Arnroths krönika – Den förlegade mansrollen

Medlem

Det enkla svaret på frågan om varför manliga spelprotagonister inte varierar mer i sin personlighet är:

Det säljer inte.

Precis som Mjauv skrev så ta gärna en titt på Hollywood. Det är inte så annorlunda där, så att säga att spelmediet är macho-mannens sista tillflykt är bara rent fel, och en för mig personligen oerhört irriterande miss av Arnroth, som annars skriver oerhört genomtänkta krönikor.

Dock skall sägas att den övergripande problematiken som Arnroths krönika handlar om fortfarande är viktig. Man kan konstatera att situationen är som den är p.g.a olika praktiska problem, men det betyder inte att man inte borde försöka utveckla, prova på nya saker och innovera vad gäller spelprotagonister.

Och det är väl det som många inte förstår när de ska "argumentera", om man nu ens kan kalla vissa kommentarer här för det... att fastän man hittar ett svar på varför en situation ser ut som den gör så tar det inte stopp där. Man borde då istället fråga sig om man KAN och HUR man skulle kunna ändra på det.

Jag är dock starkt pessimistisk ända in i mitt svarta hjärta så jag tror inte det kommer ske så mycket på karaktärsfronten inom vare sig spel eller film, i alla fall inte inom AAA-genren.

Sedan blir en historia oerhört mycket svårare att berätta när allting är interaktivt. Inom filmvärlden är åskådaren passiv på det sätt att denne inte har någon typ av kontroll. Alltså är man bara en åskådare. Men med spel omkullkastas plötsligt hela berättartekniken, då åskådaren nu förvandlats till en sorts dirigent. Och om man sätter någon i en sådan position, så leder det bara till irritation om man titt som tätt rycker bort kontrollen, d.v.s. har överdrivet många och långa cutscenes.

Och om då ens spelkaraktär beter sig på ett sätt när denne är under spelarens kontroll och på ett annat när spelaren inte har kontroll, då brister hela illusionen och inlevelsen som är så viktig för spel. Därför blir det också lättare att göra mer eller mindre "ytliga" huvudkaraktärer, och The Macho Man™ är bland de ytligaste arketyperna man kan välja som protagonist, utan att för den delen skala bort ALL personlighet.

Men att säga att det inte FINNS lösningar på detta problem är att sätta skygglappar på sig själv. För det gör det, det gäller bara för spelskapare att hitta balansen mellan trovärdighet och underhållning.

Inaktiv
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Berrabub:

Detta genus trams måste ta slut på FZ! Jag har läst fragzones recensioner sedan 28.8k modem tiden. Jag kommer hit för att läsa om spel och inte om genus propaganda! Skärpning!!

Mig veterligen så handlade Fragzone (som det hette då bara om quake 1 när det var 28.8 modem som gällde.) Och vad jag minns så hade de inga recensioner alls.

Ja namnet är sig rätt självförklarande att det handlade om quake. Du bör fundera lite extra om vad de skrev på den tiden och vilka spel som inkluderades samt hur det vart multiplatform.
Denna uppgift får du idag.

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Mjauv:

Om du inte är intresserad sluta läs. Visa ditt missnöje på det enda sättet kapitalismen förstår - konsumera inte.
Arnroths krönikor är inget korståg mot alla "stackars vita män som trivs så bra med hur allting är" - rätta mig om jag har fel. Jag försöker heller inte hävda om att det är någon absolut vetenskap, och visst, man är fri att ha vilken åsikt man vill om könsroller. Bara därför är debatten inte oviktig, ska vi sluta diskutera politik för att det är inte en absolut vetenskap hur man tar hand om skattemedel på bästa sätt? Ska vi sluta diskutera religion och filosofi bara för att jag inte med en miniräknare kan komma fram till vad som är "bäst"?

Jag säger det igen, det är självfallet DITT val. Men av samma anledning som jag inte går till Moderaternas partistämmor och skriker "NI HAR FEL!" kanske du borde, om du nu är så obefintligt intresserad av dessa frågor, lämna dom därhän? Det är ingen som tvingar på dig de här krönikorna. Däremot tror jag du förlorar på det, att läsa och ta del av andras åsikter är viktigt, även om man inte håller med. Att bilda sig är fantastiskt - lycka till!

