Forskare: våldsspel kan visst leda till aggressivitet

Medlem

Något uttjatat ämne, dom borde fokusera på något annat.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Vi borde lära forskarna om 5 sekunders regeln. Man kommer inte med uttalanden så här långt efter...

Medlem

Det finns ju alltid extremfall. Religion, Dataspelande, bilkörning, köer i affärer.
Ska vi förbjuda samtliga? Vi kan ju inte gå omkring och bli förbannade, nånsin. Det är ju helt onaturligt!

För att inte tala om hur arg folk blir på INTERNET. Vi måste förbjuda det med! Och sprit! för det finns risk för att vissa blir aggressiva av det med!

Själv blir jag jävligt förbannad när jag missar bussar och tåg, inte p.g.a min opunktlighet utan på förarnas inkompetens eller likgiltighet mot sina kunder. Vi kanske ska förbjuda kollektivtrafik också när vi endå är igång?

Redaktör
Skrivet av Ariae:

Det finns ju alltid extremfall. Religion, Dataspelande, bilkörning, köer i affärer.
Ska vi förbjuda samtliga? Vi kan ju inte gå omkring och bli förbannade, nånsin. Det är ju helt onaturligt!

Ingen säger att något ska förbjudas. Forskningen handlar om att hitta eventuella risker med våldsamma spel, inte att förbjuda dem.


signatur

jag har sett mängder av splatterfilmer och spelat kopiösa mängder våldsspel genom åren. Jag skrattade gott åt smaklösheten i postal, körde över fotgängare i GTA och aktiverade mer än gärna perken "Bloody Mess" i Fallout 3.

Ändå har jag aldrig varit inblandad i ett slagsmål, hotat någon med våld eller hamnat i våldsamheter. Istället är jag medlem i amnesty. Kan någon förklara vad jag gör för fel?

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Ariae:

Det finns ju alltid extremfall. Religion, Dataspelande, bilkörning, köer i affärer.
Ska vi förbjuda samtliga? Vi kan ju inte gå omkring och bli förbannade, nånsin. Det är ju helt onaturligt!

Ingen säger att något ska förbjudas. Forskningen handlar om att hitta eventuella risker med våldsamma spel, inte att förbjuda dem.

Det som jag undrar över är hur dem ska hittas. Om fler studier görs, hur ska man genomföra dem?

Det har genomförts 161 "vettiga" (då rådet använda dem) studier kring det, dem måste haft olika genomföranden. Vad ska ändras i framtida undersökningar för att ge det resultatet dem vill ha? (antar att dem vill ha ett visst resultat då studier om samma sak görs om och om igen)

Skrivet av sander1993:

jag har sett mängder av splatterfilmer och spelat kopiösa mängder våldsspel genom åren. Jag skrattade gott åt smaklösheten i postal, körde över fotgängare i GTA och aktiverade mer än gärna perken "Bloody Mess" i Fallout 3.

Ändå har jag aldrig varit inblandad i ett slagsmål, hotat någon med våld eller hamnat i våldsamheter. Istället är jag medlem i amnesty. Kan någon förklara vad jag gör för fel?

Jag tror du glömde att ha våldsamma föräldrar med alkohol problem. Vapenlagar som låter dig skjuta folk hejvilt. Tillgång till kopiösa mängder droger som ger hallucinationer.

Så nu vet du vad som ska ändras till nästa generation om du vill föda om barn redo att skapa en skolmassaker eller två.

Medlem

Han borde givetvis ha sagt "ett hån mot decennier av forskning som är helt onödig då den enbart bevisar vad logik och sunt förnuft kunde ha sagt en på mindre en minut, dvs att de som är påverkbara kan bli påverkade av vad som helst."

Medlem
Skrivet av toern:

Han borde givetvis ha sagt "ett hån mot decennier av forskning som är helt onödig då den enbart bevisar vad logik och sunt förnuft kunde ha sagt en på mindre en minut, dvs att de som är påverkbara kan bli påverkade av vad som helst."

