Dragon Age: Origins

Inaktiv
Skrivet av Ihmrat:

Jag skulle ärligt talat inte ge spelet mer än två av fem. De första tio timmarna var helt fantastiska, men när motståndet började gå uppåt dog spelbarheten fullständigt. Världens bästa historieberättande är tyvärr föga värt om man inte kan spela sig till berättelsen.

Det som förstör skulle jag nog säga är "aggro-systemet" (i brist på bättre uttryck) och hur det inte fungerar tillfredsställande. Min stackars magiker tål inte mycket stryk och när fiender började anfalla honom för att han helar andra på säkert avstånd blev jag till en början imponerad över AI:n. Sedan en smula irriterad över att de aldrig släppte "aggron". Sedan arg över att det överhuvudtaget verkade bli ett återkommande inslag att jag får in en eldboll och sedan tvingas springa cirklar runt mina krigare och hoppas att fienderna inte får tag i mig innan de dött. Slag från krigarna drar dock, så klart, inte någon "aggro". "Ty vad är ett svärd i ryggen jämfört med en ful djävel som helar andra trettio meter bort?"

Jag upptäckte, till min glädje, en skill som hette "Taunt", den var tänkt att dra åt sig åtminstone viss "aggro". Tjena. Den gör varken till eller från så vitt jag kan skönja.

Missar jag något? Har de något slags fantastiskt dynamiskt system som faktiskt resonerar sig fram till att jag är det största hotet och gör allt för att ha ihjäl mig? Eller är jag sämst? Jag tror och hoppas inte det, jag brukar inte ha sådan tur att det visar sig att jag gjort något helt fel och sedan får fortsätta njuta av det underbara, jag har bara fel när det blir etter värre utav det. Jag är rätt besviken. De begynnande tio timmarna var helt underbara, jag kände hur "årets spel"-känslan infann sig i bröstet på ett sätt det inte har gjort sedan jag lirade första Half Life. Det var som en underbar, utsökt tårta.
The cake is a lie.

Nu lägger jag Dragon Age på hyllan tills någon (jag själv inkluderad) antingen listar ut vad jag gör fel eller bekräftar problemet och låter mig andas ut i trygg vetskap om att det kanske, kanske finns en chans att det är något som patchas bort.

Så, nu har jag fått gnälla lite. Troligtvis är jag på ett förlåtande humör imorgon och ser om jag inte kan nöta mig igenom det ändå, om inte annat så för berättelsen. Happy gaming!

Alltså det första jag gjorde efter 1 timmes spelande var att avaktivera tactics helt. Man vill ju kontrollera när skills ska användas det ska ju inte AIn göra åt en. Så om du har på det stäng av det så du kan kontrollera vad som händer. Jag fattar inte varför de tog med tactics slots i spelet över huvudtaget. Att jag spenderade en hell talent/skill på att få extra tactics slots första level up stör mig något sjukt.

Du kan ju alltid sänka svårighets graden?

Och är du i radcliffe vid docksen så är det stället helt sjukt svårt. Tog mig 10 försök och jag fick göra som du sa, springa runt med den som fick aggro och hålla på för att klara det.

Jag spelar på hard, och ja det är ganska utmanande. Men sen man lärt sig att dra nytta av warriors taunt och den stancen där han drar mer aggro dör jag nästan aldrig längre av att min caster får aggro. (alltid warriorn som inte pallar med trycket om jag dör) Det som är mest problematiskt är ranged, för taunt är en AoE och kommer förmodligen inte nå fiendens casters mm. Så man får döda dem först helt enkelt eller ta till andra knep.

Jag rusar in med warriorn först, samlar ihop fienderna, tauntar. Sen är det bara att köra. Men inleder man med en fireball så kanske detta inte är så lätt. Så vänta lite med din dps.

Rent stidsmässigt blir spelet bättre och bättre och bossarna man får möta blir allt intressantare. Men stridssystemet kommer aldrig nå BG 2's potential.

Jag är helt fast nu dock. Storyn har fångat mig och när jag inte spelar undrar jag om vissa uppdrag går att klara av bättre så att inte han/hon hade dött. haha

Medlem

Jag har inte hunnit spela mitt än men min tanke när jag hörde om Tactics Slots var för att bättre på kontrollen över de i gruppen som man inte orkar styra själv. Min tanke är helt låta AI:n styra gruppen och tactics slots gör att jag inför en strid kan ha lite kontroll över vad de ska hitta på. Har jag missat hur systemet är tänkt att användas?


signatur

12:50. Press Return

Medlem

Sanslöst bra spel, som jag längtat efter ett sånt här äventyr! Grym recension! Bland det bästa som hänt spelvärlden sedan Baldurs Gate II med expansioner! Krävs lite taktik och tänke om man ska klara av det på högre nivåer, klart att folk som bara gillar att kötta kommer få problem...

