Test – Spel-tv med 4K-upplösning

Medlem
Skrivet av Loevet:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av fonsor:
Skrivet av marcus8958:

Ni borde ha tagit med en panasonic plasma i testet för att se hur hur väl bästa 1080p tvn ställer sig mot en billig och snorbillig 4k tv.

Ja fast nu var det ju 4k dom skulle testa.

Fast nu vet man inte hur bra eller dålig en 4K tv är i jämförelse med en bra 1080p tv.
Vet att andersson tvn är i klass med en 4 tusen kronors 720p LG men vet inte hur bra eller dålig budgettvn från samsung är.

Skrivet av Rockartisten:
Skrivet av marcus8958:

Ni borde ha tagit med en panasonic plasma i testet för att se hur hur väl bästa 1080p tvn ställer sig mot en billig och snorbillig 4k tv.

Hahaha... Försöker du berättiga ett dåligt köp, eller vad är det som pågår.

Nej äger ingen 4K tv än. Väntar på att priserna på toppmodellerna går ner under 30 tusen.

Skrivet av vuze2143:

Kör lcd från 2009. 32tum fungerar kanon. Förstår inte varför folk lägger 10k + på en skärm.

Kanske för att många personer inte nöjer sig med sämsta möjliga kvalitet på bilden?
Du verkar nöja dig med dåliga färger, dålig kontrast och dålig svärta och det är ju bra för dig för då kan du köpa en billig skräptv medans en del av oss vill ha något bättre.

http://img1.lesnumeriques.com/test/77/7740/panasonic-st60-con...

Samsung-tv:n är bara bugdet-tv för den med djupa fickor Men jag förstår vad du menar, vi hade inte utrymme för att testa en radda tv-apparater men i egenskap av att ha testat ett gäng bra 1080-tv:s kan jag säga att Samsungs 4K-tv är riktigt bra. Tänk dig en av de bästa LCD/LED-modellerna fast med 4K, så bra är den faktiskt. Frågan om plasma och LCD/LED är en klassiker, plasma har bättre svärta men LCD/LED bättre ljusstyrka och färgåtergivning. Det ser tyvärr mörkt ut för 4K-plasma, det är få tv-tillverkare som satsar på plasma längre och framöver ser det ut att vara främst LCD/LED fram till dess att OLED-apparaterna går ner tillräckligt i pris. Men nästa gång vi gör ett generellt test av tv-apparater kan vi så klart jämföra plasma, 1080p och 4K.

Färgåtergivning går också till plasma. Det enda LCD/LED har är ljusstyrka, bättre 3D och längre förbrukning.

Gör inget att det inte kommer några 4K plasma då vi ser en hel del nya tekniker på uppgång och det ska bli spännande att se vad som händer kommande åren.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Att köpa en 50-tums 4K teve känner jag inget speciellt behov av. Upplösningen är bra som den är med Full-HD och teveapparater i den storleken. Det är ju först när man börjar prata om lite större teveapparater upp emot 70-80 tum som det känns nödvändigt med högre upplösning. Jag väntar då jag redan har så oerhört bra bild i min 46-tummare.

Medlem

Det har gått så himla fort med 4K och om den här Andersson tvn lurar in sig hos många svenssons så ska ni se att vid nästa mellandagrea kastas FullHD-tvn ut tillsammans med julgranen!

Spelmässigt finns det knappt någon anledning att köpa en sån här tv, inte nu och säkerligen inte inom 2 år heller.
Om man nu inte förespråkar hög upplösning framför lullull!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

"Om det var någon som tvivlade så har porrindustrin så klart utlovat ultradetaljerad porr."

4k here i come!!

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Kör lcd från 2009. 32tum fungerar kanon. Förstår inte varför folk lägger 10k + på en skärm.

Du glömmer att materialism är mode och slit och släng är vad som gäller. Samt man måste ju även ha det senaste.

Medlem
Skrivet av Eisenhart73:

Så länge det inte finns nåt media i 4K ser jag ingen mening med det. Får väl inte ens plats på en Bluray.

Fast det finns faktiskt bluray skivor där man kan klämma in 400 GB.

Medlem

Bra artikel! Spännande med 4K men helt ointressant för köp i dagsläget. Andersson har jag aldrig köpt och kommer aldrig göra.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Färgåtergivning går också till plasma. Det enda LCD/LED har är ljusstyrka, bättre 3D och längre förbrukning.

Gör inget att det inte kommer några 4K plasma då vi ser en hel del nya tekniker på uppgång och det ska bli spännande att se vad som händer kommande åren.