För det första så är Arnroths krönikor ett av flera skäl till att jag inte blivit FZ Supporter (än) så visst röstar jag med plånboken. Jag tycker inte det redaktionella materialet håller tillräckligt hög nivå för att bli prenumerant. Därmed inte sagt att jag ogillar vare sig format eller samtalsämnet, jag tycker bara inte att krönikören avhandlar ämnet på ett bra sätt (Thomas är trots allt den ende på FZ som öht berör ämnet frånsett ett fåtal kvinnliga recensenter som drar av poäng på spelbetygen när dessa inte passar deras feministiska åsikter).

För det andra - jo, Arnroth skriver mestadels "sakligt" men det hjälper föga när man har fel i sak. Arnroth underlåter systematiskt att väga in aspekter såsom avsedda konsumenter (det faktum att de som spelar mest actionspel är vita män spelar garanterat större roll än att de som producerar mest actionspel är vita män), spelmekanik kontra narration (ihålig karaktär som gör att spelaren själv kan tillskriva protagonisten egenskaper kontra komplex, känslosam och nyckfull karaktär) och mycket annat vilket gör hans analyser bristfälliga. Visst skrivs det mycket dumma kommentarer till hans artiklar - jag har själv stått för många sådana och har faktiskt i efterhand skrivit att det var fel av mig att skriva på det viset och försökt bättra mig. MEN, det har också skrivits mycket konstruktiva kommentarer som kritiserar Arnroths idéer och analyser och han har hittills inte visat minsta tecken på att ta till sig ett uns av den kritiken.

För det tredje - nej jag kräver inte att Arnroth ska vara en robot som kommer fram till vad som är "bäst" och är 100 % värdeneutral när det han skriver är ett kåseri där personliga åsikter ska framgå. Jag tycker fortfarande inte att formatet friskriver någon från krav på kvalitet och populistiska raljeranden om att "nu tar tjejerna över" är och förblir undermålig journalistik. En debattör med så pass stor erfarenhet som Arnroth borde kunna prestera bättre (vilket han bevisligen kan också då han faktiskt lyckas förmå sig själv att alstra en krönika som inte handlar om genus).

Medlem

Uppskattade krönikan. Synd att vissa pojkar inte kan förstå att den inte var ett påhopp mot dem.

Medlem

Joår, håller med i mångt och mycket. En manlig huvudkaraktär som står ut för mig är James Sunderland från Silent Hill 2. Han är ganska långt från machoidealet, en rätt sårbar, trasig individ och fan så mycket intressantare än Marcus Fenix.

Medlem
Skrivet av Calez:
Skrivet av pubisboy:
Skrivet av Forcie:

Arnroth fortsätter sin kulturradikala kamp mot Västerlandet och den vite mannen under en tunn kappa av speljournalistik. Börjar bli lite väl genomskinligt och tröttsamt nu.

Denna kommentar och det faktum att den fått 40 tummen-upp visar mer än något att diskussionen behövs drivas vidare.

Nej, det borde snarare visa att folk här inte vill ha denna skit. Ska det vara så svårt att dra korrekta slutsatser av det uppenbara? Vi vill helt enkelt inte diskutera denna skit alls.

Allt handlar väl om vad som är vitsen med krönikorna. Om forumet har politiska ambitioner är det ju mitt i prick. Bara att fortsätta med invandringsfrågor och fördelningspolitik. Är sajten och krönikorna enkom till för att roa läsarna är kanske inte heta politiska potatisar rätt fyllnad här inne. Så tänker jag


signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Medlem

Gordon Freeman, han är tystlåten och så biff att han dödar utomjordingar med en kofot medan han försvarar sin kvinna Alyx.

Fy fanken vilken stereotyp.

Medlem
Skrivet av Duffelbag:

Joår, håller med i mångt och mycket. En manlig huvudkaraktär som står ut för mig är James Sunderland från Silent Hill 2. Han är ganska långt från machoidealet, en rätt sårbar, trasig individ och fan så mycket intressantare än Marcus Fenix.

Tänker också på Biowares Jade Empire (som enligt mig är det bästa dom gjort), där man kan välja mellan 3 manliga eller 3 kvinnliga karaktärer att spela som. Rättvisare än så kan det inte bli. Även Penumbra och Amnesia serien är exempel på där huvudkaraktären inte är den typiska macho-nissen. Skulle Duke Nukem springa och gömma sig i en garderob liksom?

Medlem

Om ni är så jävla less på denna diskussion, varför delta i den? Jämställdhet kommer inte förändra spelandet och göra det tråkigare, det kommer göra spelen mer varierande och därmed roligare.

Medlem
Skrivet av Calez:
Skrivet av pubisboy:
Skrivet av Forcie:

Arnroth fortsätter sin kulturradikala kamp mot Västerlandet och den vite mannen under en tunn kappa av speljournalistik. Börjar bli lite väl genomskinligt och tröttsamt nu.

