kvinnor, måste vara diskriminering" du har presenterat.

Men jag tvivlar.

Medlem

Ender, något du och många som tycker om Arnroths artiklar inte verkar begripa, och jag börjar känna mig som en bandspelare som sitter fast på repeat, är att FZ endast låter en röst komma till tals. Det råder åsiktsmonopol på FZ när det gäller politiska krönikor. Kan du verkligen inte begripa varför folk som inte håller mer Arnroth är upprörda? Var du vill placera honom på en politisk skala (även om jag själv tycker det är rätt uppenbart var han ligger på den) är egentligen irrelevant. Problemet när man ger sig in i politik och tar ställning som FZ gör är att man inte längre är en neutral sida för alla, och en stor del av FZ:s läsare kommer inte längre att känna sig hemma här.

Och snälla, kom inte och tala om ryggdunkningar. Du är nog den enda här som håller med Arnroth som inte försvarat honom med något annat än barnsliga kommentarer om hur kloka folk som de själva är och hur synd det är om oss andra.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av firefly:
Skrivet av Sisyr:

Jag ser inte hur den här "propagandan" är kopplad till vänstern, och förstår heller inte varför man bör adblocka sidan bara för att man inte håller med om var tredje helgkrönika. Löjligt beteende.

Med det sagt håller jag inte alls med Thomas Arnroth i det här avseendet. Everchange sade det bra.

Hur missar du att det är vänsterbeteende?
Och varför antar du att folk adblockar sidan för att dom inte håller med om var tredje krönika? Vad får du tredje ifrån? Löjligt beteende.

Jag vet inte hur jag ska svara på din första fråga, det är ju ett argumentationsfel. Jämnställdhet är inte ett rött ämne. Ang. dina andra frågor så var "var tredje" bildligt talat och inte menat bokstavligt. Poängen var att de flesta av Arnroths krönikor inte behandlar det här ämnet över huvud taget. Jag tror du begrep det också, men det är enklare att gå till angrepp på ord än åsikter, särskilt när man är fel ute. Eller hur?

Jag har sällan fel så jag kan inte svara på det. Du har garanterat mer erfarenhet än mig när det gäller sånt.


signatur

Wake me up for entertainment

Medlem
Skrivet av Ender:

bara för att jämställdhet nämns. Oj, detta farliga ämne.

Vi är långt ifrån jämställdhet. Vi är på en helt ny nivå där allting måste vara lika fördelat, 50/50. I varje spel så måste du kunna spela en manlig eller en kvinnlig karaktär, helst två (eller flera) kvinnliga.
Det får absolut inte finnas svaga kvinnliga karaktärer för det är inte verklighetstroget.
Om det finns en svag kvinnlig karaktär så får hjälten inte vara en man utan måste vara kvinnlig.
Kvinnliga karaktärer får inte visa hud någonstans för det är sexistiskt och har inget med storyn att göra.
Om en manlig karaktär visar mycket hud (tänk He-Man) så gör det ingenting.

etc. etc.

Men jo, vi pratar om jämställdhet...


signatur

Wake me up for entertainment

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av firefly:

Jag har sällan fel så jag kan inte svara på det. Du har garanterat mer erfarenhet än mig när det gäller sånt.

Det är uppfriskande när någon erkänner nederlag över internet, även om du gjorde det indirekt denna gång. Kudos!

Medlem

Jag är fruktansvärt besviken att spel som Mirrors edge, Tomb Raider, Perfect Dark, blades of time inte går att spela som MAN!

Botten, se till att ändra det fort som fan!!

Medlem
Skrivet av Ender:

En sak har du rätt i dock, kompetens skall alltid gå först. Rätt hen på rätt plats. Men förklara då för mig varför det finns så få kvinnor i tex styrelser eller andra ledande positioner, eller varför det förekommer sådana stora löneskillnader män och kvinnor emellan. Är det månne så att du tror att kvinnor helt enkelt saknar den kompetens som män har? Eller kan det kanske vara så att det existerar någon sunkig gammal grabbig ryggdunkarmentalitet i hela arbetslivet som helt enkel lever kvar med bilden att "det här jobbet ska skötas av en riktig man".

Nej nej, sådant är ju naturligtvis helt otänkbart, och att hela spelvärlden, både i och utanför spelen, bekräftar just detta är självfallet bara ett slumpartat sammanträffande. Handflatan ligger tung över ansiktet i dag.

PS. Det är nu fritt fram, för alla som vill fastställa sin ignorans, att lyfta fram könskvotering i de få yrken där fysisk styrka spelar en stor roll, t ex brandman eller bära-tung-ryggsäcksmilitär, som ett slags motargument till vad jag just sa. Alla vet ju att ingen kvinna klarar av ett sådant yrke, eller hur grabbar? *dunk dunk

Jag har hört en intressant och ganska enkel teori om detta faktiskt. Och kortfattat går det ut på att män är mer benägna att ta risker än kvinnor, detta gör i sin tur att de har lättare att klättra till höga positioner i samhället som det ser ut nu. Men, det gör också att det finns en större andel män i samhällets bottenskick än vad det finns kvinnor.

