Medlem
Skrivet av narrashade:

efter jag såg den här filmen så fick jag tillbacka mitt hat för västvärlden

Haha, "Were sharing the same opinion".


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Fann en sida där de jämför orginalmanuset med filmen, må säga att det fanns mycket som jag tyckte borde ha varit med i Avatar.

http://chud.com/articles/articles/21969/1/PROJECT-880-THE-AVA...


signatur

Hellre fråga och se dum, än att inte fråga och förblir dum!

Medlem

Jäklar WebPiraten, inte för att vara den som är den, men det verkar vara en bättre film.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Det lämnar väl utrymme för en prequel. Säkerställande av inkomst på lång sikt.

Lucas lyckades ju med Star Wars.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Denna blev ju en kassasuccé, så inte helt omöjligt att en prequel dyker upp!


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Den har dragit in mer än 1 miljard dollar

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_mest_inkomstbrin...


signatur

Hellre fråga och se dum, än att inte fråga och förblir dum!

Medlem

Underbar film och enl james cameon så har han skrivit material för flera filmer och ifall ettan gick bra så skulle han göra en film till men jag tror inte det blir en prequel men sen hur länge man får vänta det vet man inte.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Tänker inte trolla runt om vad som var bra o dåligt men tyckte det här iaf var kul -->

http://failblog.org/2010/01/10/avatar-plot-fail/

Läs inte om du inte sett filmen då den är spoilar storyn lite.

Medlem

lite sen vante, bjosarn hann före om du kollar tidigare i tråden ;P


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

En väldigt bra och mäktig film
Allt från den mäktigt imponerande djungeln under natten till djuren som dom tämjde

Medlem

Måste hålla med om att filmen är oerhört snygg med bra effekter osv men storyn är ju väldigt klen.

Roligt hur lik storyn är pocahontas

Medlem

Pocahontas på steroider?


signatur

Hellre fråga och se dum, än att inte fråga och förblir dum!

Medlem
Skrivet av WebPiraten:

Pocahontas på steroider?

Cameorn skrev det första utkastet till Avatar 1994.
Pocahontas släpptes 1995.

You do the math...


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Cameorn skrev det första utkastet till Avatar 1994.
Pocahontas släpptes 1995.

You do the math...

Pocahontas bygger på en verklig person vars historia börjar på slutet av 1500-talet. Det har gjort många filmatiseringar om hennes liv, och myterna om hennes liv. Pocahontas från Disney som SLÄPPTES (inte ens Disney gör en film på en månad) 1995 var inte den första, precis som att Avatar inte lär vara den sista.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

James cameron har själv sagt att han var inspirerad utav Pocahontas historia :), men man måste ju hitta sin inspiration nånstans

Medlem

men sen var ju mkt av originalmanuset urklippt, de delarna som skulle skiljt filmen från pocahontas typ /;


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Inaktiv

Alltså ärligt talat vem bryr sig om att den påminner eller är en direkt kopia av Pocahontas? Vadå fail? Jag förstår inte?

Ni behövde alltså se den pocahontas redigerings bilden för att fatta att temat är så klassiskt som det är och att handlingen är långt från unik? Temat eller de teman som utgör handlingen är så jävla klassiska så det drar ner filmen till viss del (men inte för att den liknar just pocahontas). Klassiska sveket, klassiska "jag svek er men kommer tillbaks och hjälper" (ett tema som inte är med i den pocahontas skildringen tex men med i SÅ många andra filmer, alladin tex) återigen dock vem brys sig? Jag är övertygad om att man kan jämföra avatar med många andra filmer på samma sätt.

Hur många filmer lånar inte teman, handling eller gör hintar mot andra filmer? Hur många filmer har inte en story som liknar en annan film? Sagan om ringen kopierar ju en bok? Dark knight? Ja dåliga filmer som tagit idéerna någon annan stans ifrån, helt klart failade filmer.