Denna kommentar och det faktum att den fått 40 tummen-upp visar mer än något att diskussionen behövs drivas vidare.

Nej, det borde snarare visa att folk här inte vill ha denna skit. Ska det vara så svårt att dra korrekta slutsatser av det uppenbara? Vi vill helt enkelt inte diskutera denna skit alls.

De visar snarare vilken låg mognadsnivå medelanvändaren på FZ ligger på.
Att kalla problemen med stereotypa könsroller innom spelvärden för skit ligger verkligen på kiss-och-bajs-ålders- och vara-rädd-för-tjejbacillernivå.

Medlem
Skrivet av pubisboy:
Skrivet av Calez:
Skrivet av pubisboy:
Skrivet av Forcie:

Arnroth fortsätter sin kulturradikala kamp mot Västerlandet och den vite mannen under en tunn kappa av speljournalistik. Börjar bli lite väl genomskinligt och tröttsamt nu.

Denna kommentar och det faktum att den fått 40 tummen-upp visar mer än något att diskussionen behövs drivas vidare.

Nej, det borde snarare visa att folk här inte vill ha denna skit. Ska det vara så svårt att dra korrekta slutsatser av det uppenbara? Vi vill helt enkelt inte diskutera denna skit alls.

De visar snarare vilken låg mognadsnivå medelanvändaren på FZ ligger på.
Att kalla problemen med stereotypa könsroller innom spelvärden för skit ligger verkligen på kiss-och-bajs-ålders- och vara-rädd-för-tjejbacillernivå.

Nej, du har tolkat det fel. Han kallar diskussionen på FZ skit, inte ämnet. Fel plats helt enkelt.

Medlem

Finns väl en anledning till att man kör på "manliga mannen" o de e väl för den är roligare att klä sig rollen som ?

Om vi ska reflektera spel i då tid, dvs 1700 tal, medeltid etc. Så är det också naturligt att "kvinnan väntar hemma" och mannen är ute i korståg etc etc. Eftersom spelutvecklare hämtar inspiration från just den tiden.

Absolut så kanske det inte är rätt, men att vi alltid om och om igen ska kritisera mannen eller rollen som "den framhäver", leder inte direkt till någonting.

I Battlefield 4 så målar man upp mannen för vad den just är.
Skulle jag eller Thomas dra ut i krig, så skulle vi också vara dom som stupar först, och hur roligt skulle det vara o spela som ?

Personligen så föredrar jag alltid att klä mig rollen som kvinna i ex mmorpgs, men min anledning är inte att det sker som "otypiskt" utan snarare att jag vill ha något "fint" o titta på under x antal virtuella timmar. Det sker nog oftast omedvetet, likaså gör det desamma i skapandet av spel.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

(om du har invändningar mot att jag tar bort det du skrev för att spara plats säg till, så lägger jag in det igen.)

Vi har meningsskiljaktigheter vad gäller både Arnroths krönikor specifikt, men såväl krönikor generellt verkar det som. Jag ser inte krönikor som en text som skall kunna stå sig självt gentemot vetenskapliga riktlinjer - även om SJÄLVKLART är bra. Dessutom har vi, och det kanske till och med dig jag pratade med det här i någon tidigare forumtråd, ämnet i sig. Det finns nog ingen som håller på med samhällsorienterad teori som hävdar att deras sätt att se på världen är den enda och att det är den enda. Vilket leder mig in på nästa punkt, att han skulle ha helt fel i sak. Bara för att han väljer att inte ta upp alla aspekter (vilket passar sig bättre för en avhandling) gör inte att det har tar upp är "fel". Exempelvis är det självklart att företagen vill tjäna så mycket pengar som möjligt (de flesta iallafall) - och att man därför satsar på säkra kort (i.e. Call of Duty). Det behöver däremot inte betyda att de skulle tjänat MINDRE på att utveckla det på ett annat sätt, bara att risken att göra det är större. Hänger du med på mitt resonemang?

Jag förstår verkligen att företag fortsätter på den inslagna vägen, det är bekvämt. Men JAG både vill och tror att om dom vågar rigga på de traditionella könsrollerna så finns det en dörr till att öppna. Jag förstår, jag är ju inte blind, att vissa inte tycker att Duke Nukem är det bästa dom vet, och tjejer ska helst se ut som i Dead or Alive (notera, jag pekar inte på dig), men att det finns utrymme för att utmana såväl roller som sexualitet (inte bara den lesbiska sexualiteten som existerar bara för att underhålla den heterosexuella mannen som vi är så vana från den amerikanska underhållningsindustrin - blev det för extremt för dig, så ber jag dig bortse från det jag nyss skrev).