Nu återgav jag kanske inte teorin exakt men jag tycker ändå den låter ungefär tusen gånger rimligare än din teori om någon form av "ryggdunkar" konspiration.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jonis, har du ens läst kommentarerna till den här krönikan? Och ifall du gjort, förstår du fortfarande inte vad jag menar? Det var länge sedan jag såg en sådan stor skara bröstdunkare kravla fram ur stenåldersgrottan och bröla hej vilt. Och för vad?
En helt legitim (spelrelaterad) krönika publiceras på FZ, och "grabbarna" goes wild. Stora ord som "vänsterpropaganda" efterföljs av de klassiska skällsorden som "PK" "feminister" och "genus" (de två sista är mer skällsord i FZ's forum än i verkligheten), bara för att jämställdhet nämns. Oj, detta farliga ämne.

Här uppmuntras både AdBlock och bojkott för att vissa artiklar "tillåts" publiceras, och du fattar ändå inte vad jag menar? Om inte allt innehåll som hittills skrivits skrivits i den här tråden (och alla liknande tidigare) talar för sig själv på ett näst intill övertydligt sätt så vet jag inte hur jag ska förklara för dig. Yviga gester medans jag tydligt bokstaverar och stora bilder?

Jag förstår vad du menar, men jag håller inte med. Jag ser inte mycket till "bröstdunk", eller high-fives. Jag ser dock många kommentarer från engagerade läsare som uppenbarligen är trötta på att finna vinklad politik på en sajt jag tror de flesta av oss besöker för att läsa om spel. Vill man som seriös aktör fortsätta framstå som neutral publicerar man inte ens den här typen av vinklad, och rätt laddad, krönika förrän man har en motsats redo att publicera från ett annat perspektiv. Gång på gång tillåts Arnroth publicera sina extremprogressiva krönikor, där kommentarstrådarna allt som oftast (tyvärr) ser ut precis som här efter kort tid.

Skrivet av Ender:

En sak har du rätt i dock, kompetens skall alltid gå först. Rätt hen på rätt plats. Men förklara då för mig varför det finns så få kvinnor i tex styrelser eller andra ledande positioner, eller varför det förekommer sådana stora löneskillnader män och kvinnor emellan. Är det månne så att du tror att kvinnor helt enkelt saknar den kompetens som män har? Eller kan det kanske vara så att det existerar någon sunkig gammal grabbig ryggdunkarmentalitet i hela arbetslivet som helt enkel lever kvar med bilden att "det här jobbet ska skötas av en riktig man".

Nej nej, sådant är ju naturligtvis helt otänkbart, och att hela spelvärlden, både i och utanför spelen, bekräftar just detta är självfallet bara ett slumpartat sammanträffande. Handflatan ligger tung över ansiktet i dag.

Arnroth lägger fram ett ickeproblem, och du drar parallellen till styrelser och löneskillnader där vi nog alla kan vara överens om att problemet faktiskt finns? Självklart är det ett problem med ryggdunkeriet i stofilstyrelser. ENBART kompetens ska styra, och där finns det mycket att göra.

Men tills vi ser konkreta exempel på kvinnor som inte fått möjligheten att ta plats i spelvärlden så är detta inte ett problem värt energin vi lägger på det. Det är bara progressiva krafter, som egentligen har det för bra för att behöva fokusera på riktiga problem som frenetiskt letar efter problem att lyfta fram.

Skrivet av Ender:

PS. Det är nu fritt fram, för alla som vill fastställa sin ignorans, att lyfta fram könskvotering i de få yrken där fysisk styrka spelar en stor roll, t ex brandman eller bära-tung-ryggsäcksmilitär, som ett slags motargument till vad jag just sa. Alla vet ju att ingen kvinna klarar av ett sådant yrke, eller hur grabbar? *dunk dunk

Det finns en annan anledning till att den typen av yrken nämns Ender. Många F!-anhängare vill sudda ut de uppenbara skillnaderna könen emellan. Kommentarer om brandmän, sophämtare och dylikt hjälper till att belysa att skillnader faktiskt finns. En brandman som inte klarar att bära ut en skadad ur ett brinnande hus är inte mycket till brandman.

