Microsoft: "Vi spelar spel, inte upplösningen"

Ser ingen skillnad på 720p och 1080p då jag spelar på Tv:n.

Medlem
Skrivet av DonGrif:

Hur många ser egentligen någon större skillnad på 720p och 1080p?

För mig spelar upplösningen ingen större roll i spel. Igår spelade jag ett nytt äventyrsspel, The Blackwell Deception, och upplösningen ligger där på 640x480 men det påverkar inte spelet negativt för det. Riktigt trevligt spel.

När jag ser på film däremot vill jag gärna ha så bra upplösning som möjligt.

precis! håller med helt och hållet!

Jag arbetar i en bransch där rätt upplösning är "viktigt" men du anar inte hur många som tror att de tittar på 1080p men egentligen är det 720p (och ibland 1080i). Om man inte jämför sida vid sida så ser man såklart skillnader men annars är det mest placebo.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Inaktiv

"Spencer slår fast att sett till upplösning och antalet bilder per sekund är pc den självklara vinnaren, men det betyder inte nödvändigtvis att den har de bästa spelen."

Jo, det är ju just det den också har Spencer...

Medlem

Alltså börjar dom backa om att upplösningen inte längre är så viktig så kan man lika gärna skita i att köpa en ny xboxone. Då kan jag lika gärna hålla kvar vid min 360.
Jäkla resonemang egentligen.


signatur

Jäh!

Skrivet av Luciphear:

Det är som att säga att upplösningen för film kvittar då vi tittar på videor, inte upplösningen. Jo, jo det gör vi. De går lite hand i hand...

...på en solig strand...


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av DonGrif:

Hur många ser egentligen någon större skillnad på 720p och 1080p?

För mig spelar upplösningen ingen större roll i spel. Igår spelade jag ett nytt äventyrsspel, The Blackwell Deception, och upplösningen ligger där på 640x480 men det påverkar inte spelet negativt för det. Riktigt trevligt spel.

När jag ser på film däremot vill jag gärna ha så bra upplösning som möjligt.

Hur många som ser skilnad. jadu ju störe yta du spelar det på destu lättare är det att se skilnaden. samt ifall skärmen är 720p eller 1080p.
Beror vell på hur spelet skalar upp det ochså.
tex många emulatorer skalar ju spelet en så att det blir pixligt och inte grötigt. då funkar detta bra.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem
Skrivet av DonGrif:

Hur många ser egentligen någon större skillnad på 720p och 1080p?

För mig spelar upplösningen ingen större roll i spel. Igår spelade jag ett nytt äventyrsspel, The Blackwell Deception, och upplösningen ligger där på 640x480 men det påverkar inte spelet negativt för det. Riktigt trevligt spel.

När jag ser på film däremot vill jag gärna ha så bra upplösning som möjligt.

för mig personligen så ser jag en enorm skillnad mellan 720p och 1080p och det kvittar om det är på min tv eller dator skärm. och jag klarar inte spela ett spel längre som är i låg upplösning, jag har väl helt enkelt blivit bortskämd.


signatur

God is dead

Medlem

Förbannelse ta er FZ! Gick in på er sida och det första jag såg var en stor bild på Halo 1 och jag blev helt till mig och klickade på bilden direkt (utan att först läsa rubriken) i tron att det skulle vara en häftig Halo-relaterad nyhet


signatur

Everybody needs help.

Inaktiv

Vad är det för faktiskt fördel med högre upplösning mer än de sjä'lvklara sakerna att knappar och liknande UI-grunkor kan vara mera detaljerade?

720p med massor av AA och högupplösta texturer ser garanterat bättre ut än 1080p. Jag kan dick tycka att det kanske är lite för lite pixlar att arbeta med då UI-element kan bli lite konstiga.

Men vad är den reella vinsten av att öka upplösningen? Det ger inte bättre bildkvalité så länge du inte kan se pixlarna.

Medlem

Har för mig att Nintendo sa samma sak när Wii släpptes...

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Hurin:

Som att säga att "vi kör bil" när man sitter i en gammal Fiat Punto när man blir omkörd av en Ferrari

Jag kör Fiat Punto och har kört om fler sportbilar än vad som kört om mig.

Grafik är viktigt för spel som inte har mycket mer än sin yta.

