Arnroths krönika – Den förlegade mansrollen

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Visst kan man diskutera mansrollen i spel men då får diskussionen gärna föras av en vettigare debattör.

Knappast en vettig syn på yttrandefrihet och tryckfrihet om DU skall godkänna vem det är som tycker först.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Spelen reflekterar sina upphovsmakare, sin målgrupp och samhället i stort. Varken mer eller mindre.

Varför har Lara Croft korta, åtsittande shorts och linne som framhäver hennes bröst? Tja, ta en sväng på stan vilken dag som helst när det är över 15 grader. Reflektera över skillnaden i hur män och kvinnor klär sig. Vem som helst med fungerande syn kommer ju då inse att det vimlar av tjejer som klär sig minst lika sexuellt utmanande ut som Lara Croft. Det är inte ens särskilt utmanande, det är normalt. Korta shorts och linnen som framhäver brösten är jättevanligt i verkligheten, bland vanliga människor. Lara Crofts klädsel är inte på något sätt extrem.

Nå, är Lara Crofts utstyrsel då påhittad av manschauvinistiska äckel som medvetet vill sexualisera kvinnor? Nej, karaktären Lara Croft är en stereotyp som reflekterar verkligheten (om än i en något förenklad och överdriven form - det är ju det som stereotyper innebär). Men så fort man ska börja ta i detta extremt populistiska ämne så ska genusglasögonen genast på och man ska börja gräva efter saker att problematisera, hur krystat och endimensionellt det än blir.

Jag tycker det är bra att Arnroth äntligen väljer att utvidga analysen till manliga könsstereotyper i spel, som är precis lika vanliga som kvinnliga könsstereotyper. Det har saknats i diskussionen tidigare. Men jag tycker fortfarande det är väldigt populistiska grepp som används. Skulle spelvärlden vara den sista kulturen att anamma nya mansroller? Nej, jag tror knappast det. Spelkulturen är inte så mycket värre än annan lättsam underhållningskultur. Och samtidigt så är det väldigt ofta så att en del personer efterlyser djupare och mer okonventionella spel - men det är aldrig nån av dem som köper såna spel då de väl släpps, utan då är det plötsligt fortfarande högt produktionsvärde och pang-pang som gäller.

En annan intressant fråga som uppstår här är ju varför man gör kopplingen mellan könsstereotyper i spel och könsstereotypen i verkligheten, men man avfärdar totalt idén om att våld i spel har något betydande samband med våld i verkligheten. Så, killar blir alltså sexister av sexistiska spel, men det är såklart störtlöjligt att killar blir våldsamma av våldsspel. Finns det några som helst studier som visar på ett samband mellan sexistiska spel och sexism hos spelarna? Skulle inte tro det. Det är bara rent populistisk fotöljsfilosofi (http://en.wikipedia.org/wiki/Armchair_theorizing) från ett gäng självutnämnda journalister som inte skulle spendera så mycket som en förmiddag åt att faktiskt undersöka fakta och analys.

Tack och hej - det var som sagt kul att Arnroth äntligen försökte vidga analysen lite, men det var synd att analysen var lika endimensionell och verklighetsfrånvänd som vanligt. Blir inget mer FZ så länge den här kvaliteten hålls.

Medlem
Skrivet av Syrfid:

Tack för en bra krönika och att du tog med statistiken. För oavsett om vi gillar hur samhället förändras runt omkring oss

Så förändras samhället. Det kommer bli ett bryskt uppvaknande för vissa.

Medlem

Fråga: Finns det eller finns det inte plats för könsroller i ett jämlikt samhälle? Det känns väldigt ofta som om att man försöker sudda ut gränsen mellan man och kvinna, och jag undrar om det verkligen är nödvändigt? Kan man inte vara lika värda trots kön? En debatt som kämpar för att man inte ska bli behandlad olika beroende på vilket kön man tillhör så fokuseras det till 100% på könen. Jag är man, och det är så jag identifierar mig, och ja, jag är vit, det verkar också vara viktigt, men jag är inte viktigare än någon annan.

Skrivet av bjosarn:
Skrivet av pubisboy:

Denna kommentar och det faktum att den fått 40 tummen-upp visar mer än något att diskussionen behövs drivas vidare.

