Årets spel 2013

Relik 📜

Intressant med dissandet av Super Mario 3D World. Kan helt klart köpa det som årets spel, fantastisk titel som jag lär plöja ned många timmar i. Mekaniken och den rena spelglädjen är på topp, speciellt om man är två eller flera.

Nu vet jag ju förstås inte hur det ligger till, men får absolut känslan av att många endast går på namnet utan att faktiskt ha testat titeln. Mitt tips i så fall - se till att provspela!


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Beställde nyss Wii U och Super Mario 3D World, snart får jag med avnjuta goty 2013. FZ Goty Hype ^^

Medlem

New Super Mario Wii U var urmjölkat till leda på alla plan. Men 3D World är förbannat roligt. Jag har suttit och skrikit, och haft en hemsk ångest över hardcorebanorna <- detta är bra. Roligaste stunderna för mig i år iaf. Dessutom, äntligen vågar de ta nya begrepp. Vegas-estetik, nya bossar man aldrig sett, bowser i bilar, och bowser som katt. Mmbopyeah.

Medlem

Kände på mig det skulle bli Super Mario 3D World, och kan förstå det utan att ens ha spelat det. Har inte hört talas om en enda människa som spelat spelet med kompisar och tyckt det varit något annat än hysteriskt bra.

Det höll nästan på få mig att avboka PS4:an och satsa på Wii U istället, men då jag fick det bokat till så bra pris kommer nog den kvarstå och ett Wii U införskaffas vid sidan om. Kommer aldrig glömma hur bra Galaxy var, och finns samma kreativitet fast i Co-op och HD så ska jag ha det.

Medlem

Tycker det är intressant att Wolf among us är på plats 2, och det är bara del 1 som finns än så länge.

Har nog ingen plats 1, men

Tomb Raider
GTA V
Wolf Among Us
Splinter Cell Blacklist
Dead Space 3

Medlem

hehe själv valde man Baldur's Gate II Enhanced Edition som GOTY

Avstängd

Förstår inte ens att folk orkar dissa mario, majoriteten här har inte ens spela det nya så dom har egentligen inte att säga till om.

Last of us ser skit bra ut men jag tror även jag hade sagt mario varit goty 2013 om jag hade lirat båda då. Mario är ett charmigt spel.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Tompa8989:

Nu blir det total ignore på alla admins på detta forum iaf.

Hur man kan tycka att The Walking Dead är förra årets bästa spel där karaktärerna var så verklighetsfrånvarande, intrigerna var förutsägbara, händelserna vara framtvingade, röstskådespeleriet överskattat och valmöjligheterna flaskhalsade och inte ens ha med The Last of Us i år är för mig helt sinnessjukt och jag börjar fundera på om ni verkligen är lämpliga för speljournalistik...

Hade faktiskt tankar på att bli FZ-supporter nu när jag har ordentligt med pengar men den här listan gjorde att jag ändrade mig...Mycket besviken. I fortsättningen borde ni låta Leijonhufvud och Hallstan stå för hela GOTY-listan.

Helvete vilken pretentiös människa du är.

Medlem

En helt överraskande lista må jag säga. Jag själv har en helt egen top. 10

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Att det skulle bli en diskussion om the Last of Us kunde jag se lång väg. Problemet är att ingen av redaktörerna gillade det sådär extremt mycket, och jag håller med om att det var överskattat. Därför föll det bort.

Konstigt att det föll bort på då spelet har bättre gameplay och story än både Bioshock Infinite och the Wolf Among Us.

Bioshock Infinite var ett otroligt vackert spel med en riktigt bra story. Men själva gameplay var så fattigt och det fick spelet att lida. Utan en story hade jag nog aldrig spelat igenom spelet.

the Wolf Among Us är ju i stort sett bara en berättelse och den är inte lika bra som i the Last of Us.
Karaktärerna känns inte lika levande som i tlou och röstskådespelet är inte i samma klass.

Jag kan förstå att många tycker the Last of Us är överskattad vilket det kanske är. Men en plats på listan borde den definitivt ha och den platsen ska utan tvekan vara över Bioshock och the Wolf.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av totte1015:

Super Mario 3D World?

Har redaktörerna massa ungar eller vad händer här?

När du blir äldre kommer du märka att det är ok att spela roliga spel och inte bara hålla sig till "vuxna" call of duty...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Bara jag som tänkte att 2013 kommer vara galet bra spelår?
Men nu, efterhand.. finns det inget spel jag riktigt lagt nära till hjärtat :/


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Jag tycker det var en intressant lista! Kul att se lite oväntade spel, i lite oväntad ordning. Och hade verkligen inte förväntat mig ett Mario-spel på första plats. Att The last of us inte var med på listan visar väl bara att det har varit ett rikare spelår än vad många av oss kanske först trott.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Bara jag som tänkte att 2013 kommer vara galet bra spelår?
Men nu, efterhand.. finns det inget spel jag riktigt lagt nära till hjärtat :/

Är nog senaste åren som varit rätt fattiga. Utvecklare vågar inte satsa på nytänkande utan kör på gamla säkra banor.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag måste sålla mig till skaran som anser att Super Mario 3D World är en serie så urmjölkad och ett spel som tillför så lite i jämförelse med de andra spelen att senaste Call of Duty skulle vara en bättre kandidat. Visst det är skitkul om man sitter fyra personer half-fulla på en fest, men det är knappast årets spel.