Trött på att diskutera sånt här nu. Jag vill använda energin till att prata om spel istället! Det är det vi är här för, och det är det som förenar oss.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Du nämnde att DICE kommer med den ena ursäkten efter den andra att det inte finns spelbara kvinnliga karaktärer i Battlefield. Om du frågar mig, tycker jag det är bra. Jag vill inte spela ett spel där man skjuter sönder och samman kvinnor, eller hamna i MP-matcher där det finns manliga gamers som har det dåliga omdömet att ständigt förlöjliga de kvinnliga attributen.

Hur löser man det här problemet som finns i spelvärlden? Inte genom att introducera X-antal kvinnor som motsvarar det manliga antalet, utan redan vid barnafötter. Synen på manligt och kvinnligt etableras redan i barndomen, och det vore naivt att tro att man kan förändra vuxna människors attityder när normerna är befästa och stålsatta i varje del av samhället.

Så problemet ligger i att det är OK att spela spel där man dödar män, men inte OK om det är kvinnor? Kände mig inte det minsta obekväm med att skjuta ihjäl varken kvinnor eller män när jag var yngre och spelade Unreal Tournament, och om det skulle vara ett större problem i Battlefield för att det är mer realistiskt borde vi kanske fråga oss varför vi tycker det är OK att skjuta ihjäl folk i ett sådant spel övehuvudtaget.

Håller dock med om det du säger, att det är en fråga om huruvida det är socialt accepterat för en tjej att spela eller inte. Man ser det som normalt för killar, men så fort det är en tjej så är det helt plötsligt en "gamer girl" som inte gör annat än att sitta och spela och som är på nåt vis konstig. Precis som du säger är detta en fråga som måste tas redan vid barndomen, och där är det nog enormt viktigt att både män och kvinnor representeras i spel. Minns själv hur man var när man var liten, att en tecknad serie med massa tjejer ville man inte se, och ska man översätta detta till spelvärlden tror jag tjejer kan tycka det inte känns lika kul att spela spel när det alltid är manliga hjältar. De kanske skulle vilja ha en kvinnlig hjälte att identifiera sig med, och som gör att det faktiskt känns OK som tjej att i ett spel styra denna kvinna.

Tar man då upp det i åldrarna blir det lika viktigt att man inte kommer till en tröskel där det helt plötsligt bara blir män igen. Att tycka om spel som tjej i tonåren och snubbla över Battlefield eller CoD eller MoH eller Wolfenstein eller NHL eller FIFA eller Assassins Creed och se att inte en endaste spelbar karaktär är kvinnlig, utan få känna att det här helt enkelt är nåt som är ämnat för grabbar kan ju knappast göra att det känns lika socialt acceptabelt längre för en tjej att inkräkta på grabbarnas mark.

Kommer inte bli ett naturligt inslag i samhället att ha tjejer som spelar spel förrän kvinnor representeras i branschen på ett sådant sätt.

Skrivet av Everchange:

Har jag fel när jag säger att denna syn på jämställdhet är totalt fel och faktiskt ironiskt. Varför ska jämställdhet betyda att av 10 personer måste 5 vara kvinnor?

Detta reagerade jag starkt på förra året när jag gjorde min GMU. Försvarsmakten tänker precis likadant. Därmed skickar dem igenom tjejer som knappt kan bära en packning 3km. Detta, enbart för att det är viktigare att ha 50/50 könsfördelning i organisationen, hellre än att faktiskt välja ut dem som faktiskt gör bäst ifrån sig.

Ska inte jämställdhet betyda att alla har samma chanser och samma villkor?

Jag håller med till 100%, men tycker inte det är relevant för denna artikel annat än vad gäller antalet kvinnor på scenen i E3. Huruvida kvinnor bör anställas i verkliga livet har inget att göra med huruvida de borde representeras i ett spel.

Kan dock nästan lova att i det här fallet har man inte valt bort kvinnor för att det inte finns spelintresserade kvinnor som klarar av att stå på scen och att man därför tagit män istället, utan snarare att de helt enkelt inte letat särskilt noga. Aisha är garanterat inte den enda personen som kan prata inför folk och som gillar spel. AJ Lee som är kvinnlig wrestlare och en ordentlig nörd och fenomenal på att prata skulle garanterat kunna göra en bra presentation.

Medlem
Skrivet av mr_jingles:
Skrivet av Ender:

En sak har du rätt i dock, kompetens skall alltid gå först. Rätt hen på rätt plats. Men förklara då för mig varför det finns så få kvinnor i tex styrelser eller andra ledande positioner, eller varför det förekommer sådana stora löneskillnader män och kvinnor emellan. Är det månne så att du tror att kvinnor helt enkelt saknar den kompetens som män har? Eller kan det kanske vara så att det existerar någon sunkig gammal grabbig ryggdunkarmentalitet i hela arbetslivet som helt enkel lever kvar med bilden att "det här jobbet ska skötas av en riktig man".