Du vet att bilar som står parkerade inte räknas va?

Om du får välja mellan två identiska spel där enda skillnaden är att det ena har högre upplösning skulle du då på allvar frivilligt välja spelet med lägre upplösning? Tror inte det .


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

MEG
Medlem

Jaha Nintendo har nu gjort ännu ett uttalande, men vänta det är Microsoft WTF


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Ser ingen skillnad på 720p och 1080p då jag spelar på Tv:n.

Vad har du för tv? Vilken upplösning har spelen du spelar?

Medlem
Skrivet av eine_petule:

Chockad över att såpass många tycker det är så jädrans viktigt

Det är för att det svarsalternativet är lika med att man trycker ner Microsoft, och det är jädrans viktigt för många här har jag märkt.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av eine_petule:

Chockad över att såpass många tycker det är så jädrans viktigt

Indeed. Knepigt det där. Många klagar på att spel saknar spelkänsla och "det där" som får en att fastna, men samtidigt så är det tydligen över 76% som tycker att grafiken är mycket viktig...

// edit: stavning

Det ena behöver inte utesluta det andra, jag tycker både "det där" & grafik är viktigt.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det är också lätt att glömma att PS3: var mer "kraftfull" än 360:n, båda har sålt ungefär lika många enheter genom åren. Rapporter om att till exempel Ghosts har framerateproblem på PS4:an är också värda att ta i beaktning. "Konsolkriget" kommer inte att vinnas i upplösning utan i bäst spel.

Processor kraft ja, videominne nej. Så beror på vad tycker ger ett kraftfullare paket, men i realiteten var det otroligt få spel som använde mer än 2 logiska kärnor då det har varit standard ett bra tag nu. Hoppas vi får se ändring på det under den nya generationen!

För övrigt är det stor skillnad på 720p och 1080p när man som jag har chansen att spela på en 80" tv. Sorry microsoft but your argument is invalid.

Medlem
Skrivet av ShinAkuma:

Nu är ju såklart spelen viktigast och 60fps viktigare än upplösning i fps, men kritiken handlar ju om att samma spel kör i högre upplösning på ps4 och blir därmed en bättre version. Skulle de ha ett bättre spelutbud hade "Vi spelar spel, inte upplösningen" kanske vart ett vettigt argument men inte när det gäller samma spel.

Bör man inte kunna landa i ett slags mellanläge där PS4 ger högre upplösning men sämre framerate än Xbox? Prestandan är ju inte extremt olik och jag kan tänka mig att framedrops blir mindre extrema på krysslådan och att det eventuellt till och med kan bli så att den kör vissa spel i högre framerate om nu upplösningen är markant lägre. Om scenariot uppstår skulle i varje fall jag föredra högre framerate än högre upplösning.

Skrivet av Hondulu:
Skrivet av hoppalängdhopp:

Ser ingen skillnad på 720p och 1080p då jag spelar på Tv:n.

Vad har du för tv? Vilken upplösning har spelen du spelar?

Denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1785090

Kör PS3 samt PC-spel via Tv:n. PC-spelen 1920 x 1080.

Medlem

MS kommer förlora galet mycket pengar på 3:e parts försäljning av spel. Jag kommer inte köpa ett enda 3:e parts spel till One. De köper jag till PC eller PS4 istället. One blir endast för exklusiva titlar.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är klart de inte kommer säga att prestanda är viktigt när de bevisligen har den svagare plattformen.

Upplösningen är grymt viktig och att XBone inte ens klarar full-HD år 2013 är rent av patetiskt.

"Next-gen"-konsolerna kommer vara dinosaurier ett år efter de släppts.

Precis, hade det varit tvärtom så hade dom brett på som fan om att xbonen är så otroligt mycket kraftfullare.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det är också lätt att glömma att PS3: var mer "kraftfull" än 360:n, båda har sålt ungefär lika många enheter genom åren. Rapporter om att till exempel Ghosts har framerateproblem på PS4:an är också värda att ta i beaktning. "Konsolkriget" kommer inte att vinnas i upplösning utan i bäst spel.

Fast skillnaden mellan PS3 och 360 var väldigt mycket mindre än den är nu.
Bäst spel ja men det finns ingen anledning att köpa 3:e parts spel till One om de nu är så mycket sämre grafikmässigt. MS har inte överdrivet mycket exklusiva titlar att skryta med heller.