Dessutom visar det på vilken egentlig kunskap kommentatorn besitter. Det handlar inte om att jaga efter vita män, det handlar om att befria dem - lika mycket som det handlar om att befria kvinnor. Det är ett mynt med två sidor:
"For every girl who is tired of acting weak when she is strong, there is a boy tierd of appearing strong when he feels vulnerable." Nancy R. Smith

Precis. Ta Gears Of War 3 för exempel, Marcus Fenix ropade efter pappa genom hela spelet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag håller med om en del som skrivs men varför dra spel som utspelar sig för flera hundra år sedan som exempel. De spelen ska inte ha dagens mansroller.

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Mjauv:

Visst kan man diskutera mansrollen i spel men då får diskussionen gärna föras av en vettigare debattör.

Knappast en vettig syn på yttrandefrihet och tryckfrihet om DU skall godkänna vem det är som tycker först.

Jag har väl aldrig hävdat att Arnroths yttrandefrihet ska censureras? Det jag däremot påstår är att Arnroth raljerat om det här ämnet otaliga gånger och hans analyser tycks inte bli bättre. Men du kanske menar att det är en allmän rättighet att vara publicerad krönikör? Om vi nu ska börja kasta halmgubbar omkring oss.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Jag har väl aldrig hävdat att Arnroths yttrandefrihet ska censureras? Det jag däremot påstår är att Arnroth raljerat om det här ämnet otaliga gånger och hans analyser tycks inte bli bättre. Men du kanske menar att det är en allmän rättighet att vara publicerad krönikör? Om vi nu ska börja kasta halmgubbar omkring oss.

Jag hävdar att diskussionen behövs - halva kommentatorsfältet är bevis på det. Dessutom tycker jag han skriver bra och sakligt. Även om jag inte alltid håller med. Det är relevant för FZ.se, och det antar jag att dom också förstått eftersom dom valt att publicera det.

Vad är det som inte är vettigt? Om du tycker att krönikorna är så fantastiska dåliga, använd det som en språngbräda. Skriv spaltmeter om hur fel författaren har, hur onödig diskussionen är, eller vad du nu tycker.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av pubisboy:

Denna kommentar och det faktum att den fått 40 tummen-upp visar mer än något att diskussionen behövs drivas vidare.

Dessutom visar det på vilken egentlig kunskap kommentatorn besitter. Det handlar inte om att jaga efter vita män, det handlar om att befria dem - lika mycket som det handlar om att befria kvinnor. Det är ett mynt med två sidor:
"For every girl who is tired of acting weak when she is strong, there is a boy tierd of appearing strong when he feels vulnerable." Nancy R. Smith

Jaså... det handlar om att "befria män". Dumma mej som varken förstår era goda avsikter eller är intresserad av att bli befriad. Är det fullkomligt omöjligt för sådana som du att inse att män faktiskt inte vill bli förvandlande till snyftande fjollbögar som prata känslor, sippar rosé och tittar på romcoms? Välmenande feministers befrielsekamp står jag gärna över. Och innan någon bölar om att "meh, det är ju inte deeeet det handlar om!!1" - jo, det tycks dessvärre vara just det som det handlar om. Det problematiska är ju uppenbarligen att idealmannen är stark, handlingskraftig, emotionellt introvert etc. så motsatsen får väl därmed antas vara en man som är svag, passiv och känslosam. Sådan vill jag inte vara och jag vill i ärlighetens namn inte spela ett spel där protagonisten är sådan heller - det låter kort och gott som ett riktigt uruselt upplägg för ett spel.

Inaktiv
Skrivet av Calez:
Skrivet av pubisboy:
Skrivet av Forcie:

Arnroth fortsätter sin kulturradikala kamp mot Västerlandet och den vite mannen under en tunn kappa av speljournalistik. Börjar bli lite väl genomskinligt och tröttsamt nu.

Denna kommentar och det faktum att den fått 40 tummen-upp visar mer än något att diskussionen behövs drivas vidare.

Nej, det borde snarare visa att folk här inte vill ha denna skit. Ska det vara så svårt att dra korrekta slutsatser av det uppenbara? Vi vill helt enkelt inte diskutera denna skit alls.

Trots detta diskuterar du, jag och en mängd andra människor denna, vad du kallar för "skit"? Känner du dig tvingad?

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Legalinn:

*dör martryrdöden*

Helt ärligt bla bla bla fla fla fla.

PS. Jag vill gärna göra reklam för mig själv och visa alla vilka tuffa .jpg bilder och citat från andra personer som jag kan hitta på nätet.

Helt ärligt så undrar ju alla varför du ens kommenterar på FZ om du nu "inte orkar bry dig"?
Debatten handlar om mannens roll i spelvärlden, inte om man är lat, inte orkar bry sig, läst tråden o s v.

