Microsoft: "Vi spelar spel, inte upplösningen"

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:
Skrivet av Hondulu:
Skrivet av hoppalängdhopp:

Ser ingen skillnad på 720p och 1080p då jag spelar på Tv:n.

Vad har du för tv? Vilken upplösning har spelen du spelar?

Denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1785090

Kör PS3 samt PC-spel via Tv:n. PC-spelen 1920 x 1080.

Cool! Samma som jag, köpte den precis. Ganska stor skillnad mot min galma 32-tums 720-tv. Jäkligt nöjd än så länge.

Medlem
Skrivet av Angust:
Skrivet av DonGrif:

Hur många ser egentligen någon större skillnad på 720p och 1080p?

För mig spelar upplösningen ingen större roll i spel. Igår spelade jag ett nytt äventyrsspel, The Blackwell Deception, och upplösningen ligger där på 640x480 men det påverkar inte spelet negativt för det. Riktigt trevligt spel.

När jag ser på film däremot vill jag gärna ha så bra upplösning som möjligt.

för mig personligen så ser jag en enorm skillnad mellan 720p och 1080p och det kvittar om det är på min tv eller dator skärm. och jag klarar inte spela ett spel längre som är i låg upplösning, jag har väl helt enkelt blivit bortskämd.

720, låg upplösning?! kom igen, det kan du knappast mena! visst har du en 60-tummare 30cm framför ansiktet så kan jag förstå det men annars kan du knappast kalla 720 för låg upplösning. 640x480 är en låg upplösning (sm iof ser helt ok ut på en liten skärm...)


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Om så är fallet varför göra en ny konsoll? 720p konsollen 360 finns ju kvar.

Medlem

Var det inte en viss man på Microsoft som sa något i stil med "640K ought to be enough for anybody."? Microsoft, alltid så duktiga på att göra er själva till totalt åtlöje.

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Angust:
Skrivet av DonGrif:

Hur många ser egentligen någon större skillnad på 720p och 1080p?

För mig spelar upplösningen ingen större roll i spel. Igår spelade jag ett nytt äventyrsspel, The Blackwell Deception, och upplösningen ligger där på 640x480 men det påverkar inte spelet negativt för det. Riktigt trevligt spel.

När jag ser på film däremot vill jag gärna ha så bra upplösning som möjligt.

för mig personligen så ser jag en enorm skillnad mellan 720p och 1080p och det kvittar om det är på min tv eller dator skärm. och jag klarar inte spela ett spel längre som är i låg upplösning, jag har väl helt enkelt blivit bortskämd.

720, låg upplösning?! kom igen, det kan du knappast mena! visst har du en 60-tummare 30cm framför ansiktet så kan jag förstå det men annars kan du knappast kalla 720 för låg upplösning. 640x480 är en låg upplösning (sm iof ser helt ok ut på en liten skärm...)

För fem år sedan kanske 720p inte var en låg upplösning, men idag är det en väldigt låg upplösning.

1080p börjar nu bli snudd på lågupplöst.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Var det inte en viss man på Microsoft som sa något i stil med "640K ought to be enough for anybody."? Microsoft, alltid så duktiga på att göra er själva till totalt åtlöje.

Nej, det var det faktiskt inte.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Gta v är ett bra exempel på hur förjävligt det ser ut med lägre upplösning än vad tv/bilden är.
Ser totalt förjävligt ut med bara randiga streck över hela skärmen på grund av ingen Aa och sämsta upplösningen.

Medlem

folk kan säga vad dom vill xbox blire om det blir konsol köp av de nya och ja jag vet att ps3 utklassar xbox på alla prestanda plan men det viktigaste för mig är spelen och dom bästa imo är på xbox.


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Medlem

Ytterligare en sak som visar att Microsoft inte har en susning om vad spelare är ute efter?

All skit de kom med vid första eventet som fick folk att gå i taket av ilska, som de senare har backat på, för att ingen förbokade deras konsol.

Nu kommer en sak till...

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Luftman:

Om microsoft hade haft den kraftfullaste konsolen så hade dom smutskastat sony så in i h-vete.

Ja, jämför med hur viktigt det var att påpeka att Xbox 360 var kraftfullare förra generationen:

http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-1-of-4...
http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-2-of-4...
http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-3-of-4...
http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-4-of-4...

Nu spelar det tydligen ingen roll längre.

Det är tydligen mycket viktigare när det är till deras fördel, såklart

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av eine_petule:

Chockad över att såpass många tycker det är så jädrans viktigt

Indeed. Knepigt det där. Många klagar på att spel saknar spelkänsla och "det där" som får en att fastna, men samtidigt så är det tydligen över 76% som tycker att grafiken är mycket viktig...