OLED! Det bästa från LCD och Plasma i ett enda saftigt paket

Själv så tänker jag inte skaffa en UHDTV förrän det är OLED och ett vettigt pris. En Andersson skulle jag aldrig få för mig att köpa. Det är något som är riktad just mot Anderssons/Svenssons där man inte ser skillnad på en bild för 4000kr och en för 20000kr.

Njae, kanske om ett par år. Det slängs ut så mycket på marknaden nu att hälften vore nog.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av marcus8958:

Färgåtergivning går också till plasma. Det enda LCD/LED har är ljusstyrka, bättre 3D och längre förbrukning.

Gör inget att det inte kommer några 4K plasma då vi ser en hel del nya tekniker på uppgång och det ska bli spännande att se vad som händer kommande åren.

OLED! Det bästa från LCD och Plasma i ett enda saftigt paket

Själv så tänker jag inte skaffa en UHDTV förrän det är OLED och ett vettigt pris. En Andersson skulle jag aldrig få för mig att köpa. Det är något som är riktad just mot Anderssons/Svenssons där man inte ser skillnad på en bild för 4000kr och en för 20000kr.

Absolut, en sådan person skulle kanske inte störa sig på undermålig svärta och brist på funktioner, men då skulle de å andra sidan precis lika gärna kunna köpa en 1080p-tv för 3-4000


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av viggecool:
Skrivet av Eisenhart73:

Så länge det inte finns nåt media i 4K ser jag ingen mening med det. Får väl inte ens plats på en Bluray.

Fast det finns faktiskt bluray skivor där man kan klämma in 400 GB.

Bluray-skivor på 400 GB har demonstrerats, men det är inte något som finns ute på marknaden. Det brukar i regel ta väldigt lång tid för den typen av framsteg att nå marknaden på bred front, särskilt när det gäller vidareutveckling som ska fungera ihop med standardiserade format. Just Pioneers 400 GB-skivor skulle ju fungera ihop med vanliga bluray-spelare genom firmware-uppdateringar, men jag har inte hört/sett/läst något om det sedan dess, det var väl fyra-fem år sedan jag läste om det först om jag inte minns fel. Men när 4K väl är en del av bluray-standarden kanske det börjar röra på sig lite med större kapaciteter.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av mrmanman:

Bra artikel! Spännande med 4K men helt ointressant för köp i dagsläget. Andersson har jag aldrig köpt och kommer aldrig göra.

Tack! Ja 4K är intressant, uppskalat 1080p ser riktigt bra ut på 4K-tv:s så när de når vettiga prisnivåer är det alla gånger något att fundera på. Men just nu finns det inte nog med material att motivera en så hutlös prislapp.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

phi
Medlem
Skrivet av deep9:

Nejtack! Panasonic eller en beg Pioneer Kuro plasma alla dagar.

This. Har fortfarande inte hittat någon TV som är i närheten av min Kuro.

Visst, det är knappast världens vackraste TV och den väger som ett jävla as men bildkvaliteten och svärtan är helt otrolig.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av magiul:

Att köpa en 50-tums 4K teve känner jag inget speciellt behov av. Upplösningen är bra som den är med Full-HD och teveapparater i den storleken. Det är ju först när man börjar prata om lite större teveapparater upp emot 70-80 tum som det känns nödvändigt med högre upplösning. Jag väntar då jag redan har så oerhört bra bild i min 46-tummare.

Ja och nej, om man tittar på 4K-material på en 4K-tv är det faktiskt väldigt imponerande, även om tv:n i fråga är runt 50 eller över. Det är främst bristen på material som gör det onödigt just nu, men upplevelsen är riktigt häftig när man får tag på det lilla material som finns.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av deep9:

Nejtack! Panasonic eller en beg Pioneer Kuro plasma alla dagar.

Eftersom Pioneer Kuro är dött och begravet får vi nöja oss med de patent som Panasonic valt att använda efter köpet, eller titta på konkurrerande alternativ. Samsung har ett par på pappret intressanta plasmas som jag tyvärr inte kunnat testa ännu, men det är likt hos övriga konkurrenter en klen satsning jämfört med LCD/LED (och OLED framöver).


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av marcus8958:

Färgåtergivning går också till plasma. Det enda LCD/LED har är ljusstyrka, bättre 3D och längre förbrukning.

Gör inget att det inte kommer några 4K plasma då vi ser en hel del nya tekniker på uppgång och det ska bli spännande att se vad som händer kommande åren.

OLED! Det bästa från LCD och Plasma i ett enda saftigt paket

Själv så tänker jag inte skaffa en UHDTV förrän det är OLED och ett vettigt pris. En Andersson skulle jag aldrig få för mig att köpa. Det är något som är riktad just mot Anderssons/Svenssons där man inte ser skillnad på en bild för 4000kr och en för 20000kr.