Årets spelår må vara tomt på riktigt bra spel men detta är löjligt. Dock inte lika löjligt som att The Walking Dead kom först förra året. Det är en interaktiv film, inte ett spel (precis som Brothers som kom in på årets lista).

Var är:
Diablo 3
Rome II Total War
Saints Row IV
Payday 2
Europa Universalis IV
DOTA 2
Company of Heroes 2
Metro: Last Light
Battlefield 4
Starcraft: Heart of the Swarm
DmC: Devil May Cry
Killzone: Shadow Fall
Call of Duty: Ghosts

Alla spel platsar inte på listen men det är nästan upprörande att inget av dem kom in. Dem är alla tunga titlar som både sålt bra och fått bra kritik. Gillar redaktionen bara spel där man sakta trycker sig fram i en story?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Som gammal gamer som hängt med länge håller jag med om årets goty. Super Mario 3D World värmer ett gammalt plattformshjärta. Det är ett så otroligt välgjort spel in i minsta detalj och man sitter bara och ler när man med njutning spelar igenom banorna. Allt är så perfekt, och till er som inte testat det...gör det! Det är ett spel som passar många och som kan spelas om och om igen år efter det släppts.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:

Nu blir det total ignore på alla admins på detta forum iaf.

Hur man kan tycka att The Walking Dead är förra årets bästa spel där karaktärerna var så verklighetsfrånvarande, intrigerna var förutsägbara, händelserna vara framtvingade, röstskådespeleriet överskattat och valmöjligheterna flaskhalsade och inte ens ha med The Last of Us i år är för mig helt sinnessjukt och jag börjar fundera på om ni verkligen är lämpliga för speljournalistik...

Hade faktiskt tankar på att bli FZ-supporter nu när jag har ordentligt med pengar men den här listan gjorde att jag ändrade mig...Mycket besviken. I fortsättningen borde ni låta Leijonhufvud och Hallstan stå för hela GOTY-listan.

Haha, wait what. Så bara för att FZ inte tycker som du är betyder det att de inte är värda ditt stöd och är inkompetenta. Detta tycker du pågrund av något som är högst individuellt.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Jag måste sålla mig till skaran som anser att Super Mario 3D World är en serie så urmjölkad och ett spel som tillför så lite i jämförelse med de andra spelen att senaste Call of Duty skulle vara en bättre kandidat. Visst det är skitkul om man sitter fyra personer half-fulla på en fest, men det är knappast årets spel.

Årets spelår må vara tomt på riktigt bra spel men detta är löjligt. Dock inte lika löjligt som att The Walking Dead kom först förra året. Det är en interaktiv film, inte ett spel (precis som Brothers som kom in på årets lista).

Var är:
Diablo 3
Rome II Total War
Saints Row IV
Payday 2
Europa Universalis IV
DOTA 2
Company of Heroes 2
Metro: Last Light
Battlefield 4
Starcraft: Heart of the Swarm
DmC: Devil May Cry
Killzone: Shadow Fall
Call of Duty: Ghosts

Alla spel platsar inte på listen men det är nästan upprörande att inget av dem kom in. Dem är alla tunga titlar som både sålt bra och fått bra kritik. Gillar redaktionen bara spel där man sakta trycker sig fram i en story?

DmC kan väl ändå inte riktigt räknas in. Det är ett ok spel men fortfarande lång väg att gå innan det kommer ens i närheten av God of War, Dantes Inferno och Bayonetta. Ligger väl mer i klass med Lolipop Chainsaw rent spelmässigt.
Enda positiva över alla andra hack n slash är väl att spelet har stöd för Eyefinity / Nvidia surround vilket är rätt skönt när man hoppar in och ut ur limbo.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Hur kan the wolf among us som inte ens blivit torr bakom öronen än vara med på listan?

[Skulle behöva citera alldeles för många här]

Att ett spel som tillhör en dåligt tillgänglig maskin knappar hem förstaplats är väl diskuterbart av flertalet anledningar (vad är ett bra spel och vad innebär detta). Egentligen borde väl listan bara på vara mobilspel då det lär finnas fler än 10 sådana som toppar alla dessa i popularitet och i månt och mycket gameplay/replayability.

Själv har jag inte spelat super mario X,Y,Z,whatever sedan snes och har aldrig tänkt börja igen. Jag vill inte verklighetsfly till gulliga färger och töntiga personligheter (ironiskt nog spelar man en del jrpg). Kort sagt: det passar mig inte. Personligen tycker jag det är jäkligt synd att Nintendo inte gör något som skulle passa mig då de trots allt gör bra spel (optimerade etc).