// edit: stavning

Fråga bara, måste det ena exkludera det andra?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Angust:
Skrivet av DonGrif:

Hur många ser egentligen någon större skillnad på 720p och 1080p?

För mig spelar upplösningen ingen större roll i spel. Igår spelade jag ett nytt äventyrsspel, The Blackwell Deception, och upplösningen ligger där på 640x480 men det påverkar inte spelet negativt för det. Riktigt trevligt spel.

När jag ser på film däremot vill jag gärna ha så bra upplösning som möjligt.

för mig personligen så ser jag en enorm skillnad mellan 720p och 1080p och det kvittar om det är på min tv eller dator skärm. och jag klarar inte spela ett spel längre som är i låg upplösning, jag har väl helt enkelt blivit bortskämd.

720, låg upplösning?! kom igen, det kan du knappast mena! visst har du en 60-tummare 30cm framför ansiktet så kan jag förstå det men annars kan du knappast kalla 720 för låg upplösning. 640x480 är en låg upplösning (sm iof ser helt ok ut på en liten skärm...)

För fem år sedan kanske 720p inte var en låg upplösning, men idag är det en väldigt låg upplösning.

1080p börjar nu bli snudd på lågupplöst.

nej. det är inte en "väldigt låg upplösning" och 1080 är inte heller "snudd på lågupplöst" Säger man annat vet man inte vad man pratar om eller vad ordet betyder. Om du kör dem sida vid sida klart du ser skillnad, men det är inte det som det handlar om. Om du kör en bil med 500hp och sen skiftar till en med 300 så märker du skillnad men 300 är inte lite för det. Det är mindre och det är en helt annan sak.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Zappa:
Skrivet av Ender:

"Storleken är mindre viktig, det är vad du gör med den som räknas".

Lutar åt en PS4 för mig, men jag kan inte låta bli att hålla med honom. Skillnaderna lär vara marginella till att börja med, och efter det så ligger en hel del i spelutvecklarens händer, hur mycket dom utnyttjar tekniken. Någon som kommer ihåg Donkey Kong Country? Rare fick nytt liv i Nintendos 16-bitars konsol kan man lugnt påstå.

Battlefield 4 är bland det snyggaste jag sett i FPS genren någonsin, betyder det att alla som gillar FPS (eller spel överhuvudtaget) kommer att köpa det? Näe, funkar inte så.

MS borde dock satsat på kraft för de har ingen vidare spelutveckling. Deras uttalande är mycket märkligt.

Sant, menar bara att det kanske hänger mer på utvecklarna ifall ett spel blir bra eller inte. Klart att man helst vill ha den senaste grafiken och tyngsta hårdvaran mm, men att det inte är dessa faktorer som är avgörande ifall spelen är bra eller inte.

Medlem

Tacka vet jag PS2:an. Den var som att komma in i Matrix.

Medlem
Skrivet av eine_petule:

Chockad över att såpass många tycker det är så jädrans viktigt

Håller med dig till 100%. Enligt min mening så gör det inget om alla "nästa generations"-spel kör med 720p, men då vill jag hellre se att dom kan pusha upp ALLA spel till 60fps. Irriterar mig mest över spel som hackar och känns trasiga på dagens konsoler, men det beror ju inte bara på konsolerna utan på mjukvaran till den.

Medlem
Skrivet av Yabba:
Skrivet av conthox:
Skrivet av eine_petule:

Chockad över att såpass många tycker det är så jädrans viktigt

Indeed. Knepigt det där. Många klagar på att spel saknar spelkänsla och "det där" som får en att fastna, men samtidigt så är det tydligen över 76% som tycker att grafiken är mycket viktig...

// edit: stavning

Det ena behöver inte utesluta det andra, jag tycker både "det där" & grafik är viktigt.

Skrivet av Mirage:
Skrivet av conthox:
Skrivet av eine_petule:

Chockad över att såpass många tycker det är så jädrans viktigt

Indeed. Knepigt det där. Många klagar på att spel saknar spelkänsla och "det där" som får en att fastna, men samtidigt så är det tydligen över 76% som tycker att grafiken är mycket viktig...

// edit: stavning

Fråga bara, måste det ena exkludera det andra?