Tråkiga med OLED är att panelen har enorma problem just nu. Dyr att tillverka, låg hz och stora problem med inbränningar.

Det kan mycket väl vara så att OLED aldrig blir mainstream utan bara enormt dyrt och nischat. Men vi kan ju alltid hoppas på att vi får OLED-IGZO paneler.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av marcus8958:

Färgåtergivning går också till plasma. Det enda LCD/LED har är ljusstyrka, bättre 3D och längre förbrukning.

Gör inget att det inte kommer några 4K plasma då vi ser en hel del nya tekniker på uppgång och det ska bli spännande att se vad som händer kommande åren.

OLED! Det bästa från LCD och Plasma i ett enda saftigt paket

Själv så tänker jag inte skaffa en UHDTV förrän det är OLED och ett vettigt pris. En Andersson skulle jag aldrig få för mig att köpa. Det är något som är riktad just mot Anderssons/Svenssons där man inte ser skillnad på en bild för 4000kr och en för 20000kr.

Tråkiga med OLED är att panelen har enorma problem just nu. Dyr att tillverka, låg hz och stora problem med inbränningar.

Det kan mycket väl vara så att OLED aldrig blir mainstream utan bara enormt dyrt och nischat. Men vi kan ju alltid hoppas på att vi får OLED-IGZO paneler.

LG menar ju att de har lyckats lösa problematiken med OLED genom WRGB-paneler, som ska vara billigare och lättare att massproducera. IGZO kommer säkert att ligga till grund för allt från OLED till LCD/LED framöver, det känns mer sannolikt att det anammas på bred front än exempelvis LTPS.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Inaktiv
Skrivet av Loevet:
Skrivet av deep9:

Nejtack! Panasonic eller en beg Pioneer Kuro plasma alla dagar.

Eftersom Pioneer Kuro är dött och begravet får vi nöja oss med de patent som Panasonic valt att använda efter köpet, eller titta på konkurrerande alternativ. Samsung har ett par på pappret intressanta plasmas som jag tyvärr inte kunnat testa ännu, men det är likt hos övriga konkurrenter en klen satsning jämfört med LCD/LED (och OLED framöver).

Just därför jag skrev beg Pioneer Kuro. Slår dagens tv-apparater med hästlängder. Med undantag för Panasonic plasma.

Inaktiv

Har en Sony LED 52" som jag köpte in sommaren 2010. Den håller garanterat till 2020 (då jag räknar med att nästa konsolgeneration anländer på ett ungefär).

Ingen 3D-funktion dock men det beror endast på att jag inte ville ha en funktion som gör mig yr i huvudet. Dessutom lutar utvecklingen mot tekniker som skapar 3D-effekter UTAN glasögon. Överhypad teknik med andra ord och lär gå samma väg som HD-DVD om ett par år.

Rekommenderar starkt följande sida:

http://www.flatpanelshd.com/reviews.php

Där testas nya TV-apparater i detalj. Mycket kalibreringar osv. En sida som inte försöker promota märken utan ställer höga krav på sina testprodukter. En sida som väldigt sällan ger en TV-apparat "Rekommenderat köp" med andra ord. Det var sajter som denna som gjorde att mitt val föll på en Sony EX700 för 3,5 år sedan sett ur önskad storlek, funktioner, framtidssäkerhet och budget. Jag vill helt enkelt veta mer om min TV-apparat än plusbetyg från Aftonbladet med tre meningars sammanfattning.

Medlem

Glöm 4K i spel.. Det kommer vara minst 3-4 år bort innan det kommer bli någolunda etaberat på PC, och förmodligen 2 hela generationer bort för konsol.

Medlem
Skrivet av Sviskon:

Glöm 4K i spel.. Det kommer vara minst 3-4 år bort innan det kommer bli någolunda etaberat på PC, och förmodligen 2 hela generationer bort för konsol.

För att inte snacka om att det inte finns några standarder som klarar av 4K i 60/120Hz för tillfället utan idag finns bara 4K i 30Hz att tillgå via DP. HDMI 1.4 tex. klarar inte av att 4K ens. Det har snackats om DP 1.4 och HDMI 2.0 men dessa åratal bort.

Medlem

Själv köpte man en likadan tv som man kunde vinna från fz förrförra året.

Dvs en Philips 47PFL6907, är toknöjd med den och kommer inte gå över till 4k på ett bra tag.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Evolutionär BLUFF, 4K är ett påhitt för att lura konsumenterna till att köpa ännu dyrare teknik som sedan kan slitas och slänga, för varför vara nöjd med något.