Att last of us inte är med på listan är konstigt, speciellt då det pratas så mycket om det. Det känns också som med kommentar på att det inte var någon på redaktionen som gillade det att FZ har blivit allt för homogena om de trots allt inte har någon som argumenterar för ett av årets mest populära titel.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Fleshcutter:

Fett kass lista!

Jag fattar inte riktigt tanken med den här typen av kommentarer. Det är en lista som FZ har diskuterat fram. Som allt annat bygger den på personliga åsikter. Skriv en egen lista om du vill presentera din åsikt.

Min personliga åsikt är att det var en fett kass lista.

Inaktiv

Grym lista. Personligen gillade jag nog GTA V mest av de spel jag har spelat men jag har inte testat Super Mario än. Och jag hade nog satt Xcom lite högre. Men men smaken är delad.

God fortsättning.

Ni som undrar vad BF4 är kan ju låta DICE göra klart spelet först så kanske det platsar sen.

Medlem
Skrivet av Jonrei:

Super Mario med i listan?!?! Alltså världens mest mjölkade spelserie, överskattad för den delen med.

Håller med Lasrod. Last of Us borde ju slå ut Super Mario...

Sad day, very sad day indeed.

Last of Us är inte ett spel

Medlem

Var är Battlefield 4? Justja, det här är fel lista att placera det i. Kanske i Årets buggigaste spel #1?

För övrigt så håller jag med om mycket i listan om än jag inte lirat majoriteten av dessa titlar.

Medlem

The last of us förtjänar att hamna bland topp 10 men absolut inte topp 3. the wolf among us är nog något för högt upp imo men absolut topp 5 förtjänar det.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Tompa8989:

Nu blir det total ignore på alla admins på detta forum iaf.

Hur man kan tycka att The Walking Dead är förra årets bästa spel där karaktärerna var så verklighetsfrånvarande, intrigerna var förutsägbara, händelserna vara framtvingade, röstskådespeleriet överskattat och valmöjligheterna flaskhalsade och inte ens ha med The Last of Us i år är för mig helt sinnessjukt och jag börjar fundera på om ni verkligen är lämpliga för speljournalistik...

Hade faktiskt tankar på att bli FZ-supporter nu när jag har ordentligt med pengar men den här listan gjorde att jag ändrade mig...Mycket besviken. I fortsättningen borde ni låta Leijonhufvud och Hallstan stå för hela GOTY-listan.

Haha, wait what. Så bara för att FZ inte tycker som du är betyder det att de inte är värda ditt stöd och är inkompetenta. Detta tycker du pågrund av något som är högst individuellt.

Ja det är väl så resten av samhället ser ut eller hur? Om du inte tycker att Folkpartiet har bra åsikter så stödjer du inte dom heller. Om jag tycker att FZ har personer som ''har rätt åsikter'' dvs älskar TWD och tycker att TLoU är överskattat och därför inte är värda min support så är det ju ganska rimligt.

Medlem

Jag bestrider vänligt men bestämt denna lista. För mig känns det som en lista som är komponerad enbart för att inte släppa en lista som inte går i linje med de flesta andra.

Att inte The last of us blev GOTY kan jag köpa helt klart, men att inte finna den i listan känns bara otrovärdigt.

BTD
Medlem

Men vad i hela helvette! Mario Som Goty!? Redaktionen behagar skämta? Blir till att köpa ny dotorstol för jag sket just på mig.

Medlem
Skrivet av Jonrei:

Super Mario med i listan?!?! Alltså världens mest mjölkade spelserie, överskattad för den delen med.

Håller med Lasrod. Last of Us borde ju slå ut Super Mario...

Sad day, very sad day indeed.

och ändå så lyckas den så bra! alltså är den kanske den mest uppskattade serien of all time?

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Jag måste sålla mig till skaran som anser att Super Mario 3D World är en serie så urmjölkad och ett spel som tillför så lite i jämförelse med de andra spelen att senaste Call of Duty skulle vara en bättre kandidat. Visst det är skitkul om man sitter fyra personer half-fulla på en fest, men det är knappast årets spel.

Årets spelår må vara tomt på riktigt bra spel men detta är löjligt. Dock inte lika löjligt som att The Walking Dead kom först förra året. Det är en interaktiv film, inte ett spel (precis som Brothers som kom in på årets lista).

Var är:
Diablo 3
Rome II Total War
Saints Row IV
Payday 2
Europa Universalis IV
DOTA 2
Company of Heroes 2
Metro: Last Light
Battlefield 4
Starcraft: Heart of the Swarm
DmC: Devil May Cry
Killzone: Shadow Fall
Call of Duty: Ghosts

Alla spel platsar inte på listen men det är nästan upprörande att inget av dem kom in. Dem är alla tunga titlar som både sålt bra och fått bra kritik. Gillar redaktionen bara spel där man sakta trycker sig fram i en story?

Battlefiel 4? skämtar du eller... SKITKASS SPstory och multyplayern funkar väll fortfarande knappt?

Skriv svar