PS. Jag tycker inte "genus" (om vi väljer den benämningen den här gången) handlar om att "tjejer ska ta över", snarare att killar/tjejer/manligt/kvinnligt delar utrymme.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Skelögd:

Med tanke på mängden skit-artiklar som Arnroth nu har kommit med så kan man ju tro att platsen som han föddes på var något HBTQ-möte på Södermalm.

Rädd att han hotar din världsbild så mycket att du är tvungen att försöka nedvärdera såväl honom som hans åsikter? Testa att berätta vad DU tycker, VARFÖR du tycker så, istället. Då kanske någon får för sig att ta dig på allvar.

Vad jag tycker har jag redan skrivit.

Varför är det så jobbigt för folk att de flesta hjältar är vita och hetero?

Den relevanta frågan är väl snarare varför det ät så jobbigt att folk efterfrågar nåt annorlunda? Speciellt inom en community som spyr galla över allt vad mjölkning och återanvändning heter så är det ju smått parodiskt att efterfrågningar av nytänkande och utveckling blir så hetskt tillbakavisade.

Medlem
Skrivet av Biggles:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Skelögd:

Med tanke på mängden skit-artiklar som Arnroth nu har kommit med så kan man ju tro att platsen som han föddes på var något HBTQ-möte på Södermalm.

Rädd att han hotar din världsbild så mycket att du är tvungen att försöka nedvärdera såväl honom som hans åsikter? Testa att berätta vad DU tycker, VARFÖR du tycker så, istället. Då kanske någon får för sig att ta dig på allvar.

Vad jag tycker har jag redan skrivit.

Varför är det så jobbigt för folk att de flesta hjältar är vita och hetero?

Den relevanta frågan är väl snarare varför det ät så jobbigt att folk efterfrågar nåt annorlunda? Speciellt inom en community som spyr galla över allt vad mjölkning och återanvändning heter så är det ju smått parodiskt att efterfrågningar av nytänkande och utveckling blir så hetskt tillbakavisade.

Roligt att du skrev exakt det jag tänkte, mycket bra skrivet!


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ch4rles:

Så länge vita småpojkar känner sig kränkta av dina artiklar hoppas jag de fortsätter på samma tema. Det bevisar att de behövs!

Så du menar om någon skriver något som gör så att andra känner sig kränkta så betyder det att det behövs?

Tänk om han skulle skriva något negativt om kvinnor eller svarta....

Tror mer att han menar att bara en idiot skulle bli kränkt av någonting sådant, och att det alltid är intressant att se hur dessa individer mer än gärna räcker upp handen för att det inte ska råda något som helst tvivel om vilka de är
Lite som att få folk att självmant dra på sig dumstruten och ställa sig i skamvrån, helt omedvetna om vad dom håller på med

Åter igen en välskriven artikel utav Thomas. Skulle gärna se mer "Morgan Freemans" i spelvärlden, än dessa konstanta stereotyper som verkar vara hämtade från 80-talets filmproduktion mer än något annat.
Nu vet jag inte ifall det var åldern som gjorde att man tyckte filmer som Cobra och [insert random Schwarzenegger title here], men när man tittar på sådana filmer idag så åker ju skämskudden fram fortare än man hinner säga "I'll be back".

Idag undrar jag om det finns något som kan förstöra en film (och spel antar jag) mer än risiga one-liners

Medlem
Skrivet av ziip59:
Skrivet av Calez:
Skrivet av pubisboy:
Skrivet av Forcie:

Arnroth fortsätter sin kulturradikala kamp mot Västerlandet och den vite mannen under en tunn kappa av speljournalistik. Börjar bli lite väl genomskinligt och tröttsamt nu.

Denna kommentar och det faktum att den fått 40 tummen-upp visar mer än något att diskussionen behövs drivas vidare.

Nej, det borde snarare visa att folk här inte vill ha denna skit. Ska det vara så svårt att dra korrekta slutsatser av det uppenbara? Vi vill helt enkelt inte diskutera denna skit alls.

Allt handlar väl om vad som är vitsen med krönikorna. Om forumet har politiska ambitioner är det ju mitt i prick. Bara att fortsätta med invandringsfrågor och fördelningspolitik. Är sajten och krönikorna enkom till för att roa läsarna är kanske inte heta politiska potatisar rätt fyllnad här inne. Så tänker jag

Du kanske missade att artikeln var spelrelaterad?