För övrigt så har du fortfarande inte svarat på min fråga: - Vad är DIN åsikt? Att du kan klaga och gnälla på alla andra, det vi vi redan efter 7530 inlägg...

Medlem

Så varför aldrig en krönika om vilka som alltid är onda/goda i spel? Där snackar vi Stereotyper om nått....

Medlem
Skrivet av Mjauv:

Om du inte är intresserad sluta läs. Visa ditt missnöje på det enda sättet kapitalismen förstår - konsumera inte.
Arnroths krönikor är inget korståg mot alla "stackars vita män som trivs så bra med hur allting är" - rätta mig om jag har fel. Jag försöker heller inte hävda om att det är någon absolut vetenskap, och visst, man är fri att ha vilken åsikt man vill om könsroller. Bara därför är debatten inte oviktig, ska vi sluta diskutera politik för att det är inte en absolut vetenskap hur man tar hand om skattemedel på bästa sätt? Ska vi sluta diskutera religion och filosofi bara för att jag inte med en miniräknare kan komma fram till vad som är "bäst"?

Jag säger det igen, det är självfallet DITT val. Men av samma anledning som jag inte går till Moderaternas partistämmor och skriker "NI HAR FEL!" kanske du borde, om du nu är så obefintligt intresserad av dessa frågor, lämna dom därhän? Det är ingen som tvingar på dig de här krönikorna. Däremot tror jag du förlorar på det, att läsa och ta del av andras åsikter är viktigt, även om man inte håller med. Att bilda sig är fantastiskt - lycka till!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv
Skrivet av nixdorf:

Alltid kul med dessa krönikor.

Minns att jag vart väldigt glad när Half-Life kom just för att Gordon Freeman var en hjälte utan direkta manlymen attribut. Han har en PhD men utöver det ser han väldigt anonym och vanlig ut. Det var fritt att projcera det jag ville på honom. Ganska mycket raka motsatsen till Duke Nukem, en annan solklar favorit.

Skrivet av bleak:

Om ni la ner hälften så mycket energi till att bekämpa verkligt kvinnoförtryck i Saudiarabien för där kan vi verkligen snacka om kulturellt förtryck mot kvinnor.

Fortsätt att sila mygg och svälja kameler och klappa er på axeln och tro att ni gör världen bättre men det är så skenheligt.

Alltså den där typen av argument är alltid lika tokig. "Varför jaga fortkörare när det finns seriemördare", "ingen mening med att källsortera när Kina släpper ut så mycket etc".

Skippar du bilbältet i Sverige bara för att Indiens trafik är farligare?

Det är inte tokigt för jag har aldrig mött en enda som kallar sig feminist som försöker VERKLÌGEN göra en insats för att förbättra kvinnors möjligheter och rättigheter i världen. De väljer de bekväma problemen i närheten som inte ens går att framföra argument med vettiga vetenskaplig fakta. Allt är endast åsiker.

Samtidigt blir kvinnor straffade efter att ha själv blivit våldtagna i vissa länder. Det är bara sjukt och snett. Jag har inte sett en enda demonstration eller uppror här i väst mot det verkliga förtrycket som existerar.

Nä vi ska vara arga över nån jäkla strippklubb i Kiruna eller gnälla om kvinnor i tv-spel, allt utom vettig vetenskaplig fakta.

blä

Medlem
Skrivet av Legalinn:

Spårar ur tråden totalt.

Håll dig till topic. Vill du föra en dialog om hur trött du och andra är på mig föreslår jag att du skickar PM till mig istället för att förstöra en kommentatorstråd som handlar om förlegade manroller i spel. (Kan dock inte lova att jag kommer bry mig om att läsa ditt/dina(/era?) PM.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Är det en slump att alla bra spel har stereotypa män och kvinnor?

Hade det varit roligare om huvudpersonerna i spel som Uncharted, Tomb Raider, Bioshock Infinite, Walking Dead hade varit ett gäng överviktiga killar och tjejer som är mentalt svaga och väljer att ligga i ett hörn och gråta istället för klättra över postlådor och hustak eller väljer att vara en medföljare istället för den solklara ledaren i gruppen?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Legalinn:
Skrivet av von_lidl:

Det var okej att Arnroth tog upp det här i början men nu blir det ju bara jobbigt. Varför tjata om samma sak igen? Snälla skriv om något roligare.