Nej, det ena måste inte utesluta det andra. Men så många diskussioner det har varit om grafik hit och dit medan prat om storyn varit näst intill obefintligt samtidigt som man, sedan när spelet är klart och ute, fått ett spel med skitbra graffe men "spelet är för kort, "spelets main story suger", "dialogerna är kassa" osv osv. Fokus fel från start alltså. Bara massa snack om FPS skall vara minst 60, HD och annat ögonrelaterat.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Luftman:

Om microsoft hade haft den kraftfullaste konsolen så hade dom smutskastat sony så in i h-vete.

Ja, jämför med hur viktigt det var att påpeka att Xbox 360 var kraftfullare förra generationen:

http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-1-of-4...
http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-2-of-4...
http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-3-of-4...
http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-4-of-4...

Nu spelar det tydligen ingen roll längre.

Det är tydligen mycket viktigare när det är till deras fördel, såklart

Du har inte funderat över att ett företag kan byta inriktning och strategi? Grafik och skyhöga upplösningar med extra allt är kanske inte målsättningen?

Folk runkar sig röda över spel som inte ser ut som en film numera utan det är andra typer av upplevelser man kanske vill ha istället.

Medlem

Jag kommer varken köpa PS4 eller Xbone, och upplösningen är verkligen inte det som är prio 1 i min värld.

MEN! Det är ju verkligen INTE positivt att 2013/2014 inte kunna släppa en konsol med 1080p och 60 FPS, än mindre när ens konkurrenter kan och gör precis det.

En konsol ska ju inte kännas "gammal" redan innan den släppts, och som någon skrev, 4K-TV är på G, det handlar bara om att låta priserna sjunka till att privatpersoner och gamers har råd.

Vem vill då köra 720p på en 60" 4K-skärm?

(Själv nöjer jag mig till 98% att kolla 720p på YouTube, väldigt sällan jag stör mig eller orkar bry mig att höja, och det är extremt sällan jag orkar köra fullskärm, stora videorutan duger fint hehe)

*EDIT*

Snacket om att 1080p skulle börja bli väldigt lågupplöst, NEIN!
Det kommer aldrig bli lågupplöst så sett, precis som mobilers skärmar inte behöver ha högre PPI (Pixel Per Inch) förutom att skryta och sälja genom (onödigt höga) spec-siffror.
Det mänskliga ögat har en gräns för hur bra vi kan se och särskilja detaljer - så beroende på storlek på skärmen och tänkta avståndet kan t.o.m. 720p ligga ovanför den gränsen.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Medlem

Har inte konsolerna varit nöjda med ganska låg upplösning ganska länge nu? de kanske ska ta mellansteget till 1080 först innan de börjar förvänta sig 4k.

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Angust:
Skrivet av DonGrif:

Hur många ser egentligen någon större skillnad på 720p och 1080p?

För mig spelar upplösningen ingen större roll i spel. Igår spelade jag ett nytt äventyrsspel, The Blackwell Deception, och upplösningen ligger där på 640x480 men det påverkar inte spelet negativt för det. Riktigt trevligt spel.

När jag ser på film däremot vill jag gärna ha så bra upplösning som möjligt.

för mig personligen så ser jag en enorm skillnad mellan 720p och 1080p och det kvittar om det är på min tv eller dator skärm. och jag klarar inte spela ett spel längre som är i låg upplösning, jag har väl helt enkelt blivit bortskämd.

720, låg upplösning?! kom igen, det kan du knappast mena! visst har du en 60-tummare 30cm framför ansiktet så kan jag förstå det men annars kan du knappast kalla 720 för låg upplösning. 640x480 är en låg upplösning (sm iof ser helt ok ut på en liten skärm...)

För fem år sedan kanske 720p inte var en låg upplösning, men idag är det en väldigt låg upplösning.

1080p börjar nu bli snudd på lågupplöst.

nej. det är inte en "väldigt låg upplösning" och 1080 är inte heller "snudd på lågupplöst" Säger man annat vet man inte vad man pratar om eller vad ordet betyder. Om du kör dem sida vid sida klart du ser skillnad, men det är inte det som det handlar om. Om du kör en bil med 500hp och sen skiftar till en med 300 så märker du skillnad men 300 är inte lite för det. Det är mindre och det är en helt annan sak.

Nej, är man inte särskilt kräsen så är kanske det du säger sant, men jag kommer aldrig igen köpa en display med lägre upplösning än 1440p, då jag känner att både 720 & 1080 är på tok för lågt nu när man vill ha lite större doningar att spela på.

Liknelser med bilar är helt irrelevant, de tillför ingenting och det finns ingenting däri som går att jämföra med.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Spel borde värderas mer än bara dess upplösning, det har han rätt i. Finns många lågupplösta 320x240-spel som fortfarande är riktigt bra.