Inaktiv
Skrivet av Biggles:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Skelögd:

Med tanke på mängden skit-artiklar som Arnroth nu har kommit med så kan man ju tro att platsen som han föddes på var något HBTQ-möte på Södermalm.

Rädd att han hotar din världsbild så mycket att du är tvungen att försöka nedvärdera såväl honom som hans åsikter? Testa att berätta vad DU tycker, VARFÖR du tycker så, istället. Då kanske någon får för sig att ta dig på allvar.

Vad jag tycker har jag redan skrivit.

Varför är det så jobbigt för folk att de flesta hjältar är vita och hetero?

Den relevanta frågan är väl snarare varför det ät så jobbigt att folk efterfrågar nåt annorlunda? Speciellt inom en community som spyr galla över allt vad mjölkning och återanvändning heter så är det ju smått parodiskt att efterfrågningar av nytänkande och utveckling blir så hetskt tillbakavisade.

Det är inte ett problem att folk frågar efter nåt annorlunda, men folk verkar inte inse hur det här problemet löser sig själv.

Det här problemet kommer lösa sig själv om företagen ser att sina Marcus Fenix inte säljer mera och då måste de ändra strategi. Företagen går på vad som säljer så länge de kan.

Det är när människor med nå genus-svammel ska börja kvotera in kvinnor i spelbranchen och försöka ändra den med tvång det blir så snett.

Medlem
Skrivet av Biggles:
Skrivet av Skelögd:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Skelögd:

Med tanke på mängden skit-artiklar som Arnroth nu har kommit med så kan man ju tro att platsen som han föddes på var något HBTQ-möte på Södermalm.

Rädd att han hotar din världsbild så mycket att du är tvungen att försöka nedvärdera såväl honom som hans åsikter? Testa att berätta vad DU tycker, VARFÖR du tycker så, istället. Då kanske någon får för sig att ta dig på allvar.

Vad jag tycker har jag redan skrivit.

Varför är det så jobbigt för folk att de flesta hjältar är vita och hetero?

Den relevanta frågan är väl snarare varför det ät så jobbigt att folk efterfrågar nåt annorlunda? Speciellt inom en community som spyr galla över allt vad mjölkning och återanvändning heter så är det ju smått parodiskt att efterfrågningar av nytänkande och utveckling blir så hetskt tillbakavisade.

Med tanke på mängden vita män som är gamers så vore det väl ganska märkligt om man fick spela som kvinnor, svarta etc.

Tror du att afrikanska män hade blivit glada om det var vita män som var hjältar om gamers mestandels var afrikanska män?

Inaktiv

Om mannen redan står i underläge till kvinnan kan man ju undra vad feminister håller på med hela dagarna. Inte hjälper de till att befria mannen iaf.

Det är inte att mannens roll är förlegad som är problemet, problemet är att mannen inte har någon roll överhuvudtaget i dagens samhälle förutom att vara skattebetalare.

Den genomsnittlige mannen överför 2 miljoner kronor till den genomsnittlige kvinnan under sin livstid genom skatt och välfärd. Detta gör att kvinnor kan få barn och överleva utan en man eller fader till sina barn. Kvinnans nya man och försörjare heter staten.

Jag förutspår en framtid där barn växer upp utan fäder och unga män i allt högre grad söker sig till gäng för att finna mening i tillvaron istället för att springa på i ett ekorrhjul som inte längre ger någonting tillbaka.

Angående spel så vill man väl spela den som räddar världen hellre än den som förlorar sina barn i en skilsmässa, super ner sig och tar livet av sig?
Spel är fantasi och verklighetsflykt.

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:

Det finns bara betydligt flera sätt att vara det på än majoritet av dagens spel lyckas vis.

Och så lite exempel på det påståendet, tack
Jag hade kunnat respektera artikeln (om än inte hålla med den) om den innehållet substans till alla påståenden. Som det är nu faller det på mållinjen och blir inte bättre än dessa krönikor man kan läsa på AB, DN och SvD - alltid gnäll och påståenden, sällan ens förslag på lösningar. Visst kan man påstå att man tycker att något är fel, men har man inte en lösning eller idé så bör man vara ärlig och skriva det, inte bara peka finger och sen sticka huvudet i sanden.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Mjauv:

Om du inte är intresserad sluta läs. Visa ditt missnöje på det enda sättet kapitalismen förstår - konsumera inte.
Arnroths krönikor är inget korståg mot alla "stackars vita män som trivs så bra med hur allting är" - rätta mig om jag har fel. Jag försöker heller inte hävda om att det är någon absolut vetenskap, och visst, man är fri att ha vilken åsikt man vill om könsroller. Bara därför är debatten inte oviktig, ska vi sluta diskutera politik för att det är inte en absolut vetenskap hur man tar hand om skattemedel på bästa sätt? Ska vi sluta diskutera religion och filosofi bara för att jag inte med en miniräknare kan komma fram till vad som är "bäst"?