Att ta en klassisk handling som pocahontas och göra i modern tappning samtidigt som man berör teman som är högst aktuella i vårat moderna samhälle samtidigt som man gör en sci fi med revolutionerande 3d och animations teknik och lyckas göra något som går hem är ju vad som är så häftigt. Min flickvän gillade en sci fi film liksom.

Ja filmen är lite väl amerikansk för att nå "master piece" status för min del. Storyn lite väl förutsägbar. Vissa repliker är -.-, handlingen på sina ställen är meh... osv. Säkert offrat för att gå hem hos "massan" för en så dyr film som denna måste gå hem. Här funkar liksom inte att ha symbolik eller liknande som bara filmfantaster som vill ha djup märker.

Men filmen är riktigt riktigt bra.

Det var längesedan en film fängslade mig som denna filmen gjorde, det var längesedan en film berörde mig så emotionellt som denna filmen gjorde. Jag är en biologi och miljö nörd och denna filmen triggade min känsla för naturen lika mycket som planet earth och "home" filmen lyckades göra. Jag funderade på filmen flera dagar efter jag sett den. Får filmen en att känna så är den lyckad tycker jag. Hur den gör det är mindre viktigt, det finns liksom olika sätt en film kan göra det på och jag anser inte att något är bättre än de andra.

Och för de som tycker att pandora är så fantastiskt. Se filmen home - jag tycker vår jord, de ursprungliga miljöer som finns kvar, är precis lika häftiga och vackra som på pandora. Kolla på galapagos. Sen att vi förstört typ 90% av all ursprungs natur på jorden och ersatt med jordbruk och monokulturer och utrotar arter fortare än vid de största mass utdöendet i jordens historia gör att den kanske inte är så spännande längre på de flesta ställen. Men det är ju det som gör filmen, för mig iaf, så emotionell. Vi har haft en helt fantastisk planet, ser man planet earth och home kan man få hintat hur awesome den en gång var överallt, men vi har förstört den nästan helt snart.

Men har man en känsla att man vill åka till pandora så börja med att åka till galapagos tex. Det finns mycket på vår jord som är lika häftigt att se som flera av platserna i filmen. (ok kanske inte svävande berg)

MFC
Medlem
Skrivet av jonne_man:

Men filmen är riktigt riktigt bra.

Not sure I agree...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Kanon, längtar verkligen efter att få se den på Blu-ray i min hemmabio, grymt!!


signatur

http://www.blu-rays.se - Din guide till high definition

Medlem

Såg den precis, väldigt bra film måste jag hålla med om. Men personligen tycker jag inte att den är i samma klass som Terminator 2.

Medlem

Det enda som var bra var effekterna. I övrigt vägde filmen lätt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Grafiskt sett så var filmen 5/5, rent historiemässigt så var den 1/5, så summa summarum är filmen en 3/5 helt enkelt.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

naje så dålig story var det väl inte visst den var inte unik men den var ju hyffsat bra berättat tycker jag nog så en 2/5 iaf bör den få.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Känns som att alla klagar på storyn bara för att ha någonting att klaga på. Vad förväntade ni er egentligen? Budskapet i storyn var grymt bra.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

Känns som att alla klagar på storyn bara för att ha någonting att klaga på. Vad förväntade ni er egentligen? Budskapet i storyn var grymt bra.

"Bry er om naturen hurr durr kapitalismen förstör hurr durr"?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

ganska fint budskap iofs


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Ja, kolla bara hur bra miljön var i Östeuropa på 80-talet!

Medlem

Avatar, grymmaste filmen jag sett i mitt liv! Storyn va också riktigt bra


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Kungbla:

Ja, kolla bara hur bra miljön var i Östeuropa på 80-talet!

vem kommenterade du nu?


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Budskap och budskap....Trodde alla redan visste att människan plöjer skogar. Blev man på något sett upplyst av det budskapet borde man nog upptäcka världen en gnutta mer hängivet.

Kommentarer som "Tänk att det är precis sådär vi egentligen är..." skrämmer mig.

Perspektiv. Synvinkel.

Flummerier.

Skriv svar