Diskussion: Blir Wildstar nästa stora mmo-hit?
Spelade bara lite under andra stängda betan. Men det kan nog bli bra.
Annars så skulle jag vilja spela allt från vanilla WoW (uppdaterad grafik) till senaste expansionen.
Har faktiskt aldrig spelat det på officiella servrar. Har d.v.s bara spelat väldigt lite.
Jag trodde det, allting såg så bra ut. Sen spelade jag det ett par beta weekends och testade även nu under open beta. Och nej, det är det inte, tyvärr. Folk kommer definitivt spela det, och det kommer antagligen inte få F2P, men det kommer absolut inte vara lika populärt som WoW, inte ens i närheten. Blir förvånad om det ens når 500k subs efter 1 år.
Wildstar är ju redan uppe i ca 500.000-1.000.000 förbokningar redan
Jag trodde det, allting såg så bra ut. Sen spelade jag det ett par beta weekends och testade även nu under open beta. Och nej, det är det inte, tyvärr. Folk kommer definitivt spela det, och det kommer antagligen inte få F2P, men det kommer absolut inte vara lika populärt som WoW, inte ens i närheten. Blir förvånad om det ens når 500k subs efter 1 år.
Wildstar är ju redan uppe i ca 500.000-1.000.000 förbokningar redan
Förstahands köpare är inte intressant egentligen. Utan det är de som stannar efter 30 dagar som är av vikt
Jag trodde det, allting såg så bra ut. Sen spelade jag det ett par beta weekends och testade även nu under open beta. Och nej, det är det inte, tyvärr. Folk kommer definitivt spela det, och det kommer antagligen inte få F2P, men det kommer absolut inte vara lika populärt som WoW, inte ens i närheten. Blir förvånad om det ens når 500k subs efter 1 år.
Wildstar är ju redan uppe i ca 500.000-1.000.000 förbokningar redan
Notera att jag skrev efter ett år. Alla nya "större" MMOs har en bra första månad. Det är efter 9-12 månader som den riktiga siffran kommer fram. Och då skulle jag bli förvånad om den ens var i närheten av 500k.
Jag har rätt kul i Wildstar, den har lyckats fånga en spelglädje jag inte haft till MMO sedan vanilla WoW.
Sedan faller designen och humorn mig i smaken.
Musiken är riktigt nice också.
"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets
What you don't learn with wisdom, you learn with pain.
ok det har potential men har en del tekniska bekymmer att fila på innan det blir tal om att bli en wow dödare.
För det första är FOV 90 ett måste, lider ej av motionsicknes o dyl. men man kan inte undgå den gyttriga och smått klaustrofobiska känslan man får när man springer runt i världen.
För det andra är det alldeles för dåligt optimerat med stundtals märkbart låg framerate trotts mycket enkel grafik. Mätare för nätverks latency samt fps räknare verkar även saknas vilket inte underlättar.
Ogillar även att man kör med en instanserad "startzon" som i längden kan bli mycket tjatig om du levlar alts.
det är väl tankarna efter helgens beta spelande,
jag inte hittat på något vettigt att skriva här än
ok det har potential men har en del tekniska bekymmer att fila på innan det blir tal om att bli en wow dödare.
För det första är FOV 90 ett måste, lider ej av motionsicknes o dyl. men man kan inte undgå den gyttriga och smått klaustrofobiska känslan man får när man springer runt i världen.
För det andra är det alldeles för dåligt optimerat med stundtals märkbart låg framerate trotts mycket enkel grafik. Mätare för nätverks latency samt fps räknare verkar även saknas vilket inte underlättar.
Ogillar även att man kör med en instanserad "startzon" som i längden kan bli mycket tjatig om du levlar alts.
det är väl tankarna efter helgens beta spelande,
Alt-f1 ger dig latens och fps även om pingmätaren verkar trasig för tillfället. Måste även av ren nyfikenhet fråga hur du fixar att spela med 90 FOV, blir fisköga efter 75 för min del. :/
ok det har potential men har en del tekniska bekymmer att fila på innan det blir tal om att bli en wow dödare.
För det första är FOV 90 ett måste, lider ej av motionsicknes o dyl. men man kan inte undgå den gyttriga och smått klaustrofobiska känslan man får när man springer runt i världen.
För det andra är det alldeles för dåligt optimerat med stundtals märkbart låg framerate trotts mycket enkel grafik. Mätare för nätverks latency samt fps räknare verkar även saknas vilket inte underlättar.
Ogillar även att man kör med en instanserad "startzon" som i längden kan bli mycket tjatig om du levlar alts.
det är väl tankarna efter helgens beta spelande,
Klassificera inte grafiken som enkel bara för att det har en tecknad stil. Cellshadeade spel som Wildstar har lika komplexa renderings system som ligger under huven på dom flesta spelmotorerna.