Medlem
Skrivet av InfusioN:

Sanslöst bra spel, som jag längtat efter ett sånt här äventyr! Grym recension! Bland det bästa som hänt spelvärlden sedan Baldurs Gate II med expansioner! Krävs lite taktik och tänke om man ska klara av det på högre nivåer, klart att folk som bara gillar att kötta kommer få problem...

Instämmer. Så här gick mina tankar efter ca. 2h spelande: "Detta är orsaken till att jag är en gamer". Fyfan vad jag längtat efter en sån här upplevelse!

Visst: hårfrisyrerna, tänderna, "utomhus designen" (särskilt på lite avstånd) och laddningstiderna - men annars är det fan perfektion!


signatur

Have a good time!

Medlem

Efter sådär 10 timmar in i spelet måste jag nog säga att spelet generellt är rätt fult. Tack och lov väger alla andra delar upp detta.

Inaktiv
Skrivet av Richard:

Jag har inte hunnit spela mitt än men min tanke när jag hörde om Tactics Slots var för att bättre på kontrollen över de i gruppen som man inte orkar styra själv. Min tanke är helt låta AI:n styra gruppen och tactics slots gör att jag inför en strid kan ha lite kontroll över vad de ska hitta på. Har jag missat hur systemet är tänkt att användas?

Ja alltså det är det som är tanken. Jag vet inte hur det är på normal men spelar man på hard kan inte AIn sköta striderna åt en. Striderna är för komplexa för det. För mycket kan hända, till exempel kan du inte hela en gubbe med potion om han är stunnad. Så därför måste helearns heal vara ledig till detta. Om din AI användt den tidigare är du kokt i bajs. Inte så kul heller om AIn slösat bort all ens mana eller stamina eller liknande. Stirderna är djupa nog för att inte tillåta för inställda actions att fungera.

Medlem

Köpte spelet vid release. Har fortfarande inte kunnat spela det. Får bara felmedelande som säger Could not connect to EA Core... suck.


signatur

-We're all fools, two-faced and chaotic. Some of us makes you weep, some of us makes you smile and most of us does both.

Medlem

Var finner jag collector's edition items in game? Köpte digital deluxe online men vet inte var jag hittar Bergen's Honor etc.

Medlem

Bergen's Honor finner du en bit in i spelet, hos en viss merchant. No Worries, den finns där

Medlem

hmm, vad heter den? Är det dvärgen i campet?

PaZ
Medlem

Har inte läst samtliga sidor här (bara de senaste och några i början när recensionen kom), men är det bara jag som störs av det extremt begränsade perspektivet? jag har inte spelat långt (precis blivit grey warden), men det har redan hänt otaliga gånger att jag gått in i combat och fienden är för långt bort för att jag ska se dem i det vanliga overview-läget. Ibland hjälper det att zooma ner på gubbarna och se i deras perspektiv, men inte alltid. Hur kan en motståndare stå och lobba pilar på mig när jag inte ens kan se denne? frustrerande!

annars är spelet väldigt lovande

Inaktiv

Man vänjer sig hyfsat väl med kameran tycker jag. Fast det är irriterande att man ibland inte kan scrolla längre än vad man kan. Fast det kan väl förklaras med att karaktärerna inte kan uppfatta vad som sker så långt bort eller nåt.

PaZ
Medlem
Skrivet av jonne_man:

Man vänjer sig hyfsat väl med kameran tycker jag. Fast det är irriterande att man ibland inte kan scrolla längre än vad man kan. Fast det kan väl förklaras med att karaktärerna inte kan uppfatta vad som sker så långt bort eller nåt.

Jag stör mig mindre på det nu med. Men om de inte kan uppfatta vad som händer där borta så borde de inte kunna skjuta dit

Inaktiv

Ja fast om man ser bakom axeln eller så som de ser det genom sina ögon så ser man ju. Jag menar att man kanske inte kan uppfatta allt som händer hela tiden i 100*100m, fast mitt argument är ju skit fattigt för det är ju helt orealistiskt att man kan se genom väggar osv.

Inaktiv

Jag står fast vid mina tidiga upplevelser av spelet, nu när jag nästan spelat igenom hela spelet.

Tycker inte FZs recension tar upp allt som är viktigt då de gäller ett RPG spel.

http://www.fz.se/forum/thread.php?id=86907&page=6

Skriv svar