Så då måste ni köpa om alla filmer igen, nya grafikkort eller paneler. för riktig 4K är svindyrt och onåbart för den vanlige konsumenten. jämför gärna med en canon HD camera för 4000 kr och en kamera från RED.

Finns sk 4K optimerade bluray filmer med det är skräp, på samma skandalplan som att jämföra Tombraider PS3 / Xbox 360 med Nextgen och hävda att det är ett annat spel.

Hellre en 80" i 1080P än en 20 - 30" i fyra kååå för samma pengar.

Medlem

Hahahahahaha "bra test"

Medlem
Skrivet av n3ro:

Har en Sony LED 52" som jag köpte in sommaren 2010. Den håller garanterat till 2020 .

Det kan du garanterat glömma. Elektronik är gjort för att gå sönder. kan nästan garantera att du tvingas köpa ny tv inom 5 år.


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem
Skrivet av Loevet:
Skrivet av viggecool:
Skrivet av Eisenhart73:

Så länge det inte finns nåt media i 4K ser jag ingen mening med det. Får väl inte ens plats på en Bluray.

Fast det finns faktiskt bluray skivor där man kan klämma in 400 GB.

Bluray-skivor på 400 GB har demonstrerats, men det är inte något som finns ute på marknaden. Det brukar i regel ta väldigt lång tid för den typen av framsteg att nå marknaden på bred front, särskilt när det gäller vidareutveckling som ska fungera ihop med standardiserade format. Just Pioneers 400 GB-skivor skulle ju fungera ihop med vanliga bluray-spelare genom firmware-uppdateringar, men jag har inte hört/sett/läst något om det sedan dess, det var väl fyra-fem år sedan jag läste om det först om jag inte minns fel. Men när 4K väl är en del av bluray-standarden kanske det börjar röra på sig lite med större kapaciteter.

Sant, men det finns och skulle gå att genomföra, har även läst om skivor som ska kunna klara nästan 1TB, men det ligger nog lite längre fram i tiden.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Dizzz:
Skrivet av Sviskon:

Glöm 4K i spel.. Det kommer vara minst 3-4 år bort innan det kommer bli någolunda etaberat på PC, och förmodligen 2 hela generationer bort för konsol.

För att inte snacka om att det inte finns några standarder som klarar av 4K i 60/120Hz för tillfället utan idag finns bara 4K i 30Hz att tillgå via DP. HDMI 1.4 tex. klarar inte av att 4K ens. Det har snackats om DP 1.4 och HDMI 2.0 men dessa åratal bort.

HDMI 2.0 behöver inte nödvändigtvis vara så många år bort, men visst är det bäst att vänta med köp av 4K-tv till dess att de är utrustade med HDMI 2.0. Dessvärre är de nya konsolerna redan lanserade och kan därmed inte få den kommande standarden, så för konsolspelarna är det inte ett argument för att vänta tyvärr.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Inaktiv
Skrivet av JohnnyGreed:
Skrivet av n3ro:

Har en Sony LED 52" som jag köpte in sommaren 2010. Den håller garanterat till 2020 .

Det kan du garanterat glömma. Elektronik är gjort för att gå sönder. kan nästan garantera att du tvingas köpa ny tv inom 5 år.

Sätter hål i din myt direkt. Har en Samsung från tidigt 2006 (deras andra generation LCD). En 32"-tummare som är helt felfri sedan dag 1. Pröjsade 10 000 SEK på den tiden. Fungerar än idag med samma prestanda och utan några problem under åren. Inga pixlar som bränt av ännu. Är övertygad om att den håller MINST 5-6 år till. Du ska bara veta vad man kan få ut av sin produkt om man tar hand om den och dessutom placerar den i rätt miljö

Medlem
Skrivet av Loevet:
Skrivet av MMO4Life:

När jag hör Andersson så tänker jag typ Samsang(Made in China), It's almost like Samsung but better! Något känns väldigt fel om en 4K TV kostar under 10-tusen. När jag köpte min Samsung UE46F8005 i september förra året kostade den billigaste 4K TV:n drygt 40 lakan.

Talesättet att något ser för bra ut för att vara sant brukar i regel stämma, det är sällan något är galet billigt men ändå konkurrenskraftigt. Genvägar behöver tas för att nå låga prisnivåer, det är ju ändå ruggigt mycket pixlar som ska in i panelen. Det obefintliga utbudet av funktioner i Andersson-tv:n är en av de många kompromisserna som gjorts.

Själv kör jag på säkra kort även om det nu finns dom som köper Andersson och IKEAs egna TV-apparater

Inaktiv

svt är väl som vanligt 10 år efter med att börja sända i 4k ... ändå ska man betala för skiten

123
Skriv svar