Microsoft: "Vi spelar spel, inte upplösningen"

Robot
Microsoft: "Vi spelar spel, inte upplösningen"

Microsoft oroar sig inte för att vissa Xbox One-spel har lägre upplösning än på Playstation 4.

#sony, #microsoft


Medlem
Microsoft: "Vi spelar spel, inte upplösningen"

Chockad över att såpass många tycker det är så jädrans viktigt

Medlem

Haha, ett skämt? xD

Medlem

Som att säga att "vi kör bil" när man sitter i en gammal Fiat Punto när man blir omkörd av en Ferrari


signatur

För att spel ska vara kul ^^

Medlem

era kunder spelar upplösning

Klart att upplösningen är viktig, det som är mindre viktigt är grafiken.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Nu är ju såklart spelen viktigast och 60fps viktigare än upplösning i fps, men kritiken handlar ju om att samma spel kör i högre upplösning på ps4 och blir därmed en bättre version. Skulle de ha ett bättre spelutbud hade "Vi spelar spel, inte upplösningen" kanske vart ett vettigt argument men inte när det gäller samma spel.

Medlem
Skrivet av eine_petule:

Chockad över att såpass många tycker det är så jädrans viktigt

Indeed. Knepigt det där. Många klagar på att spel saknar spelkänsla och "det där" som får en att fastna, men samtidigt så är det tydligen över 76% som tycker att grafiken är mycket viktig...

// edit: stavning


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av eine_petule:

Chockad över att såpass många tycker det är så jädrans viktigt

Indeed. Knepigt det där. Många klagar på att spel saknar spelkänsla och "det där" som får en att fastna, men samtidigt så är det tydligen över 76% som tycker att grafiken är mycket viktig...

// edit: stavning

Det kallas hyckleri, internets expertområde.

Medlem

Grafik och upplösning har tagit överhanden, därför är mkt spel och program rent skräp idag, och vi kommer inte se någon vändning på det här. framförallt inte med 4K snart i var mans hand.

Men Microsoft kommer förlora denna striden då många "vardagsrums" spelare bara går på just grafik och upplösning.

Sen en annan sak, PS4 framstår inte bara som mer kraftfull, den ÄR det

Spelar ingen roll, det är KÖRT!

Medlem

"Upplösningen inte viktig" ja du . . . ända sedan färgtv kom så har det bara gått utför.


signatur

Jäh!

Medlem

Om microsoft hade haft den kraftfullaste konsolen så hade dom smutskastat sony så in i h-vete.

Medlem
Skrivet av Luftman:

Om microsoft hade haft den kraftfullaste konsolen så hade dom smutskastat sony så in i h-vete.

Ja, jämför med hur viktigt det var att påpeka att Xbox 360 var kraftfullare förra generationen:

http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-1-of-4...
http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-2-of-4...
http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-3-of-4...
http://majornelson.com/2005/05/20/xbox-360-vs-ps3-part-4-of-4...

Nu spelar det tydligen ingen roll längre.

Medlem

Det är klart att upplösningen inte behöver ha en av de största rollerna men om man nu håller på att uttrycka "next-gen grafik" o grejer så är faktiskt upplösning och fps en avgörande faktor om det ska bli bekvämt spelbart eller inte.

Medlem
Skrivet av eine_petule:

Chockad över att såpass många tycker det är så jädrans viktigt

Jag hade tidigare en datorskärm i 720p. För två veckor sen köpte jag en datorskärm i full HD. Det är en enorm skillnad

Medlem

Det är som att säga att upplösningen för film kvittar då vi tittar på videor, inte upplösningen. Jo, jo det gör vi. De går lite hand i hand...

Medlem
Skrivet av Hurin:

Som att säga att "vi kör bil" när man sitter i en gammal Fiat Punto när man blir omkörd av en Ferrari

Men om det är resan och inte färdsättet som är poängen, så skulle man kunna ha minst lika kul. Om nu den liknelsen går hem...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skribent
Skrivet av Hurin:

Som att säga att "vi kör bil" när man sitter i en gammal Fiat Punto när man blir omkörd av en Ferrari

Jag kör Fiat Punto och har kört om fler sportbilar än vad som kört om mig.

Grafik är viktigt för spel som inte har mycket mer än sin yta.


signatur

I am the black wizards.

Skägg.
10 Chambers

Det är också lätt att glömma att PS3: var mer "kraftfull" än 360:n, båda har sålt ungefär lika många enheter genom åren. Rapporter om att till exempel Ghosts har framerateproblem på PS4:an är också värda att ta i beaktning. "Konsolkriget" kommer inte att vinnas i upplösning utan i bäst spel.


signatur
Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av eine_petule:

Chockad över att såpass många tycker det är så jädrans viktigt

Indeed. Knepigt det där. Många klagar på att spel saknar spelkänsla och "det där" som får en att fastna, men samtidigt så är det tydligen över 76% som tycker att grafiken är mycket viktig...

// edit: stavning

Det kan vara 2-bit grafik om det så passar, men det ska fanimej vara full HD


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Hur många ser egentligen någon större skillnad på 720p och 1080p?

För mig spelar upplösningen ingen större roll i spel. Igår spelade jag ett nytt äventyrsspel, The Blackwell Deception, och upplösningen ligger där på 640x480 men det påverkar inte spelet negativt för det. Riktigt trevligt spel.