Oki, så någon skriver en artikel om ett hett samtalsämne, men enligt dig får ingen diskutera eller ifrågasätta krönikörens åsikt, utan alla måste hålla med och istället prata om blommor och bin, kanske älvor eller vad som nu gör dig glad?

Då skulle vi ju lika gärna kunna ta bort kommentators-fältet på FZ? Vad händer då med Yttrandefriheten? Den fria viljan? Det skulle lika gärna kunna stå: - Tryck gilla om du gillar artikeln eller tryck Ogilla och bli för evigt avstängd från FZ istället...

Jag tvingar ingen att skriva om något annat. JAG skrev bara vad JAG tyckte om saken.

''Vad händer då med Yttrandefriheten?'' - Öhm... jag yttrade mig och du tycker att jag inte tillåter yttrandefrihet. Du säger imot dig själv gosse.

Och förresten, tagga ner lite va? Det var ju bara en kommentar där jag skrev vad jag tyckte som sagt.

EDIT: Lite roligt också att du skapade din profil kl 9:43 idag just efter att FZ lade ut krönikan. Inte för att det spelar någon roll men det ser ju faktiskt lite roligt ut.

Medlem

Bra krönika ännu en gång, fortsätt så! Ett bättre argument för att bli FZ-supporter än Arnroths krönikor finns inte, så nu blev jag det.

Inaktiv

Detta genus trams måste ta slut på FZ! Jag har läst fragzones recensioner sedan 28.8k modem tiden. Jag kommer hit för att läsa om spel och inte om genus propaganda! Skärpning!!

Medlem
Skrivet av Berrabub:

Detta genus trams måste ta slut på FZ! Jag har läst fragzones recensioner sedan 28.8k modem tiden. Jag kommer hit för att läsa om spel och inte om genus propaganda! Skärpning!!

1) Krönikan tar upp spel.
2) Hur många artiklar på förstasidan ser du som inte handlar om spel?
EDIT: Kan sätta en femma på att du får mer spelartiklar om dagen nu än du fick på "28.8k modem tiden" (hurts my eyes!), borde vara glad?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Avstängd
Skrivet av Syrfid:
Skrivet av Syrfid:

Tack för en bra krönika och att du tog med statistiken. För oavsett om vi gillar hur samhället förändras runt omkring oss

Så förändras samhället. Det kommer bli ett bryskt uppvaknande för vissa.

Det handlar inte om att vi inte ser något. Vi möts ju av dumfeminism så fort vi tittar på tv eller läser gammelmedier. Ingenting kommer alltså "bryskt". Tvärtom.

Vi vill dock slippa dumfeminismen just när vi spelar eftersom det är en sjuk ideologi. Det är många som är trötta på dritten, ok?

Medlem

Någon annan som inte läser ett ord av Arnroths krönikor men tycker det är väldigt underhållande att läsa kaoset bland kommentarerna?

Inaktiv

Migrän eller nyheter? Nyheter tack, jag tror inte FZ communityn behöver skolas i dessa ämnen.


signatur

The definition of insanity?

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Berrabub:

Detta genus trams måste ta slut på FZ! Jag har läst fragzones recensioner sedan 28.8k modem tiden. Jag kommer hit för att läsa om spel och inte om genus propaganda! Skärpning!!

1) Krönikan tar upp spel.
2) Hur många artiklar på förstasidan ser du som inte handlar om spel?
EDIT: Kan sätta en femma på att du får mer spelartiklar om dagen nu än du fick på "28.8k modem tiden" (hurts my eyes!), borde vara glad?

Vill jag läsa om manshat, feminism, genus osv läser jag Aftonbladet eller nyheter24, där denna krönika hör hemma. Jag är här för att läsa om spel och inte om könsroller.

Medlem
Skrivet av Berrabub:

Detta genus trams måste ta slut på FZ! Jag har läst fragzones recensioner sedan 28.8k modem tiden. Jag kommer hit för att läsa om spel och inte om genus propaganda! Skärpning!!

Mig veterligen så handlade Fragzone (som det hette då bara om quake 1 när det var 28.8 modem som gällde.) Och vad jag minns så hade de inga recensioner alls.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Skelögd:

Med tanke på mängden skit-artiklar som Arnroth nu har kommit med så kan man ju tro att platsen som han föddes på var något HBTQ-möte på Södermalm.

Rädd att han hotar din världsbild så mycket att du är tvungen att försöka nedvärdera såväl honom som hans åsikter? Testa att berätta vad DU tycker, VARFÖR du tycker så, istället. Då kanske någon får för sig att ta dig på allvar.