Nej nej, sådant är ju naturligtvis helt otänkbart, och att hela spelvärlden, både i och utanför spelen, bekräftar just detta är självfallet bara ett slumpartat sammanträffande. Handflatan ligger tung över ansiktet i dag.

PS. Det är nu fritt fram, för alla som vill fastställa sin ignorans, att lyfta fram könskvotering i de få yrken där fysisk styrka spelar en stor roll, t ex brandman eller bära-tung-ryggsäcksmilitär, som ett slags motargument till vad jag just sa. Alla vet ju att ingen kvinna klarar av ett sådant yrke, eller hur grabbar? *dunk dunk

Jag har hört en intressant och ganska enkel teori om detta faktiskt. Och kortfattat går det ut på att män är mer benägna att ta risker än kvinnor, detta gör i sin tur att de har lättare att klättra till höga positioner i samhället som det ser ut nu. Men, det gör också att det finns en större andel män i samhällets bottenskick än vad det finns kvinnor.

Nu återgav jag kanske inte teorin exakt men jag tycker ändå den låter ungefär tusen gånger rimligare än din teori om någon form av "ryggdunkar" konspiration.

Ingen konspiration. Det är mycket vanligt att man vill gynna de som är lik en själv.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av jonis:

Nej. Det kommer dröja LÄNGE innan jag blir en FZ-supporter när sådana här artiklar tillåts.

Här uppmuntras både AdBlock och bojkott för att vissa artiklar "tillåts" publiceras, och du fattar ändå inte vad jag menar? Om inte allt innehåll som hittills skrivits skrivits i den här tråden (och alla liknande tidigare) talar för sig själv på ett näst intill övertydligt sätt så vet jag inte hur jag ska förklara för dig. Yviga gester medans jag tydligt bokstaverar och stora bilder?

En sak har du rätt i dock, kompetens skall alltid gå först. Rätt hen på rätt plats. Men förklara då för mig varför det finns så få kvinnor i tex styrelser eller andra ledande positioner, eller varför det förekommer sådana stora löneskillnader män och kvinnor emellan. Är det månne så att du tror att kvinnor helt enkelt saknar den kompetens som män har? Eller kan det kanske vara så att det existerar någon sunkig gammal grabbig ryggdunkarmentalitet i hela arbetslivet som helt enkel lever kvar med bilden att "det här jobbet ska skötas av en riktig man".

Den stora delen beror på att kvinnor aktivt väljer att hålla sig utanför de yrken och positioner som ger bra betalt. Kvinnor prioriterar helt enkelt annat än lön i större utsträckning än mer.

Vad är löneskillnaden när man jämför samma position, erfarenhet och yrke? 1-7% beroende på vem som mätt (http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6neskillnader_mellan_m%C3%...).

Och lön är knappast vad som bestämmer om ett jobb är bra eller dåligt. Många vill nog hellre vara förskolelärare just för att det är ett skönt och givande yrke. Andra tar stressen, konkurrensen, erfarenheten, sociala och utbildningen för att sitta i en styrelse för att kunna ha en sexsiffrig lön och makt.

Är det verkligen så underligt att vi statistisk sett över hela befolkningen ser en skillnad i preferenser mellan kvinnor och män? Du kommer säkert hitta massor av skillnader oavsett vilka demografiska grupper du mäter.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Framförallt så saknades transsexuella, svarta dvärgar.

Har lite svårt för det där med att behöva bry sig om hudfärger och kön, men det är nog bara jag Kvotering leder enbart till väldigt dåliga saker och det finns många exempel på detta.

Ingen tjänar på det politiskt korrekta samhället förutom extremister.


signatur
Medlem
Skrivet av starboy83:
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av Everchange:

Har jag fel när jag säger att denna syn på jämställdhet är totalt fel och faktiskt ironiskt. Varför ska jämställdhet betyda att av 10 personer måste 5 vara kvinnor?

Detta reagerade jag starkt på förra året när jag gjorde min GMU. Försvarsmakten tänker precis likadant. Därmed skickar dem igenom tjejer som knappt kan bära en packning 3km. Detta, enbart för att det är viktigare att ha 50/50 könsfördelning i organisationen, hellre än att faktiskt välja ut dem som faktiskt gör bäst ifrån sig.

Ska inte jämställdhet betyda att alla har samma chanser och samma villkor?

Jo du har helt rätt. Jämställdhet är när man inte längre ser till kön eller hudfärg utan anställer efter kompetens. Tyvärr är Arnroth ihop med många andra i det här landet inkapabla att se bortom sin egen fördomsfullhet. För i ärlighetens namn, det är enda anledningen att man som Arnroth ständigt sitter och för tabeller och protokoll över hur många som är kvinnor och hur många är av avvikande slag likt en sann smygnazist är för att han kan inte sluta tänka på människors skillnader...