När jag ser på film däremot vill jag gärna ha så bra upplösning som möjligt.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

Kanske skulle lagt mer krut på komponenterna än att lägga med en Kinect kamera som tillslut bara kommer damma i bokhyllan.

Medlem

Man ska kunna kräva 1080p / 60 som minimum.

Dom har ju börja sälja 4k Tv för guds skull

Medlem

Galet snack om fps och upplösning. Mjo, men vad händer om Xbox skulle göra en större satsning på titlarna som kanske inte har den bästa tekniska grafiken och de största budgetarna; indietitlarna. Då faller ju alla argumenten helt, även om de flesta redan med sina inlägg och utspel spelar Spencer rakt i händerna genom att kritisera utan att ens ha lagt vantarna på någon av maskinerna. En så enkel sak som en bättre handkontroll kan förbättra spelupplevelsen om vi nu pratar AAA-spel. Nu är ju jag själv en born-again PC-spelare och som det ser ut nu verkar PS4 få indieutvecklarna på sin sida, åtminstone de jag pratar med.

Så ja, jag försöker inte provocera på något sätt, ville bara påpeka att ingen kan säga med säkerhet än - för det är som Spencer säger, att det finns mer än bara framerate och upplösning. Lätt för mig att säga såklart, som är PC-spelare och har "lyxen" att ha ett mycket bredare utbud inom indiescenen. Är man helt ointresserad av den och bara ha ren action och tycker story är sekundär dock, så håller jag väl delvis med argumenten. Nu har inte Xbox One visats upp i några jämförelsevideos (current gen vs. next gen) som jag sett, utan bara PS4. Men som en sucker för story känner jag ändå att även om Spencer säger detta i ett rent PR-syfte så håller jag med. Jag spelar spel - ser de bra ut så visst, det är ett plus. Sålänge det passar spelets ton och story - det som för mig är det viktigaste.

Sen tycker jag att inlägget "Klart att upplösningen är viktig, det som är mindre viktigt är grafiken." känns bakvänt i min värld. Det som är viktigt för *mig* är grafiken (av dessa två val), och inte den tekniska grafiken utan den estetiska biten, den konstnärliga. Upplösning är ett plus och jag erkänner att jag vill kunna köra 1080 i allt jag spelar, men huvudsaken är att jag får en upplevelse som heter duga.

Det var väl mest det jag ville säga. Och för de som inte förstår så pratar jag hypotetiskt, jag försöker inte sia framtiden för någon av konsollerna.

*Inväntar alla haters som säger att PC-spelare skall hålla sig borta från att diskutera "sånt som de inte förstår"*

Medlem

Blev en dubbelpost av någon anledning. En "Radera inlägg"-knapp vore väl inte så fel? Eller är jag för blind för att hitta den kanske ^^

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det är också lätt att glömma att PS3: var mer "kraftfull" än 360:n, båda har sålt ungefär lika många enheter genom åren. Rapporter om att till exempel Ghosts har framerateproblem på PS4:an är också värda att ta i beaktning. "Konsolkriget" kommer inte att vinnas i upplösning utan i bäst spel.

Sant, verkar som att PS3:an har varit för krånglig att utveckla på. Även om det går att få ut mer prestanda från PS3:an än Xbox 360 så är det väldigt få spel som lyckats med det.

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det är också lätt att glömma att PS3: var mer "kraftfull" än 360:n, båda har sålt ungefär lika många enheter genom åren. Rapporter om att till exempel Ghosts har framerateproblem på PS4:an är också värda att ta i beaktning. "Konsolkriget" kommer inte att vinnas i upplösning utan i bäst spel.

Dock så hade väl PS3 mer prestanda problem än 360? Just pga de delade minnet i PS3 eller hur det nu var?

Medlem

Känns lite knepigt att microsoft gör kovändning på kovändning... Under mer eller mindre hela 360 generationen var det VÄLDIGT viktigt att peka ut att Xboxen var den kraftfullare konsolen på marknaden. Nu när så inte är fallet så är inte "upplösningen" lika viktig längre.

Kommer köpa både xbone å ps4 då båda har exklusiva serier jag vill lira, men microsoft för fan var lite ärliga och säg som det är istället för att hävda att ni satsat mer krut på spelupplevelse än grafik sen att ni säljer en konsol med powerbrick(IGEN!) och inte internt nätagg är ju besynnerligt !

Inaktiv
Skrivet av Zpartan:

Grafik och upplösning har tagit överhanden, därför är mkt spel och program rent skräp idag, och vi kommer inte se någon vändning på det här. framförallt inte med 4K snart i var mans hand.

Men Microsoft kommer förlora denna striden då många "vardagsrums" spelare bara går på just grafik och upplösning.

Sen en annan sak, PS4 framstår inte bara som mer kraftfull, den ÄR det

Spelar ingen roll, det är KÖRT!

Minecraft kan nog vara ett exempel, inte är det så värst snyggt. Men det har bra "features" och har sålt väldigt bra.

Medlem

Det är klart de inte kommer säga att prestanda är viktigt när de bevisligen har den svagare plattformen.

Upplösningen är grymt viktig och att XBone inte ens klarar full-HD år 2013 är rent av patetiskt.

"Next-gen"-konsolerna kommer vara dinosaurier ett år efter de släppts.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skriv svar