Medlem

60 fps är alltid viktigast.. grafiken är det sista som betyder något.

Det vksar quake imoch minecraft

Medlem
Skrivet av Ztreek:

60 fps är alltid viktigast.. grafiken är det sista som betyder något.

Det vksar quake imoch minecraft

Ja men om man kan välja mellan 1080p i 60fps eller 720p i 60fps så är valet lätt eller hur?

Medlem

För mig är det skitsamma om det är 1080p eller 720p bara det flyter på bra och ser bra ut.

Sen om jag kan välja så kommer jag föredra den högre upplösningen, men i det stora hela så kvittar det


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

"Storleken är mindre viktig, det är vad du gör med den som räknas".

Lutar åt en PS4 för mig, men jag kan inte låta bli att hålla med honom. Skillnaderna lär vara marginella till att börja med, och efter det så ligger en hel del i spelutvecklarens händer, hur mycket dom utnyttjar tekniken. Någon som kommer ihåg Donkey Kong Country? Rare fick nytt liv i Nintendos 16-bitars konsol kan man lugnt påstå.

Battlefield 4 är bland det snyggaste jag sett i FPS genren någonsin, betyder det att alla som gillar FPS (eller spel överhuvudtaget) kommer att köpa det? Näe, funkar inte så.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Hurin:

Som att säga att "vi kör bil" när man sitter i en gammal Fiat Punto när man blir omkörd av en Ferrari

Jag kör Fiat Punto och har kört om fler sportbilar än vad som kört om mig.

Grafik är viktigt för spel som inte har mycket mer än sin yta.

Du vet att bilar som står parkerade inte räknas va?

Om du får välja mellan två identiska spel där enda skillnaden är att det ena har högre upplösning skulle du då på allvar frivilligt välja spelet med lägre upplösning? Tror inte det .

Jao.. Om jag får välja mellan ett spel med hög upplösning eller ett spel med bättre spelmekanik eller story så vinner de sistnämnda varje gång.

Medlem

Jag är en sådan typ av spelare som faktiskt spelar för att det är roligt. Jag bryr mig inte tok mycket om att det ska vara megasnyggt.

Däremot är de ju helt fel ute i detta fallet då nästan alla spelen som kommer till Xbox One även kommer till PS4. På så sätt väljer man ju hellre den konsolen som faktiskt erbjuder mer, vilket ju PS4:an gör.

Jag kan tänka mig att marknadsföringsfolket på Microsoft tjänar rätt bra med pengar, men de har gjort ett riktigt dåligt arbete enda sedan de visade Xbox One för första gången

Medlem
Skrivet av Ender:

"Storleken är mindre viktig, det är vad du gör med den som räknas".

Lutar åt en PS4 för mig, men jag kan inte låta bli att hålla med honom. Skillnaderna lär vara marginella till att börja med, och efter det så ligger en hel del i spelutvecklarens händer, hur mycket dom utnyttjar tekniken. Någon som kommer ihåg Donkey Kong Country? Rare fick nytt liv i Nintendos 16-bitars konsol kan man lugnt påstå.

Battlefield 4 är bland det snyggaste jag sett i FPS genren någonsin, betyder det att alla som gillar FPS (eller spel överhuvudtaget) kommer att köpa det? Näe, funkar inte så.

MS borde dock satsat på kraft för de har ingen vidare spelutveckling. Deras uttalande är mycket märkligt.

Medlem

Året är snart 2014 och då förväntar man sig 1080p vilket är standard. Man kan inte komma med en konsol i 720p som om det vore 2006 fortfarande!

Det här är som DVD vs Blu Ray, är man finsmakare så vill man ha det bästa!

Alla platt tv har 1080p nuförtiden, hur kan man då ens kompromissa med 720p??

Om MS skulle släppa ett hemmabiopaket för endast DVD filmer kanske. Eller resonerar dom att Xbox spelare inte är kräsna nog och nöjer sig med 720p år 2013? MS bidrar inte till att förfina tekniken/spelen och blir en bromskloss istället när dom har såhär slappy inställning.

Inaktiv

Tycker då det där uttalandet är lite väl lustigt, med tanke på allt krimskrams som dom tryckt in i sin maskin som inte har något med spel att göra.

Skriv svar