Med åtanke på att detta är ett MMO så är det givet att det finns några prestanda problem i spelet. De flesta kommer troligtvis att patchas bort eller i bästa fall försvinna vid release.
Idono. That's me!
ok det har potential men har en del tekniska bekymmer att fila på innan det blir tal om att bli en wow dödare.
För det första är FOV 90 ett måste, lider ej av motionsicknes o dyl. men man kan inte undgå den gyttriga och smått klaustrofobiska känslan man får när man springer runt i världen.
För det andra är det alldeles för dåligt optimerat med stundtals märkbart låg framerate trotts mycket enkel grafik. Mätare för nätverks latency samt fps räknare verkar även saknas vilket inte underlättar.
Ogillar även att man kör med en instanserad "startzon" som i längden kan bli mycket tjatig om du levlar alts.
det är väl tankarna efter helgens beta spelande,
Klassificera inte grafiken som enkel bara för att det har en tecknad stil. Cellshadeade spel som Wildstar har lika komplexa renderings system som ligger under huven på dom flesta spelmotorerna.
Med åtanke på att detta är ett MMO så är det givet att det finns några prestanda problem i spelet. De flesta kommer troligtvis att patchas bort eller i bästa fall försvinna vid release.
Wildstar använder väl inte cel shading...?
Med NCSoft som förläggare kommer Wildstar säkerligen följa en rätt bekant utveckling. Stor initialförsäljning med ett rätt högt tryck första månaden/månaderna, sen sakta fadeout mot nichepublik.
Det är alldeles för urvattnat för att på sikt vinna mark. De som fortfarande orkar nöta den här uttjatade tolkningen av MMOs fortfarande glider tillbaka till WoW så småningom.
Cptn BaseballBatBoy!
Personligen, så älskar jag spelet. Den har nästan allt jag velat ha i ett MMO. Älskar scifi och humorn bland annat. Jag är fortfarande riktigt taggad! Man får inte heller glömma att spelet är beta just nu. Jag är säker på att optimeringsbesvären försvinner med launch!
Hur som helst så är jag väldigt taggad på att köra den fulla versionen av spelet!
Jag är dock väldigt positivt inställt till spelet som ni kanske märker. Men det är för att jag äntligen hittat ett MMO som fått min gnista igång igen! Har inte haft den på snart 4 år. Lite som att bli kär igen kanske? Eller är jag blind för hur spelet verkligen är? Återstår att se!
Förhandsbokat och klart. Jag diggar Wildstar enormt mycket. Som en WoW-spelare som har provat massa olika MMOs så känns Wildstar som de förta MMOt som kanske kan få mig att sluta. Det kittlar mitt vanilla WoW sug igen.
Bara det att de planerar att släppa ny content på ett eller annat sätt en gång i månaden (16 månaders content post launch i pipen just nu) låter ju grymt lovande. Jämfört med Blizzard och sitt 1 år+ SoO.
Sen kommer vi till Carbine, deras första spel är ett stort MMO som Wildstar (7-10 år under utveckling). En studio grundad utav 15 forna Blizzard anställda som vill göra ett MMO annat än WoW. De glänser enligt mig med sin genomskinlighet jämfört med andra utvecklare och har en nära kontakt med sin commuity. Att man bara ser att en utvecklare postar på reddit är ett stort + för mig.
Till och med hittat en trevlig community av likasinnade människor att spela med, jag om någon kommer ha riktigt kul på Nexus.
Jag förstår inte riktigt folk som säger att detta spel är hardcore. Alla fiender visar i förtid på marken med en timer på hur lång tid det tar innan dom gör sin special attack och man har ofta gott om tid att flytta på sig. Wildstar hade varit hardcore om bossarna gjorde en snabb men märkbar animation istället för att sätta marks överallt på marken som man kan flytta sig ifrån. Det känns som ett casual spel för folk som inte orkar läsa allt för mycket taktiker. Visst lär man göra misstag och dö men det finns inget som är hardcore med ett spel som håller i ens hand och visar vart man absolut inte skall stå när man slåss mot en svår fiende till exempel.
Jag har kollat lite på raids och ska jag vara ärlig så påminner det ofta om WoW fast med handikapp för folk som inte orkar vara uppmärksam på hur bossen är placerad. Man behöver många gånger bara bry sig om röda markeringar på backen..
Testade betan och såg ingenting nytt, spännande eller lockande. Det är samma gamla spel i ny förpackning. Tror inte Wildstar kommer att bli epokgörande på något vis.
"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."
Testade betan, körde klart start zonen. Kom ut i "riktiga" världen och slog ihjäl ett mob sen var det nog.
Tror inte spelet är speciellt hardcore heller för den delen.
Ne tror det mer eller mindre är ännu en wow klon fast med lite sims influenser och en lam värld med lama skämt. För mycket 4chan o twitch humor, det passar nog 12åringarna bättre.