Håller med! Om nu Ubisoft anser att en manlig karaktär är rätt för deras spel utifrån handlingen osv så är det deras val och det behöver inte ha något med jämställdhet att göra alls. Däremot kanske det vore smart ur ett ekonomiskt perspektiv om man vill få med fler tjejer att spela deras spel, att ge möjligheten att spela som kvinna, om det nu är så att tjejer lockas av att spela som en karaktär med sitt eget kön.

Ja. Och man måste ta andra saker i beaktning med. Tv spel är något som främst unga killar ägnar sig åt, och det söker sig bra mycket mer killar till branschen. Ska alla dom som är duktiga och kämpar hårt i en tuff bransch få spela andrafiolen för att man ska kvotera in kvinnor så att trångsynta korkskallar ska få sitt 50/50 samhälle? Så jävla less på att folk håller på och ska mäta upp allt efter hudfärg och kön. Kan vi fokusera på på prestationer är jag övertygad om att dom här sakerna kommer lösa sig rent naturligt. Gamla fördomar kommer inte överleva dagens informationssamhälle ändå...

Medlem
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av Everchange:

Har jag fel när jag säger att denna syn på jämställdhet är totalt fel och faktiskt ironiskt. Varför ska jämställdhet betyda att av 10 personer måste 5 vara kvinnor?

Detta reagerade jag starkt på förra året när jag gjorde min GMU. Försvarsmakten tänker precis likadant. Därmed skickar dem igenom tjejer som knappt kan bära en packning 3km. Detta, enbart för att det är viktigare att ha 50/50 könsfördelning i organisationen, hellre än att faktiskt välja ut dem som faktiskt gör bäst ifrån sig.

Ska inte jämställdhet betyda att alla har samma chanser och samma villkor?

Jo du har helt rätt. Jämställdhet är när man inte längre ser till kön eller hudfärg utan anställer efter kompetens. Tyvärr är Arnroth ihop med många andra i det här landet inkapabla att se bortom sin egen fördomsfullhet. För i ärlighetens namn, det är enda anledningen att man som Arnroth ständigt sitter och för tabeller och protokoll över hur många som är kvinnor och hur många är av avvikande slag likt en sann smygnazist är för att han kan inte sluta tänka på människors skillnader...

" slag likt en sann smygnazist "
En osannolikt korkad jämförelse. Arnroth vill öka representationen för svaga grupper inom ett yrkesområde, hade han varit nazist så hade han velat ELIMINERA bort de svaga. Kvinnan hade inte särkilt hög ställning i nazi-tyskland för den delen heller. Exempel:

"Magda Goebbels declared in 1933: "German women were excluded from three professions: the army, as elsewhere in the world; the government; and the judiciary. If a German girl must choose between marriage or a career, she will always be encouraged to marry, because that is what is best for a woman"."

Och anledningen till att vi har välstånd är för att vi tar upp hur det är för kvinnor. Som Bill Gates sa i Saudiarabien:
"Bill Gates recalls once being invited to speak in Saudi Arabia and finding himself facing a segregated audience. Four-fifths of the listeners were men, on the left. The remaining one-fifth were women, all covered in black cloaks and veils, on the right. A partition separated the two groups. Toward the end, in the question-and-answer session, a member of the audience noted that Saudi Arabia aimed to be one of the Top 10 countries in the world in technology by 2010 and asked if that was realistic. “Well, if you’re not fully utilizing half the talent in the country,” Gates said, “you’re not going to get too close to the Top 10.” The small group on the right erupted in wild cheering."

F.ö. så verkar även Lewis's law gälla även i Sverige..

Fast nu var det ju inte det jag sa. Jag påstod inte att Arnroth har nazistiska åsikter, det står väl ganska klart att hans åsikter helt enkelt är skitnödigt PK och baserat på vad han tror han man bör tycka, vilket är ganska vanligt när man har en bristande moralkompass och intelligens men ändå menar väl. Det jag sa var att han likt en smygnazist fokuserar oerhört mycket på vad det är för kön och färg på folk. Det kanske är svårt för dig att fatta, men när man sätter folk i fack baserat på deras färg eller kön, så är det rasism/sexism, även om man nödvändigtvis inte bestämmer sig för att en är bättre än den andra.
Sen går det inte jämföra ett land som Saudi Arabien med västvärlden. Där kan det behövas kvotering. Det behövs absolut inte här, det gör bara mer skada än nytta.

Frilansare
Skrivet av Red_warning:

Ender, något du och många som tycker om Arnroths artiklar inte verkar begripa, och jag börjar känna mig som en bandspelare som sitter fast på repeat, är att FZ endast låter en röst komma till tals. Det råder åsiktsmonopol på FZ när det gäller politiska krönikor.