Men när dom försöker sälja oss en ny maskin som är större, bättre och mer kraftfull än deras 360, så borde dom åtminstone försöka vara märkbart bättre än 360. Annars så kan dom ju lika gärna investera i innovativa och lågupplösta spel till 360 istället.

Medlem

Blir så trött på allt snack om "molnet" som att det vore någon magisk entitet..

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Spel borde värderas mer än bara dess upplösning, det har han rätt i. Finns många lågupplösta 320x240-spel som fortfarande är riktigt bra.

Men när dom försöker sälja oss en ny maskin som är större, bättre och mer kraftfull än deras 360, så borde dom åtminstone försöka vara märkbart bättre än 360. Annars så kan dom ju lika gärna investera i innovativa och lågupplösta spel till 360 istället.

Ser XBOX One-spelen likadana ut som på 360n?

KoP
Medlem

Själv hoppas jag på att det kommer bra spel istället för att snöa in mig för mycket på teknisk mumbojumbo.

Medlem
Skrivet av billybob:
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Luftman:

Om microsoft hade haft den kraftfullaste konsolen så hade dom smutskastat sony så in i h-vete.

Ja, jämför med hur viktigt det var att påpeka att Xbox 360 var kraftfullare förra generationen:

http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-1-of-4...
http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-2-of-4...
http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-3-of-4...
http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-4-of-4...

Nu spelar det tydligen ingen roll längre.

Det är tydligen mycket viktigare när det är till deras fördel, såklart

Du har inte funderat över att ett företag kan byta inriktning och strategi? Grafik och skyhöga upplösningar med extra allt är kanske inte målsättningen?

Folk runkar sig röda över spel som inte ser ut som en film numera utan det är andra typer av upplevelser man kanske vill ha istället.

Det var väl inte det det handlade om?
Men köper man en konsol för 4-5.000kr vill man kanske inte sitta och lira spel i 720p @ 30 fps, när konkurrenten har 1080p på exakt samma spel?

Och när det är till ens fördel så skryter man röven av sig hur kraftfull maskinen är osv. osv. Sen när de inte är herren på täppan, då är det inte lika viktigt längre, men uppenbarligen tycker 70-80% att grafiken är viktig, enligt undersökningar, men enligt Microsoft är det inte viktigt? (då deras konsol inte är kraftfullare längre)

Medlem

Jag använder upplösning för att spela spel...


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Medlem

Hellre ett bra N64-spel än ett 1080p-high-tech-omfg-graphics-2013 lir. Spel>upplösning.

Medlem

Upplösning är inte allt nej, men upplösning och grafik bidrar till att göra det enklare att leva sig in i ett spel. Men det är inte alls min tankegång när jag läser microsofts utlåtande. Jag tänker snarare: om konsolen inte klarar av 1080p med dagens spel, hur kommer den då klara sig allt eftersom åren går? Det är ju inte direkt så att spel bara består av upplösning och gameplay. Det finns ju även sådana saker som fysik som ska ha sin processorkraft. Någonting måste man ju dra ner på.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av billybob:
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Luftman:

Om microsoft hade haft den kraftfullaste konsolen så hade dom smutskastat sony så in i h-vete.

Ja, jämför med hur viktigt det var att påpeka att Xbox 360 var kraftfullare förra generationen:

http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-1-of-4...
http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-2-of-4...
http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-3-of-4...
http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-4-of-4...

Nu spelar det tydligen ingen roll längre.

Det är tydligen mycket viktigare när det är till deras fördel, såklart

Du har inte funderat över att ett företag kan byta inriktning och strategi? Grafik och skyhöga upplösningar med extra allt är kanske inte målsättningen?

Folk runkar sig röda över spel som inte ser ut som en film numera utan det är andra typer av upplevelser man kanske vill ha istället.

Det var väl inte det det handlade om?
Men köper man en konsol för 4-5.000kr vill man kanske inte sitta och lira spel i 720p @ 30 fps, när konkurrenten har 1080p på exakt samma spel?

Och när det är till ens fördel så skryter man röven av sig hur kraftfull maskinen är osv. osv. Sen när de inte är herren på täppan, då är det inte lika viktigt längre, men uppenbarligen tycker 70-80% att grafiken är viktig, enligt undersökningar, men enligt Microsoft är det inte viktigt? (då deras konsol inte är kraftfullare längre)

VIll du ha 1080p60fps för sakens skulle eller där den verkligen gör nytta. Är Dead Rising 3 på något sätt dåligt för att det inte är 60fps?

Men för att göra folk nöjda kan vi säga att 1080p 60fps är det som gör spelen snygga.

Skriv svar