Jag säger det igen, det är självfallet DITT val. Men av samma anledning som jag inte går till Moderaternas partistämmor och skriker "NI HAR FEL!" kanske du borde, om du nu är så obefintligt intresserad av dessa frågor, lämna dom därhän? Det är ingen som tvingar på dig de här krönikorna. Däremot tror jag du förlorar på det, att läsa och ta del av andras åsikter är viktigt, även om man inte håller med. Att bilda sig är fantastiskt - lycka till!

För det första så är Arnroths krönikor ett av flera skäl till att jag inte blivit FZ Supporter (än) så visst röstar jag med plånboken. Jag tycker inte det redaktionella materialet håller tillräckligt hög nivå för att bli prenumerant. Därmed inte sagt att jag ogillar vare sig format eller samtalsämnet, jag tycker bara inte att krönikören avhandlar ämnet på ett bra sätt (Thomas är trots allt den ende på FZ som öht berör ämnet frånsett ett fåtal kvinnliga recensenter som drar av poäng på spelbetygen när dessa inte passar deras feministiska åsikter).

Eller så kanske dom som kvinnor inte gillar spelet för att det är sunkigt...eller får dom inte tycka det utan att någon som du då ska svinga "feminist" stämpeln?

Skrivet av anon_98854:

För det andra - jo, Arnroth skriver mestadels "sakligt" men det hjälper föga när man har fel i sak. Arnroth underlåter systematiskt att väga in aspekter såsom avsedda konsumenter (det faktum att de som spelar mest actionspel är vita män spelar garanterat större roll än att de som producerar mest actionspel är vita män), spelmekanik kontra narration (ihålig karaktär som gör att spelaren själv kan tillskriva protagonisten egenskaper kontra komplex, känslosam och nyckfull karaktär) och mycket annat vilket gör hans analyser bristfälliga. Visst skrivs det mycket dumma kommentarer till hans artiklar - jag har själv stått för många sådana och har faktiskt i efterhand skrivit att det var fel av mig att skriva på det viset och försökt bättra mig. MEN, det har också skrivits mycket konstruktiva kommentarer som kritiserar Arnroths idéer och analyser och han har hittills inte visat minsta tecken på att ta till sig ett uns av den kritiken.

Finns väl ingen anledning till att ta till sig kritik om han inte håller med om den bara för att du gör det?
Hur menar du ens med "avsedda konsumenter"? Jag skulle våga påstå att majoriteten av spelutvecklarna i absolut första hand vill sälja så många exemplar av sina spel som möjligt. Innebär det att man måste exkludera alla som inte kan kategoriseras som vita heterosexuella män? Tror Half-Life sålde rätt bra, trots att det med samma retorik helt inriktade sig till män med normalt BMI och glasögon. Sen kan man ju dessutom spekulera i hur heterosexuella dessa "män" som tydligen måste ha 150-kilos muskelmachopaket i svettig överkropp för att spela sina spel egentligen är.

Skrivet av anon_98854:

För det tredje - nej jag kräver inte att Arnroth ska vara en robot som kommer fram till vad som är "bäst" och är 100 % värdeneutral när det han skriver är ett kåseri där personliga åsikter ska framgå. Jag tycker fortfarande inte att formatet friskriver någon från krav på kvalitet och populistiska raljeranden om att "nu tar tjejerna över" är och förblir undermålig journalistik. En debattör med så pass stor erfarenhet som Arnroth borde kunna prestera bättre (vilket han bevisligen kan också då han faktiskt lyckas förmå sig själv att alstra en krönika som inte handlar om genus).

Men om han nu brinner för "genus" i spel, något som (speciellt) från en man är så sällsynt att det är i det närmaste obefintligt, kan han inte få skriva om det då? Som många redan påpekat så är det uppenbarligen ganska viktigt att "män" också tar upp sådana saker, annars skulle diskussionen vara ännu lägre än vad den tragiskt nog är, där alla kvinnor som "vågar öppna munnen" i frågan antagligen bara skulle bli nertryckta av de speldominerande "männen".

