Kommer DayZ att överleva?

Medlem
Kommer DayZ att överleva?

Jag hör nog till den stora skaran som gillade DayZ i början... det var en särskild stämning när man dumpad i en ogästvänlig värld med bara en Makarov till försvar. Zombies lurade i varje hörne och spelare sköt inte först och frågade sen.
Tillsammans med min amerkanska vän Andy tog vi oss sakta men osäkert runt och utforskade de mindre städerna och skogarna, och tog det mycket försiktigt för att inte bli upptäckta av zombies eller andra spelare.

Jag har dock inte spelat på ett bra tag nu. Mängden fuskare, dupare och hackers har tagit bort det roliga med att överleva och utforska. Hej, här släpper vi en atombomb eller trollar in en helikopter!

Sen artikeln om alla snåla jävlar som inte vill betala för ett fristående spel bara för att de "köpt" DayZ. Ni kan väl arbeta gratis då..
Visst.. jag hade uppskattat nån form av rabatt då man kört modden.

Sen är jag lite tveksam till "Minecraft-modellen". Minecraft är inget MMO. Hur skall det lösas med servrar? Pga det utbredda fusket så känns det väldigt tveksamt om DayZ blir någon form av MMO om det liknar dagens utförande med utomstående folk som sätter upp servrar.

#blogg


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem
Kommer DayZ att överleva?

Med "Minecraft modellen" menar de bara att de kommer börja sälja DayZ "2" redan när den är i Alpha till ett billigare pris, precis som Minecraft. När spelet är klart så blir det fullpris titel.

Ang fuskare.
De skulle tydligen inte låta folk själva få ansöka om att köra egna servrar (vilket man kan göra nu bara man uppfyller vissa krav) utan de kommer använda server rentals tjänster (antar de syftar på likt Battlefield/CoD etc).
På så sätt kommer inte folk kunna komma åt serverfilerna för att göra fusk som kringgår deras skydd den vägen.

De ska tydligen också "sparar data" om spelarna, som enligt dem ska kunna hjälpa dem banna fuskare.

Men som med andra spel med liknande server princip så kommer det ändå finnas fuskare, men troligen betydligt färre, som i t.ex. Cod och BF.

DayZ, idag, får folk som uppfyller kraven sätta upp en server om de vill, och efter DayZ2 kommer så ska det vara fritt fram för vem som helst att hosta en utan några krav (men jag har inte Arma2+DayZ så det blir ändå ointressant för mig).

Det står en del intressant här:
http://www.rockpapershotgun.com/2012/08/17/day-z-standalone/

Medlem

Jag förstår inte riktigt var du har fått att DayZ ska vara, eller är, ett MMO ifrån.

Det är inget MMO nu, och standalone:en kommer inte vara det heller...


signatur

"There's a major difference between knowing you're shit, and knowing your shit."

Medlem

DayZ är fan i alpha.... med andra ord bara i idéstadiet. Kan folk sluta diskutera det som att det är ett spel redo för konkurrens? Det är inte ens meningen att folk skulle kunna testa det i Alphastadiet men Rocket blev övertalad och nu har det helt gått överstyr. Dock ledde det till det positiva att Rocket fick resten av Bohemia på sin sida.

Medlem

Det är just det.. alpha, och att folk bölar om att de måste köpa standalone-spelet sen.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

1
Skriv svar