Nej, det gör det såklart inte. Och den dagen en liberal spelkritiker vill få en välskriven (inte att likställa med "Redaktionen håller med om allt") krönika publicerad så är denne mer än välkommen. Hittills har jag dock inte fått in ett enda utkast.

Och det faktum att du får skriva dina rader här talar väl också emot åsiktsmonopolet? Det hade varit en smal sak att som många andra medier stänga ner kommentarsfälten helt och låta alla texter stå oemotsagda, men det gör vi naturligtvis inte.

Och ni som snackar om att sätta på adblock på grund av en krönika, herregud liksom.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Bronko den arga hästen:

Ibland pustar man ut över att man har adblock.

Skrivet av Skelögd:

Detta är en orsak varför jag inte är någon fz-supporter samt varför jag tänker fortsätta ha på Adblock när jag besöker sidan..

Skrivet av firefly:

AdBlock får vara kvar...

Skrivet av Bronko den arga hästen:

Men ja, Adblock får sannerligen vara kvar.

Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av firefly:

AdBlock får vara kvar...

Skrivet av PeTTs0n:

FZ, som publicerar sådan här rent tragisk smörja, har givetvis ett ansvar - och de förtjänar sin Adblock om de fortsätter ge herr Arnroth mer publicitet.

Så bra - då kan vi med gott samvete börja dölja innehåll baserat på huruvida folk har adblock har aktiverat eller inte. För helt ärligt, om ni besöker en sajt där en krönika gör er så upprörda att ni inte vill "betala" för resten av innehållet genom att aktivera annonser kan vi lika gärna göra slut med varandra. Skilsmässa, delad vårdnad om spelen och hela grejen.

De senaste 16 dagarna (1 juni och framåt) har vi publicerat 167 nyheter, artiklar och recensioner. Över 50 E3-trailers och ett oräkneligt antal skärmdumpar. Vi har ordnat chattar, sett till att få fram de bästa E3-konferensstreamsen - livestreamat Destiny-alphan. Delat ut betakoder till Battlefield Hardline till de som inte fick någon på natten när det offentliggjordes. Fixat en tävling med Wildstar-priser.

Förra sommaren startade vi supportprogrammet där du för mindre än en krona om dagen slipper annonserna, om det är där skon verkligen klämmer. Dessutom slängde vi på ett halvår med PC Gamer, en musmatta - rabatter hos populära återförsäljare. Exklusiva betor och tävlingspriser. Vi bjöd hit en supporter som med en kompis fick träffa redaktionen, testa Oculus Rift hur mycket de ville och lira spel som inte var släppta. Vi låser inget innehåll bakom medlemsskapet - det är bara en plusmeny. Trots att folk högre upp i näringskedjan gärna skulle göra det. Eller sälja in annonser med automatspelande trailers, eller sådana du måste klicka bort för att ens komma in på sajten - någon våra konkurrenter kör ständigt. Hur länge kan vi säga nej till sånt om folk fortsätter att blocka?

Får vi inte annonsvisningar får vi heller inga resurser till att driva FZ, Sveriges äldsta spelsajt som funnits sedan 1996. Det är den enkla sanningen.


signatur
Medlem
Skrivet av jonis:

Jag förstår vad du menar, men jag håller inte med. Jag ser inte mycket till "bröstdunk", eller high-fives. Jag ser dock många kommentarer från engagerade läsare som uppenbarligen är trötta på att finna vinklad politik på en sajt jag tror de flesta av oss besöker för att läsa om spel. Vill man som seriös aktör fortsätta framstå som neutral publicerar man inte ens den här typen av vinklad, och rätt laddad, krönika förrän man har en motsats redo att publicera från ett annat perspektiv. Gång på gång tillåts Arnroth publicera sina extremprogressiva krönikor, där kommentarstrådarna allt som oftast (tyvärr) ser ut precis som här efter kort tid.

Och:

Skrivet av jonis:

Arnroth lägger fram ett ickeproblem, och du drar parallellen till styrelser och löneskillnader där vi nog alla kan vara överens om att problemet faktiskt finns? Självklart är det ett problem med ryggdunkeriet i stofilstyrelser. ENBART kompetens ska styra, och där finns det mycket att göra.

Men tills vi ser konkreta exempel på kvinnor som inte fått möjligheten att ta plats i spelvärlden så är detta inte ett problem värt energin vi lägger på det. Det är bara progressiva krafter, som egentligen har det för bra för att behöva fokusera på riktiga problem som frenetiskt letar efter problem att lyfta fram.