Folk verkar konstigt nog vara av åsikten att vi skulle varit fullkomligt jämställda idag även ifall kvinnor inte kämpat för att göra sina röster hörda genom historien.

[Edit] Tycker inte ens att man behöver nämna genus eller "kvinnodebatten" runt den här diskussionen alls. Har gång på gång sett "upprörda män" i dessa debatter som klagat över att "är inte vi män förtryckta då!", och pekat på just det som Arnroth pratar om i artikeln. Antar att dessa inte håller med honom vad han än skriver, utan mest använde det som argument för att förlöjliga snarare än att uttrycka verklig kränkning.
Lider mest själv av det när det sänker handlingen i ett annars välgjort spel, som bara dåligt skrivna karaktärsporträtt kan göra. Däremot kommer jag inte lida något alls av normaliserade karaktärer i spel, utan skulle hellre se att "verklighetsflykten" snarare låg i handlingen.
Ta Gordon Freeman som ett exempel...bara för att han inte vägde 150kg i muskler utan istället hade glasögon (the shock!) så utmålades han mer som en symbol för "nördarnas revansch" än en helt vanlig kille, något som jag finner ganska skrattretande

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ch4rles:

Så länge vita småpojkar känner sig kränkta av dina artiklar hoppas jag de fortsätter på samma tema. Det bevisar att de behövs!

Så du menar om någon skriver något som gör så att andra känner sig kränkta så betyder det att det behövs?

Tänk om han skulle skriva något negativt om kvinnor eller svarta....

Tror mer att han menar att bara en idiot skulle bli kränkt av någonting sådant, och att det alltid är intressant att se hur dessa individer mer än gärna räcker upp handen för att det inte ska råda något som helst tvivel om vilka de är
Lite som att få folk att självmant dra på sig dumstruten och ställa sig i skamvrån, helt omedvetna om vad dom håller på med

Åter igen en välskriven artikel utav Thomas. Skulle gärna se mer "Morgan Freemans" i spelvärlden, än dessa konstanta stereotyper som verkar vara hämtade från 80-talets filmproduktion mer än något annat.
Nu vet jag inte ifall det var åldern som gjorde att man tyckte filmer som Cobra och [insert random Schwarzenegger title here], men när man tittar på sådana filmer idag så åker ju skämskudden fram fortare än man hinner säga "I'll be back".

Idag undrar jag om det finns något som kan förstöra en film (och spel antar jag) mer än risiga one-liners

Fler Morgan Freemans? Har du ens spelat igenom Halflife?... En kille som inte säger nånting överhuvudtaget, men gärna slår ihjäl Aliens med kofot och som i 2:an lyckas få ihop det med nån brud utan att säga ett enda ord...oneliners? Killen säger inte ett skit och lyckas ändå få ihop det, tänk om verkligheten vore så enkel

Inaktiv
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Berrabub:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Berrabub:

Detta genus trams måste ta slut på FZ! Jag har läst fragzones recensioner sedan 28.8k modem tiden. Jag kommer hit för att läsa om spel och inte om genus propaganda! Skärpning!!

1) Krönikan tar upp spel.
2) Hur många artiklar på förstasidan ser du som inte handlar om spel?
EDIT: Kan sätta en femma på att du får mer spelartiklar om dagen nu än du fick på "28.8k modem tiden" (hurts my eyes!), borde vara glad?

Vill jag läsa om manshat, feminism, genus osv läser jag Aftonbladet eller nyheter24, där denna krönika hör hemma. Jag är här för att läsa om spel och inte om könsroller.

Då borde du läsa om det och inte denna artikel, eller blir du tvingad att läsa under pistolhot? I så fall kanske jag borde ringa polisen för att hjälpa dig.

Detta är en spelsite. Nyheter eller krönikor om genus eller senaste dieten hör inte hemma här.

Medlem
Skrivet av Legalinn:
Skrivet av Ender:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ch4rles:

Så länge vita småpojkar känner sig kränkta av dina artiklar hoppas jag de fortsätter på samma tema. Det bevisar att de behövs!

Så du menar om någon skriver något som gör så att andra känner sig kränkta så betyder det att det behövs?

Tänk om han skulle skriva något negativt om kvinnor eller svarta....