Jag förstår inte riktigt folk som säger att detta spel är hardcore. Alla fiender visar i förtid på marken med en timer på hur lång tid det tar innan dom gör sin special attack och man har ofta gott om tid att flytta på sig. Wildstar hade varit hardcore om bossarna gjorde en snabb men märkbar animation istället för att sätta marks överallt på marken som man kan flytta sig ifrån. Det känns som ett casual spel för folk som inte orkar läsa allt för mycket taktiker. Visst lär man göra misstag och dö men det finns inget som är hardcore med ett spel som håller i ens hand och visar vart man absolut inte skall stå när man slåss mot en svår fiende till exempel.
Jag har kollat lite på raids och ska jag vara ärlig så påminner det ofta om WoW fast med handikapp för folk som inte orkar vara uppmärksam på hur bossen är placerad. Man behöver många gånger bara bry sig om röda markeringar på backen..
Det är inte så lätt som det låter, jag tycker att 'hardkår' är ett illa valt ord men det som gör det svårt är inte att flytta sig från ett markerat område, utan att du dör direkt om du slackar. Sätt två eller tre olika markerade områden i det sammanhanget...
Spelet är inte svårt i början men efter lvl 10-15 typ så börjar dina taktiska val göra stor skillnad.
WIldstar kommer säkerligen att attrahera ett antal forna WoW-spelare. Deras timing kan knappast vara bättre heller nu när WoW är på stark nedgång. Nu har jag inte spelar särskilt mycket Wildstar men spelet ger intrycket av att vara väldigt mycket standard MMO med starka förbättringar. Det gav mig faktiskt en väldigt stark SWTOR-känsla fast utan berättartekniken (som är SWTOR:s starka sida). Detta behöver så klart inte vara en svaghet utan det är nog snarare en styrka. Att förbättra vad som är beprövat kan, och har ofta, gett bra spel.
Dock kommer de som letar efter en revolution på MMO-genren knappast bli överlyckliga. Det är väldigt lite nytt utan endast förbättringar av vad som redan finns. Houseing är väl trevligt men det är knappast något som kommer att sälja lådor. Man kan tydligen bygga lite i PvP så det är nog intressant på sin front. Men dessa saker är ändå inget som man inte skulle kunna se i en expansion/patch av WoW eller SWTOR.
WoW dör ut och en gigant i dess like kommer vi inte att se. Varje genre har sitt eller sina stora definierande spel. När giganterna dör ut mognar genren och växer vidare.
Wildstar kommer nog leva på fint. Men knappast över mängden utan snarare en i mängden.
"People don't plan to fail, they just fail to plan"
Jag förstår inte riktigt folk som säger att detta spel är hardcore. Alla fiender visar i förtid på marken med en timer på hur lång tid det tar innan dom gör sin special attack och man har ofta gott om tid att flytta på sig. Wildstar hade varit hardcore om bossarna gjorde en snabb men märkbar animation istället för att sätta marks överallt på marken som man kan flytta sig ifrån. Det känns som ett casual spel för folk som inte orkar läsa allt för mycket taktiker. Visst lär man göra misstag och dö men det finns inget som är hardcore med ett spel som håller i ens hand och visar vart man absolut inte skall stå när man slåss mot en svår fiende till exempel.
Jag har kollat lite på raids och ska jag vara ärlig så påminner det ofta om WoW fast med handikapp för folk som inte orkar vara uppmärksam på hur bossen är placerad. Man behöver många gånger bara bry sig om röda markeringar på backen..
Du har alltså inte spelat endgame, antar ja.............
ok det har potential men har en del tekniska bekymmer att fila på innan det blir tal om att bli en wow dödare.
För det första är FOV 90 ett måste, lider ej av motionsicknes o dyl. men man kan inte undgå den gyttriga och smått klaustrofobiska känslan man får när man springer runt i världen.
För det andra är det alldeles för dåligt optimerat med stundtals märkbart låg framerate trotts mycket enkel grafik. Mätare för nätverks latency samt fps räknare verkar även saknas vilket inte underlättar.
Ogillar även att man kör med en instanserad "startzon" som i längden kan bli mycket tjatig om du levlar alts.
det är väl tankarna efter helgens beta spelande,
Klassificera inte grafiken som enkel bara för att det har en tecknad stil. Cellshadeade spel som Wildstar har lika komplexa renderings system som ligger under huven på dom flesta spelmotorerna.
Med åtanke på att detta är ett MMO så är det givet att det finns några prestanda problem i spelet. De flesta kommer troligtvis att patchas bort eller i bästa fall försvinna vid release.
Wildstar använder väl inte cel shading...?
Inte till 100%
Men det finns delar av spelet som använder sig av cellshading teknik. Cellshading används väldigt sällan enskilt längre.
Idono. That's me!