Se där, nu diskuterar vi Den "grabbiga ryggdunkarmentaliteten" jag nämnde ser jag mest i hur folk som vanligt antingen lyfter fram irrelevanta stycken ur krönikan (och bygger monument utav det) eller lägger till saker ur sin fria fantasi, som andra sedan bygger sina argument på. Everchange var den första som nämnde "50/50 könsfördelning", och helt plötsligt förvandlades Arnroths krönika till något slags vänstervriden monsterpropaganda för kvotering av kvinnor till brandkåren. Och alla "grabbar" ger tummen upp och gapar i kör.
Everchange har en poäng i att kvotering är fel när fel person hamnar i fel yrke. Krävs stor styrka så duger det inte med några sparrisar, oavsett om dom är män eller kvinnor. Någon som vill försöka övertyga mig om att endast en "man" kan bära en 30-kilos packning eller en rulle brandslang? Please

Jag kan personligen tycka att kvoteringar kunde behövas i alla yrken där kvinnor nekas arbete (eller lika lön) trots gott om sökande med samma kompetens. Varken mer eller mindre. Jag har inte sett någonstans att Arnroth vill tvinga in kvinnor i yrkesgrupper eller situationer där dom inte själva vill vara, och inte vill jag det heller.

Vart ens begreppet politik (och då framförallt "vänsterpolitik") kommer in i bilden blir för mig en stor gåta. Finns det ens något politiskt parti som är emot jämlikhet? Kristdemokraterna kommer väl kanske närmast med sin fundamentalistiska kärnfamiljspolitik, och dom är ju förstås sk "höger", men man får nog söka sig utanför Sveriges gränser ifall man ska hitta en politisk sammanslutning som är direkt emot jämställdhet.

Inte heller är krönikan särskilt kontroversiell. Visst kan man tycka att problemet med en underrepresentation av kvinnor på en spelmässa är relativt litet till alla andra problem här i världen, men nu är ju det här en spelsajt, och gränsen går ju faktiskt där. Att just jämställdhetsfrågor inom spelvärlden sedan går hand i hand med jämställdhetsfrågor utanför spelvärlden är väl inget konstigt? E3 är ju dessutom den största spelhändelsen varje år, och om det nu ÄR en underrepresentation av kvinnor, dvs att det är en procentuellt mindre del spelutvecklande kvinnor än spelutvecklande män som kommer till tals (samt antalet anställda spelutvecklande kvinnor i förhållande till antalet spelande kvinnor), så är det helt klart både relevant och värt att belysa.
Det räcker med att titta på hur kvinnor oftast framställ i spel för att förstå varför det antagligen inte finns lika många kvinnliga sökande till denna mansdominerade bransch.

Skrivet av jonis:

Det finns en annan anledning till att den typen av yrken nämns Ender. Många F!-anhängare vill sudda ut de uppenbara skillnaderna könen emellan. Kommentarer om brandmän, sophämtare och dylikt hjälper till att belysa att skillnader faktiskt finns. En brandman som inte klarar att bära ut en skadad ur ett brinnande hus är inte mycket till brandman.

Trött på att diskutera sånt här nu. Jag vill använda energin till att prata om spel istället! Det är det vi är här för, och det är det som förenar oss.

Jag vet för lite om Fi's politik för att ha åsikter om vad dom vill. Att det generellt finns (framför allt fysiska) skillnader mellan män och kvinnor är ju inget konstigt, men hur ofta ska det egentligen behöva styra yrkesvalet? Det är väl ingen här som på fullaste allvar tycket att något annat än kompetens ska styra vad man skall kunna arbeta med. Kräver ett yrke att man ska kunna bära en slapp kropp på 90 kg 200 meter så har det ju ingenting med kön att göra.
Frågan är snarare hur många som knyter samman kön med kompetens per definition.

Jag är också trött på att diskutera sådant här, men jag kan bara inte låta bli då så många vänder taggarna utåt när lite sunt förnuft presenteras. Tummen upp för sakligare argument i ditt svar, även om våra åsikter går isär på många punkter så är det helt ok så länge man kan prata om det på ett normalt sätt

Herr rygg
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Bronko den arga hästen:

Ibland pustar man ut över att man har adblock.

Skrivet av Skelögd:

Detta är en orsak varför jag inte är någon fz-supporter samt varför jag tänker fortsätta ha på Adblock när jag besöker sidan..

Skrivet av firefly:

AdBlock får vara kvar...

Skrivet av Bronko den arga hästen:

Men ja, Adblock får sannerligen vara kvar.

Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av firefly:

AdBlock får vara kvar...

Skrivet av PeTTs0n:

FZ, som publicerar sådan här rent tragisk smörja, har givetvis ett ansvar - och de förtjänar sin Adblock om de fortsätter ge herr Arnroth mer publicitet.

Så bra - då kan vi med gott samvete börja dölja innehåll baserat på huruvida folk har adblock har aktiverat eller inte. För helt ärligt, om ni besöker en sajt där en krönika gör er så upprörda att ni inte vill "betala" för resten av innehållet genom att aktivera annonser kan vi lika gärna göra slut med varandra. Skilsmässa, delad vårdnad om spelen och hela grejen.