Tror mer att han menar att bara en idiot skulle bli kränkt av någonting sådant, och att det alltid är intressant att se hur dessa individer mer än gärna räcker upp handen för att det inte ska råda något som helst tvivel om vilka de är
Lite som att få folk att självmant dra på sig dumstruten och ställa sig i skamvrån, helt omedvetna om vad dom håller på med

Åter igen en välskriven artikel utav Thomas. Skulle gärna se mer "Morgan Freemans" i spelvärlden, än dessa konstanta stereotyper som verkar vara hämtade från 80-talets filmproduktion mer än något annat.
Nu vet jag inte ifall det var åldern som gjorde att man tyckte filmer som Cobra och [insert random Schwarzenegger title here], men när man tittar på sådana filmer idag så åker ju skämskudden fram fortare än man hinner säga "I'll be back".

Idag undrar jag om det finns något som kan förstöra en film (och spel antar jag) mer än risiga one-liners

Fler Morgan Freemans? Har du ens spelat igenom Halflife?... En kille som inte säger nånting överhuvudtaget, men gärna slår ihjäl Aliens med kofot och som i 2:an lyckas få ihop det med nån brud utan att säga ett enda ord...oneliners? Killen säger inte ett skit och lyckas ändå få ihop det, tänk om verkligheten vore så enkel

Hehe, jag vet, men det visar också hur illa det är ställ med spelvärldens stereotyper när en glasögonprydd Rambo utmålas som en sillmjölke

Medlem

Jag har läst värre krönikor. Men jag har också läst bättre om ämnet.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av Berrabub:

Detta är en spelsite. Nyheter eller krönikor om genus eller senaste dieten hör inte hemma här.

Jodå, så länge de är spelrelaterade, hur svårt kan det vara att förstå?

Alltid lika kul att se någon trilla (eller trolla?) in här på forumet och raljera om hur sajten ska skötas och vad den ska innehålla.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Legalinn:
Skrivet av Ender:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ch4rles:

Så länge vita småpojkar känner sig kränkta av dina artiklar hoppas jag de fortsätter på samma tema. Det bevisar att de behövs!

Så du menar om någon skriver något som gör så att andra känner sig kränkta så betyder det att det behövs?

Tänk om han skulle skriva något negativt om kvinnor eller svarta....

Tror mer att han menar att bara en idiot skulle bli kränkt av någonting sådant, och att det alltid är intressant att se hur dessa individer mer än gärna räcker upp handen för att det inte ska råda något som helst tvivel om vilka de är
Lite som att få folk att självmant dra på sig dumstruten och ställa sig i skamvrån, helt omedvetna om vad dom håller på med

Åter igen en välskriven artikel utav Thomas. Skulle gärna se mer "Morgan Freemans" i spelvärlden, än dessa konstanta stereotyper som verkar vara hämtade från 80-talets filmproduktion mer än något annat.
Nu vet jag inte ifall det var åldern som gjorde att man tyckte filmer som Cobra och [insert random Schwarzenegger title here], men när man tittar på sådana filmer idag så åker ju skämskudden fram fortare än man hinner säga "I'll be back".

Idag undrar jag om det finns något som kan förstöra en film (och spel antar jag) mer än risiga one-liners

Fler Morgan Freemans? Har du ens spelat igenom Halflife?... En kille som inte säger nånting överhuvudtaget, men gärna slår ihjäl Aliens med kofot och som i 2:an lyckas få ihop det med nån brud utan att säga ett enda ord...oneliners? Killen säger inte ett skit och lyckas ändå få ihop det, tänk om verkligheten vore så enkel

Hehe, jag vet, men det visar också hur illa det är ställ med spelvärldens stereotyper när en glasögonprydd Rambo utmålas som en sillmjölke

Sant

FM-guru
F.d. Sisyr

Älskar dessa krönikor, inte för att de nödvändigtvis är särskilt läsvärda, utan för hormonstinna pojkars och testestoronfulla mäns bittra och argsinta inlägg om feminism och "kulturradikalism" (really?).

Det är ju trots allt en rätt harmlös krönika som inte alls ter sig extrem åt något håll, men få internetforum har användare som blir så butthurt för så lite som FZ.se.

Medlem

"Resten av världen" verkar tycka att vi svenskar med vår "hen"-debatt är rätt märkliga.. För att "befria" våra barn från normativa regler så hittar vi på en massa nya normer och ska i det närmast övertala flickor att inte gilla rosa etc. det verkar inte handla om frihet & jämlikhet längre utan snarare en köns-Neutralihet..

En av många artiklar så pekar på den uppfattningen om sverige ( denna skriven av en kvinna);
http://www.slate.com/articles/double_x/doublex/2012/04/hen_sw...


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Skriv svar