Vad jag tycker har jag redan skrivit.

Varför är det så jobbigt för folk att de flesta hjältar är vita och hetero?

Medlem
Skrivet av Legalinn:
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Legalinn:
Skrivet av von_lidl:

Det var okej att Arnroth tog upp det här i början men nu blir det ju bara jobbigt. Varför tjata om samma sak igen? Snälla skriv om något roligare.

Oki, så någon skriver en artikel om ett hett samtalsämne, men enligt dig får ingen diskutera eller ifrågasätta krönikörens åsikt, utan alla måste hålla med och istället prata om blommor och bin, kanske älvor eller vad som nu gör dig glad?

Då skulle vi ju lika gärna kunna ta bort kommentators-fältet på FZ? Vad händer då med Yttrandefriheten? Den fria viljan? Det skulle lika gärna kunna stå: - Tryck gilla om du gillar artikeln eller tryck Ogilla och bli för evigt avstängd från FZ istället...

Jag tvingar ingen att skriva om något annat. JAG skrev bara vad JAG tyckte om saken.

''Vad händer då med Yttrandefriheten?'' - Öhm... jag yttrade mig och du tycker att jag inte tillåter yttrandefrihet. Du säger imot dig själv gosse.

Och förresten, tagga ner lite va? Det var ju bara en kommentar där jag skrev vad jag tyckte som sagt.

EDIT: Lite roligt också att du skapade din profil kl 9:43 idag just efter att FZ lade ut krönikan. Inte för att det spelar någon roll men det ser ju faktiskt lite roligt ut.

Registrerad 2007-12-09....fick för mig att det var 2013 nu...men jag har väl fel där med...

Ajdå tittade visst på senas inloggad xD

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Berrabub:

Detta genus trams måste ta slut på FZ! Jag har läst fragzones recensioner sedan 28.8k modem tiden. Jag kommer hit för att läsa om spel och inte om genus propaganda! Skärpning!!

1) Krönikan tar upp spel.
2) Hur många artiklar på förstasidan ser du som inte handlar om spel?
EDIT: Kan sätta en femma på att du får mer spelartiklar om dagen nu än du fick på "28.8k modem tiden" (hurts my eyes!), borde vara glad?

1. Fel. Dagens krönika tar upp just det som Berrabub nämner, Genus i spel. Man kan ju undra vem som läser/inte läser artiklarna utan bara är här för att skapa oreda eller ventilera sin frustration...
2. Så du menar att alla i hela världen skall vara tacksamma för det som skrivs, inte ifrågasätta någonting som påstås...låter som en Sekt i mina öron. Livets Ord någon?

Medlem

Jämnfördela lönerna. Dela med er av hemmets sysslor, sluta sexualisera och se ner på varandra och respektera varandra istället. Ta varandra som ni är och inte som vad samhället säger åt er att vara.

Det är inte så svårt.
Vi gör det faktiskt svårare än vad det är.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Legalinn:
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Legalinn:
Skrivet av von_lidl:

Det var okej att Arnroth tog upp det här i början men nu blir det ju bara jobbigt. Varför tjata om samma sak igen? Snälla skriv om något roligare.

Oki, så någon skriver en artikel om ett hett samtalsämne, men enligt dig får ingen diskutera eller ifrågasätta krönikörens åsikt, utan alla måste hålla med och istället prata om blommor och bin, kanske älvor eller vad som nu gör dig glad?

Då skulle vi ju lika gärna kunna ta bort kommentators-fältet på FZ? Vad händer då med Yttrandefriheten? Den fria viljan? Det skulle lika gärna kunna stå: - Tryck gilla om du gillar artikeln eller tryck Ogilla och bli för evigt avstängd från FZ istället...

Jag tvingar ingen att skriva om något annat. JAG skrev bara vad JAG tyckte om saken.

''Vad händer då med Yttrandefriheten?'' - Öhm... jag yttrade mig och du tycker att jag inte tillåter yttrandefrihet. Du säger imot dig själv gosse.

Och förresten, tagga ner lite va? Det var ju bara en kommentar där jag skrev vad jag tyckte som sagt.

EDIT: Lite roligt också att du skapade din profil kl 9:43 idag just efter att FZ lade ut krönikan. Inte för att det spelar någon roll men det ser ju faktiskt lite roligt ut.

Registrerad 2007-12-09....fick för mig att det var 2013 nu...men jag har väl fel där med...

Ajdå tittade visst på senas inloggad xD

Hehe förstod det, men kunde inte låta bli

Skriv svar