Sunt förnuft är tyvärr väldigt ofta godtyckligt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Den nerd rage vissa uppvisar här pga studier om deras kära spel visar tydligt att aggressiviteten kan förknippas med spel... Om än verbal sådan. Var någonstans yrkas det på förbud som så många påstår? Att utsätta hjärnan för stimuli och input via olika medier påverkar alltid, kanske inte nödvändigtvis så att personen blir aggressiv men det leder till förändrat tankemönster. Detta är ofrånkomligt. Alla påverkas av omgivningen hela tiden.

Syftet med studierna är inte att förbjuda saker och ting, utan att förstå samband - orsak och verkan -och hur man kan behandla detta när vissa symptom yttrar sig.

Min styv-bror eller vad man ska säga får rå-damp bara för att han dör och sen när han spelat för länge så är han skit-sur och förbannad hela tiden, men han har också en sjukdom som gör att aggressivitet ökar snabbt för honom. Så dem kanske ska kolla om personerna har sjukdomar eller ej innan dem dömer?

Medlem

signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Håller stenhårt med Rabieskorv! Förbjud för fan religion istället för att lägga pengar på sådana här meningslösa undersökningar. Religion om något leder till våldsamheter!!! *Djup suck*


signatur

"Allt blir bättre med Italo Disco"

Medlem

Vad är det dom försöker få fram med sånna skumma rapporter, att vanliga svensson som spelat ett krigspel sedan går och klappar till en tant på konsum eller? Dom som blir våldsamma av spel (om det finns sånna) så är det något fel från början. Dom klarar nog inte av andra saker heller utan att bli aggressiva.

Om den där rapporten skulle vara sann så borde det vara gatlopp och kravaller de dagar dreamhack har sina event i tex BF3 etc.

Jösses säger jag bara åt sånna här rapporter. Jag blir mer lack om jag får stryk av syrran i monopol eller fia med knuff

Haha, kul hur alla börjar hurra och säga saker som "Fan va bra, klart man inte blir aggresiv av spel" när artiklar som säger det motsatta publiceras, men så fort det sägs att det ökar agresiviteten blir det bara massa "ja men det är väll klart, vet väll alla".

Medlem

Inte den här skiten igen!

Medlem

Jag har spelat spel ända sedan jag var sex år, jag har sett filmer som varit avsedda för äldre, jag har läst böcker som slår allt vad filmer och spel heter när det kommer till våld och skräck. Har knappast blivit mer aggressiv av det, det som gör mig aggressiv har inget med spel att göra utan det har att göra med hur vårt samhälle fungerar, hur vi fortfarande betraktas som barn som inte vet bättre. Det gör mig riktigt förbannad, om jag behöver sömntabletter för att somna så ska jag ta mig tusan också få lov att köpa dessa utan något förbannat recept. Ironiskt nog finns det ett substitut som funkar nästan lika bra och det är alkohol, så med andra ord ser staten hellre att jag bli alkoholist än att jag blir beroende av tabletter.

Medlem
Skrivet av Tompa:

ngen säger att något ska förbjudas. Forskningen handlar om att hitta eventuella risker med våldsamma spel, inte att förbjuda dem.

Lärde de sig ingenting av debatten med rollspel där de hade kommit fram till att man blev mer benägen att ta självmord om man spelade dessa spel. Allt handlar om vem som spelar, inte om att spel i sig skulle vara en anledning till att man blir mer aggressiv, tror snarare att merparten som spelar får ut sina aggressioner via spel, jag själv får det till exempel.

Medlem

Man kan bevisa det mesta med forskning om den är ute efter att bevisa någonting. Det är enbart forskning där forskaren går in med helt öppet sinne, inga band till några organisationer, och visar all data de får så den kan genomgå *peerreview* som visar någonting intressant.

Se tex på IPCC som enbart betalar ut forskningspengar till projekt som är för att bevisa att växthuseffekten existerar. Jag säger inte att den inte existerar, men när en organisation väljer ut och betalar enbart för viss forskning och förkastar all annan forskning så är någonting fel.
(Ex. En studie kom fram till att temperaturen var högre för länge sedan och då var också co2 halten högre, genom att studera isen på grönland. Det är någonting som går emot IPCC för de anser att vi har en väldigt hög co2 halt just nu. Studien kom fram till att co2 halten i isen var ett lokalt fenomen som enbart fanns på grönland, och co2-halten var lägre i resten av världen. Detta var för att IPCC skulle betala ut mera forskningsbidrag)

Medlem
Skrivet av Comkilla:
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av Rabieskorv:

Tycker vi kan förbjuda religion för det om något ökar aggressivitet i världen

Olja, där har vi den riktiga boven bakom aggresivitet. Förbjud det också när du ändå är igång med att vilja förbjuda saker.