De senaste 16 dagarna (1 juni och framåt) har vi publicerat 167 nyheter, artiklar och recensioner. Över 50 E3-trailers och ett oräkneligt antal skärmdumpar. Vi har ordnat chattar, sett till att få fram de bästa E3-konferensstreamsen - livestreamat Destiny-alphan. Delat ut betakoder till Battlefield Hardline till de som inte fick någon på natten när det offentliggjordes. Fixat en tävling med Wildstar-priser.

Förra sommaren startade vi supportprogrammet där du för mindre än en krona om dagen slipper annonserna, om det är där skon verkligen klämmer. Dessutom slängde vi på ett halvår med PC Gamer, en musmatta - rabatter hos populära återförsäljare. Exklusiva betor och tävlingspriser. Vi bjöd hit en supporter som med en kompis fick träffa redaktionen, testa Oculus Rift hur mycket de ville och lira spel som inte var släppta. Vi låser inget innehåll bakom medlemsskapet - det är bara en plusmeny. Trots att folk högre upp i näringskedjan gärna skulle göra det. Eller sälja in annonser med automatspelande trailers, eller sådana du måste klicka bort för att ens komma in på sajten - någon våra konkurrenter kör ständigt. Hur länge kan vi säga nej till sånt om folk fortsätter att blocka?

Får vi inte annonsvisningar får vi heller inga resurser till att driva FZ, Sveriges äldsta spelsajt som funnits sedan 1996. Det är den enkla sanningen.

Väl talat Carl. Du har precis fått en supporter att förlänga ytterligare ett år.


signatur

"When I grow up, I want to be a Blitzball!" -Kid in Kilika
http://alxeskapader.bloggplatsen.se/

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Så bra - då kan vi med gott samvete börja dölja innehåll baserat på huruvida folk har adblock har aktiverat eller inte. För helt ärligt, om ni besöker en sajt där en krönika gör er så upprörda att ni inte vill "betala" för resten av innehållet genom att aktivera annonser kan vi lika gärna göra slut med varandra. Skilsmässa, delad vårdnad om spelen och hela grejen.

De senaste 16 dagarna (1 juni och framåt) har vi publicerat 167 nyheter, artiklar och recensioner. Över 50 E3-trailers och ett oräkneligt antal skärmdumpar. Vi har ordnat chattar, sett till att få fram de bästa E3-konferensstreamsen - livestreamat Destiny-alphan. Delat ut betakoder till Battlefield Hardline till de som inte fick någon på natten när det offentliggjordes. Fixat en tävling med Wildstar-priser.

Förra sommaren startade vi supportprogrammet där du för mindre än en krona om dagen slipper annonserna, om det är där skon verkligen klämmer. Dessutom slängde vi på ett halvår med PC Gamer, en musmatta - rabatter hos populära återförsäljare. Exklusiva betor och tävlingspriser. Vi bjöd hit en supporter som med en kompis fick träffa redaktionen, testa Oculus Rift hur mycket de ville och lira spel som inte var släppta. Vi låser inget innehåll bakom medlemsskapet - det är bara en plusmeny. Trots att folk högre upp i näringskedjan gärna skulle göra det. Eller sälja in annonser med automatspelande trailers, eller sådana du måste klicka bort för att ens komma in på sajten - någon våra konkurrenter kör ständigt. Hur länge kan vi säga nej till sånt om folk fortsätter att blocka?

Får vi inte annonsvisningar får vi heller inga resurser till att driva FZ, Sveriges äldsta spelsajt som funnits sedan 1996. Det är den enkla sanningen.

Word! Blir fan stolt över att vara betalande medlem.

Att sitta och whina om att deras kostnadsfria spelnyheter någon enstaka gång råkar beröra jämställdhet...ska sätta på annonserna igen bara för sakens skull

Inaktiv

Vi läsare har ändå rätt att demonstrera mot att tidningen har tagit politisk ställning (Det känns så för mig iaf). Kan ni inte försöka att publicera krönikor som tar upp fler synsätt än just Thomas? Det blir lätt lite enkelspårigt då det finns fler sätt att se på spelindustrin.

Bara att han får publicera krönikor som hyllar Saarkesian och anklagar spelindustrin för att vara kvinnorfientliga gjorde att min adblock åkte på. Jag har vänner som jobbar på både DICE och arrowhead och de är de vänligaste själar ni någonsin kommer träffa. De har absolut inget emot att kvinnor ger sig in i spelbranchen utan de välkomnar de med öppnar armar om de vill satsa och har rätt kompetens.

Läs Petter från Gamereactors inlägg om detta debattklimat i spelmedia så förstår ni hur jag upplever det.

http://www.gamereactor.se/blog/petter/721454/

Skriv svar