EDIT_Och kärnkraft. Titta bara på Iran.

najs! men eftersom hela vårt moderna samhälle är uppbyggt och drivs av olja så är det tillbaka till att sitta i kalla stugor och rulla tummarna som gäller då...
att folk bråkar om den är just för att den är så vital för oss, jag säger ta bort maktgalningarna som endast är ute efter kontroll i.st., oljan måste vi tyvärr ha, finns ej något substitut.

Inte sant, finns många substitut som skulle göra att vi kunnat fortsätta. Men inte alls i samma utsträckning som nu. Och nu var jag inte seriös (jag vet, sarkasm är bortkastat på internet men jag gjorde ett försök). Men eftersom killen ville börja förbjuda det ena och det andra bara för att det kan skapa aggresioner så tog jag till den största bidagande faktorn just nu (med kärnkraft hack i häl).

Medlem
Skrivet av DN:

Forskarna skriver att ni utelämnar flera expertförbund, varför det?

– Därför att de expertförbund som nämns drar sina slutsatser från tre studier. Vi har baserat vår rapport på 106 studier, det är fler än tre.

Svaret ifrån Statens Mediaråd som helhet:
- http://www.dn.se/kultur-noje/statens-medierad-anklagelserna-a...


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Tycker forskarna kan lägga energi på något annat. Seriously.
Jag har hört det finns något som kallas för växthuseffekten och att barn svälter i Afrika.

Och om vi nu ska hålla oss inom psykologi, så har jag dessutom hört att den mentala vården i Sverige är underbemannad och patienter tar självmord p.g.a slarv. De kanske skulle söka jobb dit istället för att fjanta sig med detta.

Medlem

Svaret på denna rapport (som svarade på ursprungsrapporten) kom ganska snabbt idn.
http://www.dn.se/kultur-noje/statens-medierad-anklagelserna-a...

"Forskarna skriver att ni utelämnar flera expertförbund, varför det?

– Därför att de expertförbund som nämns drar sina slutsatser från tre studier. Vi har baserat vår rapport på 106 studier, det är fler än tre."

pwned!!!

Edit: såg att Naraccas hann före

Inaktiv

Det som ni skriver om TV4 stämmer, även på Radion idag hörde jag att forskarna nu hade kommit fram till spel INTE har någon som helst påverkade faktor, går inte skylla problemet som vissa individer har/lider av. Det är nog större risk att man bli kokko av all press som samhället sätter på dagens ungdomar.. Utseende, klädsel och hur man "skall vara".. Etc. Men det är väl klart att det är lätt att skylla på något man inte förstår.

Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=zlSIqJpXI5A Är allt jag man egentligen skulle tillägga.

Faktumet att våldsamheter i förhållande till mängden människor i världen nästan alltid har minskat under hela vår världshistoria (utöver några extrema fall självklart som WW2 eller Inkvisitionen) verkar inte alls finnas med på någon utav dessa studier.

Det andra faktumet att alla studier som gjorts i just detta ämne i sina resultat utan tvekan borde visa på om dessa verkligen påverkade oss, så som studier om rökning påvisar stora risker för cancer eller studier om marijuana-användning av mindre barn drastiskt påverkar deras hjärnors utveckling. Men det har de aldrig gjort, undersökningar av allt ifrån "våldsam" musik till tv-spel har alltid har varit grymt spridda, detta dels pga politik och dels pga att det inte går att ha en tillräckligt stor test-grupp om påverkningarna du letar efter inte är stora, eller ens finns.

Personligen tycker jag bara att det är skrämmande att tre så pass högt befodrade "intellektuella" människor kan dra sådana absoluta slutsatser ifrån ett sånt spritt studie-underlag, det har ju verkligen bara läst och tagit till sig det som de vill och bortsett ifrån andra stuider som bevisat den totala motsatsen.

Medierådets slutsats stämmer ju mycket mera in på vad studierna faktiskt visar, med så mycket underlag som är så pass spritt (161 totalt var det?) finns det bara en slutsats:

Citat:

"Forskningen har alltså hittills inte lyckats bevisa hypotesen att VS leder till ökat våld i samhället. Det utesluter inte möjligheten att VS gör spelarna mer aggressiva men att man inte lyckats kartlägga denna påverkan. Vad man med säkerhet kan säga är att om sådana effekter existerar, så är de mycket svaga med tanke på att de inte kunnat kartläggas trots de omfattande ansträngningar som gjorts." -Medierådet

TL;DR Andreas Olsson, Predrag Petrovic och Martin Ingvar trollar oss för att få uppmärksamhet?

Medlem

Spelar ju inte någon roll ifall det är våld eller pussel spel, folk kan ju bli sura och aggressiva av alla sorts spel.
Ett gott exempel på det är när folk försöker slå rekord eller att spelet är för svårt och kan då bli väldigt frustrerande.
Spel är självklart inte en orsak till att folk blir "aggressivare" när dem inte lirar.


signatur

Wai

Medlem

Jag har hört om kanske 2-3 pers som blivit våldsamma pga spel i media. Hur många har inte skadats / dött av religion, sport, film eller liknande då?

Medlem
Skrivet av Godnoken:

Spelar ju inte någon roll ifall det är våld eller pussel spel, folk kan ju bli sura och aggressiva av alla sorts spel.
Ett gott exempel på det är när folk försöker slå rekord eller att spelet är för svårt och kan då bli väldigt frustrerande.
Spel är självklart inte en orsak till att folk blir "aggressivare" när dem inte lirar.

Det har aldrig varit den sortens aggresivitet som varit under undersökning, isf kunde vi likaväl säga att schack eller fotboll skapar aggresivt beteende. Med just video-spel är det faktumet att du kan döda människor ("The Russian") relativt realistiskt och interaktivt som är problemet.

Det är lite ledsamt dock att alla dessa undersökningar inte helt enkelt tagit in folk som spelat 500 timmar Modern Warfare och tvingat dem genomföra en obduktion på en verklig människa och sen tagit folk som tittat på 500 timmar fotboll och gör samma sak, räkna spyorna på golvet och undersökningarna och debatterna är över.

Som jag redan länkat, sök youtube:"Violent Video Games Put into Perspective" http://www.youtube.com/watch?v=zlSIqJpXI5A

edit edit edit edit!!!

Skrivet av PcGamer:

Jag har spelat spel ända sedan jag var sex år, jag har sett filmer som varit avsedda för äldre, jag har läst böcker som slår allt vad filmer och spel heter när det kommer till våld och skräck. Har knappast blivit mer aggressiv av det, det som gör mig aggressiv har inget med spel att göra utan det har att göra med hur vårt samhälle fungerar, hur vi fortfarande betraktas som barn som inte vet bättre. Det gör mig riktigt förbannad, om jag behöver sömntabletter för att somna så ska jag ta mig tusan också få lov att köpa dessa utan något förbannat recept. Ironiskt nog finns det ett substitut som funkar nästan lika bra och det är alkohol, så med andra ord ser staten hellre att jag bli alkoholist än att jag blir beroende av tabletter.

Dagens samhälle är helt jävla sjukt! Kolla på till exempel Likör-godisarna? Barn får köpa såna? Tänk om ungen äter som en jävla galning av dem där och blir helt jävla stupfull för fan!
Det är lättare för barn nu för tiden att skaffa alkohol/droger nu för tiden. Helt jävla vansinnigt!

Bara dessa jävla "spel" som man aldrig vinner av och bara blir pank för att man blir spel-beroende. Detta har hänt min morsa, men hon insåg till sist att hon behövde hjälp. Så dessa så kallade "spel" borde förbjudas om något!

Men som du nämnde, vafan behöver man nå jävla recept för om man ska köpa vissa saker? Tänk om man behöver det då? Känner många som klagat om detta men dem säger bara "blablabla säkerhet blablabla", den jävla så kallade "säkerhet" kan dra åt helvete. Detta är en liten bit av min syn av Sverige.

Medlem

Forskning som är på modet senaste 10 åren verkar det som. Människor skapar våld, inte döda ting.

Skriv svar